Räikkönen-győzelemmel indult a 2013-as F1-es idény

Vágólapra másolva!
2013.03.17. 06:28
null
Kimi Räikkönen jégre tette a mezőnyt az Ausztrál Nagydíjon (Fotó: Reuters)
Kimi Räikkönen nagy taktikai csatában, eggyel kevesebb boxkiállásának köszönhetően legyőzte Fernando Alonsót és Sebastian Vettelt a Formula–1 2013-as idénynyitó versenyén, az Ausztrál Nagydíjon. A tavalyi vb-dobogósok fordított sorrendben értek célba, a száraz pályás szabadedzéseken és az időmérőn megközelíthetetlennek tűnő Red Bull a versenyre nem tudta átmenteni kiváló formáját, a hazai pályáén versenyző Mark Webber csak a 6. lett.

Kimi Räikkönen a 7. rajtkockából indulva, remek rajtjának, jól sikerült boxtkaktikájának és a gumikat kiválóan kímélő, gyors Lotus-Renault-jának köszönhetően megnyerte az Ausztrál Nagydíjat. A finn két boxkiállással teljesítette a versenyt, eggyel kevesebbel, mint a mögötte célba érő Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Felipe Massa és Lewis Hamilton.

A Red Bull nem tudta átmenteni egykörös tempóját a versenyre, Vettel a rajt után képtelen volt meglógni a rajtnál Mark Webber elé kerülő Ferrarik elől. A boxkiállások során aztán bekavart a közepesen kemény gumikon induló Adrian Sutil, aki mögé beragadt az élmezőny. A második kiállásnál többen megpróbáltak túljárni az első pit-stopjával sokáig kiváró, de a kopott gumijain is végig Vettel előtt maradó Force India-pilóta eszén, de azzal, hogy előtte vagy éppen vele együtt kimentek a boxba, Räikkönen kezébe adták a győzelem kulcsát.

A finn ugyanis kint maradt, az élre került, és sokáig tudott olyan versenytempót produkálni, amellyel tartotta a távolságot a riválisai előtt. Így a hajrában már csak a második kerékcsere során Vettel elé kerülő Alonsóra kellett figyelnie, és a gyors Lotusszal tartani is tudta a különbséget.

A 20. győzelmét aratta, amivel beállította Mika Häkkinen finn házi F1-es rekordját.

A Red Bull, a Ferrari, a Lotus és a Force India mindkét autójával pontot szerzett, a Mercedes és a McLaren egy-egy autóval volt eredményes. A konstruktőr-vb-ben a Ferrari állt az élre.

 

A FUTAM

Hülkenbergen kívül mindenki gond nélkül felállt a rajtrácsra. A felvezető kör elején a levegő 18, az aszfalt 24 fokos.

ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!

Csak négyen választották a közepesen kemény abroncsot, a Pirelli szerint a szuperlágy/közepes/közepes az ideális stratégia. Sutil, Ricciardo, Pérez és Maldonado van a közepes gumikon.

Vettel remekül rajtolt, akárcsak a két Ferrari
Vettel remekül rajtolt, akárcsak a két Ferrari

A rajtnál Vettel megőrizte első helyét, Webber borzasztóan rajtolt, a 7. helyre esett vissza. Massa és Alonso elment Hamilton mellett is, a brazil még a célegyenesben, a spanyol a 3-as és 4-es kanyar kombinációjában. A rajt baleset nélkül megtörtént.

Hamiltont utána Raikkönen támadta. A pontszerző helyeken Vettel, Massa, Alonso, Hamilton,Räikkönen, Rosberg, Webber, Di Resta, Button, Sutil sorrend alakult ki.

A 2. körben a 9-es kanyarban Räikkönen a külső íven elhúzott Hamilton mellett, s feljött a 4. helyre.

Webber Rosberg mögé ragadt, Pérez a közepesen kemény gumikon gyorsan ment, és Grosjean Lotusát támadta. Button a 4., Webber az 5. kör végén ment a boxba új gumikért.

A két Ferrari közelről üldözte Vettelt, a hármasra feljött Räikkönen. Vettel a 7. kör végén hajtott a boxba új, közepesen kemény gumikért. Massa állt az élre, Alonso és Räikkönen üldözte. Massa a 8. körben szervizelt. Räikkönen a Lotussal ugyanolyan jó tempót ment, mint azok, akik már voltak a boxban közepes gumikért.

Massa Vettel és Maldonado mögé jött vissza. A 9. kör után Alonso és Räikkönen is bejött a boxba, Hamilton állt az élre.

A két Mercedes jó tempót ment, de csak azokhoz képest, akik a keményebb gumikon is rajtoltak. Vettel sokkal gyorsabb volt, a 11. körben már Pérezt előzte meg, s feljött a 4. helyre. Massa és Alonso is könnyedén előzte meg a mexikóit, aki Räikkönennek sem okozott problémát. A finn Lotusa volt a leggyorsabb autó a pályán.

Hamilton végül a 13. kör végén ment a boxba, átadva a vezetést Rosbergnek. Vettel már Sutilt támadta a 2. helyért – majd miután a 14. körben Rosberg is új kerekeket kapott, az első hely lett a tét. A két Ferrari és Räikkönen utolérte Sutilt és Vettelt.

Sutil mögött Vettel, Massa, Alonso, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Button, Webber, Di Resta volt a sorrend a 16. körben.

Webber a 18. kör végén másodszor is szervizelt. A verseny eddigi hőse, Sutil még egyszer sem volt kint… A német ellépett Vetteltől, aki a gumik kímélése érdekében a légüres tér mellett szavazott.

Alonso a 20. kör végén ment ki a boxba. Abban bízott, hogy nem tartják fel, és Vettelék elé kerülhet.

A 21. körben Sutil és Vettel egyszerre szervizelt, ismét Massa vezetett. Alonso megelőzte Sutilt és Vettelt is, előttük volt már a pályán.

MEGJELENT AZ NSO F1-ES SZURKOLÓI SZOFTVERE – VEZESSE A VB-EREDMÉNYEKET ÖN IS! RÉSZLETEK ÉS LETÖLTÉS ITT!

Massa és Räikkönen kint maradt, próbált az üres pályán a lehető leggyorsabban menni. Vettel a DRS-zónában a 23. körben megelőzte Sutilt.

Massa a 23. kör végén szervizelt, Räikkönen volt a futam hatodik éllovasa. Vettel Alonso mögé került, nagy lendülettel érkezett a Ferrarira, amely utolérte Rosberg Mercedesét.

Közben a radarfelvételek eső érkezését jelezték, a gyors Räikkönennek egyelőre nem kellett a boxba jönnie. A leggyorsabb kör a Vettelre tapadó Sutilé volt a 24. körben. Maldonado kiesett. A Williams pilótái közül ezen a hétvégén Maldonado nyújtotta a rosszabb teljesítményt, de a lassú FW35-össel Bottas sem remekelt.

A 27. körben Rosberg műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. Az első tíz helyen Räikkönen, hamilton, Alonso, Vettel, Sutil, Massa, Di Resta, Webber, Ricciardo Button volt a sorrend.

A pálya egyik szakaszán szemerkélni kezdett az eső, de a csapatok szerint nem volt szükség intermediate gumikra.

Alonso a 30. körre utolérte Hamiltont, akinek a boxból azt üzenték, gyorsítson, de az angol azt válaszolta, ez a tempó a maximum tőle. Alonso a 31. körben nagy csatában megelőzte a nagyot fékező Mercedest, amellyel Hamilton ezután a boxba hajtott új gumikért.

Alonso 16.4 másodperces hátránnyal követte az éllovas Räikkönent. Mögötte továbbra is ott volt Vettel, Sutil és Massa. A Force India pilótájának még használnia kellett a szuperlágy gumikat.

Alonso az első szabad körében 1.3 másodperccel volt gyorsabb az élen haladó Lotusnál – de már mindkettejüknek egy kiállása volt hátra.

A finn a 34. kör végén ment a boxba új gumikért, Sutil és Massa mögé jött vissza, de nem közvetlenül, hanem légüres térbe, ami ideális volt számára. 23 köre maradt hátra.

Webber az eddigi 12 melbourne-i versenyén nem végzett az első háromban
Webber az eddigi 12 melbourne-i versenyén nem végzett az első háromban

Alonso egy másodperccel gyorsabb volt körönként Vettelnél, aki nem tudott felzárkózni rá, a 35. kör végén 3.6 másodpercre volt a spanyoltól. Alonso feladata az volt, hogy elég előnyt szerezzen Raikkönennel szemben ahhoz, hogy a kiállása után a finn elé jöjjön vissza.

Massa a 36. kör végén állt ki kerékcserére, egy körrel később Vettel követte a boxba. Hamilton mögött folytatták, Vettel Massa előtt maradt.

Alonso és Räikkönen között stabilizálódott a 14-15 másodperces különbség, Sutil közöttük volt. A németnek az utolsó körökig várnia kellett, a szuperlágy gumik ugyanis nem bírtak sok kört.

Alonso a 39. körben cserélt kereket, Sutil visszaállt az élre. Alonso 7.1 másodperccel Räikkönen mögött folytatta. Hamiltont Vettel és Massa is könnyedén megelőzte.

Közben a Melbourne-ben évről évre gyengélkedő Webber a verseny leggyorsabb körét futotta – a 9. helyen.

Az élen haladó Sutilnak szóltak, ne küzdjön Räikkönennel, ha utoléri, a saját versenyére figyeljen, túl sok időt veszíthet azzal, hogy csatázik. Alonso közeledett Räikkönenhez, de a finn a 42. körben már gyorsabb volt a spanyolnál, aki három kör után lassult a friss gumikon.

MEGJELENT A NEMZETI SPORT F1-ES MAGAZINJA. RÉSZLETEK ITT!

Räikkönen gyorsan át is verekedte magét Sutilon, Alonso a lassabb köre után újra elképesztő körökbe kezdett, a 44. körben gyorsabb volt Räikkönennél, akinek még volt négy másodperc előnye, és Sutil köztük volt. A Force India pilótája Hamilton lemaradása miatt biztosra vehette az ötödik helyezést, amire a kerékcseréjét követően számíthatott.

Alonso a 46. körben megelőzte Sutilt, aki a kör végén bement a szuperlágy gumikért. 11 köre maradt, hogy utolérje Massát, aki nagyon messze, 19 másodpercre volt tőle.

Diadal! (Fotó: Reuters)
Diadal! (Fotó: Reuters)

Räikkönen és Alonso között 8 másodpercre nőtt a különbség, Vettel 6 másodpercre volt a spanyoltól, Massa 2.6-ra a némettől. Bianchinak mondták a rádión, hogy eső közeledik.

Sutilnak nem jött be a szuperlágy gumis taktika, Hamilton támadta, a keményebb gumikon sokkal gyorsabb volt nála. Az 52. körben meg is előzte. Ennyit a biztos 5. helyről, a szuperlágy gumik a végén is borzasztóan elkoptak.

Webber is megelőzte a Force Indiát, Di Resta 12 másodpercre volt Sutiltól. Vergne megfutotta a leggyorsabb kört a Toro Rossóval.

Az élen beállt a sorrend, és Sutil gumijai is túlestek a nehezén, ismét gyorsult a Force India. Alonso a végén kis híján majdnem nekiment az egyik lekörözendő Caterhamnek, de megúszta.

Räikkönen az 56. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét.

Két körrel később megszerezte a futamgyőzelmet is, s 2007 után ismét megnyerte a melbourne-i futamot. A finnek ez volt a 20. győzelme az F1-ben.

 

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (58 kör, 307.547 km)
1.
Kimi Räikkönen
finn
Lotus-Renault
1:30:03.225
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 12.451 mp h.
3. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 22.346 mp h.
4. Felipe Massa brazil Ferrari 33.577 mp h.
5. Lewis Hamilton brit Mercedes 45.561 mp h.
6. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 46.800 mp h.
7. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:05.068 p h.
8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:08.449 p h.
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:21.630 p h.
10. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:22.759 p h.
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:23.367 p h.
12. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:23.857 p h.
13. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
14. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1 kör h.
15. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1 kör h.
16. Charles Pic francia Caterham-Renault 2 kör h.
17. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 2 kör h.
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 2 kör h.
FELADTA
Daniel Ricciardo
ausztrál
Toro Rosso-Ferrari
39 megtett kör
Nico Rosberg német Mercedes 26
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 24
NEM INDULT
Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
Leggyorsabb kör: Räikkönen (56. kör) 1:29.274
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Kimi Räikkönen 1 1 1 25
2. Fernando Alonso 1 1 18
3. Sebastian Vettel 1 1 15
4. Felipe Massa 1 12
5. Lewis Hamilton 1 10
6. Mark Webber 1 8
7. Adrian Sutil 1 6
8. Paul di Resta 1 4
9. Jenson Button 1 2
10. Romain Grosjean 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Ferrari 30
2. Lotus-Renault 26
3. Red Bull-Renault 23
4. Mercedes 10
5. Force India-Mercedes 10
6. McLaren-Mercedes 2

ELŐZMÉNYEK

A Red Bull-istálló elkeserítette a riválisait az Ausztrál Nagydíj első két/három napján, Sebastian Vettel kiemelkedett a mezőnyből, pedig még a legjobb köreit a szabadedzéseken és az időmérőn is meg kellett szakítania. A Red Bull versenytávon is erősebbnek tűnik a riválisainál, ezért sokan máris a 2011-es szezon ismétlését vizionálják.

Az ellenfelek persze bíznak benne, hogy a futam más lesz, mint az egykörös tempó, s az is reményt adhat, hogy Vettel autójában pénteken a KERS ment tönkre, szombaton a szabadedzésen pedig a hidraulikus rendszer meghibásodása miatt állt le a Red Bull.

Az időmérő az első tíz helyezettje szuperlágy gumikon érte el eredményét, ,így azon is kell rajtolnia a futamon. Ezek az abroncsok a Pirelli szerint néhány körön belül elkopnak (Jenson Button azt mondta, az övé már az időmérő végére elvesztette tapadását), így előnybe kerülhetnek azok, akik mögöttük a közepesen keménygumikat használják.

Az ebből a szempontból legjobb, 11. rajtkockát elfoglaló Nico Hülkenberg azonban nem tudja kihasználni előnyös helyzetét, a Sauber üzemanyag-adagolója ugyanis tönkrement, így a német el sem rajtolhat. Nem új számára a helyzet, 2010-ben és 2012-ben, amikor itt kétszer rajthoz állt, mindkétszer az első körben kiesett (2011-ben csak tartalék pilóta volt) – most sem tudja megtenni első versenykörét az Albert Parkban.

Az idény első figyelmeztetését Adrian Sutil kapta, a Force India német pilótája az időmérő második szakaszának végén indokolatlanul lassan ment a levezető körében, amivel veszélyt okozott.

A Red Bull és a Lotus pilótáinak egy-egy, a többieknek két-két mért kör van az abroncsaikban. Button három mért kört futott az időmérőn, ő rajtol a legkopottabb gumikon.

 

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, RAJTSORREND
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:27.407 átlag: 218.412 km/ó
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:27.827 0.420 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:28.087 0.680
4. Felipe Massa brazil Ferrari 1:28.490 1.083
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:28.493 1.086
6. Nico Rosberg német Mercedes 1:28.523 1.116
7. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:28.738 1.331
8. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:29.013 1.606
9. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:29.305 1.898
10. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:30.357 2.950
11. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:38.067
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:38.134
13. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:38.778
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:39.042
15. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:39.900
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:40.290
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:47.614
18. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:47.776
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:48.147
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:48.909
21. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:49.519
22. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:50.626

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség nem módosította a tavalyi DRS-zónákat Melbourne-ben. A két zónához (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik a célegyenes előtt, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét egyenesben kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik