HIRDETÉS
Nemzetisport.hu 2012.07.20 09:55 Frissítve: 2015.01.29 04:01

Az átalakított McLarenek uralták a Német GP nyitányát

A jelek szerint jól sikerült a McLaren-Mercedes átalakítása, az új oldaldobozzal felszerelt autóval Jenson Button és Lewis Hamilton uralta a Német Nagydíj első szabadedzését. Button a felhős időben a tréning elején több gyors kört is futott, s az időnként eleredő, majd elálló esőben senki sem érhetett a közelébe. Az utolsó tíz percre felszáradó pályán Hamilton fél másodpercre megközelítette csapattársát. A harmadik helyen Fernando Alonso, a negyediken Michael Schumacher zárt, míg Sebastian Vettel csak a 12. lett.

Jenson Button jól kezdett: apró reménysugár, hogy véget ér a rémes sorozat? (Fotó: Action Images)

 

A csapatok többsége a hockenheimi versenyhétvége pénteki napján próbálta/próbálja ki azokat a fejlesztéseit, amelyeket két hete a nagy eső miatt nem tudott finomhangolni a Brit Nagydíjon. A Lotus-istálló pedig a Mercedes által az idény elején kifejlesztett dupla DRS saját verzióját vetette be először – méghozzá Kimi Räikkönen autóján.

HOCKENHEIMRING

A pálya adatai:
Hosszúság: 4.574 km
Teljes versenytáv: 67 kör (306.458 km)
Pályacsúcs: 1:13.306 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:13.780 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)

Tavalyelőtti verseny:

Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:13.791; Red Bull)
Futamgyőztes: Fernando Alonso (1:27:38.864; Ferrari)
Leggyorsabb kör: Sebastian Vettel (1:13.791; Red Bull)

A szabadedzésen három tesztpilóta kapott lehetőséget: Dani Clos Narain Karthikeyant helyettesítette a HRT-nél, Paul di Resta Force Indiájában Jules Bianchi ült (a francia a Brit GP-n egyetlen kört kapott az esőben), míg a Williamsnél Valtteri Bottas szokás szerint Bruno Senna autójában száguldott.

Elsőként Vergne hagyta el a boxutcát a Toro Rossóval, miközben szemerkélni kezdett az eső. Az első percben a mezőny fele a pályára hajtott az autó működését ellenőrzendő.

A McLarenen új oldaldoboz látható, az alján világító érzékelővel. A Ferrari szokás szerint az első légterelőre fújt festékkel ellenőrzi autója aerodinamikai hatékonyságát.

A csapatok erre a hétvégére a közepesen kemény és a lágy gumikat kapták meg, és pénteken kipróbálhatják azokat az új, kemény keverékű gumikat, amelyeket a brit eső miatt két hete nem volt lehetőségük tesztelni. Mivel tavaly a Nürburgringen volt a Német GP, a Pirelli visszatérése óta először szállít gumikat Hockenheimbe, a többi pályával szemben (de Bahreinhez hasonlóan) nincs tapasztalata az előző évről.

Az első mért kör Kobajasié: 1:55.569. A japán autója a hosszú egyenes végi hajtőkanyarban lefutott az útról. Miután a japán visszatért a boxba, Ricciardo kinézett a pályára, de nem futott mért kört.

 
A pálya, amit a nézők tesznek pokollá
Vettel kontra Mercedes a hazai dicsőségért a Német GP-n

Néhány perc szünet után Button kezdte el tesztelni az átalakított McLarent. Csapata számára vízválasztó lesz a Német és a Magyar GP, ezeken derül ki, hogy mennyire eredményes a mérnöki stáb elmúlt hónapokban végrehajtott munkája. Button első mért köre 1:18.759 perc lett.

Miközben a Force India motorhome-jában a csapat tavalyi versenyzőpárosa, Di Resta és Adrian Sutil beszélgetett, Button 1:17.410-re javított, és tovább gyorsult, 1:17.240-ig jutott. Grosjean a Lotusszal két másodperccel gyengébb idővel kezdett.

Button egy lassabb kör után 1:16.595-ös eredményt ért el, messze a leggyorsabb volt a korai szakaszban a pályára hajtók közül.

Ahogy a versenyzők egyre gyorsabbá váltak a kemény és közepesen kemény száraz pályás gumikkal, intenzívebbé vált az eső, és többen is megcsúsztak – egyikük Webber, a két héttel ezelőtti silverstone-i futam győztese volt. Főleg a hosszú egyenes végén, a hajtűkanyar előtti fékező zóna volt veszélyes.

A versenyzők jobbnak látták, ha visszatérnek a boxba, kiürült a pálya. Fél óra elteltével Button, Grosjean (1.7 mp hátrány), Pérez, Bottas, Rosberg (4.2), Kovalainen, Glock, Hamilton (5.3), Vergne, Petrov, Webber, Clos, Kobajasi (38.7) volt a sorrend.

59. NÉMET NAGYDÍJ
PÉNTEK
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

Vergne kiment a pályára slick gumikon, a Toro Rosso pilótája szerint  nem volt veszélyes a pálya, s javítani is tudott eredményén. A csapatáról közben az a pletyka terjedt el, hogy Giorgio Ascanelli technikai igazgató, aki már Vettel futamgyőzelme idején is az istálló műszaki vezetője volt, elhagyta a gárdát.

A helyszínen tartózkodó szakértők szerint a McLaren a Ferrari oldaldobozát másolta le, ami azért érdekes, mert a Ferrari a McLaren év eleji oldaldoboza mintájára alakította ki a sajátját – csak éppen sokkal hatékonyabban.

Az eső elállt, a pálya a 37. percre ismét megtelt autókkal. Massa feljött az 5. helyre, Hamilton viszont nem tudott Kovalainen elé kerülni, és az élen nem változott a helyzet.

Pár perc elteltével újra rákezdett az eső, ezúttal erősebben, mint korábban, a pálya ismét kiürült. Előtte Button a stadion részhez érve, a 12-es kanyarban kisodródott a pályáról.

Ez a zápor sem tartott sokáig, a 48. percre visszatérhettek a a pilóták a pályára. A Lotus szerelői nem győzték takargatni Räikkönen autóját a fotósok és a kamerák elől, titkolták a dupla DRS apróságait.

Az időeredmények ismét javultak, a pálya nagyon gyorsan felszáradt, de a kerékvető kövek vizesek maradtak, aki rájuk futott, megcsúszott.

Az 55. percben három autó kivételével mindenki a pályán volt. Alonso feljött a 2. helyre, de ő is 1.2 másodperce volt Buttontól. Az angol a csapatrádión közölte, nagyon elégedett az autóval, a módosítások remekül beváltak.

Räikkönen viszont sokat állt a boxban, fél órával a vége előtt csak neki nem volt mért köre. A többiek között Button, Hülkenberg, Alonso, Rosberg, Hamilton, Schumacher, Grosjean, Vettel, Ricciardo, Bottas, Vergne, Massa, Maldonado, Bianchi, Pérez, Kovalainen, Webber, Pic, Glock, Petrov, Clos, De la Rosa, Kobajasi volt a sorrend. A japánnak még mindig a legelején futott köre volt az egyetlen időeredménye.

Visszatért az eső, többen lecsúsztak a pályáról, majd ismét megtelt a boxutca. Egyre intenzívebbé vált az eső, egyedül Kobajasi körözött, ő is intermediate gumikon. Nyolc másodperc alá dolgozta a lemaradását, de nem tudott elmozdulni a 23. helyről.

Az eső gyorsan elállt, az utolsó bő tíz percre a pálya is felszáradt. Elsőként Schumacher került egy másodpercen belülre Button idejéhez képest. Räikkönen ezúttal is a boxban volt, de az utolsó hét percre kijött, csak a motorhibával küszködő Glock maradt csapata garázsában.

Négy perccel a vége előtt Hamilton felzárkózott Button mögé, a két átalakított McLaren állt az élen.

Két és fél perccel a leintés előtt Bottas a 12-es kanyarban kicsúszott a pályáról, és a gumifalnak ütközött. Az utolsó szektorban sárga zászlót lengettek, a pálya közepén rekord részidőt elérő Hamilton ezért nem is fejezte be utolsó mért körét.

NÉMET NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS 
1. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:16.595 átlag: 214.980 km/ó 27 kör
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:17.093 0.498 mp h. 22
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:17.370 0.775 21
4. Michael Schumacher német Mercedes 1:17.382 0.787 20
5. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:17.413 0.818 28
6. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:17.599 1.004 17
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:17.915 1.320 27
8. Felipe Massa brazil Ferrari 1:17.995 1.400 22
9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:18.020 1.425 20
10. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:18.130 1.535 21
11. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:18.226 1.631 22
12. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:18.339 1.744 21
13. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:18.422 1.827 28
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:18.709 2.114 30
15. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:18.831 2.236 14
16. Jules Bianchi francia Force India-Mercedes 1:18.972 2.377 21
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:19.039 2.444 34
18. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:19.674 3.079 24
19. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:19.963 3.368 24
20. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:20.122 3.527 27
21. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:20.169 3.574 20
22. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:20.539 3.944 18
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:21.138 4.543 24
24. Daniel Clos spanyol HRT-Cosworth 1:21.740 5.145 27
A VB ÁLLÁSA
  GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
  1. Fernando Alonso 2 5 9 129
  2. Mark Webber 2 2 8 116
  3. Sebastian Vettel 1 3 7 100
  4. Lewis Hamilton 1 4 8   92
  5. Kimi Räikkönen 3 8   83
  6. Nico Rosberg 1 2 6   75
  7. Romain Grosjean 2 5   61
  8. Jenson Button 1 2 5   50
  9. Sergio Pérez 2 4   39
10. Pastor Maldonado 1 1 2   29
11. Paul di Resta 5   27
12. Michael Schumacher 1 4   23
13. Felipe Massa 4   23
14. Kobajasi Kamui 4   21
15. Bruno Senna 5   18
16. Nico Hülkenberg 4   17
17. Jean-Éric Vergne 1     4
18. Daniel Ricciardo 1     2
  KONSTRUKTŐRÖK 
1. Red Bull-Renault 216
2. Ferrari 152
3. Lotus-Renault 144
4. McLaren-Mercedes 142
5. Mercedes   98
6. Sauber-Ferrari   60
7. Williams-Renault   47
8. Force India-Mercedes   44
9. Toro Rosso-Ferrari     6
2019.02.20 07:56:10

F1 nemzetisport.hu

Összesen háromszor lengett a piros zászló, ráadásul mindháromszor a Haas miatt.

2019.02.19 08:34:45

F1 nemzetisport.hu

Albon miatt egy perc után megszakították a tesztnapot • Gasly megtörte a Red Bull hátulját.

2019.02.17 23:08:48

F1 nemzetisport.hu

A német elsőségével ért véget az első kollektív téli teszt nyitónapja Barcelonában.

2019.01.12 13:21:21

F1 ZSOLDOS BARNA

Miután 2016-ban lemaradt a vb-címről, Nico Rosberg hirtelen visszavonulása után a brit klasszis egészen kivirágzott.

2019.01.07 11:11:07

F1 ZSOLDOS BARNA

Élete döntését sokan felelőtlen szerencsejátéknak tartották.