A fékek tehetik tönkre Hamilton hétvégéjét

Vágólapra másolva!
2014.11.02. 08:26
null
Hamiltonnak gondjai vannak a bal első fékjével, és attól tart, a versenyen is megmarad a probléma (Fotók: Action Images)
Lewis Hamilton attól tart, hogy a vasárnapi (magyar idő szerint 21 órakor kezdődő) Amerikai Nagydíj rajtjáig talál megoldást csapata a szombati időmérőn a teljesítményét befolyásoló fékhibájára, különben Nico Rosberg könnyedén megnyeri az 56 körös futamot. A Mercedes mögött hatalmas csata várható a dobogóért, mert bár a Williams párosa bizakodik, Daniel Ricciardo célba vette a harmadik pozíciót. Fernando Alonso közel állt hozzá, hogy Sebastian Vettelhez hasonlóan a boxból rajtoljon, de másképp döntött. Bernie Ecclestone azt mondta, nehéz megoldani az F1 jelenlegi anyagi problémáit, ha tehetné, minden szerződést újra fogalmazna.

A legutóbbi négy versenyt megnyerő Lewis Hamilton alulmaradt Nico Rosberggel szemben az Amerikai Nagydíj időmérőjén, de nem a második rajthely és a pálya porosabb oldala miatt aggódik, hanem azért, mert ha nem sikerül megoldani a bal első fékjének problémáját, a vasárnapi versenyen sem lesz esélye csapattársa ellen.

„Nico remek volt ezen az időmérőn, miközben én a fékekkel bajlódtam – mondta Hamilton. – A bal oldali fék hőmérséklete rendre száz fokkal alacsonyabb volt, mint a jobb oldalié. Nem tudtam mit tenni ellene, akármit próbáltam, fékezéskor blokkolt a bal első. Talán emiatt veszítettem rengeteg időt. Ha nem tudjuk megjavítani a problémát a versenyre, ugyanúgy lassabb leszek. Ezenkívül a blokkolásos fékezéstől hólyagosodhat a gumi, azaz este mindenképpen ki kell találnunk, mit tehetünk."

A júliusi Német Nagydíj óta nyeretlen Nico Rosberg az idén 10–7-re vezet az időmérőkön Hamiltonnal szemben. A német elégedett, de szintén felhívta a figyelmet a Mercedes problémáira, hiszen a szombati szabadedzésen neki voltak gondjai a fékekkel.

„Ezen a hétvégén több gondunk is volt az autókkal, a legfontosabb, hogy megpróbáljuk a versenyre megelőzni ezeket a meghibásodásokat. Nem aggódom az autó miatt, bízom a csapatban, és csak arra összpontosítok, ami rajtam múlik" – mondta Rosberg.

Bottas megint szenzációs volt az időmérőn
Bottas megint szenzációs volt az időmérőn

A harmadik helyről Valtteri Bottas indul, a finn a legutóbbi tíz időmérőből a hetediket zárta az első háromban, de attól tart, hogy a versenyen nehéz lesz megtartania ezt a pozíciót.

„Újabb remek időmérő, a második sor a mienk, jó versenyt ígér. Ugyanakkor a mögülünk rajtolók nagyon gyorsak, nehéz lesz magunk mögött tartanunk őket. Fontos lenne a jó eredmény a konstruktőr-világbajnokság miatt" – mondta Bottas, akivel szemben Felipe Massa nagyon is magabiztos a verseny előtt.

„A negyedik helyre volt elég a mai teljesítmény, persze jobb lett volna megelőzni a csapattársamat, és a tiszta oldalról indulni – mondta Massa. – A pénteki edzéseken nagyon gyors voltam hosszú távon, miért ne lenne így vasárnap is? Akkor nem lehet gondunk, megint hozhatjuk a harmadik és negyedik helyet."

Daniel Ricciardo is bejelentkezett a dobogóra, a Red Bull pilótája alig maradt el Massától az ötödik helyen, s biztos benne, hogy a versenyen gyorsabb lesz a két Williamsnél, sőt a gumikkal a Red Bull annyival jobban gazdálkodik majd, hogy nem lesz probléma a fehér autók elé kerülni.

„Nagyon közel voltam Felipéhez. Nem lett volna rossz megelőzni, de az ötödik rajthely sem rossz – mondta Ricciardo, aki már csak azért is örülhet a pálya tiszta oldalának, mert Austinban annyira rettegett a páros oldal, hogy a Ferrari két éve még azt is megtette Alonso páratlan oldalra juttatása érdekében, hogy Massa autójában felbontották a váltó plombáját, így a brazilt hátrébb sorolták a spanyol elől. – A versenyen a harmadik hely a célom, az ötödik rajtkockából nem elérhetetlen. Jókat csatázhatunk a futamon, a Mercedes majd elöl teszi a maga dolgát, de mi a Ferrarikkal, a Williamsekkel és a McLarenekkel nagy csatát vívhatunk. A rajtnál kell előre kerülnöm, mert végsebességben nem mi vagyunk az ászok. Sokat kell használnom a könyökömet is védekezésnél."

