F1: „Miattam van, vagy az autó miatt?” – Hamilton kételkedett magában

Vágólapra másolva!
2023.11.29. 15:37
null
Hamilton úgy érzi, már jó úton jár a Mercedes (Fotó: AFP)
A Formula–1-es Mercedes hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton őszintén vallott arról, hogy önmagában is kételkedni kezdett az elmúlt két nyeretlen idénye során, és feltette a kérdést, hogy érdemes-e folytatni.

 

 

 

15. ABU-DZABI NAGYDÍJ
NOVEMBER 24., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Russell 1:26.072
2. szabadedzés: 1. Leclerc 1:24.809
NOVEMBER 25., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Russell 1:24.418
Időmérő:1. Verstappen 1:23.445
NOVEMBER 26., VASÁRNAP
A verseny: 1. Verstappen, 2. Leclerc, 3. Russell

Lewis Hamilton legutóbb a 2021-es Szaúd-arábiai Nagydíjon aratott győzelmet, a sikert a botrányba fulladó idényzáró követte Abu-Dzabiban, ahol nemcsak az első helyet, hanem a hőn áhított nyolcadik világbajnoki címet is elvesztette vitatatható körülmények között. A Mercedes ezután vakvágányra került az érvénybe lépő szabályváltoztatásoknál, és azóta sem sikerült visszatérnie, miközben Max Verstappen háromszor is felért a csúcsra.

Az idei kiírást az egyéni összetett harmadik pozíciójában záró hétszeres világbajnok a kiválasztott médiumoknak adott év végi interjújában őszintén vallott arról, hogy saját magában is kételkedni kezdett a sikertelenséget látva.

„Amikor a mostanihoz hasonlóan nehéz idényed van, mindig vannak pillanatok, amikor felteszed a kérdést: »Miattam van, vagy az autó miatt? Még megvan bennem? Vagy elveszett?« Mert hiányzik valami... amikor megtörténik a csoda, amikor minden összeáll, az autó, te, és ott van az a bizonyos szikra, ami rendkívüli. Ez az, amit keresel. Én is csak ember vagyok. Ha a világon bárki azt állítja, hogy ő nem megy át ilyenen, akkor tagadásban él. Mindannyian emberek vagyunk."

Hamilton feltette magának a kérdést, hogy vajon megéri-e folytatni. Meg kell tanulnod, hogy soha ne mondd, hogy soha. De volt egy pont, amikor azt gondoltam, biztosan nem leszek itt ennyi idősen. Hosszúak az idények. Sok időt töltesz távol mindenkitől. Már tizenhat éve csinálom. Kimerítő. Sok a csillogás, a pompa és a pozitívum, de nem olyan könnyű mindig a legjobb formádat nyújtani, elhivatottnak maradni, folytatni az edzéseket, és teljesíteni. Nagy nyomás nehezedik rád."

„Folyamatosan figyelnek, és a pályafutásom olyan szakaszában járok, ahol nincs esélyem a győzelemre. Ha nyerek, azt mondják, hogy »ő egy hétszeres világbajnok, aki már 103 futamon győzött«. Azonban ha nem sikerül, akkor kritizálnak. Ezen a ponton csak veszthetek. Szóval igen, volt olyan időszak, amikor megkérdőjeleztem, hogy végig akarom-e csinálni. Még mindig szeretek versenyezni. Még mindig szeretek beszállni az autóba. Amikor elindítják a kocsit, és ott sürögnek körülötted az emberek. Amikor végigmész a bokszutcán. Még mindig ott van ugyanaz a mosoly az arcomon, mint a legelső napon."

A brit úgy érzi, a versenyeken jól teljesített, de az időmérőkön fejlődnie kell.Elégedett vagyok a futamokon nyújtott teljesítményemmel. Nem vétettem sok hibát, a versenyek többségén jó volt a tempóm. Azon a szinten vagyok, amin lennem kell. A kvalifikáció viszont olyan terület, amelyen javulnom kell. Csapatként szenvedtünk azzal, hogy kihozzuk a teljesítményt ezekből a gumikból, és látható, egyes hétvégéken George (Russell) van hátrányban, miközben én rendben vagyok, míg máskor ez pont fordítva történik. Mindez apró részleteken múlik az autónál. Szóval jobban kell csapatként együtt dolgoznunk, hogy kiegyensúlyozottabban tudjuk kihozni a maximumot, mint ahogyan egyesek képesek rá. Összességében nézve azonban sokkal elégedettebb vagyok az idei teljesítményemmel, mint a tavalyival."

Teljesítménykényszerben van a Mercedes. Óriási nyomás nehezedik nemcsak Totóra (Wolff, a Mercedes csapatfőnöke – szerk.), hanem mindenki másra is csapatszinten. Végső soron olyan főnökként, mint amilyen Toto, el kell kezdened jobban támaszkodni az emberekre ahelyett, hogy meghátrálnál. Hogy ezt miként viszed véghez, nem egyszerű, mert az emberek egy bizonyos ponton összeomlanak."

„Szóval hogyan tegyed mindezt konstruktív módon úgy, hogy közben motiválod és inspirálod őket arra, hogy folytassák? Ami engem illet, szeretném azt hinni, hogy néhány versenyen elért eredménnyel, valamint a mutatott teljesítménnyel képes voltam inspirálni a srácokat, és úgy érzik, majdnem ott vagyunk. Bízom benne, hogy ez végigment a teljes rendszeren. Erre törekszem, hogy képes legyek ilyesmit elérni."

Hamilton nem volt elégedett az év kezdetén. „Emlékszem, ugyanolyan érzés volt vezetni az autót, ami nyilvánvalóan egyáltalán nem töltött el jó érzésekkel. Nagy reményeim voltak. Amikor februárban megnéztük, hol tart az autó, kicsit féltem, hiszen egy évvel korábban azt mondták, hogy a kocsi elképesztő, egyedi, senkinek sem lesz a miénkhez fogható. Aztán megérkeztünk az első tesztre, és... Szóval ezúttal valamivel óvatosabb voltam, és úgy voltam vele, hogy majd meglátjuk. Ugyanolyan problémái voltak a gépnek, és tudtam, hosszú év áll előttünk."

„Volt frusztráció, hiszen kértem bizonyos dolgokat, de nem történt változás. De az ilyesmi megesik, amikor dolgozol. Túlcsordulnak az érzelmek. Mindenki keményen dolgozott, ám egyszerűen nem állt össze. Egy ponton frusztrált leszel, de akkor ezeket az energiákat a munkádba kell fektetned. Nem tehetsz mást, mint hogy megpróbálsz még tovább fejlődni. Szerencsére sok élettapasztalatom van, szóval sikerült jól hasznosítanom az energiákat."

Hamilton látja a fényt az alagút végén. Most hiszem, hogy megvan a Sarkcsillagunk. Az elmúlt két évben nem volt meg, de így sem lesz egyszerű eljutni a célig. Voltak bizonyos dolgok, döntések, amelyek miatt elakadtunk, és nem igazán tudtunk mit tenni, hiszen adott volt a költséghatár és más dolgok. A Red Bull fantasztikus munkát végzett. Tavaly gondjuk volt a pattogással Bahreinben, és megoldották még azon a héten. Olyan ez, mint amikor egy falat húzol fel, egyik tégla követi a másikat. Tégla, tégla, tégla, fejlesztés, fejlesztés, fejlesztés."

„Talán hozzáadtak olyasmit is az autóhoz, ami nem hozott pluszteljesítményt, mégis tudtak építkezni. Nekünk viszont le kellett döntenünk a falat. Rengeteg aerodinamika volt a tavalyi kocsin, de gyakorlatilag tonnányi leszorítóerőt le kellett szednünk róla, hogy aztán lassacskán visszarakjuk. Azonban minden egyes alkalommal csak rontottunk a helyzeten. Hosszú időn keresztül képtelenek voltunk javulni. Mostanra sokkal jobban értjük az autót, nagyszerű eszközöket fejlesztettünk ki a háttérben, szóval alapvetően bizakodó vagyok, de nem fogom visszafojtani a lélegzetem."

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik