nemzetisport.hu 2017.05.28 17:45 Frissítve: 2017.05.29 00:32

Szato történelmi sikere az Indy 500-on, Alonso autója elfüstölt

Bő egy hónappal ezelőtt jelentette be Fernando Alonso, hogy a kihagyja a Formula–1-es versenynaptár ékkövének számító Monacói Nagydíjat, és helyette a szintén legendás Indy 500-as futamon vesz részt. A kétszeres F1-es világbajnok végigcsinálta az egész havi felkészülést a 2.5 mérföldes oválon rendezendő versenyre, amelynek az ötödik rajthelyről vágott neki. Többször is az élen haladt a balesetekkel többször megszakított verseny során, ám a 179. körben megadta magát autójában a  Honda motor. A futamot végül a volt F1-es pilóta, a japán Szato Takuma nyerte. 

Szato Takuma sikerét hozta az Indy 500 (Fotó: Twitter)

Fernando Alonso jelenléte az Indy 500-on alaposan felpörgette az amúgy sem alacsony érdeklődést a legendás futam iránt, így aztán végképp semmi csodálnivaló nincs benne, hogy telt ház, 300 ezer néző előtt kezdődött a verseny, amelyet a spanyol az ötödik helyről kezdett.

Nem túl szerencsésen, mert hamar visszaesett a 11. hely környékére, innen viszont néhány kör alatt visszaküzdötte magát az élen haladó  csapattársai, Alexander Rossi, valamint Szato Takuma társaságába.

A 30. kör környékén először mentek ki kereket cserélni és tankolni a pilóták, és ebből a spanyol nagyon jól jött ki, mert néhány kör múlva megelőzte Marco Andrettit, és az élre állt, majd a tavalyi győztes Alexander Rossival felváltva vezették a versenyt. 

Az 53. körben aztán jött a verseny első sárga zászlós időszaka, mégpedig rögtön a verseny legnagyobb balesete miatt: a kettes kanyart elrontó Jay Howard a falnak csapta autóját, ami az élről rajtoló Scott Dixon elé sodródott, aki nagyot repülve a belső energiaelnyelő védőfalra esett, és ripityára tört. A nagyon ijesztő balesetben szerencsére nem sérült meg senki komolyabban , bár a fal mellett dolgozó fotóst beborította a Dixon autójáról leszakadó törmelék.

A versenyt a takarítás és a rendrakás idejére piros zászlóval megszakították, és a bő 20 percig tartó munkálatok elvégzése után Alonso vezetésével indult útjára a mezőny. De csak három perc erejéig, mert ekkor meg Conor Daly darálta le autója jobb oldalát.

Az újabb sárga zászlós időszak alatt kezdődött a variálás a bokszkiállásokkal, hiszen a mezőny egyik fele ekkor nem járt a bokszban, a másik igen. Az újraindítás után megint csak percekig volt zöld jelzés érvényben, némi törmelék miatt kellett takarítási szünetet elrendelni.

Ekkor keveredett az élre Max Chilton. aki nem volt kint a bokszban, míg Szato Takuma igen, ám elrontották a szervizelését, így az élmezőnyből a középmezőny közepére zuhant vissza egy elgurult kerékanya miatt.

Féltávnál Alonso a 4. helyen állt, állandó harcban az élen haladókkal, és minden esélye meg volt arra, hogy a leintéskor győzelemnek örülhessen.A 119. körben aztán az 1996-os győztes Buddy Lazier is kiesett, amikor falnak csapta autóját. 

Az újabb - mindössze két körig tartó – zöld zászlós szakaszban Alonso ismét az élre került, aztán úgy a 135. kör környékén elkezdődött a Honda vesszőfutása: egyik  pillanatról a másikra füstölt el az addigi éllovas Ryan Hunter-Reay alatt a motor.

 ALONSO A KIESÉS UTÁN
„Nem volt figyelmeztetés, nem volt előjel, egyszer csak jött a füst, aztán vége lett az autómnak” – mondta a kiesésről 
„Az egész nap fantasztikus volt, nagyszerű tapasztalatokkal gazdagodtam. A verseny izgalmas volt, vezettem a futamot jó pár körön keresztül. Nagyon kellemes meglepetés volt az egész, hogy itt lehettem, és versenyképes lehettem. Jó lenne még visszatérni, de egyelőre a mostani alkalomért köszönök mindenkinek mindent” – nyilatkozta a pálya széléről az Indy 500-as jövőjéről.

A verseny vége előtt 34 körrel aztán Charlie Kimball alól is elszállt a Honda – ráadásul ekkor ő is az élmezőnyben haladt. A 179. körben aztán Alonsót is elérte a Honda-átok és alatta is ugyanolyan váratlanul robbant le a Honda, ahogy a korábbi alkalmakkor.

Miután Alonso kiesését követően véget ért a sárga zászlós időszak, mindenki egy 15 körös gyors sprint versenyre számított, ehelyett azonban jött egy tömegbaleset, amelyben öten is kiestek. A takarítás után aztán már csak 10 kör volt hátra, és ez a tíz kör elhozta Szato Takuma számára a sikert.

A japán pilóta ugyanis nagy hajrával egyre feljebb lépdelve küzdötte magát vissza az élbolyba és az utolsó újraindításnál már az éllovas Hélio Castroneves-Max Chilton párost támadta.Felváltva vezettek egy-egy köröket a hármas tagjai, míg végül két körrel a vége előtt a japán ugrott az élre, és már nem is engedte ki a kezéből az első helyet!

Sikerével a 40 éves Szato 1998 óta a legidősebb győztes - akkor Eddie Cheever szintén 40 évesen nyert - ráadásul ő az első japán és ázsiai győztese is a legendás versenynek.

 INDY 500 – A CÉLBA ÉRŐK SORRENDJE
1. Szato Takuma
2. Hélio Castroneves
3. Ed Jones
4. Max Chilton
5. Tony Kanaan
6. Juan Pablo Montoya
7. Alexander Rossi
8. Marco Andretti
 9. Gabby Chaves
10. Carlos Munoz
 11. Ed Carpenter
12. Graham Rahal
 13. Mihail Aljosin
 14. Simon Pagenaud
 15. Sebastián Saavedra
 16. J. R. Hildebrand
 17. Pippa Mann
18.  Spencer Pigot

 

 

A Nemzeti Sport digitális formában - az e-újságért kattintson ide!

2017.12.01 18:25:25

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA (KATAR), BÖRZÖLI BERNADETT (tudósítás)

Thed Björk kihasználta kedvező helyzetét, és túraautó-világbajnok lett Katarban.

2017.11.30 23:37:01

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

NS-VÉLEMÉNY. Intelligensen áll az autóhoz és az autó­versenyzéshez.

2017.11.22 09:31:58

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

„Vertem a fejemet a falba, hogyan követhettem el ilyen hibát?!”

2017.11.04 10:32:38

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

Ötször operálták, majdnem le kellett vágni a lábát, de ma már a hétköznapokon nem zavarja a sérülés.

2017.10.26 10:17:59

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

„Bunkoczi Laci nehezebben viseli a magaslatot, de majd szerzünk neki kokacserjelevelet…”