F1: a Red Bull visszavágásra készül – a McLaren megnehezítené a dolgát Japánban

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.09.21. 16:48
null
A Red Bull visszatérne a győztesek útjára a szingapúri formahanyatlás után (Fotó: AFP)
Szünet nélkül folytatódik a 2023-as Formula–1-es világbajnokság, a 16. állomás Szuzuka, ahol a 37. Japán Nagydíjat rendezik meg. Múlt hétvégén megtört a Red Bull és Max Verstappen példátlan sikerszériája, de a csapat és a versenyző is visszavágásra készül.

 

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL

37. JAPÁN NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 22., PÉNTEK
1. szabadedzés: 4.30–5.30
2. szabadedzés: 8.00–9.00
SZEPTEMBER 23., SZOMBAT
3. szabadedzés: 4.30–5.30
Időmérő: 8.00–9.00
SZEPTEMBER 24., VASÁRNAP
A verseny (53 kör, 307.471 km) rajtja: 7.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 8., 19.00Katari Nagydíj, Loszaíl
Október 22., 21.00Amerikai Nagydíj, Austin
Október 29., 21.00Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

Nagy várakozás előzte meg a múlt hétvégi Szingapúri Nagydíjat, maga a Red Bull és Max Verstappen is számolt azzal a lehetőséggel, hogy megszakad a példátlan sikerszériája, azzal azonban az osztrák csapat, a holland versenyző és a rivális alakulatok sem kalkulálhattak, hogy ilyen látványos és nagy mértékű lesz a zsinórban 14 győzelmet szerző RB19-es formahanyatlása.

A „vörös bikák” már az első szabadedzéstől kezdve lépéshátrányban voltak, és noha azonnal megszabadultak az újonnan hozott padlólemeztől, illetve több változtatást is végrehajtottak a hétvége előrehaladtával, nem találták a megoldást. A Red Bull a 2018-as Orosz Grand Prix-t követően először nem jutott be egyetlen autóval sem az időmérő harmadik szakaszába, majd – amellett, hogy megszakadt a diadalsorozata – még a dobogón sem képviseltette magát.

A tíz futam után győzelmi serleg nélkül maradó Verstappen az ötödik, míg a csapattársa, Sergio Pérez a nyolcadik helyen szelte át a célvonalat a küzdelmes versenyhétvége végén, ami hagyott kétséget és kérdést is a vetélytársakban, valamint a szakértőkben is.

A Red Bull váratlanul nagy visszaesése ugyanis azon a nagydíjon következett be, amelyen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hatályba léptetett két technikai direktívát is, az egyik a rugalmas szárnyak, a másik a rugalmas padlólemez használatát kívánta korlátozni. Már az előzetes hírek is arról szóltak, utóbbi módosítás az osztrákokat érintheti leginkább, a csapat viszont tagadta, hogy változtatnia kellene a direktívák hatására, és a pocsék formát is más okokra vezette vissza.

A csapatfőnök, Christian Horner szerint a szimulációkkal kezdődött a probléma: a pályán több szakaszt is újraaszfaltoztak, és a felület eltért attól, mint ami a programjukban szerepelt. Az alakulat rossz következtetésekre jutott, ami után egyszerűen nem tudta a megfelelő működési tartományba hozni az autóját, és hiába lépett előre az utolsó tréningre, túllőtt a célon, ami a Q2-es kieséshez vezetett. A Red Bull tehát ahelyett, hogy ellensúlyozta volna az idei gép gyengeségeit, a rossz tartománnyal még inkább kidomborította őket.

Bár a Mercedest irányító Toto Wolff már a direktívák érvénybe lépése előtt arról ábrándozott, hogy a „vörös bikák” lassulnak fél másodpercet, az osztrák azt illetően már szkeptikus volt, hogy valóban az FIA szigorításai okozták-e a nagy visszaesést. Kiemelte, a Mercedes is teljesített rossz hétvégéket Szingapúrban az egyeduralma alatt, így inkább megvárná, mit hoz Szuzuka, ami kifejezetten kedvez a Red Bullnak.

Az egész paddock ugyanis azt várja, hogy az osztrák team visszavág Japánban, az egyéni pontversenyben harmadik helyre előrelépő Lewis Hamilton ki is jelentette, fenomenális teljesítményt vár a címvédő gárdától, és ha nem lesz fél perccel előttük, akkor az gyanút fog kelteni. A Szingapúrban fantasztikus versenyzéssel diadalmaskodó Carlos Sainz Jr. eközben arról beszélt, nem lepődne meg, ha a Red Bull az összes hátralévő futamot megnyerné.

A „vörös bikák” stílusosan térhetnek vissza a győztesek útjára, hiszen nagy esélyük van rá, hogy a pocsék szingapúri hétvégét feledtetve hatodszor is felüljenek a sportág trónjára, méghozzá a motorbeszállító, a Honda hazai nagydíján. Ehhez egyetlen ponttal kell többet szerezniük a Mercedesnél, miközben maximum 23 pontot veszíthetnek a Ferrarihoz képest. Míg a Red Bull nagy valószínűséggel konstruktőri címet ünnepelhet vasárnap, mögötte egyre fokozódik a helyzet.

A Mercedes Sainz győzelme és George Russell utolsó körös autótörése után már csak 24 ponttal előzi meg a második Ferrarit, és az elmúlt hétvégéken látott tendenciát alapul véve rövidesen el is veszítheti a pozícióját – a maranellóiak 32 pontot faragtak a lemaradásukon a legutóbbi három Grand Prix-n.

A Szingapúrban nullázó Aston Martin ugyanakkor kiszállni látszik a küzdelemből, mivel már 72 pont a hátránya az „ezüstnyilak” mögött. A silverstone-i istállónak ráadásul hátrafelé is kell figyelnie, hiszen ha a McLaren a folytatásban is hasonló mértékben közeledik rá, mint az elmúlt hét versenyen, akár veszélybe kerülhet a negyedik helye. A wokingiak az Osztrák GP óta 68 ponttal csökkentették lemaradásukat az Aston Martin mögött, és erős hétvégére számítanak Szuzukában is.

Noha a silverstone-iak még így is 78 pontos előnnyel gazdálkodhatnak a fennmaradó hét versenyen és három sprinten, szükségük lesz rá, hogy mindkét versenyzőjük pontokat szerezzen. Míg Fernando Alonso 170 ponttal negyedik helyen áll az egyéni vb-összetettben, a szingapúri időmérőn történt bukás után a futamon rajthoz sem álló Lance Stroll mindössze 47 pontot gyűjtött, vagyis 123 pont választja el a kettős tagjait egymástól. A McLarennél eközben Lando Norris 97, míg a csapattal a szerződését 2026-ig meghosszabbító Oscar Piastri 42 pontot számlál.

Egyre több szakértő és korábbi versenyző gondolja úgy, hogy tarthatatlan a helyzet az Ason Martinnál, ha nem javul látványosan Stroll – a kanadai ülése azonban így is bombabiztosnak tűnik. Nem úgy, mint a sérült Daniel Ricciardót helyettesítő Liam Lawsoné, aki már a harmadik versenyén pontot szerzett, méghozzá egy olyan pályán, amelyen korábban még nem is versenyzett.

Hiába járta ugyanis az a szóbeszéd, hogy az új-zélandi állandó ülést kap 2024-re, és Ricciardo márkatársa lesz, a legfrissebb hírek szerint az AlphaTauri Japánban fogja bejelenteni Cunoda Juki maradását, ami hatványozottan csökkenti Lawson esélyeit.

MI VÁRHATÓ A JAPÁN NAGYDÍJON?

Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a 16. állomás Szuzuka, ahol a 37. Japán Nagydíjat rendezik meg. Az ország 1976-ben látta vendégül először a Formula–1 mezőnyét, ám az első kettő, illetve a 2007-es és 2008-as Grand Prix-nak Fudzsi adott otthont. A mostani futamhétvégét tartó Szuzuka tizenegy évvel később, 1987-ben volt először részese a versenynaptárnak, és a legutóbb 2003-ban módosított nyomvonalon az idén már a 33. alkalommal csapnak össze a versenyzők.

Ami a történelmi múltat illeti, Michael Schumacher számít a legsikeresebbnek, a legendás német pilóta hat ízben diadalmaskodott a pályán. A hétszeres bajnokot a másik hétszeres vb-első, Hamilton követi öt győzelemmel, igaz, a brit 2007-ben Fudzsiban szelte át elsőként a célvonalat. Hozzá hasonlóan a Japánban összességében két sikert számláló Fernando Alonso is jegyzett egy győzelmet a másik pályán, míg a győztesek sorát Valtteri Bottas és Verstappen zárja egy-egy diadallal.

Ami a jelenlegi formát illeti, a várakozások szerint a szingapúri kisiklás után a Red Bull visszavág, és fő esélyesnek számít a hétvégén, így Verstappennek lehetősége nyílhat, hogy akár a dobogó felső fokán ünnepelhesse a Red Bull hatodik konstruktőri címét. Persze ebbe lesz beleszólása a győzelem ízét múlt hétvégén megkóstoló Ferrarinak, továbbá a Mercedesnek, valamint az eddig három dobogót gyűjtő McLarennek is, amelynek a várakozások szerint kifejezetten kedvez a szuzukai aszfaltcsík, így első számú kihívóvá is előléphet.

A PIRELLI ÚJ GUMIT TESZTEL
Az olasz gumibeszállító a C2-es keverék új, nagyobb tapadást ígérő verzióját viszi pályára a japán nyitó napon. A versenyzők az első két szabadedzésen tesztelhetik a módosított keveréket, ami, ha beválik, 2024-ben válthatja a mostani verziót. Az új gumi kipróbálását ugyanakkor némileg kompromittálhatja az időjárás, mivel pénteken 60 százalék esély van arra, hogy megérkezik az eső. A hétvége további részében viszont nem várható utánpótlás, a levegő hőmérséklete 29 Celius-fok körül fog mozogni.

Ami az időmérőt illeti, a „vörös bikák” könnyen alulmaradhatnak egymás után a harmadik GP-n is, egy körön ugyanis a Ferrari párosa, különösen a Monzában és Szingapúrban is pole-t szerző Sainz, valamint a fejlesztéseket immár mindkét pilótájánál bevető és Szuzukában erős teljesítményre számító McLaren is fenyegetést jelenthet rájuk.

A Red Bull az utóbbi öt nagydíjat tekintve csupán egyszer, Hollandiában várhatta élről a piros lámpák kialvását. Magyarországon Hamilton, Belgiumban Verstappen rajtbüntetése után Charles Leclerc, míg Monzában és Szingapúrban Sainz jegyezte a pole pozíciót. Noha a Mclaren még nem indulhatott az első helyről idén, sikerült már kibérelnie a második sort, ráadásul Norris révén két második rajthelyet is számlál, és Szingapúrban is ott volt az esélyesek között.

Ami a versenyt illeti, bár az elmúlt tíz alkalomból mindössze ötször győzedelmeskedett a pole pozíciós, a legutóbbi öt futamon már teljesen más arány rajzolódik ki, mert csupán egyszer fordult elő, hogy nem az élről induló szelte át elsőként a célvonalat. Valtteri Bottas a harmadik helyről nyert 2019-ben.

Mindezt alapul véve fontos lesz a szombati kvalifikáció, főleg, hogy napsütéses idő várható a futamon ideje alatt – nem úgy, mint tavaly. A Red Bull előretörésére viszont így is nagy esély van abban az esetben, ha megint nem sikerült megszereznie a rajtelsőséget, hiszen míg Szingapúrban is vetekedett a versenytempója az élmezőnyével, és Verstappen különösen az utolsó etap során csökkentette a lemaradását.

A „vörös bikák” legnagyobb ellenfele várhatóan a McLaren lesz, míg a Ferrari inkább az időmérőn számít az esélyesebbnek. A Mercedes viszont némileg nehezebb hétvégére számít, így számára a szombat lehet a vízválasztó. Minél előrébb kvalifikálja magát, annál nagyobb valószínűséggel szállhat harcba a pódiumért.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, az előbb említett három csapat között várhatóan éles harc fog folyni, a wokingiak három, a maranellóiak öt, míg az „ezüstnyilak” hatszor zártak az első hármasban, igaz, ebből a szempontból egyikük sem érte el még a mutatóban második Aston Martint, a hétvégén könnyen változhat a helyzet. A silverstone-i alakulat Alonso révén hétszer pezsgőzhetett már az idén, vagyis a Mercedes és a Ferrari is utolérheti.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, nagy csata várható: az Alpine, a Haas és az AlphaTauri az előző hétvége után most sem távozna üres kézzel, utóbbi ráadásul ezúttal két autóval készül harcba szállni. Cunoda hazai pályán vágna vissza az elmúlt két futamon történtek után (Monzában el sem tudott rajtolni, míg Szingapúrban az első körben kiesett), Lawson pedig újabb erős eredménnyel jelezné, hogy van helye a rajtrácson 2024-ben is.

A Williams az elmúlt három Grand Prix-ből kettőn a mezőny első felében végzett, és Szingapúrban is közel járt ahhoz, hogy pontot szerezzen, míg az Alfa Romeo legutóbb Olaszországban zárt az első tízben.

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LEGGYORSABB KÖRÖK PONT
1. Max Verstappen 12 14 17 6 374
2. Sergio Pérez 2 8 15 2 223
3. Lewis Hamilton 5 16 3 180
4. Fernando Alonso 7 15 1 170
5. Carlos Sainz 1 2 15 142
6. Charles Leclerc 3 12 123
7. George Russell 1 13 1 109
8. Lando Norris 3 11 97
9. Lance Stroll 9 47
10. Pierre Gasly 1 9 45
11. Oscar Piastri 7 42
12. Esteban Ocon 1 8 36
13. Alexander Albon 5 21
14. Nico Hülkenberg 2 9
15. Valtteri Bottas 3 6
16. Csou Kuan-jü 2 4
17. Cunoda Juki 3 3
18. Kevin Magnussen 3 3
19. Liam Lawson 1 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda 597
2. Mercedes 289
3. Ferrari 265
4. Aston Martin-Mercedes 217
5. McLaren-Mercedes 139
6. Alpine-Renault 81
7. Williams-Mercedes 21
8. Haas-Ferrari 12
9. Alfa Romeo-Ferrari 10
10. AlphaTauri-Honda 5

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik