Stepney-ügy: több mint 500 oldal titkos Ferrari-anyagról lehet szó

Vágólapra másolva!
2007.07.05. 13:53
Több mint 500 oldalnyi is lehet az a titkos dokumentáció, amelyet Nigel Stepney, a Ferrari vezető munkatársa csempészett ki a gyanú szerint Maranellóból, és amelyet Mike Coughlannek, a McLaren-Mercedes főkonstruktőrének lakásán találtak meg házkutatás során a rendőrök – értesült az auto motor und sport című német szaklap. Ez az információmennyiség több, mint amiről korábban szó volt.
A McLaren és a Ferrari versenyfutása a mostani botránytól függetlenül a hétvégén Silverstone-ban folytatódik
Reuters
A McLaren és a Ferrari versenyfutása a mostani botránytól függetlenül a hétvégén Silverstone-ban folytatódik
A McLaren és a Ferrari versenyfutása a mostani botránytól függetlenül a hétvégén Silverstone-ban folytatódik
Reuters
A McLaren és a Ferrari versenyfutása a mostani botránytól függetlenül a hétvégén Silverstone-ban folytatódik

Az auto motor und sport szerint a lemásolt írásos dokumentáció nem csupán tervrajzokat és a Ferrari F2007-es autójának adatait tartalmazza, hanem vannak benne titkos részletek a maranellói Ferrari-főhadiszállás belső szervezeti felépítéséről és a munkafolyamatokról is.

Információkat tartalmaz a Ferrari fontosabb mérnökeiről, az autó beállításainak praktikáiról, a versenystratégiákról, az autók felkészítéséről, a jövőre vonatkozó fejlesztési tervekről, a minőségellenőrzési standardokat és teszteredményeket.

Szavazás

Ön szerint mi lett a sorsa a Nigel Stepney által kicsempészett adatoknak?

Írja be az itt látható számot!
A lap rámutat: egyelőre nem tudni, hogy Mike Coughlan a dossziét felhasználta-e, vagy hogy az összegyűjtöt tudást továbbadta-e a McLarennek.

Az auto motor und sport megjegyzi: sokan összefüggést látnak a McLaren-Mercedes májusi-júniusi szárnyalása és az adatok kikerülésének április végi időpontja között.

Ugyanakkor a következtetések levonásánál figyelembe kell venni azt is, hogy a műszakilag hihetetlen fejlettségi szintet elérő Formula—1-es autóknál a műszaki részletek, megoldások nem átvihetők, különösen két olyan, alapvetően eltérő koncepcióval megtervezett és elkészített járműnél, mint a McLaren MP4-22-ese és a Ferrari F2007-ese.

Ami az aerodinamikai megoldásokat illeti, itt a mérnökök nem tudnak semmit eltitkolni egymás előtt, hiszen legkésőbb a rajtnál minden láthatóvá válik. Ugyanez érvényes a futóműre; egy McLaren például működésképtelenné válna egy Ferrari első futóművel.

Az elektronika területe más lapra tartozik, gondoljunk csak a kipörgésgátló-szoftverekre vagy a rajtprogramokra. Az utóbbi időben például a McLarenek rendre jobban rajtoltaak, mint a Ferrarik, Felipe Massa és Kimi Räikkönen startja csak a Francia Nagydíjon volt látványosan jobb, mint Lewis Hamiltoné.

A minőségellenőrzés terén a McLarennél jelen pillanatban jobb csapatot nem találni, más istállók tanulhatnának a wokingiaktól és nem fordítva.

Az autó beállításánál sem nagyon lehet már újat kitalálni, illetve nincsenek titkok. Ami érdekes lehet a McLaren számára, az a Ferrari tömegelosztása, hiszen ez az aerodinamikai egyensúlyt meghatározza.

Mindenestre addig nem lehet megállapítani, hogy az 500 oldalas dokumentáció a McLaren birtokába került-e, amíg a nemzetközi szövetség (FIA) vizsgálata véget nem ér.

A brit-német istálló maga kérte fel az FIA-t arra, hogy folytasson le minden részletre kiterjedő vizsgálatot az ügyben.

---- E
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik