KOVÁCS NIKOLETT 2018.10.28 07:58 Frissítve: 2018.10.28 14:58

MotoGP: Vinales megtörte a Yamaha nyeretlenségi sorozatát

25 verseny. Ennyiszer kellett a Yamahának átélnie, hogy egyik pilótája sem tudott a dobogó legmagasabb fokára felállni. A rémálomnak (ami egyébként Yamaha leghosszabb nyeretlenségi sorozata volt) ma vége szakadt, miután a 25-ös rajtszámú Maverick Vinales megnyerte az Ausztrál Nagydíjat.

Vinales megtörte a Yamaha nyeretlenségi sorozatát (Fotó: AFP)

 

A spanyol a 2. helyről rajtolva a 9. helyre esett vissza az első körben, és onnan kezdte meg a felzárkózást. A 8. körben vette át a vezetést, és a futam során egészen 4.2 másodpercig tudta növelni az előnyét.

Mögötte ez idő alatt egy hatos fogat harcolt a további dobogós helyezésekért: Andrea Iannone, Andrea Dovizioso, Álvaro Bautista, Valentino Rossi, Álex Rins és Jack Miller.

Iannone, mintha nem lett volna elég neki a Ducatik motorereje ellen küzdeni, a második helyen haladva többször is hibázott, és kisodródott a négyes kanyarban, de aztán mindig visszahozta magát. Négy körrel a vége előtt ismét a második helyen haladt, ráadásul akkor már Vinales-nél is gyorsabb köröket futva, így a Yamaha-pilóta előnye pikk-pakk a felére csökkent.

Vinales-nek végül valahogy sikerült az utolsókat is kipréselnie a gumiból, miközben Iannone még egy utolsó harcot vívott Doviziosóval, amelyet a Suzuki versenyzője nyert meg. Ugyan a dobogóról lemaradt, de hatalmas versenyt futott a Jorge Lorenzót helyettesítő Álvaro Bautista, aki negyedik lett.

A legjobb privát versenyzőként Jack Millert intették le a 7. helyen, míg a legjobb újonc a mögötte célba érő Franco Morbidelli lett (miután a szintén első évét teljesítő Hafizh Syahrin bukott a 19. körben). Bradley Smith egy újabb 10. hellyel örvendeztette meg a KTM-et, míg Xavier Simeon megszerezte idei első pontját. A rajt után élre álló, majd a második kanyarban hibázó Danilo Petrucci 12. lett.

A verseny drámája

Nem véletlenül nem ejtettünk szót eddig a friss világbajnok Marc Márquezről, neki ugyanis korábban véget ért a verseny Phillip Islanden. Márquez az első körökben többször az élen haladt, majd elérkeztünk a hatodik kör elejéhez, amikor a felzárkózó Johann Zarco 280 km/órás tempónál belerohant az egyes kanyar féktávján Márquezbe.

Zarco hatalmasat bukott, míg valami csoda folytán Márqueznek sikerült a motoron maradnia. A hatalmas erejű ütéstől azonban megsérült a Hondája, a képek alapján a hátsó futómű is odalett, így a spanyol feladni kényszerült a futamot.

Ez a harmadik alkalom, hogy friss világbajnokként, egy héttel a japán bajnokavatás után nem fejezi be az Ausztrál Nagydíjat. Ugyanez történt 2014-ben és 2016-ban is, igaz, ezúttal nem ő hibázott.

„Nem hibáztatom Johannt, versenybaleset volt. Sokszor nagyon nehéz ezen a pályán ezekkel a motorokkal kezelni a szélárnyékot. Nyilván tőlem és Millertől is kapott szélárnyékot, s azután nem fékezett időben. Csak az számít, hogy egyikünknek sem lett semmi baja, és hogy megúsztam egy hatalmas high slide bukást” – mondta Márquez.

Az ütközés pillanata

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, MOTOGP
AUSZTRÁL NAGYDÍJ, FUTAM
1. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 40:51.081
2. Andrea Iannone (olasz, Suzuki) + 1.543
3. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) +1.832

AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA: M. Márquez 296 pont – már világbajnok, 2. Andrea Dovizioso 210, 3. Valentino Rossi 195.

Binder húzta be a Moto2-esek futamát (Fotó: AFP)

BAJNOKAVATÁS ELNAPOLVA A MOTO2-BEN

A Moto2-esek futama szerencsére nyugodtabb volt, mint az elsőként futó Moto3-asok versenye, de azért itt sem szűkölködtünk az eseményekben.

Az élről Mattia Pasini rajtolhatott, aki 33 évesen és 75 naposan saját rekordját megdöntve a legidősebb pilóta, aki pole pozíciót tudott szerezni a Moto2-es géposztályban. Az olasznak ez volt a 8. rajtelsősége ebben a kategóriában, amit ismét nem követett nagy siker, hiszen a második körben bukott a négyes kanyarban.


A maival együtt ez már az ötödik alkalom, amikor az első helyről kezdte meg az adott versenyt, de a kockás zászlót nem látta meg.

Kérdés, hogy lesz-e lehetősége javítani ezen a statisztikán, hiszen egyelőre nincs szerződése a jövő évre.

A világbajnokságban élen álló két pilóta egymás mögött ért célba Miguel Oliveira, Pecco Bagnaia sorrendben, ami azt is jelenti, hogy a portugálnak sikerült életben tartania a világbajnoki reményeket. Az előző ténymegállapítás önmagában annyira nem meghökkentő, de ha hozzátesszük, hogy ők ketten a 11. és 12. helyen értek célba, akkor már nagyon más a képlet.

Bagnaiát talán csak az vigasztalhatja, hogy nem szakadt meg a 27 futam óta tartó pontszerzési sorozata, és hogy ha jövő héten nem követ el nagy hibát, akkor végre tényleg a fejére kerülhet az idei korona, hiszen 36 pontos előnyéből 25-öt is elég megőriznie ahhoz, hogy világbajnok legyen.

A futam első drámája már a rajt előtt megtörtént, amikor a második rajtkockában álló Marcel Schrötter motorja nem indult a rajtrácson, így az utolsó helyről kellett rajtolnia. Csapattársával, Xavi Viergével is megtörtént ugyanez Le Mans-ban. Vierge akkor az 5. helyig jött fel, Schrötter ma a 9. helyre tudta visszaküzdeni magát.


És akkor nézzük a dobogósokat!

A KTM tavaly épp ezen a futamon élte meg első futamgyőzelmét, amit további kettő követett – mindegyik Oliveria nevéhez fűződött.

Ma ismét egy KTM, ismét egy Red Bull KTM Ajo-pilóta végzett az élen, ezúttal Brad Binder. Az utolsó kör elején még öten-hatan is esélyesek voltak a győzelemre, de a négyes kanyarban először Luca Marini, aztán Xavi Vierge és Augusto Fernández is hibázott, kisodródott, így Binder és Joan Mir maradt már csak versenyben.

Binder alatt ugyan megcsúszott a motor az utolsó szektorban, de ez sem volt elég Mirnek, hogy megszerezze első Moto2-es futamgyőzelmét, a 36-os rajtszámú épp 36 ezreddel maradt le az első helyről.

A 3. helyen Viergét intették le, aki 8 ezredet „vert” Fernándezre a célegyenesben.

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, MOTO2
AUSZTRÁL NAGYDÍJ, FUTAM

1. Brad Binder (dél-afrikai, KTM) 39:23.427
2. Joan Mir (spanyol, Kalex) +0.036
3. Xavi Vierge (spanyol, Kalex) +0.949

AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA: Francesco Bagnaia 288 pont, 2. Miguel Oliveira 252, 3. Brad Binder 193.

Őrültek futama a Moto3-ban

Phillip Islanden hozzászokhattunk már, hogy szoros futamokat és nagy bolyban motorozásokat láthatunk, de a mai Moto3-as futam minden képzeletet és várakozást felülmúlt. Most számoljon el mindenki egyig! Nem tartott sokáig, ugye? Nos, ennyi idő alatt 14 versenyző haladt át a célvonalon a leintéskor, az utolsó körnek pedig így kezdtek neki a versenyzők.



Ha valaki azt gondolná, hogy az utolsó körökben voltak csak ilyen izgalmak, az téved, az egész futam egy folytonos szívroham volt külső szemlélőként. A legnagyobb csoda az volt, hogy ilyen szoros harc és kontaktok mellett a futam közel fele lement bukás nélkül.

A 11. körben aztán megtörtént a verseny legnagyobb drámája. A 10-es kanyarban Gabriel Rodrigo bátrabban engedte be a motort a kelleténél, ahhoz pedig, hogy elkerülje az ütközést Aron Canettel hatalmasat kellett fékeznie és beleállítania a motorba. A művelet nem sikerült, az argentin bukott, és magával rántotta a világbajnoki címért harcoló Marco Bezzecchit. Az olasz pilótát három futamon belül már másodjára ütik ki, Thaiföldön hasonló módon fejeződött be számára a futam.

Bezzecchi a 15. helyről rajtolt, de a nyolcadik körben már vezetett, azonban mindez semmit sem ért később.

Két körrel később a vezető helyet éppen megszerző Lorenzo Dalla Porta csúszott el a 2-es kanyarban, majd időnk se volt felocsúdni, egy hatalmas baleset borzolta ismét a kedélyeket.

Marcos Ramirez a Stoner-kanyarban dobott egy high slide-ot, a mögötte haladó Jaime Masiának pedig esélye sem volt elkerülni csapattársát, hatalmas tempónál átbucskázott annak motorjának. Ramirez megúszta sérülés nélkül, Masiának azonban megsérült a jobb bokája. Három körrel a leintés előtt szintén az élbolyból bukott Tony Arbolino, aki Dennis Foggiát is elsodorta.

A verseny részletes kronológiája oldalakat is megtöltene, elég annyi hozzá, hogy minimum 13 különböző pilóta állt az élen a futam során. Jorge Martin többször is vezetett, de az egyenesben legalább 5-6 versenyző folyton visszaelőzte egyrészt a gyengébb motorjának, másrészt a szélárnyéknak köszönhetően.

Az utolsó előtti körben ismét az első helyen haladt, amikor hosszan hátranézett és jó néhány versenyzőt elengedett maga mellett. Akkor azt gondoltuk, hogy ez taktika, és nem akar az élen haladni, mert akkor biztosan rosszul jönne ki a szélárnyék-harcból. A leintés után kiderült, hogy egyáltalán nem erről volt szó, hanem a kijelzőjén az egész futam során azt látta, hogy egy helyet vissza kell sorolnia...

Az utolsó körben aztán először Philipp Öttl-lel ütközött, majd a 10-es kanyarban annyira meg akarta előzni Celestino Viettit, hogy majdnem belement, mentenie kellett, ami miatt kisodródott és pozíciót veszített. Végül ötödik lett, ami a bajnokság szempontjából fontos eredmény, de nem biztos, hogy elég.

Az őrült futamot végül Albert Arenas nyerte, aki igazából most, második futamgyőzelmekor élhette át először az igazi mámort, Le Mans-ban ugyanis úgy nyert végül, hogy az elsőként leintett Fabio Di Giannantoniót később 2 másodperccel megbüntették.

Di Giannantonio ezúttal második lett, míg harmadikként a mindössze 17 éves Vietti futott be élete második világbajnoki futamán. Vietti két verseny alatt pontosan ugyanannyi pontot szerzett, mint Nicoló Bulega – akit helyettesít – az egész eddigi idény során.

Két futammal a bajnokság vége előtt Martinnak 215, Bezzecchinek 203, Di Giannantoniónak pedig 195 pontja van.

MOTO3
1. Albert Arenas (spanyol, KTM) 37:48.073
2. Fabio Di Giannantonio (olasz, Honda) +0.052
3. Celestino Vietti (olasz, KTM) +0.059

AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA: 1. Jorge Martín 215 pont, 2. Marco Bezzecchi 203, 3. Fabio Di Giannantonio 195.

2020.09.01 16:31:29

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2020.08.17 19:59:32

Egyéb autó-motor MALONYAI PÉTER

ALAPVONAL. Az úszás példát mutatott arra, hogy talpra lehet állni, nem önmegvalósításra törekvő klasszis edzőkkel és klasszis versenyzőkkel. … Úgy jó, ha a múlt nem nosztalgiát szül, hanem tanulságot.

2020.07.25 19:35:06

Egyéb autó-motor MTI

„Következik a mentés, az pedig később derül ki, hogy vasárnap tudjuk-e folytatni a versenyt Super Rallye-ban.”

2020.07.16 17:33:47

Egyéb autó-motor BACSKAI JÁNOS

Mégis lesz Európa-bajnokság hazánkban, mégpedig Nagyhalászban, előtte megrendezik a hét nemzet kupáját.

2020.07.11 07:00:07

Egyéb autó-motor K. T. I.

Toplista: 30–21. A The Athletic több mint 120 munkatársa értékelései alapján állította össze listáját.