Button nyerte meg a belgiumi roncsderbit

Vágólapra másolva!
2012.09.02. 13:50
null
A rajtnál Grosjean repülésének Alonso és Hamilton is áldozatul esett (Fotó: Reuters)
Címkék
Napos időben óriási rajtkarambollal indult a Formula–1-es Belga Nagydíj – Romain Grosjean, Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Sergio Pérez is kiesett az első kanyarban. A pole-ból induló Jenson Button megúszta, és magabiztosan meg is nyerte a versenyt, amelyen a 10. helyről rajtoló Sebastian Vettel egy kiállásos taktikájának köszönhetően feljött a 2. helyre, és átvette a vb-pontverseny második helyét a 6. helyen célba érő Mark Webbertől. A dobogóra Kimi Räikkönen állt még fel.

Jenson Button makulátlan versenyzéssel megnyerte a Belga Nagydíjat, amelyen az élről rajtolva egy pillanatig sem ingott meg. Egy boxkiállással letudta a versenyt, mellette Sebastian Vettel vállalkozott ilyen stratégiára, és a 10. rajthelyről induló német jutalma a 2. helyezés lett, aminek köszönhetően Mark Webbert megelőzve feljött a vb-pontverseny második helyére.

KATTINTSON A KÉPRE, ÉS TEKINTSE MEG A VERSENY LEGJOBB KÉPEIBŐL ÖSSZEÁLLÍTOTT GALÉRIÁNKAT!
KATTINTSON A KÉPRE, ÉS TEKINTSE MEG A VERSENY LEGJOBB KÉPEIBŐL ÖSSZEÁLLÍTOTT GALÉRIÁNKAT!

Hátránya 24 pontra olvadt a vb-éllovas Fernando Alonsóval szemben – a Ferrari pilótája roppant balszerencsés volt, a rajtnál belekeveredett abba a karambolba, amelyet Lewis Hamilton és Romain Grosjean okozott, és Sergio Pérezt is magukkal rántották a bukótérbe. Autók és alkatrészeik röpködtek, jött a biztonsági autó, és csak az volt a jó hír, hogy mindenki sértetlenül megúszta a balesetet.

A Sauber-istálló 2. és 4. rajthelyéből nem lett pontszerzés, Kobajasi autója is megsérült, és a japán csak a 13. helyen ért célba.

A 3. helyről induló Kimi Raikkönen harmadik lett, miután Vettel taktikája kifogott rajta. Ám így sem kell szomorkodnia a finnek, aki a vb 4. helyén áll, 33 pontra Alonsótól.

A 300. versenyhétvégéjén szereplő Michael Schumacher a verseny elején a dobogóra is esélyesnek tűnt, de aztán csak 7. lett a gumikat túl intenzíven koptató Mercedesszel.

ELŐZMÉNYEK

Az augusztusi nyári szünet alatt szinte minden szakértő azt jósolta, hogy az idény utolsó kilenc futamára beállnak az erőviszonyok, és a világbajnoki elsőségért küzdő pilótákon kívül nemigen kerül más a dobogóra, kevesebb lesz a meglepő eredmény. Erre a Belga Nagydíj rajtrácsán az első két sorban két Sauber-pilóta található, előttük a 60 futam után először pole pozíciós Jenson Button, közöttük a legutóbbi F1-es győzelmét éppen három éve Spában arató Kimi Räikkönen foglalhat helyet.

A vb-címért csatázók mögülük indulnak majd, és a szikrázó napsütés ellenére nagy helyezkedés várható a rajt után az Eau Rouge előtt és után is – a 6. helyről, Fernando Alonso és Lewis Hamilton közül induló Pastor Maldonadóra különösen érdemes lesz odafigyelni…

CIRCUIT DE SPA-FRANCORCHAMPS
A pálya adatai
Hosszúság: 7.004 km
Teljes versenytáv: 44 kör (308.052 km)
Pályacsúcs: 1:45.070 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2007)*
Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:47.263 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)*
*A rekordok a 2007-től használt nyomvonalra értendők.

A tavalyi verseny:
Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:48.298; Red Bull)
Futamgyőztes: Sebastian Vettel (1:26:44.893; Red Bull)
A leggyorsabb kör: Mark Webber (1:49.883; Red Bull)

Vasárnap délelőtt két esemény is borzolta a kedélyeket: előbb a Red Bullról terjedt el, hogy arra kérte a Pirellit, minden csapatnak javasoljon kötelező három boxkiállást, mert attól tart, hogy túl gyorsan elkopnak a gumik, és veszélyes lesz a versenyzés, de ezt a Pirelli cáfolta. A másik Lewis Hamilton Twitter-üzenete volt, az angol a saját és Button időmérős körének telemetriai összehasonlítását osztotta meg a mikroblog-oldalon, de később a csapat vezetőinek utasítására törölte az üzenetet.

Aztán a Mercedesnél volt nagy kapkodás, Michael Schumacher autójában a motorral és a KERS-szel is gondok támadtak, gyorsan kellett cselekedni, hogy ki tudják küldeni a 300. nagydíjhétvégéjén szereplő németet a rajtrácsra. Közben a rajtrácson a BBC-nek nyilatkozó Bernie Ecclestone utalást tett arra, hogy a német az idény végén visszavonul.

„Kár, hogy nem jött össze neki a győzelem a visszatérése után, és így hagyja el a sportágat" – mondta az F1 vezére.

A FUTAM

A VERSENY ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!

A mezőny rendben eljött a felvezető körre, amely kezdetén a levegő 21, az aszfalt 32 fokos volt. Hülkenbergen és Rosbergen kívül mindenki a lágyabb gumikon rajtolt.

Kobajasi fékje a rajtrácson nagyon füstölt.

Lassan indult el a japán, mögötte a kavarodásban Hamilton, Alonso és Grosjean ütközött. Bejött a biztonsági autó.

Grosjean autója valósággal átrepült Pérezé, Hamiltoné és Alonsóé felett a La Source-kanyarban. A francia rajtkarambol-specialista ezúttal is belekeveredett a karambolba, nagy szerencse, hogy senkinek sem esett baja.

A BALESET

A biztonsági autó mögött Button, Räikkönen, Hülkenberg, Di Resta, Schumacher, Ricciardo, Vergne, Webber, Senna, Kovalainen, Massa, Vettel, Rosberg sorrend alakult ki.

Pérez is kiesett, Kobajasi, Maldonado és De la Rosa a boxba ment. A 2. helyről induló japán a 20. helyre esett vissza, a mexikói már a boxban társalgott a szerelőivel – másfajta versenyre készült a Sauber-istálló.

A 4. kör végén újraindult a verseny. Vettel Massát támadta, de utolérték Kovalainent, és a brazil megúszta, mindketten elmentek a finn mellett. Hülkenberg megelőzte Räikkönent, s feljött a 2. helyre.

Maldonado, aki kiugrott az eredeti rajtnál, kiesett.

Button egy kör után 2.8 másodperccel vezetett Hülkenberg előtt, a kemény keverékű gumikon száguldó német lerázta Räikkönent. Schumacher Di Resta elé került, és üldözőbe vette Räikkönent.

Massa továbbra is jól tartotta Vettelt – egészen a 7. kör végéig, amikor a hátsó egyenes végén a német előzni tudott, és feljött a 10. helyre. Webber Sennát támadta.

Vettel megelőzte Webbert a sikánban, és a 10. körtől ő próbálkozhatott Senna elkapásával. Ricciardo elment Di Resta mellett, és feljött z 5. helyre. A skót szervizelt a 10. körben.

A pontszerző helyeken Button, Hülkenberg, Räikkönen, Schumacher, Ricciardo, Vergne, Senna, Vettel, Webber, Massa sorrend alakult ki, majd Schumi megelőzte Räikkönent. A 300. versenyhétvégéjén szereplő német már a 3. helyen száguldott.

A 11. körben Räikkönen és Webber cserélt kereket, Button már 7 másodperccel vezetett Hülkenberg előtt. Vettel a kedvenc előzési helyén, a sikánnál elkapta Sennát, kívülről kezdve a manővert acélegyenesre fordulva belülre került, és elment a brazil mellett.

Hülkenberg kereket cserélt. Vettel a 15. körben Vergne-t megelőzve feljött a 3. helyre Button és Schumacher mögé.

A boxban Kovalainen és Karthikeyan ütközött a Caterham szerelőinek hibájából – túl korán engedték el a finnt, pénzbüntetés várható.

Vergne kiállása után a 16. körben Button, Schumacher és Vettel maradt kint pit-stop nélkül az élbolyból, a Mercedes 13, a Red Bull 17.5 másodperccel követte a McLarent. Mögöttük Räikkönen, Hülkenberg, Webber, Ricciardo volt a sorrend.

Räikkönen egyre közelebb került Buttonhöz.

A 13. helyen haladó Kobajasit megkérdezte mérnöke: spórol a gumikkal? Mire a japán nemmel felelt, és jött az újabb kérdés: menne gyorsabban? Persze a japán sérült autóval haladt, az első kanyarban mellette történt a karambol.

A 19. kör végén Vettel a sikánnál megelőzte Schumachert, aki a manőver közben a boxba hajtott. Button a 20. kör végén szervizelt, 2.6 másodperces kerékcseréje után Vettel mögött folytatta. Már csak a címvédő nem volt a boxban.

A 21. körben ő is szervizelt, Massa és Ricciardo között, a 6. helyen folytatta. A sorrend Button, Räikkönen, Hülkenberg, Webber, Massa, Vettel, Ricciardo, Schumacher, Vergne, Di Resta volt a pontszerző helyeken, a skótot Senna üldözte.

Button előnye 8 és fél másodperc volt Räikkönen előtt.

„Helló! Mindenkinek köszönöm a támogató üzeneteket, rendben vagyok, jól érzem magam, és már százszázalékosan Monzára gondolok. Hajrá Felipe!" – írta Alonso a Twitteren.

Vettel ismét lecsapott a sikánban, ezúttal Massára, akitől a 23. körben vette el az 5. helyezést.

A sportfelügyelők jelezték, hogy Schumacher korábbi boxkiállását vizsgálják, amikor veszélyesen ment be a boxba Vettel mellől. Senna elhappolta a 10. helyezést Di Restától.

„Minden oké, Jenson, nagyon jó a tempód" – nyugtatgatta mérnöke az élen haladó Buttont, aki körönként egy másodperccel növelni tudta előnyét Räikkönennel szemben.

Bár a verseny előtt arról szóltak a pletykák, hogy a Red Bull három boxkiállást kötelezővé akar tenni, Vettel egy kiállással igyekezett teljesíteni a futamot – ez vonatkozott Buttonra is.

A 27. körben Hülkenberg, Webber és Massa is a boxba hajtott új kerekekért – a futamon utoljára. Egy körrel később Räikkönen érkezett.

Senna előbb megelőzte a boxból kijövő Massát, aki egy körrel később visszavette honfitársától a 7. pozíciót.

Webber az 5. helyen haladó Hülkenberget támadta, miközben Räikkönen frissebb gumijain közvetlenül Schumacher mögött haladt. Azt hihettük, utóbbi már nem jön ki a boxba.

A Red Bull ellen vizsgálat indult, Webbert ugyanis veszélyesen engedték el, miközben Massa érkezett kerékcserére. Akárcsak Schumi boxbejáratnál történő manőverénél, ennél is a verseny után születik majd döntés.

Karthikeyan kicsúszott, és a gumifalba csapódott, miközben a 31. kör végén Räikkönen megelőzte Schumit. A németre Hülkenberg és Webber is felzárkózott – Schumi a DRS-zónában visszaelőzte Räikkönent.

A Lotus pilótája a következő körben óvatosabb volt, a célegyenesben még Schumi mögött maradt, aztán az Eau Rouge után próbálkozott, de nem tudott annyira felgyorsulni, hogy támadást indítson.

A következő körben aztán meglett a nyerő megoldás: az Eau Rouge előtt, a DRS mérési pontjánál még Schumi mögött volt, de az Eau Rouge-ban megelőzte a németet, aki így nem tudott visszatámadni, sőt Hülkenberggel szemben kellett védekeznie. Klasszis megoldás Räikkönentől!

Schumacher Hülkenberggel szemben védekezett, a vonat végére megérkezett Massa. Schumi a 35. kör végén kiment kereket cserélni. Nem jött össze az előzetes terve.

Button 14 másodperccel haladt Vettel előtt, Räikkönen hátránya 29, Hülkenbergé 34 másodperc volt, Massa megelőzte Webbert a DRS-zónában.

A két Toro Rosso megelőzte Rosberget, aki kicsúszott a pontzónából. Ki is ment kereket cserélni. A két Toro Rosso már Sennát támadta, s Vergne a 40. körben meg is előzte a brazilt. Ricciardo is így tett.

A 7. helyen haladó Schumachernek elszállt a hatodik sebességi fokozata.

Három körrel a vége előtt beállt a sorrend, Webber jelentett némi veszélyt Massára – az ausztrál azonban így is, úgy is elveszíti vb-2. helyét Vettellel szemben.

A Lotus mérnöke azt mondta Räikkönennek, menjen gyorsabban, mire a finn: „Több lóerőt kérek ehhez a kocsiba!

Jenson Button megnyerte a versenyt Vettel előtt, a harmadik helyre Räikkönen jött be. Hülkenberg, Massa, Webber, Schumacher, Vergne, Ricciardo és Di Resta szerzett még pontot.

BELGA NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:29:08.530
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 13.624 mp h.
3. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 25.334 mp h.
4. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 27.843 mp h.
5. Felipe Massa brazil Ferrari 29.845 mp h.
6. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 31.244 mp h.
7. Michael Schumacher német Mercedes 53.374 mp h.
8. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 58.865 mp h.
9. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:02.982 p h.
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:03.783 p h.
11. Nico Rosberg német Mercedes 1:05.111 p h.
12. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:11.529 p h.
13. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:56.119 p h.
14. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1 kör h.
15. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1 kör h.
16. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1 kör h.
17. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1 kör h.
18. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1 kör h.
FELADTÁK
Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 29 megtett kör
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 4
Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 0
Fernando Alonso spanyol Ferrari 0
Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 0
Romain Grosjean francia Lotus-Renault 0
Leggyorsabb kör: Senna (43. kör) 1:52.822
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Fernando Alonso 3 6 11 164
2. Sebastian Vettel 1 4 10 140
3. Mark Webber 2 2 11 132
4. Kimi Räikkönen 6 11 131
5. Lewis Hamilton 2 5 9 117
6. Jenson Button 2 4 8 101
7. Nico Rosberg 1 2 8 77
8. Romain Grosjean 3 6 76
9. Sergio Pérez 2 5 47
10. Michael Schumacher 1 6 35
11. Felipe Massa 6 35
12. Kobajasi Kamui 5 33
13. Nico Hülkenberg 6 31
14. Pastor Maldonado 1 1 2 29
15. Paul di Resta 6 28
16. Bruno Senna 6 24
17. Jean-Éric Vergne 2 8
18. Daniel Ricciardo 2 4
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 272
2. McLaren-Mercedes 218
3. Lotus-Renault 207
4. Ferrari 199
5. Mercedes 112
6. Sauber-Ferrari 80
7. Force India-Mercedes 59
8. Williams-Renault 53
9. Toro Rosso-Ferrari 12
A RAJTSORREND
1. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
2. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
3. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
4. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari
6. Pastor Maldonado** venezuelai Williams-Renault
7. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes
8. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
9. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
10. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
11. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
12. Mark Webber* ausztrál Red Bull-Renault
13. Michael Schumacher német Mercedes
14. Felipe Massa brazil Ferrari
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
16. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
17. Bruno Senna brazil Williams-Renault
18. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault
20. Timo Glock német Marussia-Cosworth
21. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth
22. Charles Pic francia Marussia-Cosworth
23. Nico Rosberg* német Mercedes
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott
**Hülkenberg feltartásáért három rajthellyel visszasorolták
A DRS-zóna mérési pontja az Eau Ruge előtt, a használati tartomány a legendás kanyar után lesz
A DRS-zóna mérési pontja az Eau Ruge előtt, a használati tartomány a legendás kanyar után lesz
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik