Szentháromság – Bodnár Zalán jegyzete

BODNÁR ZALÁNBODNÁR ZALÁN
Vágólapra másolva!
2020.08.04. 23:24

Ma már alapvető egy futballklubnál, hogy minden idényre új dizájnú mezt vezet be, hiszen így újabb és újabb pénzköltésre lehet kapacitálni a szurkolótábort, és a számok is azt mutatják, lelkesen kattintanak az ilyen cikkekre online kiadásunk olvasói, legutóbb a Manchester United mutatta be vadiúj kollekcióját. Én leginkább csak szörnyülködni szoktam a második vagy harmadik számú mezeken, amelyek korábban egyszerűen a hazai szerelés világos vagy sötét verziói voltak, manapság viszont ezek megalkotása közben szabadul el divattervezők a fantáziája, és többnyire teljesen figyelmen kívül hagyják a klub hagyományait és színeit. a Manchester United mutatta be vadiúj kollekcióját. Én leginkább csak szörnyülködni szoktam a második vagy harmadik számú mezeken, amelyek korábban egyszerűen a hazai szerelés világos vagy sötét verziói voltak, manapság viszont ezek megalkotása közben szabadul el divattervezők a fantáziája, és többnyire teljesen figyelmen kívül hagyják a klub hagyományait és színeit.

Név, szín, címer.

Alapvetőnek gondolom, hogy ennek „szentháromságnak” kellene lennie egy-egy klub életében. Ez a három adja meg az egyesület identitásának alapját, ezekhez hűségesek a szurkolók, ennek a háromnak sohasem lenne szabad változnia. Voltak persze sötét történelmi korszakok, amelyekben a politika arra kényszerített egyesületeket, hogy megváltoztassák nevüket, színeiket és címerüket is, szerencsére a legtöbb esetben megtörtént a restauráció, újra Ferencváros lett az ÉDOSZ-ból vagy MTK a Vörös Lobogóból, ezért különösen kiábrándítónak gondolom, hogy manapság a klubok maguk rombolják önnön identitásukat. Csak néhány közeli példa a magyar futballból: az Újpestnek a nagy címerháború új fejezetében két klublogója lesz egyszerre a mezen; a Budapest Honvéd visszatért 1991-es címeréhez, amelyen Kispest Honvéd FC felirat van, holott a klubot jelenleg nem így hívják; a székesfehérváriak évente változtatnak nevet, most éppen Mol Fehérvár FC-ként szerepelnek, miközben Hajrá, Vidi! feliratú sálban mutatják be újonnan igazolt játékosaikat; a Kisvárda a napokban cserélt címert, mert folyamatosan vegzálták Mexikóból, miután a korábbi feltűnően hajazott a Guadalajara logójára.

De látunk példát külföldről vagy más sportágakból is. A Juventus néhány éve radikálisan megváltoztatta a címerét; a PSG is finomított a sajátján, a Real Madridéról és a Barcelonáéról az arab országokban diszkréten leveszik a keresztet. Az a hír járja, hogy az AS Romát hamarosan az Amerikában eladhatóbb nevű Roma FC-re keresztelik át, a címerében a Romulust és Remust szoptató anyafarkas ikonikus szobrát egy cuki-muki plüssfarkasra cserélik. Az amerikai major sportokban is rendre „frissítik” a logót. Arról nem is beszélve, hogy egy veszedelmes, a múltat végképp eltörölni igyekvő ideológia megfosztotta ősi nevétől a Washington Redskins NFL-csapatát, és további tradicionális csapatnevek vannak jelentős veszélyben.

De ez már egy másik történet.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik