Alonso és Webber jobb barátok, mint valaha

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.05.09. 12:19
null
Webber és Alonso úgy érzi, az elmúlt évek csatái szorosabbá tették barátságukat (Fotó: Reuters)
A Formula–1-es mezőny a 2013-as idény első négy versenye után visszaérkezett Európába, pontosabban a szezon előtti utolsó két tesztelésnek otthont adó barcelonai Circuit de Catalunyára. A Red Bull-istálló a hétvége nagy favoritja, s abban is biztosak lehetünk, hogy nem lesz ismétlés, hiszen Pastor Maldonado és a Williams az idén még a pontszerzésre sem nagyon esélyes. A Lotustól a héten elköszönt a technikai igazgatója, akinél csak a tulajdonos és Kimi Räikkönen fontosabb Enstone-ban – ez a változás inkább hosszú távon veti vissza a csapatot. Fernando Alonso és Mark Webber jó barátságát kihasználta a BBC, megkérte őket, készítsenek interjút egymással.

A Spanyol Nagydíjra érkezve egy szinttel magasabbra emelkedik a szokásos F1-es fejlesztési háború, az első négy verseny tapasztalatait levonva olyan alkatrészek kerülnek az autókra, amelyek a mérnökök reményei szerint gyorsabbá teszik a négykerekűket, vagy éppen javítják a gumik kezelésének hatékonyságát. Jobb esetben mindkettő megvalósul.

43. SPANYOL NAGYDÍJ
PÉNTEK
10.00–11.30: 1. szabadedzés
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint végig tavaszias idő lesz Barcelonában, egyelőre csak péntekre jósolnak enyhe esőzést, szombaton és vasárnap tiszta lehet az ég. A hőmérséklet 20 és 25 fok között várható.

GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepes gumit szállítja a Circuit de Catalunyára, amelyen a csapatok a péntekoi szabadedzésre egy extra készlet tartós abroncsot is kapnak annak érdekében, hogy folyamatos legyen a körözés. A versenyre jelölt kemény keverékű gumik szintén tartósabbak lesznek az eddig használt idei narancssárga festésű gumiknál, és az ideális hőmérsékleti tartományuk is szélesebb lesz. A Pirelli 2011-ben és 2012-ben is elvitte a lágy gumikat a Spanyol Nagydíjra, de mivel az idén a közepesen kemény összetételében nagyjából megfelel a tavalyi lágynak, nem mondható nagynak a különbség.

JUBILEUM. Ez lesz az 50. Formula–1-es futam Spanyolországban. Ebből a 43. alkalommal trendezik meg a Spanyol Nagydíjat, ezen felül hétszer adott otthont az ibériai ország az Európai GP-nek. A jelenlegi pályán ez lesz a 23. verseny, az eddigi 22 futamból 21-et az első sorból rajtoló pilóta nyerte meg, az egyetlen kivétel Michael Schumacher, aki 1996-ban a harmadik rajtkockából startolva győzött.

Az eddigiek alapján a Mercedes, a Lotus és a Ferrari reménykedhet a vb-éllovas Red Bull utolérésében. A Ferrarinak az időmérős tempóján kell javítania, az ezüst festésén árnyalatnyit módosító Mercedesnek rá kell jönnie, hogyan kímélheti meg úgy az abroncsokat, mint közvetlen riválisai, míg a Lotusnak el kell viselnie, hogy a Spanyol Nagydíj előtt távozott James Allison technikai igazgató.

Allison Gerard Lopez tulajdonos és Kimi Räikkönen után a csapat harmadik legfontosabb tagjának mondható, s már az is elismerésre méltó, hogy eddig nem engedett az őt magasabb fizetéssel és nagyobb pénzügyi szabadsággal csalogató élcsapatok csábításának. 1991-ben kezdett el a Benettonnál dolgozni, s 2009-ben, a már a Mercedes technikai igazgatójaként dolgozó Bob Bellt váltva lett technikai igazgató, s műszaki csapatával a viszonylag alacsony költségvetés ellenére tavaly és az idén is ütőképes autót épített.

2000-től 2005-ig a Ferrarinál dolgozott, s sokak szerint ezúttal is Maranellóba tart, bár nem kizárható, hogy a McLaren őt nézte ki a Mercedeshez igyekvő Paddy Lowe helyére – annak ellenére, hogy Wokingban leszögezték, házon belül képesek lesznek megoldani a szakember pótlását. A Lotusnál Nick Chester mérnök-igazgató lett a technikai igazgató, a 12 éve Enstone-ban tevékenykedő szakembernél (Allison távozása után) senki sem látja át jobban az idei és a jövő évi autóval folytatott munkát, de nem lesz könnyű bebizonyítania, hogy Allison nem pótolhatatlan.

Nagy kérdés, Kimi Räikkönen mennyire keseredik el a sikerkovács távozása miatt, de ha valaki tehet azért, hogy ne essen kétségbe az istálló személyzete, az ő: nyernie kellene Barcelonában, ahol még biztosan nem lesz észrevehető az autón, hogy Allison levette róla a kezét.

A McLaren célja továbbra is a Force India utolérése lehet, a kiscsapat ugyanis eddig közelebb volt az élmezőnyhöz, mint a wokingiak, és Giancarlo Fisichella 2009-es Belga Nagydíj-pole-ja a bizonyíték rá, hogy akár a fejlesztési háborúban is megállja a helyét. A középcsapatok is barcelonai fejlesztési csomagjuktól várják a csodát, a tavalyi versenyt Pastor Maldonadóval megnyerő Williams ezúttal első idei vb-pontjainak is nagyon örülne.

ALONSO ÉS WEBBER EGYMÁSSAL KÉSZÍTETT INTERJÚT

Érdekes műsorszámmal jelentkezik a Spanyol Nagydíjat a brit közönség számára közvetítő BBC, amely Fernando Alonso és Mark Webber közismert barátságát kihasználva leültette egymás mellé a Ferrari spanyol és a Red Bull ausztrál versenyzőjét, akiknek beszélgetését levetíti a verseny előtt. A médium honlapján megjelentek részletek a beszélgetésből, amely során kiderült, az élmezőnyben eltöltött legutóbbi évek csak szorosabbá tették barátságukat.

„A 2010-es szezon hajrája nagyon intenzív volt, világbajnok akartam lenni a Ferrarival, de úgy gondoltam, ha nekem nem jön össze, te legyél a bajnok. A versengés nem változtatta meg a kapcsolatunkat, sőt még szorosabbá tette a barátságunkat, amely jobb, mint valaha" – mondta Alonso.

EXTRÁK AZ M1-EN IS

A magyar tévénézők sem maradnak érdekességek nélkül, a Spanyol Nagydíj vasárnapján kerül először képernyőre az F1-fizika, amely a sportágban sűrűn előforduló fizikai jelenségeket mutatja be. A műsorszám lényege, hogy a győri Széchenyi István Egyetemmel és a Mobilis Interaktív Kiállítási Központtal együttműködésben ötletes kísérletekkel mutatják meg a szélárnyékot vagy éppen a tapadást. A kísérleteket Hanula Barna, a Széchenyi Egyetem Audi Hungária Járműipari tanszékcsoportjának vezetője mutatja be. A szakember részt vett a Bugatti Veyron szupersportautó 1000 lóerős motorjának fejlesztésében, korábban saját építésű vasszöcskéjével magyar autokrossz-bajnoki címet szerzett. Formula–1-es tematikájú előadásai legendásak a magyar mérnökhallgatók köreiben.

Az F1-fizikával rotációban jelentkezik majd az F1-fitnesz, amelynek epizódjaiban a számos külföldi autóversenyző mellett Michelisz Norbert és Kiss Pál Tamás fizikai és mentális felkészültségéért felelős Matics Zsolt fitnesz-edző irányításával mutat be különböző gyakorlatokat a két magyar pilóta.

A közös csatákról is nosztalgiáztak.

– Nagyon nagy csatáink, tiszta csatáink voltak a pályán – mondta Webber.
– A tavalyelőtti Belga Nagydíjon az Eau Rouge-ban történt előzésed azonnal eszembe jut.
– Van néhány srác a mezőnyben – te, vagy éppen Jenson Button –, akikkel a legkeményebb ütközet is tiszta, hiszen nem a következő száz méter a lényeg, hanem a teljes képet látják. De eszembe jut egy eset, amire szerintem nem szívesen emlékszel. Még a Jaguarnál versenyeztem Bahreinben, és megpróbáltál megelőzni, sokkal gyorsabb voltál, de úgy cikáztam előtted, hogy azért most tíz versenyről eltiltanának.
– Nem emlékszem, annyira nem lehetett vészes az eset.
– Tavaly Valenciában mögöttetek voltam, amikor Romain Grosjeant megelőzted, lélegzetelállító volt, és azon a versenyen mellettem is úgy mentél el, hogy nem tehettem mást, biccentettem elismerésemben.
– Tényleg nem mindegy, kikkel csatázol, akivel megvan a kölcsönös tisztelet, merészebb manővert is bevállalsz, de néhány újoncban még benne van a GP2-es mentalitás, ami kockázatossá teszi a manővert – mondta Alonso.

A spanyol elmondta, hogy a tavalyi malajziai sikerére a legbüszkébb, míg Webber a 2010-es Monacói Nagydíjon elért diadalát emelte ki. Alonso legnagyobb balesete a 2003-as Brazil Nagydíjon történt, amikor az előtte a falnak csapódó Webber elszabadult kerekének nekiütközött, és orvosi ellátásra is szorult, a versenyt pedig leintették.

Webber számára sem szép emlék az eset, de legnagyobb balesetének a 2010-es valenciait tartja, amikor Heikki Kovalainennek ütközve a levegőbe emelkedett az autója. Alonso felhozta Webber 1999-es mercedeses Le Mans-i balesetét is.

„Az F1-es rosszabb élmény volt, hiszen azt rengetegen látták élőben, köztük az anyukám is, míg a Le Mans-it a kutya sem nézte. Jut eszembe, nemsokára meglesz a jogosítványom helikopterre, elmehetnénk együtt Le Mans-ba" – vetette fel Webber. „Kizárt, hogy beülök melléd" – vágta rá Alonso.

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a barcelonai pályán a Spanyol Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik