Räikkönen: Valakit még meglep, hogy jók vagyunk?

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.05.22. 11:24
null
A Lotusnál bíznak benne, hogy Kimi Räikkönen Monacóban is a Mercedesek elé kerül (Fotók: Reuters)
Bár a Spanyol Nagydíj után Kimi Räikkönen és Fernando Alonso egyetértett abban, hogy a Monacói Nagydíj a Mercedes nagy esélye arra, hogy az idén versenyt nyerjen, a vb-pontverseny második helyén álló finn csapata, a Lotus (és minden bizonnyal a Ferrari is) arra készül, hogy felborítsa a papírformát. Ebbe a Red Bullnak is lehet beleszólása, az idény eleje óta a gumikkal küszködő címvédőnek ezúttal nem kell annyira tartania a gyors kopástól, így megmutathatja valós erejét. Az eddig betliző Williams, McLaren és Sauber is abban bízhat, hogy Monte-Carlóban nem mindent az autó ereje dönt el.

 

Kimi Räikkönen tavaly kétévnyi kihagyás után visszatérve harmadik lett a Formula–1-es világbajnokságon, az idén győzelemmel kezdte a szezont, s a további négy versenyből hármat a második helyen zárva mindössze négy pont választja el az éllovas Sebastian Vetteltől. Eleget bizonyított már ahhoz, hogy kétségtelen legyen, a sorozat egyik esélyese. Ám sokan még mindig nem hisznek benne, hogy újra világbajnok lehet.

60. MONACÓI NAGYDÍJ
CSÜTÖRTÖK
10.00–11.30: 1. szabadedzés
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

PÁLYAMÓDOSÍTÁSOK. A monte-carlói pályát a helyszín adottságai miatt nemigen lehet módosítani, s a mezőny szerint nincs is rá szükség. A rendezők minimális változtatásokat hajtottak végre: újraaszfaltozták a célegyenest és az elsőtől a harmadik kanyarig vezető emelkedőt, új kerékvetőt tettek az ötös és a 19-es kanyarba, valamint a tavalyi betétversenyeken történt balesetek miatt néhány helyen megerősítették a pályát szegélyező kerítést.

GUMIK. A Pirelli a lágy és a szuperlágy keveréket szállítja a csapatoknak a hercegségbe, ahol nagyon kis mértékben kopnak az abroncsok. Paul Hembery, az olasz cég sportigazgatója szerint borítékolható, hogy két kiállással teljesítik a versenyzők a 78 körös, 260.52 kilométeres távot.

IDŐJÁRÁS. Monte-Carlo időjárását is a hazánkét alakító hidegfront határozza meg a napokban, a hercegségben az előrejelzések szerint nemigen megy húsz fok fölé a hőmérséklet. A csütörtöki edzéseket várhatóan tiszta ég alatt tartják meg, de szombatra esőt jósolnak. Ám a miniállam hegyek és a tenger közötti fekvése miatt még túl merész három nappal előre jósolgatni.

„Valakit még meglep, hogy a második helyen állok? Tavaly új volt számomra a csapat, de az idén már ismerjük egymást. Alapvető célunk volt, hogy jobban kezdjük a szezont, mint a legutóbbit, ami sikerült is, hiszen összeszoktunk. Gyorsak és kiegyensúlyozottak is vagyunk, ami a vb-pontversenyben is meglátszik, inkább az a gond, hogy még csak egy versenyt nyertünk – mondta Räikkönen, aki szerint igazságtalanok, akik megkérdőjelezik, és a Pirelli kényes gumijainak tudják be a Lotus jó helyezését. – Más most a versenyzés, mint pár évvel ezelőtt, de az alapok nem változtak meg, továbbra sem állhatsz fel a dobogóra, ha nem vagy gyors. Először is helyzetbe kell kerülnöd, és csak utána lesz faktor a gumik típusa, amivel most ugyanúgy játszanunk kell, mint régebben a fogyasztással."

Az eddigi öt versenyből hármat a negyedik vagy az ötödik sorból kezdő Räikkönen Fernando Alonsóhoz hasonlóan azt mondta a Spanyol Nagydíj után, hogy a Monacói Nagydíj fő esélyese az idén már lassan borítékolható időmérős fölénye miatt a Mercedes, de Alan Permane, a Lotus vezető versenymérnöke szerint az új, extra leszorító erőt generáló hátsó légterelő és módosított első vezetőszárny, valamint padlólemez javíthatja a Lotus esélyeit.

„Bízunk benne, hogy beválnak a Monacóba szánt alkatrészeink. Eddig az összes pályatípuson erősek voltunk, miért lenne ez másképp az utcai pályán? – kérdezett vissza Permane. – Elismerjük, hogy az időmérő a gyenge pontunk, de sokat fejlődtünk ezen a téren, Kínában az első sorba kerültünk, a Spanyol Nagydíjon pedig csak a Mercedes pilótáitól kaptunk egy tizednél többet. Egyre jobban tudjuk, mi kell ahhoz, hogy egy körön is gyorsak legyünk, miközben a versenytempónkból sem kell áldoznunk."

A FERRARI BESZÓLT A RED BULLNAK • A CÍMVÉDŐ KÍSÉRLETEZHET MONACÓBAN

Utóbbi mondat a kulcs a Red Bull számára is. A világbajnok istálló óriási sebességbeli fölénnyel érkezett az idénynyitó Ausztrál Nagydíjra, de a versenyen kiderült, hogy ez nem elég a futamgyőzelemhez. Az első két futamon pole pozíciós Vettel a mérnökök módosításai miatt a Malajziai Nagydíj óta nem indult az élről, de a versenyeken jobb eséllyel indul, így is nyert Bahreinben, és vezeti a vb-pontversenyt.

Monacóban, ahol a gumik kopása korábban nem játszott nagy szerepet, a csapat tehet egy próbát, visszatérhet az idény eleji filozófiájára, és ráhajthat az időmérő megnyerésére. Ha ebben az évben sem kell tartani a gumikopástól, a hercegségbeli verseny vasárnap is Red Bull–Mercedes ütközetté válhat.

Két éve Monacóban úgy nyert Vettel, hogy az egyszer lecserélt gumijai teljesen elkoptak a verseny hajrájára, s hiába üldözte közvetlen közelről a korábban kétszer kiálló Alonso és a háromszor kereket cserélő Jenson Button, megelőzni nem tudták (igaz, az utolsó körök előtt egy baleset miatt megszakították a futamot, és mindenki új gumikat kapott).

Sebastian Vettel Renault Twizyvel melegített a Monacói GP-re
Sebastian Vettel Renault Twizyvel melegített a Monacói GP-re

Az idén rendszeresen a gumikra panaszkodó Red Bullnak a Ferrari a napokban pikáns választ adott az internetes oldalán futó blogban, jelezve, hogy csak akkor rimánkodik, ha nem nyer.

„Lassan úgy érezzük, szégyellnünk kell magunkat azért, mert alkalmazkodunk a körülményekhez, és sikerül kihoznunk a maximumot abból, amink van – utalt a blog rejtélyes szerzője a Red Bull panaszára, miszerint Vettel nem tudta a tervezett három kiállással teljesíteni a Spanyol Nagydíjat, hanem negyedszer is kereket kellett cserélnie, így lecsúszott a dobogóról. Aztán rámutatott, hogy Vettel 2011-ben szintén négy pit-stop után nyert Barcelonában. – Nehéz idők járnak azokra, akiknek rossz a memóriájuk. Talán túl sok az információ, és a közelmúltban történteket már el sem tárolják az emlékezetükben, esetleg csak bizonyos eredmények esetén működik az agyuknak ez a funkciója. Két éve semmit sem hallottunk ugyanezektől az emberektől azt követően, hogy Barcelonában és Isztambulban a hat dobogós közül öten négyszer álltak ki kerékcserére. Nincs ebben semmi újdonság."

A Red Bull szempontjából érdemes megjegyezni, hogy Christian Horner csapatfőnök Vettel bahreini győzelme után is panaszkodott a Pirellire, s a két évvel ezelőtti versenyen a négy kerékcserére azért volt szükség, hogy a versenyt végig padlógázzal teljesítsék a versenyzők, míg most ahhoz is kellett, hogy egyáltalán végig tudjanak menni.

A MERCEDES NEM KÖVETEL VÁLTOZTATÁST A PIRELLITŐL

A Pirelli már jelezte, hogy a Kanadai Nagydíjra megváltoztatja a gumikat, de leszögezte, hogy a szabályok csak a biztonsági okokból szükséges módosításokat teszik lehetővé. Így az olasz gyár ígérete szerint az abroncsok szerkezete változik, a keménységük nem, s talán sikerül elérni, hogy ne változzon meg az eddigi erősorrend. A Mercedesnél jobban örülnének neki, ha alapvetően módosítanák a kerekeket, de elfogadják az új fejleményt.

„A versenyeken gondjaink vannak a gumikkal, de elfogadjuk, hogy a szezon közben szabálytalan a keverékek módosítása, ami nekünk kedvezne. Ezért nem akarja a Lotus és a Ferrari a változtatást – mondta Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója. – A legfőbb gond a biztonsággal van, mi elsősorban emiatt aggódunk. Amíg a Pirelli garantálja a biztonságos gumikat, elég sportemberek vagyunk ahhoz, hogy elfogadjuk a vereséget. A Pirelli szerint meg lehet előzni a defekteket anélkül, hogy bármelyik csapatnak kedvezne a módosításaival, és el is fogadjuk, hogy ez a célja."

A Lotushoz és a Ferrarihoz hasonlóan az idei gumikhoz jól alkalmazkodó Force Indiánál őszintén egyetértenek Wolff szavaival, hiszen az egész téli tesztidényüket annak szentelték, hogy alkalmazkodjanak a Red Bull által támadott abroncsokhoz.

A McLAREN, A WILLIAMS ÉS A SAUBER MONTE-CARLO KÜLÖNLEGESSÉGÉBEN BÍZIK

A McLarennél a Spanyol Nagydíj óta eltelt időszakban a Honda 2015-ös visszatérésének bejelentése volt a fő szenzáció. A Monacói Nagydíjra csendes optimizmussal készül a csapat, akárcsak a Sauber és a Williams. Az eddig csalódást okozó három istállónál egyaránt abba kapaszkodnak, hogy Monte-Carlo egyedi pálya, az autó képességei talán kevésbé számítanak a pilóta tudásához képest, mint más helyszíneken, emiatt nagyobb esélyük lesz a pontszerzésre.

Ismét a varázslatos Monte-Carlo várja a Formula–1-es mezőnyt
Ismét a varázslatos Monte-Carlo várja a Formula–1-es mezőnyt

„Szerintem bekerülhetünk az első tízbe, annak ellenére, hogy az idén erre eddig nem nagyon volt esélyünk – mondta Pastor Maldonado, aki a Renault-világsorozatban, a GP2-ben és az F1-ben is bizonyította már, hogy a hercegségben különösen jól megy neki. – Ez a verseny teljesen elüt a többitől, itt mindig kiválóan ment nekem. Bízom benne, hogy irányítható autóm lesz, ami persze nem biztos, ez a helyzet pályáról pályára változik. Ha megbízom a kocsiban, képes lehetek rá, hogy előreverekedjem magam."

A LEGUTÓBBI TÍZ MONACÓI NAGYDÍJ LEGJOBBJAI
GyőztesPole pozícióLeggyorsabb kör
2003Juan Pablo MontoyaRalf SchumacherKimi Räikkönen
2004Jarno Trulli
Jarno TrulliMichael Schumacher
2005Kimi RäikkönenKimi RäikkönenMichael Schumacher
2006Fernando AlonsoFernando AlonsoMichael Schumacher
2007Fernando AlonsoFernando AlonsoFernando Alonso
2008Lewis Hamilton
Felipe MassaKimi Räikkönen
2009Jenson ButtonJenson ButtonFelipe Massa
2010Mark WebberMark WebberSebastian Vettel
2011Sebastian Vettel
Sebastian VettelMark Webber
2012Mark WebberMark WebberSergio Pérez

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség a Monacói Nagydíjra csupán egy DRS-zónát jelölt ki, az alagútban ugyanis túl veszélyes lenne a hátsó légterelő kinyitása (az idén csak a Japán Nagydíj lesz még egy DRS-zónás). A szokás szerint a célegyenesben lévő zóna az aktiválási ponttól az első féktávig tart, aki a mérési pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az idén már az edzéseken is csak itt lehet kinyitni a légterelőt.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik