SZŰCS ANDRÁS 2020.09.02 10:25

A magyar bringásokat nevelő Ivan Basso arcáról letörölhetetlen a mosoly

Egy Tour de France- és még egy Giro-sikerrel mondaná tökéletesnek pályafutását, mégsem boldogtalan: leküzdve a hererákot, igazgatva a csapatát, nevelgetve a Kométa magyar tehetségeit letörölhetetlen arcáról a mosoly.

Ivan Basso élvezi a munkáját a Kométánál (Fotó: Tumbász Hédi)

 

– Kezdjük a legfontosabbal: hogy megy az áfonyafarmja?
– Nagyszerűen! Kiváló idényünk volt, szép a termés, csak a végére értünk, hiszen augusztusig tart a főszezon.

– Ezért is ért rá eljönni a Magyar körversenyre?
– A Tour de Hongrie a legfontosabb eseményünk, ugyanakkor több oka is van a látogatásomnak. Marketingtartalmat forgatunk a Kométának, illetve dolgozunk tovább, ennek keretében Dina Márton és Fetter Erik meghosszabbítja a szerződését. Emellett persze figyeljük a többi versenyzőt is, az újak felkutatása sosem áll le.

IVAN BASSO

Nemzetisége: olasz
Született: 1977. november 26.
Magassága/testsúlya: 180 cm/70 kg
Csapatai versenyzőként: Asics (1998), Riso Scotti-Vinavil (1999), Amica Chips-Tacconi Sport (2000), Fassa Bortolo (2001–2003), CSC (2004–2006), Discovery (2007), Liquigas (2008–2014), Tinkoff-Saxo (2015)
Csapatai vezetőként: Tinkoff (2016), Trek-Segafredo (2017), Kométa (2018–)
Legnagyobb sikerei: 2x Giro d'Italia-győztes (2006, 2010), a Tour de France 25 éven aluliak versenyének győztese (2002), Tour-szakaszgyőztes (2004), 6x Giro-szakaszgyőztes (2005, 2006, 2010), 2x Giro-csapatidőfutam-győztes (2006, 2010), Giro dell'Emilia-győztes (2004) Dán körverseny-győztes (2005), Critérium International-győztes (2006), Giro del Trentino-győztes (2009), Giro di Padania-győztes (2011), Japán Kupa-győztes (2012)

– Lesz alkalma élvezni is a versenyt?
– Természetesen – bár közben az U23-as Giróra is figyelünk, hiszen a csapatunk másik fele ott versenyez, ezért sem hozhattuk el az egész társaságot.

– Miként jellemezné a Kométa feltörését?
– Leginkább kemény munkaként – a most következő lépés a prokontinentális szintre lépés.

– Mi a fő a különbség a harmad- és a másodosztály között?
– Eurómilliók, azaz három-négyszeres költségvetés.

– És ha már a world tour szintjéről beszélnénk?
– Az tizenkétszeres összeg.

– A fő cél ez volna?
– Nem szaladt kicsit előre?! Ha az általános iskolát kezded, felesleges arról elmélkedni, mi lesz az egyetemen. Persze, szeretnénk eljutni a csúcsra, de befektettünk a fiatal versenyzőinkbe, három évig kontinentális szinten versenyeztünk, most feljebb lépünk, és szerzünk újabb tapasztalatokat.

– Nagyon csalódott volt, hogy elmaradt a Magyarországra tervezett nagy rajt, ráadásul május helyett októberben és csak Olaszországon belül kerül sor a Giro d'Italiára?
– Persze, ám nagyobb gondunk is van: a világjárvány, úgyhogy mielőtt keseregnénk, mi történik a sportban, gondoljunk az egészségre! Tudom, a Giro magyar szervezői mennyire lelkesek, és azon dolgoznak, hogy csak egy évet csússzon a magyarországi rajt.

– Mekkora gondot jelent, hogy két és fél hónapba zsúfolták a Francia, az Olasz és a Spanyol körversenyt?
– Erre ugyanezt tudom csak felelni, hogy az egészség a legfontosabb – aztán viszont számításba kell venni, miért alakul így a versenynaptár? Katasztrofális helyzetben kell megoldást találni, hiszen együtt kell élnünk a vírussal, ugyanakkor a versenyzők versenyezni akarnak, a kerékpározásnak pedig túl kell élnie: a Tour de France megtartása létfontosságú a sportágnak, a Giro d'Italia pedig Olaszországnak. Idén sajnos jobbára a drukkerek nélkül kell terveznünk, talán jövőre már visszatérhetnek.

A HOLLAND TULIPÁNOK ÉS IBRA

Tisztába kellett tennünk, milyen is a kapcsolata Ivan Bassónak a labdarúgással, mert megdöbbenésre úgy nyilatkozott korábban, hogy olasz létére nem izgatja a calcio, aztán viszont járt a Milan edzőtáborában, legutóbb pedig a Torino vezetőedzőjével, Walter Mazzarrival cserélt eszmét, mielőtt a trénert februárban kirúgták a „bikáktól”.
„Érdemes más sportágakat is tanulmányozni, például, hogy milyen a filozófiája a labdarúgásnak, a kosár- vagy röplabdának. Azt is érdemes ellesni, hogy miként dolgozik az edző, mert nem könnyű feladat közölni Zlatan Ibrahimoviccsal, hogy akkor te ma nem játszol... Ma az egyik fő baj, hogy az edzőnek nincs igazi hatalma, mindenki beledumál mindenbe, pedig egy a fontos: a csapat – mondta Basso, hozzátéve, hogy miként egy futballedző, a kerékpárcsapat vezetője is húsz-harminc sportolóért felel egyszerre, úgyhogy empatikus a kispadnál izguló kollégákkal. Mindezek után már csak az maradt kérdésnek, hogy drukkol is-e valamelyik klubnak? – A Milannak, hiszen ott nőttem fel a környéken. Ám nem csak ez számít, hiszen a családom is Milan-drukker, ráadásul akkor kezdtem el focit nézni, amikor nálunk játszott Ruud Gullit, Frank Rijkaard és Marco van Basten...”

– Támogatókat is nehezebb lehet találni a járvány közepén.
– Hát, ha otthon ücsörögsz, senki sem fogja odahozni neked a pénzt... Én például Giacomo Pedranzinivel, a Kométa tulajdonosával mindennap hajnali ötkor telefonálok, mert ő hattól dolgozik és csak este kilenckor fejezi be... Ugyanakkor a kerékpár-szponzoráció nem jótékonykodás. Egy szponzor részvétele nem annyi, hogy leteszi a küszöbre a pénzeszsákot: részt vesz a csapat életében, hozza a filozófiáját, az energiáját, a tudását, cserébe viszont elvárja, hogy a csapat ugyanazokat értékeket vallja, továbbá minél több és jobb terméket állítson elő. Ez nemcsak az eredményeket és a kerékpárosok kinevelését takarja, hanem az egészséges életmód promótálását, a támogató vállalattal összekapcsolását is. Ha például bemész a közértbe és látod a Kométa-termékeket, biztos lehetsz a jó minőségben, amihez mi hozzákapcsolhatjuk a sportsikereinket, és együtt rávehetjük a civileket, üljenek a nyeregbe és éljenek egészségesebben!

– Azt már tudjuk, hogy hajnali ötkor kezdődik, de miként fest egy átlagos munkanapja?
– Ez attól függ. Ha valaki szereti a hivatali munkarendet, annak ez nem való, mert olykor huszonnégy órát kell dolgozni. Én mindenesetre élvezem.

– Nehéz volt átállnia?
– Igen is, meg nem is. Manapság például sosem vagyok fáradt, ezt versenyzőként ritkán mondhattam el... Nincsenek sem titulusaim, sem névjegykártyám, sem számítógépem – jó, telefonom azért van. Ám nem ez a lényeg, hanem a szenvedély – a gond az, hogy nem közelíthetsz a vezetéshez úgy, mint a versenyzéshez, amikor csak az a dolgod, most sokkal szerteágazóbb. Szerencsés vagyok, hogy tizennyolc éven át a legnagyobb csapatokban tekerhettem, igyekeztem mindenhonnan a legjobb tapasztalatokat magammal hozni, viszont ha a világ legjobb istállóját szeretnéd felépíteni, nem lehet összemásolni, kellenek a saját újítások is.

– Kitől tanulta a legtöbbet?
– Mindenhol tanultam, még a rossz élményekből is. A legfontosabb, hogy sosem szabad félni. Ha bárki látja rajtad, hogy félsz, akkor véged. Persze attól még, hogy esetleg megtanulod leplezni, félhetsz, csak olyanokkal kell körbevenned magad, akik tudnak segíteni.

– Hiányol bármit a pályájából?
– Nemigen. Persze, jó lett volna egyszer nyerni a Touron vagy harmadszor a Girón, ám értékelni kell, amit sikerült elérni.

Ivan Basso kétszer nyerte meg a Giro d’Italiát (Fotó: AFP)

– Négy év telt el a két Giro-sikere között, nagyon mások voltak?
– Érzésre igen, de azt nehéz leírni. Más korokban szereztem őket, máshol tartottam az életemben... Nyilvánvalóan szép emlék mindkettő.

– Mitől olyan különlegesek a háromhetesek?
– Egy olasznak a Giro a világ legnagyobb versenye. Ám közben a Tour is az, az álmok álma, ami nekem nem jött össze, pedig közel jártam, kétszer is dobogósként végeztem. Viszont odahaza a Giro idején minden rózsaszín – nem tudom, Magyarországon ezt átérzik-e.

– Egyelőre aligha.
– Talán majd jövőre!

– Mi kell egy háromhetes megnyeréséhez: tehetség, munka, szerencse, a három együtt?
– Mentálisan kell nagyon erősnek lenni. Alapszükséglet, hogy a lábaid rendben legyenek, de amikor a láb elfárad, akkor kell az elme, illetve a szív, hogy ne mondj le az álmodról.

– Amikor egy kegyetlen hegyi szakaszra félholtan esik be az ember, másnap reggel mi viszi rá, hogy nekilásson a másik kegyetlen hegyi szakasznak?
– Segítenek a versenytársak: ha balra nézel, ő sincs jobb állapotban, ha jobbra nézel, hát ő sem – egy csónakban evezünk... Mindenkinek vannak bajai, mindenkinek sajog a lába, és mindenki ugyanazon az útvonalon közlekedik. Ezek után már csak bízni kell az elvégzett felkészülésben, hogy igenis túl fogod élni.

 BERNAL A FAVORIT

A nosztalgiázásba és álmodozásba némi szakmázást is vegyítettünk, szóba került például, hogy kik is az idei háromhetesek favoritjai?
„Egyelőre csak a Tourra szorítkoznék, a többi messze van: három hete még azt mondtuk volna, Chris Froome is esélyes lesz a Francia körversenyen, aztán ott sincs... – somolygott Ivan Basso, aztán némi gondolkodás után folytatta. – Most azt mondanám, Egan Bernal a Tour esélyese, mert bár fiatal, azért tapasztalt is, nem mellesleg ő a címvédő, és bivalyerősnek tűnik a hegyekben.”

 

– Mit szól az erőviszonyok átrendeződéséhez, hogy Chris Froome eligazol az Ineostól és Geraint Thomas sincs ott a Touron?
– Három kapitánnyal nehéz... Froome már aláírt az Israel Start Up Nationhöz, ám tutira veszem, hogy igazolnak mellé segédeket is. A döntés, amelyet az Ineos vezetője, Dave Brailsford meghozott, hogy Egan Bernalra építette a keretet, nehéznek tűnik ugyan, viszont annál logikusabb: korábban is láttuk, amikor Bradley Wiggins kezdett elindulni a lejtőn, előretolták Froome-ot, aztán jött Thomas, most ott van Bernal és Richard Carapaz.

– Mégsem lehet egyszerű odaállni egy bajnok elé, hogy: „Öreg, túl vagy a csúcson, leselejtezünk!”
– A bajnokok ezt tudják maguktól is.

– És miként vélekedik az új hullámról, a saját magyar tehetségeiről?
– Legalább öt-hat srácunk van, akik profik lehetnek a legmagasabb szinten is. Ezért is fontos a Tour de Hongrie, illetve a Giro-projekt, hogy láthassák és megmérhessék magukat a legjobbakkal. Kár, hogy elmaradt az idei Nagy rajt, mert ezzel nemcsak látványosságot veszítettünk, hanem azt a lehetőséget is, hogy a magyar kisgyerekek élőben, közelről láthassák a legnagyobbakat, és kedvet kapjanak ahhoz, hogy maguk is biciklire üljenek.

– Már versenyzőkorában is alapos elemzőnek tartották, ilyen ma is?
– Arra sajnos nincs időm, hogy saját magam elemezzek mindenkit, de az embereim megteszik. Persze azt bárki megmondja: a magyarok közül Peák Barnabás, Dina Márton és Fetter Erik is készen áll az ugrásra.

– Sokat beszélget a sportolóival?
– Igen.

– Mint főnök vagy mint kolléga?
– Nincs szükségem rá, hogy érzékeltessem, ki kinek a felettese, tudják jól, ki vagyok. Inkább tanácsokat adok, csak figyelnem kell, kihez hogyan szólok, mert van, akinek apafigura kell, van, akinek inkább barát...

– Olyan kedélyesen mesél, mint aki jól érzi magát a bőrében.
– Ez mindig is így volt!

– Megküzdött a hererákkal...
– Így van: ha ezen túlestél negyvenéves korodra, boldognak kell lenned mindennap! Az egészség a legtöbb, amit birtokolhatunk, és vigyáznunk kell rá.

– A betegsége óta gondolkodik így?
– Nem, mindig figyeltem magamra: csak úgy tudsz gyorsan biciklizni, ha rendben vagy. És ma sem tehetném meg, hogy öt sör után pocakosan odaállok a versenyzőim elé papolni...

– Tekerjünk előre jövőre: mi lenne az álma, hogy a Giro magyarországi rajtjánál, mondjuk szabadkártyával, felsorakozik a Kométa is?
– Ilyesmire tucatnyi csapat pályázik, szóval, nem beszélni kell róla, hanem dolgozni. Itt a vírus, változik a piac, hátravan a téli felkészülés, és akármi közbejöhet. Ám ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy ha mostantól jövő tavaszig melózunk, és annak a jutalma, hogy Budapesten lehetünk a Nagy rajtnál, akkor nyilván elfogadom!

2020.10.03 00:44:35

Kerékpár KOHÁN GERGELY

NS-VÉLEMÉNY. A sporttörténelem második magyarjaként lesz ott az egyik nagy háromhetes körverseny rajtjánál.

2020.09.30 14:24:39

Kerékpár H. D.

Kattintson ide a verseny adatbankjának megtekintéséhez! Térkép és program egy helyen.

2020.09.21 14:20:27

Kerékpár KOHÁN GERGELY

„Ez minden idők egyik legnagyszerűbb teljesítménye volt, amit a kerékpársportban valaha is láttunk.”

2020.09.02 09:46:35

Kerékpár SZŰCS ANDRÁS

Az olasz egy Tour de France- és még egy Giro-sikerrel mondaná tökéletesnek pályafutását.

2020.09.01 23:58:38

Kerékpár KOHÁN GERGELY

NS-VÉLEMÉNY. Az utóbbi években befektetett pénz jól hasznosul és kézzelfogható eredményekkel párosul.