Baumgartner Zsolt ismét F1-es autóval száguld a Magyar GP-n

TÓTH ANITA, ZSOLDOS BARNATÓTH ANITA, ZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2017.07.27. 08:49
null
Paul Stoddart (balra) és Baumgartner Zsolt nagy kalandba kezdett (Fotó: Veres Viktor)
Paul Stoddart a semmiből kapta a felkérést, hogy kétüléses F1-es autóival idén már rendszeresen szórakoztassa a nézőket az F1-sorozat hivatalos programjaként, és bár a projektet nagyon rövid idő alatt kellett megvalósítania, mégis sikerült. Hogy állandó versenyzője Baumgartner Zsolt lesz, az nem is lehetett kérdés.

– Gondolták volna akár csak fél évvel ezelőtt, hogy itt ülnek majd a Hungaroringen újra F1-es bevetésre készen?
Paul Stoddart: Semmi esetre sem – még egy halvány gondolat erejéig sem.
Baumgartner Zsolt: Egyáltalán nem, pláne itt, a Hungaroringen. Mert Melbourne-ben minden évben ott vagyunk, de a többi lehetőség óriási meglepetésként ért minket.

IMÁDJÁK A HANGJÁT!
A kétüléses F1-es bemutató az idén életre hívott F1 Experience-program leglátványosabb eleme. A korábbi Minardi-tulajdonos Paul Stoddart az elmúlt években is rendre elvitte autóit Melbourne-be, az F1 új irányítói pedig arra kérték, az idén több helyszínen is szórakoztassa velük az utasokat és a nézőket. A kétülésessé átalakított F1-es autóban az a legjobb, hogy egy V10-es Cosworth-motor dolgozik benne, amelyhez képest a jelenlegi turbó hibridek hangja csupán szánalmas nyöszörgés. Stoddart elmondta, hogy noha a nézőket az elképesztő hanghatás nyűgözi le leginkább, erőhatások szempontjából is 90 százalékos az egyezés a jelenlegi F1-esekkel. Az autók egyik állandó sofőrje, Baumgartner Zsolt be is vallotta, hogy bizonyos pályákon neki is kell néhány kör, mire a szervezete hozzászokik az igénybevételhez. Élményautózást vásárolni is lehet, de minden helyszínen lehetőséget kapnak különböző hírességek és sztársportolók is.

– Hogy hoztak össze egy ilyen nagyszabású projektet?
P. S.: Az egész azzal kezdődött, hogy az áprilisi Kínai Nagydíjon a rossz idő miatt pénteken nem tudott felszállni a mentőhelikopter. Emiatt nem tartották meg a szabadedzéseket, a pályán nem történt semmi, és már hívtak is, hogy az eredeti, hosszú távú tervekkel ellentétben ott tudnánk-e lenni a kétüléses autókkal Barcelonában. Azaz három héttel később… Elképesztő erőfeszítések árán sikerült odaérnünk, és a szezon végéig összesen tíz eseményt számlálunk majd.

– Ilyen rövid idő alatt összerakni egy két autóval működő csapatot már-már lehetetlen küldetésnek tűnik.
P. S.: Tényleg olyan volt. Amikor anno megvettem a Minardit, hat hetem és három napom volt elkészülni a szezonnyitóig, most három hetem és három napom maradt… Az autóink megvoltak, ám annak listája már sokkal hosszabb volt, ami nem állt rendelkezésre: a kamionok, az infrastruktúra, a garázsfelszerelés és még egy nagy rakás dolog, amelyből felépül egy F1-es csapat.
B. ZS.: Nagyon meglepődtem, mert ugyan a biztonság kedvéért elküldtük a felszereléseket Barcelonába, hogy tényleg már akkor összehoztuk az egészet, az egyfajta csoda volt. Paul fantasztikus munkát végzett, teljesen lenyűgözött, amit Barcelonában láttam – az egész garázskép, a felszerelések, de még az autók is teljesen másként néztek ki azokhoz képest, amelyekkel Melbourne-ben mentünk.

A MAGYAR NAGYDÍJ RÉSZLETES PROGRAMJA
CSÜTÖRTÖK
16.00–18.00: bokszlátogatás
PÉNTEK
10.00–11.30:
F1, 1. szabadedzés
11.55–12.40:
F2, szabadedzés
13.10–13.25: 
kétüléses F1-es bemutató
14.00–15.30:
F1, 2. szabadedzés
15.55–16.25:
F2, időmérő
16.45–17.30: 
Porsche-szuperkupa, szabadedzés
17.50–18.35:
GP3, szabadedzés
SZOMBAT
9.45–10.15: GP3, időmérő
11.00–12.00: F1, 3. szabadedzés
12.20–12.50: Porsche-szuperkupa, időmérő
13.00–13.20: F2, versenyzői parádé
14.00–15.00: F1, időmérő
15.15–15.35: kétüléses F1-es bemutató
16.00–17.05: F2, 1. futam
17.35–18.20: GP3, 1. futam
VASÁRNAP
9.10– 9.45:
GP3, 2. futam
10.20–11.10: F2, 2. futam
11.30–12.05: Porsche-szuperkupa, futam
12.15–12.20: kétüléses F1-es bemutató
12.30: F1, versenyzői parádé
13.00–13.15: F1, rajtrácsünnepség
14.00: F1, verseny

– Emlékszik, hol volt és mit csinált épp, amikor Paul hívta, hogy irány Barcelona?
B. ZS.: Nagyon vicces, mert épp a kétüléses F1-es projektről beszélgettem egy barátommal az autóban ülve, amikor megcsörrent a telefon. Paul volt az, mondta, hogy megyünk Barcelonába, én pedig alig akartam elhinni.
P. S.: Tényleg őrület, hogy mindent idejében sikerült elintézni. Tudtam, hogy a Manor-istálló felszereléseit hamarosan árverésre bocsátják, és azt is, hogy kizárólag akkor ölthetünk olyan formát, mint a mezőny tizenegyedik csapata, ha ezeket megszerezzük. A probléma az volt, hogy az árverést Barcelona utánra írták ki, és a húsvét is a nyakunkon volt, ami megnehezítette a pénzügyi folyamatokat. Felhívtam őket, és vázoltam a helyzetet, mire azt mondták, jöjjek csak el az árverésre. Erre én: „Akkor valószínűleg nem értitek, miről van szó. Az árverés szóba se jöhet! Most adok nektek egy csomó pénzt, és vagy ezt választjátok, vagy megvárjátok az aukciót, ahol feleannyit sem kaptok a cuccokért.” Erre végre igent mondtak.

– Magától értetődött, hogy Zsolt lesz az egyik állandó versenyző a volán mögött?
P. S.: Zsolt az elmúlt tizenhárom-tizennégy évben elképesztően lojális volt hozzánk, ezért nem is lehetett kérdés, hogy őt kérem fel. Úgy szeretem, mintha a fiam lenne, átéltünk jó és rossz időszakokat egyaránt, de mindig összetartottunk. Egyértelmű volt, hogy ő is főszereplője lesz ennek a projektnek. Ráadásul ami a kétüléses F1-es autókat illeti, ez olyan bonyolult technika, hogy kizárólag F1-es tapasztalatú pilóták vezethetik, és Zsolt közülük is a legrutinosabb. Az elmúlt tizenhárom-tizennégy évben több mint ezerötszáz utast szállított már, ami azért elég szép szám.
B. ZS.: Különösen jó, hogy a Hungaroringen is itt lehetek, már nagyon várom a következő napokat. Izgatott vagyok, mert legutóbb talán tíz évvel ezelőtt vezettem itt, és izgatottan várom a kihívást, mert a pálya nem változott azóta. Biztos jó móka lesz!

Baumgartner Zsolt Barcelonában a futballklub egyik korábbi sztárját, Carles Puyolt vitte el egy körre (Fotó: Imago)
Baumgartner Zsolt Barcelonában a futballklub egyik korábbi sztárját, Carles Puyolt vitte el egy körre (Fotó: Imago)

– Hasonló érzés lesz, mint amikor 2003-ban itt debütált?
B. ZS.: Hát ez azért más történet, hiszen az éles verseny volt, ez pedig egy bemutató. Ennek ellenére a szurkolók szempontjából szerintem hasonló élmény lehet.

HASZNOS INFÓK
MEGKÖZELÍTÉS
Majd' minden járművel

Péntek és vasárnap között a Volánbusz ingyenes járatokat indít a jeggyel rendelkezőknek az Árpád híd autóbusz-állomás és a mogyoródi Templom tér között, valamint a mogyoródi HÉV-állomás és a Templom tér között. A HÉV az Örs vezér teréről indul Mogyoródra. A Hungaroringre a 6x6 Taxi, a City Taxi és a Taxi 2000 is fuvaroz utasokat. A Hungaroring autóval az M0-son megközelíthető, az M3-asról a jelzésnek megfelelően a 20. kilométerkőnél kell lehajtani az autópályáról. A kerékpárral érkezőket biciklitároló várja a főkapu előtti alsó parkolóban.
IDŐJÁRÁS
Nem várható eső

Az előrejelzés szerint nem várható eső a Magyar Nagydíj hétvégéjén. A csütörtöki lehűlés után a következő napokban fokozatosan melegszik az idő. Csütörtök: max. 26 fok. Péntek: max. 28 fok. Szombat: max. 29 fok. Vasárnap: max. 31 fok.
Az előrejelzés szerint nem várható eső a Magyar Nagydíj hétvégéjén. A csütörtöki lehűlés után a következő napokban fokozatosan melegszik az idő.
JEGYEK
Minden árkategóriában

A teljes hétvégére szóló felnőttjegyek tribüntől függően 90 és 450 euró (28 300–141 600 forint) közötti árkategóriában kaphatóak. Idei újdonság, hogy a gyerekjegyek 0 és 13 év között ingyenesek, de a 0 eurós belépő megváltása ez esetben is kötelező. Az ingyenes gyerekjegyeket csak felnőttjegy mellé lehet megrendelni, önmagában nem. Egy felnőtt legfeljebb 3 gyerekjegyet igényelhet.
BEVIHETŐ TÁRGYAK
Hűtőládát, állatot ne!

A szervezők felhívják a látogatók figyelmét, hogy a Hungaroring területére az alábbiakat tilos bevinni: üveg, hangosbeszélő, szúró- és vágóeszköz, gördeszka, 20 liternél nagyobb táska, segway, pirotechnikai eszköz, kerékpár, állat, nem összecsukható esernyő, drón, szék, hűtőláda. A biztonsági ellenőrzésen fennakadó tárgyak leadhatók a hetes és nyolcas kapunál kialakított ingyenes értékmegőrzőben.
TESZT
Külön is látogatható

A Magyar Nagydíj utáni kedden és szerdán kétnapos kollektív tesztet rendeznek a Hungaroringen a mezőny tíz csapatának részvételével. A tesztre minden hétvégi és vasárnapi jeggyel ingyenes a belépés, de külön is vásárolható belépő. A megnyitott tribünökre mindkét nap 4990 forintért válthatunk jegyet.

– De az, hogy újra itt vannak ketten, visszaidéz valamit a régi szép időkből?
P. S.: Természetesen! Mindig is szerettünk itt versenyezni, a pálya fantasztikus, a hangulat lenyűgöző. Zsolt, emlékszel arra az utcai eseményre, amikor a Hősök terén parádéztunk?
B. ZS.: Persze, 2004 februárjában!
P. S.: Sohasem láttam még olyan boldog rajongókat, mint akkor, amikor egy F1-es autó elszáguldott előttük. A tömeg szétnyílt, aztán ismét összezárt mögötte, amikor jött Zsolt, elképesztő jelenetek voltak!
B. ZS.: Ráadásul még itt van néhány csapattag a 2004-es brigádból, hat-hét szerelő dolgozik a kétüléses autókon, és ez is visszaidézi azokat az időket.

– Melyek voltak a legviccesebb pillanatok, amelyeket együtt átéltek?
P. S.: 2007-ben a teljes évet Amerikában töltöttük, és a ChampCar fordulói során futottunk a kétüléses F1-es autókkal. Emlékszem, hogy megérkeztünk az első verseny helyszínére, Las Vegasba, és a ChampCar-autók halk morajlása után mindenki felkapta a fejét az F1-es kocsik sikítására. De ami a legviccesebb, hogy egy idő után szólnunk kellett Zsoltéknak, vegyenek vissza, mert olyan időket futnak utassal a hátuk mögött, amelyek a pole pozíciónál is jobbak…
B. ZS.: Ez azért is különleges időszak volt, mert akkor tényleg az egész évet együtt töltöttük a csapattal. A nézők és az utasok érezték, hogy pontosan tudjuk, mit csinálunk, és ez is hozzátett az élményhez.
P. S.: Valóban rengeteget jelent, ha rendszeresen csináljuk ezeket a show-kat – éppen úgy, mint az idén! Nekünk is sokkal jobb így bemutatni a nézőknek, mi zajlik a garázsban és az autóban. Silverstone-ban például egy kórházból érkeztek gyerekek, és míg a többi csapatnál a nagy nyomás miatt nem volt idő körbevezetni őket, mi részletesen megmutattunk nekik mindent. Beülhettek az autóba, fotózkodhattak, az ilyen pillanatokért érdemes csinálni.

– Lehet mondani, hogy a Formula–1 már tartozott ezzel a nézőknek, akik az elmúlt évtizedekben alig juthattak hasonló élményhez?
P. S.: Azért azt szögezzük le, hogy Bernie nélkül most egyikünk sem lenne itt. Ő is fantasztikus munkát végzett, ráadásul több olyan találkozón is voltam, amikor rengeteg olyan ötletet vetett fel, amelyek a szurkolók kiszolgálását célozták, a csapatok viszont rendre leszavazták. Az F1 különleges környezet, ahol ha már egyvalaki is nemet mond, akkor az adott ötlet nem valósul meg. De az is igaz, hogy a Liberty valóban más hangulatot teremtett, ami a közösségi médiák használatában látszik leginkább. Az idő előrehaladtával mindenki profitál majd abból, hogy az F1 közelebb engedi magához az embereket.
B. ZS.: Nagy a különbség a korábbiakhoz képest. Az, hogy a nézőtérről behoznak embereket a paddockba, vagy hogy a versenyzők ülnek ki a nézők közé, bizonyítja, hogy teljesen újfajta szemlélet uralkodik. Szerintem ez a helyes irány, ilyennek kell lennie ennek a világnak, mert a helyszíni szurkolóknak ez teszi igazi élménnyé a látogatást. Viszont én is szeretném megjegyezni, hogy az itteni debütálásom is még Bernie idejében volt, és ezzel nagyrészt tényleg a szurkolók kedvében szeretett volna járni. Nagyon ritka, hogy egy F1-es versenyző a saját hazájában mutatkozhasson be, és Bernie is keményen dolgozott azért, hogy ez sikerüljön.
P. S.: Ugyanez történt velem és Mark Webberrel 2002-ben Ausztráliában. Bernie nélkül nem sikerülhetett volna, hogy Mark bemutatkozhasson az F1-ben, tehát rengeteggel tartozunk neki is. Ennek ellenére az új irányítók már rövid idő alatt megmutatták, milyen nagyszerű dolgokra képesek.

– Mit tartogat a jövő önöknek és a kétüléses F1-es projektnek?
P. S.: Jövőre mind a huszonegy futamon ott leszünk! Persze mindnyájunknak őrültnek kell lennünk ahhoz, hogy ez tényleg megvalósuljon, mert ez százhetvenegy napot jelent az otthonunktól távol – majdnem fél év!

– De mit szól ehhez a kisgyermekes családapa?
B. ZS.: Azért még el is kell jutnunk addig, hogy ez realitás legyen, de úgy vélem, mindnyájan készen állunk rá. Sosem könnyű összeegyeztetni a munkát a magánélettel, de ahogy Paul is mondta, elég őrültek vagyunk ahhoz, hogy belevágjunk!

A 2004-es szezon óta nem szakadtak el egymástól, az Ausztrál Nagydíj állandó betétprogramját 
egyre több helyszínen a menetrendben iktatják
A 2004-es szezon óta nem szakadtak el egymástól, az Ausztrál Nagydíj állandó betétprogramját egyre több helyszínen a menetrendben iktatják

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik