TÓTH ANITA (Pisco) 2019.01.16 01:41 Frissítve: 2019.01.16 07:00

Dakar 2019: hullámvasutazó toppilóták – Szalay 18. a szakaszon

Hatalmas, emberpróbáló dűnék, s ha ez nem lenne elég, erős szél. Sébastien Loeb volt a leggyorsabb a Dakar keddi szakaszán, Szalay Balázs eddigi legjobb eredményét produkálva a 18. helyen ért célba.

Szalay Balázs eddigi legjobb eredményét produkálva a 18. helyen ért célba

 

A Dakar rali nyolcadik napja szétcincálta a versenyzők idegeit, és alaposan megrostálta a mezőnyt. A vezéráldozat a motoros éllovas Ricky Brabec volt, aki motorhiba miatt kényszerült a pálya szélére, de jó néhányan buktak, sokan estek ki és még többen vették elő a homokfutókat és a lapátokat.

Az autós mezőnyben Stéphane Peterhansel veszített a legtöbbet – a tizenháromszoros Dakar-győztes konkrétan elveszítette az esélyét a végső sikerre. Egy kicsit olyan neki ez a verseny, mintha valami gyomorforgató hullámvasúton ülne – egyszer fenn, egyszer lenn. Hétfőn épphogy újra lőtávolon belül került az éllovas Nasszer al-Attijah-hoz képest, kedden már el is veszítette ezt a kedvező pozíciót, sőt visszaesett a negyedik helyre. Kétszer ásta el magát a rettentő puha homokban, kétszer tíz percet veszített, ami sok, túlságosan sok...

A szakaszt Sébastien Loeb nyerte meg, aki ezzel felzárkózott a harmadik helyre a katari éllovas és „Nani” Roma mögé. A nap fő híre azonban, hogy Al-Attijah növelte előnyét az összetettben.

SÉBASTIEN LOEB: PRIVÁTKÉNT IS PROFI

Kétségtelenül a mezőny egyik legnagyobb sztárja Sébastien Loeb – s nem csupán kilenc  ralivilágbajnoki címe mondatja ezt velünk, hanem az is, amilyen gyorsan és amilyen jól beilleszkedett a terepralis mezőnybe. A zseniális francia eddig bármilyen versenyjárműbe ült, gyors volt vele, bár hozzá kell tenni, a sivatag azért nem hasonlítható egyetlen más terephez sem – a dűnéket még neki is meg kellett szoknia.

Hogy valamennyire sikerült, azt idei négy szakaszgyőzelme bizonyítja – hogy van még mit tanulnia, azt pedig a kocsiján keletkezett sérülések. Ugyanakkor Loeb nagyon megszerette ezt a világot, ide akar tartozni (bár az idén a rali-világbajnokságra is visszatér), s ennek érdekében még arra is hajlandó volt, hogy saját magának szerezzen támogatókat, s egy privát alakulat, a PH Sport színeiben térjen vissza a sivatagba a megszokott Peugeot 3008 volánjánál. (A csapat egyébként nem ismeretlen számára, húsz éve velük nyerte a junior vb-címeit, s kis magyar kapcsolódás, hogy az alakulat gyorsbeavatkozó versenykamionját Darázsi Zsolt vezeti.) 

„Az utolsó pillanatban döntöttem úgy, hogy visszatérek, nem volt sok időm készülni, de szerencsére nem felejtettem el mindent, amit az elmúlt három évben tanultam” – mondta a Dakar rajtjakor Loeb, aki keddi szakaszgyőzelme után jelenleg a harmadik helyen áll az összetettben.

„Jó tempóban nyomtuk végig a szakaszt, de igazából nem tudtuk, hogy gyorsak voltunk, vagy lassúak, mert nem volt összehasonlítási alapunk – mondta a célban az autós kategóriában vezető Nasszer al-Attijah. – Aztán amikor a célban megláttuk az őrjöngő szurkolókat, nos, akkor eléggé boldog voltam. Persze, könnyebb volt úgy, hogy láttunk magunk előtt nyomokat, mint amikor nekünk kellett elöl menni, de azt is megoldottuk. Két nap van hátra, s szeretnénk úgy folytatni, ahogy eddig mentünk – hiba nélkül. Valahogy most már muszáj lenne lehoznunk ezt a két napot...”

Ami a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettőst illeti, a páros abszolút javuló tendenciát mutat – az eddigi legjobb részeredményét elérve a 18. helyen ért célba a szakaszon.

„Végre olyan napon vagyunk túl, amelyen csak kisebb gondjaink voltak, s ez az eredményen is meglátszott – mondta Szalay, aki boldog és kimerült volt egyszerre. – Noha puha volt a homok, mi egyszer sem ástunk, pedig idegőrlően hosszú volt a dűnés szakasz, nem is tudom, mentünk-e már valaha egyhuzamban ennyit dűnéken. Aki elénk került, azt megelőztünk, de végig izzasztó volt ez a pálya – mentálisan és fizikailag is elfáradtunk a végére. Sajnos a pálya közepétől kezdve melegedett a hűtővizünk, mert a ventilátor telement homokkal, emiatt nem működött a hűtés. Nagyon örülök ennek a jó részeredménynek, amely azt mutatja, hogy ez a szakasz tényleg nagyon nehéz volt.”

A csapathoz kapcsolódó hír azonban, hogy a dűnék közt ásó Bunkoczi Lászlót még a harmadik napon a saját autójának lökő brazil Marcos Baumgartot kizárták a versenyből, de nem vette át az erről szóló dokumentumot, sőt, elment az Opel Dakar Teamhez bocsánatot kérni, és kérlelte a navigátort, menjen el vele a felügyelő testülethez.

Sébastien Loeb volt a leggyorsabb a keddi szakaszon

Bunkoczi megtette, elmondta, egyáltalán nem akarja, hogy egy újoncot kizárjanak a versenyből, ugyanakkor reméli, ez jó lecke volt a pilótának. A brazil persze minden szentre esküdött, hogy ez volt az utolsó alkalom, s hogy legközelebb jobban figyel, de legalábbis megáll, ha balesetet okozott. Majd miután versenyben maradhatott, az egész csapatot összegyűjtötte és eljött a pilótához is bocsánatot kérni...  Ez egy kicsit már a régi Dakarokat idézte.

A motoros mezőnyben tehát Brabec búcsúra kényszerült (ezzel gyakorlatilag elszállt a Honda esélye arra, hogy 17 év után megszakítsa a KTM győzelmi sorozatát), a vezetést pedig a 2016-os győztes Toby Price vette át – már nem először az idén. A csuklója úgy fáj, hogy már napok óta összeszorított foggal motorozik, de ezt a két szakaszt már muszáj valahogy teljesítenie.

Annál is inkább, mert Price előnye alig több mint egy perc az őt veszettül üldöző Pablo Quintanillával szemben, és hatperces hátrányával a címvédő osztrák Matthias Walkner is lőtávolon belül van. És ahogy itt változnak a dolgok egyik napról a másikra, senki sem lehet nyugodt.

„Ebben a szakaszban nem volt ennél több, így is a határaimat feszegettem, a csuklóm égett a végén – mondta Price. – Van még két szakasz, azt valahogy ki kell bírnom.”

Sajnos rossz hírünk van a szatmárnémeti motorosról, Gyenes Emánuelről is. A versenyző az elmúlt napokban úgy küzdött, mint egy oroszlán, a Dakar előtt hat héttel eltört és megműtött felkarja nem akadályozta meg abban, hogy átverekedje magát ezeken a pokoli perui dűnéken. Abszolút profin és hősiesen viselkedett, nem panaszkodott, hanem tette a dolgát, egymás után hagyta maga mögött a kilométereket. De ebbe a keddi szakaszba sajnos beletört a bicskája.

Először csak azt lehetett látni, hogy a 62. kilométernél álldogál már órák óta – akkor már sejteni lehetett, hogy valami nagy baj van. Estére az is kiderült (a rendezők kapcsolatot tudtak vele teremteni), hogy elesett, és megütötte a sérült kezét, ezért döntött úgy, hogy a nagyobb baj elkerülése érdekében nem folytatja a harcot. Illetve nem is tudta volna, mert úgy fájt a karja.

Ettől függetlenül nem érheti szó a ház elejét. Amíg ment, Gyenes példásan harcolt. Ráadásul egy olyan kategóriában (a Motul által életre hívott Malle Moto-ban), ahol a versenyzőknek nincs szervizhátterük, maguknak hozzák rendbe a motorjukat minden este. És ő ebben a kategóriában a második helyen haladt a kieséséig.

41. DAKAR RALI
8. szakasz, San Juan de Marcona–Pisco (össztáv: 572 km, ebből szelektív szakasz: 352 km)
Autósok:
1. Sébastien Loeb, Daniel Elena (francia, Peugeot 3008) 3:54:53, 2. Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 7:27 p h., 2. Przygonski, Colsoul (lengyel, belga, Mini John Cooper Works) 15:15 p h., ...18. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 1:08:14 ó h. Motorosok: 1. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 3:55:25, 2. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 45 másodperc hátrány, 3. Price (ausztrál, KTM) 1:13 p h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Dmitrij Nyikitin, Ilnur Musztafin (orosz, Kamaz) 4:38:06, 2. Vjazovics, Haranyin, Zsihulin (fehérorosz, MAZ) 23:13 p h., 3. De Rooy, Rodewald, Torrallardona (holland, lengyel, spanyol, Iveco) 25:09 p h.

Az állás. Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel 29:15:50, 2. Roma, Haro (spanyol, Mini John Cooper Works) 46:29 p h., 3. Loeb, Elena 46:45 p h., ...20. Szalay, Bunkoczi 14:21:07 ó h.
Motorosok: 1. Toby Price 28:53:08, 2. Quintanilla 1:03 p h., 3. Walkner 6:35 p h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Dmitrij Nyikitin, Ilnur Musztafin 35:01:35, 2. Nyikolajev,  Jakovlev, Ribakov (orosz, Kamaz) 26:49 p h., 3. De Rooy, Rodewald, Torrallardona 1:07:43 ó h.

2019.04.17 13:57:32

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2019.04.05 20:33:34

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

A Zengő Motorsport a tavalyi idénnyel ellentétben 2019-ben nem állandó tagja a mezőnynek.

2019.03.08 13:07:25

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

Adatbankunkban nyomon követhetik az idény közben a sorozat eredményeit.

2019.02.16 23:07:10

Egyéb autó-motor KOVÁCS NIKOLETT

„Számomra egy szép kihívás bebizonyítani, hogy ebben a korban is lehet valaki versenyképes.”

2018.11.15 13:12:44

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

Európa legnépszerűbb crossoveréhez teljesen új benzines hajtásláncok érkeztek. (x)