Mosley: A költségcsökkentés a sportág túlélésének egyetlen útja

Vágólapra másolva!
2009.01.08. 16:48
Az F1-es csapatok szövetsége (FOTA) és a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) még decemberben hozta tető alá azt az áttörésnek számító egyezséget, amelyben megállapodtak a költségek csökkentéséről, ami segíthet átvészelni a világgazdasági válságot. Max Mosley még a mára tervezett megbeszélés előtt, amelyen a következő lépésekről tárgyalnak, világossá tette: nem térhetnek el az elfogadott elképzelések megvalósításától.
Max Mosley nem tágít az eredeti költségcsökkentő tervezettől
Fotó: Imago (archív)
Max Mosley nem tágít az eredeti költségcsökkentő tervezettől
Max Mosley nem tágít az eredeti költségcsökkentő tervezettől
Fotó: Imago (archív)
Max Mosley nem tágít az eredeti költségcsökkentő tervezettől

Egy, a FOTA elnökének, Luca di Montezemolónak írt levelében Mosley kifejtette, hogy milyen változtatásokat tart szükségesnek a következő két évben. Figyelmeztetett rá, hogy az olyan radikális intézkedések, mint a költségvetési plafon bevezetése lehet az egyetlen járható út, amellyel biztosíthatják a sportág túlélését.

Véleménye szerint a Formula–1 már a gazdasági válság előtt sem volt hosszú távon életképes.

JÖHET A FIZETÉSI SAPKA IS

Mosley egy, a csapatoknak intézett levelében ismét megemlítette a fizetési sapka bevezetését, mint költségcsökkentési alternatívát. További ötletei között szerepel az egységes váltó és a csökkentett szélcsatornás tesztelési lehetőség is.
„A költségek annyira elszabadultak, hogy azt már nem minden csapat bírta elviselni, így szükségessé vált a költségcsökkentés, ami viszont elképzelhetetlen néhány fájdalmas változtatás nélkül” – nyilatkozta Mosley az Autosport magazinnak.

Az elnök szerint egyes fejlesztési projektek és munkahelyek is áldozatául eshetnek a válságnak, de ez elkerülhetetlen.

„Nincs rá semmilyen racionális indok, hogy olyan drága technológiák használatát támogassuk a Formula 1-ben, amelyek a nagyközönség számára használhatatlanok, és ismeretlenek a sporton kívül” – fogalmazott a sportvezető.

A konkrét intézkedéseket illetően Mosley a FOTA-val való egyeztetéseken szeretné kidolgozni, hogyan lehetne csökkenteni a szélcsatornák használatát. Ezzel Charlie Whiting, a FIA versenyigazgatója is egyetért, hozzátéve, hogy az idén minden további olyan intézkedést támogat, amelyben a csapatok egyezségre jutnak.

Egy másik ötlet, hogy valamennyi csapat ugyanannyit költhessen kutatás-fejlesztésre, ami komoly vonzerőt jelenthetne, mert a siker egyedül az emberi képességeken múlna. Jelen körülmények között azonban egy önkéntes „sapka” elfogadása lehet működőképes.

„Olyan szintre kell csökkenteni a költségeket, amelyen egy jól működő független csapat is nyereségesen tud működni, kizárólag a sportágból, valamint a szponzoroktól származó bevételekből. Ez az egyetlen módja, hogy megvédjük a sorozatot, és lehetővé tegyük új csapatok belépését, akik kitölthetik a keletkező űröket vagy helyettesíthetik a kilépőket” – mondta Mosley.

Elképzelések szerint a 2010-es idénytől a nem gyári csapatok kevesebb, mint évi 5 millió euróért tetszés szerint gyári csapatok és külső cégek motorjait is használhatják, de utóbbi esetben még 2008. december 20. előtt alá kellett írniuk azt a megállapodást, melynek értelmében 2011-ben és 2012-ben is használniuk kell az adott szállító erőforrását.

Ugyancsak 2010-től kezdődően tilos lesz az abroncsmelegítők használata, nem lesz futam közbeni tankolás, valamint a rádiós és telemetria-rendszerek használatát is szabályozzák.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik