HORVÁTH LILIÁNA 2017.09.25 11:38 Frissítve: 2017.09.25 11:39

F1: innentől Hamilton kezében a bajnoki cím sorsa

Sebastian Vettel egészen az Olasz Nagydíjig állt a Formula–1 2017-es bajnoki kiírásának élén, miközben Lewis Hamiltonnak nemegyszer kellett nagyobb távolságból felkapaszkodnia német riválisára. Monzában aztán pozíciócsere történt a két aspiráns között egy, az előző szezonokat idéző Mercedes-uralta verseny végén, amely által a Ferrari lépéskényszerbe került. A maranellói gárda számára pedig minden adva volt ahhoz, hogy csattanós választ adva visszavágjon az elszenvedett vereségekért, azonban az 5065 méter hosszú szingapúri pálya felett ravaszan várakozó felhők néha meg-megmutatva magukat, drámai forgatókönyvet szőve mosták el a vázlatosan már megírt sorokat...

Lewis Hamilton kezében a bajnoki cím sorsa (Fotó: AFP)

 

Sebastian Vettel a Q3-ban feltámadva, ellentmondást nem tűrően szerezte meg pályafutása negyvenkilencedik, egyben szezonbéli harmadik pole pozícióját szombaton. A Ferrari és különösen a német pilóta végig a késhegyen táncolva, olykor-olykor a határokat átlépve rajzolt mindenkinél gyorsabb kört a Marina-öbölben futó aszfaltcsíkra. Bár Kimi Räikkönen egész hétvégén csapattársa árnyékában vezetett, végül a két Red Bullt követve mégis sikerült beférkőznie a szenvedő ezüstnyilak elé, amelyek 2014 óta mindösszesen második alkalommal szorultak ki az első két rajtsorból.

Egy száraz körülmények között megrendezett nagydíjon nagy valószínűséggel Lewis Hamiltonéknak a dobogó is hiú ábránd maradt volna csupán, miközben Vettel domináns győzelmet aratva vehette volna vissza a vezetést az egyéni tabella élén. Az első, esőben megrendezett éjszakai verseny rajtja azonban az ágaskodó lovak tökéletes forgatókönyvét egy pillanat alatt a legdrámaibbra változtatta. A két Ferrari-pilóta szinte azonnal kiesett, ami csupán a második alkalom volt a gárda elmúlt tizenegy éve során. Az olaszok rémálma pedig a Mercedes brit versenyzőjének sokat emlegetett csodáját váltotta valóra egy olyan helyszínen, ahol eredetileg a kármentésre rendezkedett be a csapata.

Ily módon ahelyett, hogy Vettel újra elhúzott volna tizenkét egységgel, most több mint egy futamgyőzelemnyire duzzadt a lemaradása Hamiltonnal szemben. Az angol azonban a múltat alapul véve még mindenképpen adós egy nullázással, ha a szezon végén immár negyedik alkalommal is szeretne felülni a sportág trónjára. Eddig utoljára még 2002-ben Michael Schumachernek sikerült úgy bajnokságot nyernie, hogy egyszer sem esett ki az idény során, vagyis tizenöt éve nem született egyéni cím legalább egy be nem fejezett verseny nélkül.

ÍGY ÁLLT A VILÁGBAJNOK HAT FUTAMMAL A SZEZON VÉGE ELŐTT 
Szezon Egyéni világbajnok DNF  
2016 Nico Rosberg 1 első, 13 pontos előnnyel
2015 Lewis Hamilton 1 első, 41 pontos előnnyel
2014 Lewis Hamilton 3 második, 22 pontos hátrányban
2013 Sebastian Vettel 1 első, 60 pontos előnnyel
2012 Sebastian Vettel 2 második, 29 pontos hátrányban
2011 Sebastian Vettel 1 első, 112 pontos előnnyel
2010 Sebastian Vettel 3 harmadik, 32 pontos hátrányban 
2009 Jenson Button 1 első, 8 pontos előnnyel
2008 Lewis Hamilton 1 első, 6 pontos előnnyel
2007 Kimi Räikkönen 2 harmadik, 20 pontos hátrányban
2006 Fernando Alonso 2 első, 11 pontos előnnyel
2005 Fernando Alonso 1 első, 26 pontos előnnyel
2004 Michael Schumacher 1 első, 36 pontos előnnyel
2003 Michael Schumacher 1 első, 8 pontos előnnyel
2002 Michael Schumacher 0 első, 62 pontos előnnyel

Pontosan ezért Vettel esélye nem foszlott szerte, sőt, a német négy bajnoki címe közül kettőt is úgy kaparintott meg, hogy nem állt a tabella élén hat fordulóval a végelszámolás előtt. 2010-ben 32, míg két esztendővel később 29 egységnyi volt a hátránya, vagyis kevesebb, mint most, miközben Hamilton kezei közül két alkalommal is kicsúszott a vezetés ugyanennyi futam alatt. Egyszer pont német ellenfele javára veszítette el a legfényesebb trófeát...

A heppenheimi pilóta mellett szól azon tény is, amely szerint eddig minden olyan évben, amikor a szezon valamely pontján az egyéni kiírás élén állt, kivétel nélkül világbajnoki címet ünnepelhetett. Idén pedig tizenkét egymást követő versenyen keresztül sajátította ki a tabella első pozícióját, nemegyszer több mint húszegységnyi előnnyel legnagyobb riválisa előtt. Ez nagydíjankénti lebontásban vizsgálva azt mutatja, hogy a ferraris a nullázása ellenére is – az összesített állást tekintve – átlagosan hét ponttal többel távozhatott egy-egy GP-ről Hamiltonnál!

 A VB-CSATA ALAKULÁSA
EGYÉNI AUS CHN BHR RUS ESP MCO CAN
Vettel 25 43 68 86 104 129 141
Hamilton
18 43 61 73 98 104 129
Bottas 15 23 38 63 63 75 93
Räikkönen 12 22 34 49 49 67 73
CSAPAT              
Mercedes 33 66 99 136 161 196 222
Ferrari 37 65 102 135 153 179 214
               
EGYÉNI AZE AUT GBR HUN BEL ITA SIN 
Vettel 153 171 177 202 220 235 235
Hamilton 139 151 176 188 213 238 263
Bottas 111 136 154 169 179 197 212
Räikkönen 73 83 98 116 128 138 138
CSAPAT              
Mercedes 250 287 330 357 392 435 475
Ferrari 226 254 275 318 348 373 373

Ezen felül pedig Sebastian Vettel rajthelyeinek és futamon elért helyezéseinek középértéke is jobb, mint bajnoki ellenfelének. A német mindezt úgy produkálta, hogy Lewis Hamilton nyolc pole pozíciójával szemben csak háromszor rajtolhatott az első helyről, és futamgyőzelmet is hárommal kevesebbszer ünnepelhetett. Ezen információk mindazonáltal tökéletesen megmutatják, hogy sikerének kulcsa a kiegyensúlyozott teljesítményében keresendő, amely Hamilton esetében sokkal hektikusabb és kilengőbb görbét mutat.

 IDŐMÉRŐ
Párharcok Átlagkülönbség
HAM–BOT +0.248
HAM–RÄI +0.402
HAM–VET +0.175
VET–RÄI +0.226
VET–BOT +0.072
BOT–RÄI +0.153

Ez a különbség pedig – eltérő személyiségükön felül – az általuk vezetett autók eltérő tulajdonságaiból ered. Az SF70H az egész évet tekintve sokkal univerzálisabb konstrukció, mint a W08, amely bár összességében gyorsabb, mégis pályától függően hol jobb, hol rosszabb arcát mutatva arat szignifikáns győzelmet, vagy éppen szenved letaglózó vereséget csupán két hét leforgása alatt.

A Mercedes-versenyzők közül Hamilton volt az, aki jobban megsínylette a rosszabb hétvégéket, legalábbis egészen a Szingapúri Nagydíjig csapattársa, Valtteri Bottas tudott jobban alkalmazkodni gépe szeszélyességéhez. Cserébe viszont a finn nem volt képes olyan kiugró eredményekre, mint amilyeneket a brit ért el Kanadában, Angliában vagy éppen Olaszországban. Kettejük között átlagosan 0.245 másodperc a különbség a kvalifikációkon, ami így nagyobb lemaradást eredményez, mint amennyivel Vettel követi a britet. Továbbá még a Ferrari párosa is közelebb (0.226) van egymáshoz szombatonként, mint a Hamilton, Bottas duó.

 IDŐMÉRŐS PÁRHARCOK
Párharcok AUS CHN BHR RUS ESP MCO CAN
HAM-BOT +0.293 +0.187 -0.023 -0.478 +0.224 -1.830 +0.718
HAM-RÄI +0.845 +0.462 +0.775 -0.514 +0.290 -1.875 +0.793
HAM-VET +0.268 +0.186 +0.455 -0.573 +0.051 -1.832 +0.330
VET-RÄI +0.577 +0.276 +0.320 +0.059 +0.239 -0.043 +0.468
VET-BOT +0.025 +0.001 -0.478 +0.095 +0.173 +0.002 +0.388
BOT-RÄI +0.552 +0.275 +0.798 -0.036 +0.066 -0.045 +0.075
               
Párharcok AZE AUT GBR HUN BEL ITA (e) SIN
HAM-BOT +0.434 -0.173 +0.776 -0.163 +0.541 +2.279 +0.684
HAM-RÄI +1.100 +0.355 +0.547 -0.249 +0.717 +2.433 -0.057
HAM-VET +1.248 -0.131 +0.756 -0.417 +0.242 +2.510 -0.635
VET-RÄI -0.148 +0.486 -0.209 +0.168 +0.475 -0.077 +0.578
VET-BOT -0.814 -0.042 +0.020 +0.254 +0.299 -0.231 +1.319
BOT-RÄI +0.666 +0.528 -0.229 -0.086 +0.176 +0.154 -0.741
 RAJTPOZÍCIÓK
  AUS CHN BHR RUS ESP MCO CAN
Hamilton 1 1 2 4 1 13 1
Bottas 3 3 1 3 3 3 3
Vettel 2 2 3 1 2 2 2
Räikkönen 4 4 5 2 4 1 4
               
  AZE AUT GBR HUN BEL ITA SIN 
Hamilton 1 8*(3) 1 4 1 1 5
Bottas 2 1 9*(4) 3 3 4 6
Vettel 4 2 3 1 2 6 1
Räikkönen 3 3 2 2 4 5 4
 *öt rajthelyes büntetés idő előtti váltócsere miatt
A pontokat mindazonáltal nem az időmérők helyezései után osztják, hanem a versenyen elértekért adják. A Mercedes finn pilótája pedig a tizennégy futamot tekintve Hamilton (9) után a legtöbb, hét pozíciót javított a rajthelyéhez képest, miközben Räikkönen nyolcat(!) vesztett, míg Vettel összességében se előre, se hátra nem lépegetett a kiindulási pontjához viszonyítva. A vasárnap felzárkózó Bottas így kilenc ponttal segítette márkatársát, miközben a Ferrari németje hat bajnoki egységet köszönhet Räikkönennek.

 VERSENYEN ELÉRT EREDMÉNYEK
  AUS CHN BHR RUS ESP MCO CAN
Hamilton 2 1 2 4 1 7 1
Bottas 3 6 3 1 DNF 4 2
Vettel 1 2 1 2 2 1 4
Räikkönen 4 5 4 3 DNF 2 7
BOT -> HAM - - - 4 - -2 3
RÄI -> VET - - - 3 - 2 -
               
  AZE AUT ENG HUN BEL ITA SIN 
Hamilton 5 4 1 4 1 1 1
Bottas 2 1 2 3 5 2 3
Vettel 4 2 7 1 2 3 DNF
Räikkönen DNF 5 3 2 4 5 DNF
BOT -> HAM* 1 4 2 -3 - 3 -
RÄI -> VET** - - -2 3 - - -
*Bottas versenyen elért pozíciója által adott és elvett pontok Hamilton vonatkozásában.
** Räikkönen versenyen elért pozíciója által adott és elvett pontok Vettel vonatkozásában.

 A FUTAMON NYERT VAGY VESZTETT HELYEK A RAJTPOZÍCIÓHOZ KÉPEST
  AUS CHN BHR RUS ESP MCO CAN  
Hamilton 1 -6  
Bottas 3 2 -2 kiesett 1 -1  
Vettel -1 -2 1 -1 2  
Räikkönen 1 -1 1 kiesett 1 3  
                 
  AZE AUT GBR HUN BEL ITA SIN  ÖSSZ.
Hamilton 4 -4 -4 -9
Bottas -7 2 -2 -3 -7
Vettel 4 -3 kiesett 0
Räikkönen kiesett 2 1 kiesett 8

Sebastian Vettel teljesítménye tehát hiába volt eddig az egész idényt nézve kiegyensúlyozottabb, miközben csapattársa is hozza hozzávetőlegesen a „bottasi hátvéd" szerepét, ha pillanatnyi érzéseit nem tudja kordában tartani, mint Bakiban, vagy ha nem képes megfelelően felmérni a helyzetet, mint Szingapúrban. Míg az előbbi helyszínen potenciális győzelmet bukott, addig bár utóbbin nem írható egyértelműen az ő számlájára az ütközés, mégis középszerű indulásával önmaga későbbi kiesését készítette elő.

Helyezkedése ugyanakkor teljesen evidens volt, nem láthatta, hogy Räikkönen ennyivel jobban kapja el a rajt pillanatát. Arra viszont számíthatott, hogy Verstappen nem fogja könnyen adni magát, így lehet, hogy abban az esetben is összeér a Red Bull és a Ferrari, ha a hetes számú SF70H nem szereplője a vörösek dupla nulla szendvicsének. Hármójuk közül azonban semelyikük sem emelhető ki igazán, egyszerűen rossz helyen voltak, rossz időben. Mégis, világbajnoki reményeit figyelembe véve talán Vettelnek kellett volna a leginkább észnél lennie az indulás utáni pozicionálásnál. Egy második, illetve egy harmadik hely is jóval többet ért volna a végelszámolásnál, mint az első kanyar után a mezőny élén állni.

A heppenheimi ennek ellenére már többször is megtapasztalta, hogy milyen nagy ponthátrányból visszajönni, miközben a Marina-öbölben történtek fordított szereposztásban is lejátszódhatnak az elkövetkezendő hat nagydíj valamelyikén. Csakhogy az elmondása szerint valaha volt legjobbját nyújtó Lewis Hamilton legyőzéséhez még egy tökéletes és precíz Sebastian Vettel sem biztos, hogy elég lehet a bajnoki címért folytatott küzdelemben.

A németnek az utolsó hat fordulóból ötről mindenképpen győzelemmel kéne távoznia, miközben még egy második helyet is meg kellene kaparintania ahhoz, hogy ne kelljen riválisa kiesésére vagy műszaki hibájára alapoznia a reményét. A brit tizenkét nagydíjon át küzdött azért, többször vissza-visszamászva, hogy átvegye a vezetést az egyéni összetettben, egy győzelemmel záruló „kármentő" verseny után pedig mindenképpen az ő oldalán a lendület...

EGYÉNI Átlagos rajthely Büntetések nélkül Átlagos helyezés
Hamilton 3.1 2.8 2.5
Bottas 3.3 3 2.8
Vettel 2.3 2.3 2.4
Räikkönen 3.4 3.4 4
CSAPAT      
Mercedes 3.25 4.2 2.7
Ferrari 2.9 2.9 3.2

 

A Nemzeti Sport digitális formában - az e-újságért kattintson ide!

2017.10.21 22:14:08

F1 nemzetisport.hu

Uralja a hétvégét a Mercedes angol ásza • Verstappent hátrasorolják • Sainz szenzációs.

2017.10.21 17:33:20

F1 nemzetisport.hu

A német az új kasztnival versenyképesebbnek tűnik • A Red Bull lemaradt a 3. edzésen.

2017.10.20 20:33:10

F1 nemzetisport.hu

Vettel egy kör alatt tönkretett egy gumikészletet, a Ferrarija is alig bírta, nem sokat körözött.

2017.10.20 16:30:34

F1 nemzetisport.hu

Alonso nem tudott mért kört futni • Négy pilótára is rajtbüntetés vár az austini futamon.

2017.10.08 11:44:01

F1 nemzetisport.hu

OKTÓBER 6., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Vettel 1:29.166
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:48.719
OKTÓBER 7., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Bottas 1:29.055
pole: Hamilton 1:27.319, 2. Bottas 1:27.651
OKTÓBER 8., VASÁRNAP
futam: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Ricciardo
KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 22., 21.00: Amerikai Nagydíj
Október 29., 20.00: Mexikói Nagydíj
November 12., 17.00: Brazil Nagydíj