HIRDETÉS
HIRDETÉS
ZSOLDOS BARNA 2014.06.20 13:44 Frissítve: 2015.03.30 02:03

Tíz éve lett hős Baumgartner Zsoltból - exkluzív interjú

Bár sokan csak legyintenek rá, annak ellenére, hogy a sok kiesés a kezére játszott, Baumgartner Zsolt vitathatatlanul a magyar autósport legnagyobb sikerét érte el 2004. június 20-án Indianapolisban, amikor a nyolcadik helyen célba érve pontot szerzett az F1-ben. A versenyről tíz évvel később Massimo Rivolával, a Ferrari jelenlegi, a Minardi akkori csapatmenedzserével beszélgettünk.

HIRDETÉS
Baumgartner Zsolt Indianapolisban behozta a célba a Minardit, ami fontos pontot jelentett a kiscsapatnak (Fotók: Action images)

 

– Miként élte meg azt a futamot a boxutca melletti irányítópultban?
– Össze kell szednem a gondolataimat, mert jó rég történt már mindez. A verseny egész rosszul kezdődött számunkra, mert a másik pilótánk, Gianmaria Bruni jó helyről indult, de már az első kanyarban ütközött, és hamar kiesett. Zsolt viszont folytatta a versenyt, és úgy emlékszem, hogy egy Jordannel küzdött a pályán – az indianapolisi pálya úgy-ahogy feküdt nekünk. Jól emlékszem a verseny végére, a csapatból többen sírtak is, amikor áthaladt a célvonalon. Egy olyan nehéz helyzetben lévő csapatnak az a pont elképesztően fontos volt. Bár Bruni jobb helyről indult, és nagyobb reményekkel vágott neki a futamnak, végül Zsolt ragadta meg a kínálkozó lehetőséget, és azzal, hogy pontot szerzett, valóságos hőssé vált a szemünkben.

– Akkoriban sokan úgy fogalmaztak, a Minardinak győzelemmel ért fel az a pont.
– Ez teljes mértékben így van. Sok baleset és kiesés volt a futamon, és amikor a hetedik helyen haladó Giancarlo Fisichellának gondjai voltak a Sauberrel, majd ő is feladta, nagyon izgatottá váltunk. Folyamatosan mondtuk Zsoltnak a csapatrádión, hogy vezessen finoman, csak hozza haza az autót, és így is tett. A csapatból sokan elsírták magukat, hazatelefonáltak a családnak, tényleg olyan volt, mintha győzelmet ünnepeltünk volna – nagyon-nagyon nehéz anyagi helyzetben voltunk akkoriban. Aznap este hatalmas bulit csaptunk, az volt a Minardi egyik legizgalmasabb napja.

Rivola ma másik korábbi minardissal, Alonsóval dolgozik

– Igaz, hogy érzelmileg többet jelentett ez az egy pont a Minardinak, mint a következő Amerikai GP-n megszerzett hét, amikor csupán hat pilóta versenyzett Indianapolisban?
– Egyértelműen. Bárkit megkérdez ma az akkori csapatból, azt fogja mondani, hogy győzelemmel ért fel nekünk az a pontszerzés, igazi hősként ünnepeltük Zsoltot.

– Milyen embernek és versenyzőnek ismerte meg Baumgartnert?
– Zsolt csendes típus volt, de nagyon barátságos a csapattagokkal – mi is a mai napig tartjuk a kapcsolatot. Több volt ő nekünk, mint egyszerű versenyző, ezért is örültem, hogy ő volt az, aki pontot szerzett nekünk. Versenyzőként mindig nehéz megítélni valakit, akinek egy lassú autóban kell bizonyítania. Csapattársa, Bruni nagyon gyors pilóta volt, az időmérőkön rendre legyőzte Zsoltot, versenytempó tekintetében viszont egy szinten álltak. Szerintem ez Zsolt személyiségéből fakadt – mindig nyugodt volt, nem stresszelt, nem idegeskedett felesleges dolgokon, és ezt a maga javára tudta fordítani a futamokon. Versenykörülmények között domborodott ki tehetsége, de egészen pontosan nem tudom megítélni. Jó versenyző volt, de nyilván nem egy Alonso.

„MEGÉRDEMELT VOLNA EGY MÁSODIK ESÉLYT”
Mekies Vergne-nyel a Toro Rossónál

Baumgartner Zsolt 2004-es versenymérnöke, Laurent Mekies a mai napig a faenzai istállónál dolgozik – idén a Toro Rosso járműfejlesztési igazgatójaként. A francia szakember érdeklődésünkre elmondta, sajnálja, hogy az indianapolisi pontszerzés után Baumgartnernek nem adatott meg a lehetőség, hogy a következő szezonban is bizonyíthasson: „Amikor Zsolt tíz éve nyolcadikként haladt át a célvonalon, az valóban elképesztő pillanat volt. Csak hab volt a tortán, hogy mindez az USA-ban történt, az év egyik legfontosabb futamán, amely csak néhány éve tért vissza a versenynaptárba. Zsolt nagyjából nyolc körrel a vége előtt került a pontszerző helyek közé, és emlékszem, a verseny végén Paul Stoddard csapatfőnök már minden körben figyelmeztette a rádión, hogy menjen lassan, és csak hozza be az autót. Egész évben ez volt a legjobb eredményünk, és a futam után több pezsgő fogyott nálunk, mint a győztesnél. Az volt az első F1-es szezonja, és azóta is sok példát láttunk rá, hogy egy versenyzőnek több évre van szüksége, amíg kihozza magából a maximumot. Nagy kár, hogy a következő évben nem volt lehetősége a bizonyításra, szerintem megérdemelte volna."

HIRDETÉS
HIRDETÉS
2018.11.10 16:36:14

F1 nemzetisport.hu

A 44-es Mercedesbe majdnem belehajtott Szirotkin a Q2-ben • Vettel hátránya nem nagy, de vizsgálják.

2018.11.10 11:22:27

F1 nemzetisport.hu

Vettel először száguldott 1:08 alá • A Red Bullok nem voltak jó formában.

2018.11.09 16:27:27

F1 nemzetisport.hu

Verstappen olajszivárgás miatt kihagyta az edzés felét • Hülkenberg összetörte a Renault-t.

2018.11.09 10:49:57

F1 nemzetisport.hu

Red Bull, Ferrari, Mercedes sorminta az első hat helyen • Ricciardo 5 rajthelyes büntetést kapott.

HIRDETÉS
HIRDETÉS