ZSOLDOS BARNA 2020.03.12 18:32

Villeneuve szerint izgalmas az F1, a radikális változtatás csak porhintés

Bár a koronavírus világméretű terjedése miatt sok a kérdőjel, a 2020-as Formula–1-es világbajnoki sorozat elvileg a március 13. és 15. közötti melbourne-i Ausztrál Nagydíjjal kezdődik. A rajt előtt adott exkluzív interjújában Jacques Villeneuve, a Formula–1 1997-es világbajnoka elmondta: elképzelhető, hogy 2020-ban a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull között szoros csata alakul ki a világbajnoki címért, de néhány tény nyugtalanítja.

Az 1997-es világbajnok exkluzív interjút adott lapunknak (Fotó: AFP)

 

– Van realitása idén egy háromcsapatos küzdelemnek a világbajnoki címért?
– Szerintem igen, hiszen a három topistálló, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull már az előző idény végén is egyaránt a futam­győzelmekért harcolt egymással – mondta Jacques Villeneuve lapunknak adott exkluzív interjújában. – Persze az üldözők relatív javulása mögött az is állhatott, hogy a Mercedes már régen a 2020-as autója fejlesztésére, építésére koncentrált…

– Nem vészjósló a német istálló tavalyi domináns teljesítménye?
– Nem nevezném dominanciának, egyszerűen csak jól teljesítette a versenyeket. Kevésbé volt nyomasztó a teljesítménybeli fölénye, mint a korábbi idényekben, viszont összességében eredményesebb évadot zárt, mert remekül dolgozott csapatként. Nem az autó volt jobb, hanem a csapat. Minden helyzetből kihozta a maximumot, a Ferrari pedig összeomlott – ez az oka a Mercedes 2019-es sikerének.

– De hogyan omolhat össze egy ilyen hatalmas, ilyen elképesztő erőforrásokra támaszkodó csapat, mint a Ferrari?
– Ez gyakori probléma az olaszoknál, és most a versenyzőpáros megfelelő kezelésének hiánya is szerepet játszott a nehézségeikben. A Mercedesnél megtalálták a megfelelő egyensúlyt, mindenki tudja a helyét: Lewis Hamilton a nagybetűs versenyző, de azért Valtteri Bottasnak sem tiltják meg, hogy harcoljon vele. Hasonló a helyzet a Red Bullnál, amely Max Verstappen együttese, a másik pilóta pedig azért van ott, hogy tanuljon tőle, és idővel felnőjön a szintjére. A Ferrarinál viszont nem volt ilyen világos határvonal, hiszen ott van Sebastian Vettel személyében egy négyszeres világbajnok, a fiatal feltörekvő tehetségnek, Charles Leclerc-nek pedig az istálló vezetői megengedték, hogy megpróbálja megtörni őt – ez negatív energiát keltett, és idén is visszaüthet.

Jacques Villeneuve otthonosan mozog a paddockban és mindig sarkos véleményt fogalmaz meg (Fotó: AFP)

 

– A Honda készen áll arra, hogy vb-trófeához segítse a Red Bullt?
– A Red Bull kasztnija már eddig is jó volt, viszont a Hondával kapcsolatban nem lehetünk biztosak. Eddig nem sikerült megfelelő teljesítményű motort építenie úgy, hogy ki is tartson hét versenyen át, mint mondjuk a Ferrarié vagy a Mercedesé. Ha az ellenfelek erőforrása is csak három-négy futamot bírna, lehet, hogy az övék is húsz lóerővel erősebb lenne.

– Mi várható a Renault-tól? A visszatérése utáni ötödik évre a vb-címet célozta meg a francia csapat, ám ennek közelében sincs.
– Annak a keserves időszaknak az árát fizeti most meg, amikor az elődje fizetős pilóták alkalmazására kényszerült rá. Nagyon hosszú idő felépíteni egy normális istállót azt követően, hogy egy ideig fizetős versenyzői voltak. Ez több évre visszavet egy alakulatot, és az akkor okozott károkat sokáig cipeli magával. A Renault-nak is időre van szüksége.

– A McLaren viszont varázs­ütésszerűen támadt fel poraiból tavaly. Meddig juthat idén az istálló?
– Ami a McLarennél zajlott az elmúlt években, az tökéletesen megmutatja, milyen negatív hatásokat tud generálni egy versenyző egy istállónál…

– Fernando Alonsóra gondol?
– Igen. Az egész csapatot le tudja húzni a mélybe egy pilóta által generált negatív energia. Miután megszabadultak tőle, a két új, fiatal versenyző harmóniában dolgozik együtt, és ez az istállóra is jó hatással van. Úgy vélem, 2020-ban is a McLaren végez a három topistálló mögött.

– Mit gondol a többi középcsapat kilátásairól?
– Szerintem a Haas koncepciója egyszerűen csődöt mondott. Minden évben biztatóan kezd, aztán teljesen szétesik az egész brigád, elég csak megnézni az előző idényt: még az évad hajrájában is a melbourne-i specifikációjú autót használta, mert nem tudta, merre van az előre. Az Alfa Romeótól többet vártam 2019-ben: a versenyzők egész jó teljesítmény nyújtottak, különösen Kimi Räikkönen, de az autó nem ment úgy, ahogy kellett volna. Majd meglátjuk, idén miként szerepel.

– És mit vár korábbi együttesé­től, a mély gödörbe jutó Williamstől?
– A Williamst már nem is tekintem csapatnak – az egész Formula–1-nek roppant kínos, amit művel. Semmi pozitívumot sem tudok elmondani az istállóval kapcsolatban, hétköznapi vállalattá degradálódott, amelyet semmi más nem érdekel, csak hogy jó üzleti statisztikát tudjon felmutatni a befektetőinek.

(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Hosszabbítás 2020. március 7-i lapszámában jelent meg.)

Remélhetőleg idén Ferrari–Mercedes–Red Bull-versenyfutást láthatunk a világbajnoki címért (Fotó: AFP)

 

JACQUES VILLENEUVE
Született: 1971. április 9., Saint-Jean-sur-Richelieu
Nemzetisége: kanadai
Formula–1-es csapatai: Williams (1996–1998), BAR (1999–2003), Renault (2004), Sauber/BMW (2005–2006)
Nagydíjrajtok: 163
Győzelmek: 11
Dobogós helyezések: 23
Leggyorsabb körök: 9
Pole pozíciók: 13
Világbajnoki cím: 1 (1997)
Legnagyobb Formula–1-en kívüli sikerei: Champ Cars, bajnok (1995), Indy 500-győztes (1995), Le Mans-i 24 órás, 2. (2008)
 NEM ÉRT EGYET A 2021-ES VÁLTOZÁSOKKAL
 A Formula–1 idén átmeneti év előtt áll, hiszen 2021-től radikálisan megváltoznak a szabályok sportszakmai, technikai és pénzügyi szempontból egyaránt. Amióta csak átvette az irányítást a sportág felett, a Liberty ezen a szabályrendszeren dolgozik, amelytől azt várja, hogy a pályán zajló és a bajnoki címért folyó küzdelem is izgalmasabb, kiegyenlítettebb legyen. Bár teljesen új autók versenyeznek majd teljesen más financiális keretek között, Jacques Villeneuve szerint mindez csak porhintés…
„Egyáltalán nem olyan nagyok ezek a változások, hiába mondogatják. Az emberek azt gondolják, most aztán minden megváltozik, de mitől is? Ugyanolyanok maradnak a motorok, az autók még nehezebbek lesznek, szóval szerintem rossz az irány. A költségvetési plafonnak meg például semmi keresnivalója a Formula–1-ben, ráadásul az sem változtat majd semmin – egyszerűen átcsoportosítják a költségeket. A Formula–1 nagyszerű szakág, nincs vele semmi gond, nem értem, miért akarjuk folyamatosan megváltoztatni. A tavalyi idény is izgalmasan alakult, nincs értelme a sok módosításnak.”

 

2020.03.30 16:36:19

F1 I. SZ.

F1-ES TOPLISTA. Ez volt Hülkenberg legnagyobb esélye a győzelemre, de a McLaren máig utolsó diadalát aratta.

2020.03.22 22:38:18

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. A hivatalos F1-es online versenyt olyan televíziós társaságok is élőben sugározták, mint a brit Sky Sports.

2020.03.09 18:45:32

F1 ZSOLDOS BARNA

Az 1997-es világbajnok háromcsapatos vb-harcot remél, és kínosnak tartja volt istállója vergődését.

2020.02.27 20:09:06

F1 H. L.

A holland 1 tizedet kapott az egy keverékkel keményebb gumikon • Leclerc 181 kört futott.

2020.02.26 18:46:31

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

A címvédő istállónál közel sem a tervek szerint alakult a téli tesztidény utolsó előtti napja.