Ricciardo sokkal jobban áll, mint csapattársa, Sebastian Vettel, akinek a boxból kell rajtolnia.

„Nem sok értelme volt ennek az időmérőnek. A versenyen nem lesz könnyű előre törni, de az edzések alapján jó lesz a versenytempónk. Előzni azonban csak magas végsebességgel lehet, ami nekünk ismeretlen. A hetedik helyezés már jó lenne" – mondta a német.

Fernando Alonso elárulta, a Ferrari vezetőinek fejében is megfordult, hogy a boxból indítsák őt, de úgy döntöttek, kockáztatnak, és megpróbálják az egész évre kapott öt hajtóművel teljesíteni a hátralévő három versenyt.

„Monzában tönkrement egy motor, emiatt óvatosabbnak kell lennünk. A jelenlegi motort is visszafogtuk, ez körönként két tizedet jelent. Gondolkoztunk rajta, hogy a Red Bullhoz hasonlóan a boxból rajtolok, de úgy döntöttünk, inkább elölről indulok, mert akkor nem kell előreverekednem magam – mondta Alonso. – Ezt és a brazil versenyt a kímélendő motorral teljesítem, de van egy jobb Abu-Dzabira, ahol dupla pontokat osztanak, és oda kell a teljesítmény. Azt hiszem, a hatodik rajthely így sem rossz, nagyjából a szokásos."

Alonso inkább veszít pár tizedet körönként, mint hogy a boxból kelljen rajtolnia
Alonso inkább veszít pár tizedet körönként, mint hogy a boxból kelljen rajtolnia

Szombat délután a Sauber, a Force India és a Lotus vezetői Bernie Ecclestone-nal találkoztak. A három csapat pénteken titkos megbeszélést tartott, s szárnyra keltek a pletykák arról, hogy az anyagi nehézségek és az F1 vezetőinek semmittevése miatt bojkottálják a vasárnapi versenyt.

Ecclestone-nal talán a megoldásról beszéltek, talán az esetleges bojkott következményeiről, de a találkozót követően mindenki cáfolt. Gerard Lopez, a Lotus tulajdonosa már szombat reggel csodálkozó tekintettel beszélt a lehetséges tüntetésről, Vijay Mallya, a Force India első embere pénteken leszögezte, hogy versenyezni fognak a pilótái, míg a Saubernél szombat délután mondták azt, hogy nem is tudtak a bojkott lehetőségéről.

Az egészből Rob Fernley, a Force India igazgatója jött ki a legrosszabbul, ő ugyanis azt mondta az időmérő előtt, hogy nem kizárható a bojkott.

Ecclestone azt mondta az egyeztetés után, hogy „versenyezni fognak, ezt garantálom. Ott lesznek vasárnap a rajtrácson. A 2015-ös szereplésük miatt viszont nagyon aggódom. Tudom, mi a probléma, de nem tudom, hogy lehet megoldani. A kezemet megkötik a szerződések és a szabályok. Ha tehetném, minden szerződést széttépnék, és a nulláról kezdeném. Nem akarom, hogy tönkremenjen az F1, mert ha ez lesz, mindenki azt mondja majd, én tettem tönkre."

TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Kevin Magnussen (7.):
– Ugyanazt a teljesítményt hoztunk Jensonnal, ezt tudja az autó. A stratégia fontos lehet, két vagy három kiállást jósolnak a versenyre, így lehet esélyünk előrébb kerülni.
Kimi Räikkönen (8.): – Egy körön nem tökéletes a kocsi, de ez volt az egész szezonban. Az autó egyébként nem rossz, remélem, a versenyen sikerül javítani.
Adrian Sutil (9.): – Pénteken még úgy tűnt, szokásos versenyhétvégénk lesz, de szombat reggelre hirtelen jó lett a kocsi, és az időmérőre sem változott a helyzet. Végre nyomhattam a gázt, bíztam a kocsiban. Ez olyan nekünk, mint egy kis győzelem.
Pastor Maldonado (10.): – A legutóbbi versenyekhez képest nagyon jól kezelhető az autó, amelyben még mindig van tartalék. Az utolsó szakaszomban egy kis hiba miatt két tizedet veszítettem, bejuthattam volna a záró etapba. Nagyon jó esélyünk van a pontszerzésre.
Sergio Pérez (11.): – Két készlet lágy gumi kellett ahhoz, hogy továbbjussak az első szakaszból, így a másodikra egy készlet maradt. Ennek ellenére jó köröm volt, de sajnálom, hogy a sok mexikói néző előtt nem harcoltam ki jobb rajthelyet. Nagyon érzékeny az autó a szélre.
Jenson Button (12. – büntetés után): – Rengeteget dolgoztunk ezért a 12. helyért. Nagyon nehéz itt összerakni egy kört, a tapadás és a szélirány folyamatosan változik, ráadásul hűvös volt. A legjobban az zavar, hogy a büntetésem miatt a tiszta oldalról átkerültem a koszosra.
Nico Hülkenberg (13.): – Amikor a gyors körömet futottam, a 12. kanyarban fékezéskor a sisakrostélyom védőfóliája lejött, és ráragadt az első gumira, amely persze elvesztette a tapadását, kisodródtam, és elég időt veszítettem ahhoz, hogy kiessek. Ilyen bizarr esetem még sohasem volt, és nem hallottam róla, hogy másnak lett volna.
Jean-Éric Vergne (14.): – Az első szabadedzést kihagytam, a harmadikon elromlott a motor, az időmérő előtt régi motort kellett az autóba szerelni. Nem sok időm volt felkészülni, de a verseny még jó lehet.
Esteban Gutiérrez (15.): – Nehéz időmérő volt, nem sikerült úgy megtalálnom a tökéletes beállítást a lágy gumikra, mint Adriannak, gratulálok neki a szép eredményéhez.
Romain Grosjean (16.): – Délelőtt nagyon jó volt az autó, élveztem vele a körözést, régóta nem volt ilyen jó kocsim. Az időmérőn nem tudtuk ugyanezt hozni, ez meglátszik a helyezésemen is. Talán a versenyen visszajön az érzés, és előrébb jöhetek.
Danyiil Kvjat (17. – büntetés után): – Rémes időmérőnk volt, jobbra számítottunk, már csak abban bízhatok, hogy a versenyen bármi megtörténhet.

AMERIKAI NAGYDÍJ, A RAJTSORREND
1. Nico Rosberg német Mercedes
2. Lewis Hamilton brit Mercedes
3. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes
4. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes
5. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari
7. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes
8. Kimi Räikkönen finn Ferrari
9. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari
10. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault
11. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes
12. Jenson Button* brit McLaren-Mercedes
13. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
14. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault
15. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
16. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
17. Danyiil Kvjat** orosz Toro Rosso-Renault
Sebastian Vettel*** német Red Bull-Renault
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés
**részleges motorcsere miatt 10 rajthelyes büntetés, a fennmaradó részt viszi a Brazil Nagydíjra
***teljes motorcsere miatt a boxból rajtol
AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Nico Rosberg német Mercedes 1:36.067 átlag: 205.787 km/ó
2. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:36.443 0.376 mp h.
3. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:36.906 0.839
4. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:37.205 1.138
5. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1:37.244 1.177
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:37.610 1.543
7. Jenson Button* brit McLaren-Mercedes 1:37.655 1.588
8. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1:37.706 1.639
9. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:37.804 1.737
10. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 1:38.810 2.743
11. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault 1:38.467
12. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:38.554
13. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:38.598
14. Danyiil Kvjat** orosz Toro Rosso-Renault 1:38.699
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 1:39.250
16. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:39.555
17. Sebastian Vettel*** német Red Bull-Renault 1:39.621
18. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:39.679
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés
**részleges motorcsere miatt 10 rajthelyes büntetés, a fennmaradó részt viszi a Brazil Nagydíjra
***teljes motorcsere miatt a boxból rajtol
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Lewis Hamilton 9 13 13 291
2. Nico Rosberg 4 13 14 274
3. Daniel Ricciardo 3 7 14 199
4. Valtteri Bottas 5 14 145
5. Sebastian Vettel 4 13 143
6. Fernando Alonso 2 14 141
7. Jenson Button 1 11 94
8. Nico Hülkenberg 13 76
9. Felipe Massa 1 8 71
10. Kevin Magnussen 1 10 49
11. Sergio Pérez 1 11 47
12. Kimi Räikkönen 11 47
13. Jean-Éric Vergne 6 21
14. Romain Grosjean 2 8
15. Danyiil Kvjat 5 8
16. Jules Bianchi 1 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 565 – már világbajnok
2. Red Bull-Renault 342
3. Williams-Mercedes 216
4. Ferrari 188
5. McLaren-Mercedes 143
6. Force India-Mercedes 123
7. Toro Rosso-Renault 29
8. Lotus-Renault 8
9. Marussia-Ferrari 2
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik