A McLaren a feltámadás jeleit mutatja Abu-Dzabiban

Vágólapra másolva!
2012.11.02. 09:51
Címkék
Bár a világbajnoki versenyfutás Sebastian Vettel és Fernando Alonso belügyévé vált, Abu-Dzabiban a McLaren-istálló is fontos szerepet játszhat – már ha az első szabadedzés eredménylistája mérvadó. Ha igen, akkor Lewis Hamilton és Jenson Button esélyes lehet arra, hogy véget vessen Vettel négy verseny óta tartó sikersorozatának. A két McLaren-Mercedes kiemelkedett a mezőnyből, Hamiltonhoz képest csak Button és Vettel volt egy másodpercen belül. Alonso a 4. helyen zárta a még napsütéses tréninget.

Lewis Hamilton jól kezdett, de fontosabb, hogy milyen lesz a folytatás? (Fotó: Action Images)
Lewis Hamilton jól kezdett, de fontosabb, hogy milyen lesz a folytatás? (Fotó: Action Images)
Lewis Hamilton jól kezdett, de fontosabb, hogy milyen lesz a folytatás? (Fotó: Action Images)
Lewis Hamilton jól kezdett, de fontosabb, hogy milyen lesz a folytatás? (Fotó: Action Images)
Lewis Hamilton jól kezdett, de fontosabb, hogy milyen lesz a folytatás? (Fotó: Action Images)

 

A Ferrari valóban mindent megtesz Alonso esélyeinek növelése érdekében: idén először megszegte a takarodószabályt. A csapatoknak csütörtök és péntek éjszaka adott időszakon belül el kell hagyniuk a boxutcát, nem szerelhetik az autókat. Négyszer kivételt tehetnek, az ötödikre már büntetés jön – az élcsapatok ugyanakkor presztízskérdést csinálnak abból, ki tudja éjszakai szerelés nélkül teljesíteni a szezont.

Az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzése 32 fokos levegőben vette kezdetét. Öt beugró pilóta is lehetőséget kapott: a Williamsnél Valtteri Bottas Bruno Sennát, a HRT-nél Ma Csing-hua Narain Karthikeyant, a Marussiánál Max Chilton Charles Picet, a Caterhamnél Giedo van der Garde Vitalij Petrovot, a Force Indiánál pedig Jules Bianchi Paul di Restát helyettesítette.

A pálya bemutatását ide kattintva olvashatja el
A pálya bemutatását ide kattintva olvashatja el

Ez az edzés még napsütésben zajlott, az elején, helyi idő szerint 13 órakor az aszfalt 43 fokos volt.

A versenyzők a próbakörökkel kezdtek, megismerhették az idei versenyhétvégére megváltoztatott rázóköveket, amelyek magasabbak lettek a korábbinál – céljuk, hogy a pilóták a kanyarokból kijövet ne vegyék túl szélesen az íveket.

A Pirelli a lágy gumik mellett a közepesen kemény abroncsokat hozta el a csapatoknak, s az első edzésen csak utóbbiakat használták a versenyzők.

Massa az új első és hátsó légterelővel ellátott Ferrarival száguldott, mért körbe kezdett, de a végén a boxba hajtott. Sok gárda már jövő évi alkatrészeket tesztelt; a Caterhanek ez a terve szinte az egész hétvégére, még az időmérőn is kerülhetnek fel olyan elemek az autóra, amelyeket a versenyen nem használnak majd.

Az Indiából történt gyors áthurcolkodás és a próbakörök után a csapatok a boxban ellenőrizték az gépeket. A 10. perc után a két Mercedes tartózkodott csak kint a pályán, de nem futottak mért kört.

A két Marussia és a mindenre elszánt Alonso volt a következő a pályán. A Ferrarira számos új alkatrész került, idő kell a tesztelésükhöz, s a körülmények ideálisak. Ugyanakkor a futamra nehéz felkészülni, hiszen a 45 fokos aszfalt (ami rekord Abu-Dzabi F1-es történetében) a verseny alkonyatkor esedékes rajtjára jócskán lehűl, így megváltozik az autók viselkedése.

Chiltoné volt az első mért kör, az egyenesekben egyenletes tempóban aero tesztet végző brit ideje 2:27.380, azaz totálisan semmitmondó. Ma Csing-hua is a pályára hajtott, míg Alonso már újra a boxban volt. A kínainak sikerült lassabb kört futnia Chiltonénál…

4. ABU-DZABI NAGYDÍJ
PÉNTEK
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek.

Aztán jött Vergne, és a Toro Rossóval a 30. percben 1:48.885-tel az első valamirevaló időt futotta. Hülkenberg kormányművével probléma adódott, de azt mondta a mérnöke, hogy ha kicserélik az eszközt, akkor már nem mehet ki az edzésre, úgyhogy próbáljon meg együtt élni a jelenséggel.

Vergne a következő körökben egészen 1:46.708-ig faragta a legjobb idejét, miközben a két Williams is visszajött a pályára. Bottas 1:46.0-val az élre állt. Hülkenberg újra kiment a pályára, de akkor arra panaszkodott, hogy forró az ülése. Még több tennivaló a mérnökének és szerelőinek...

A 40. percre a mezőny nagy része kijött a pályára, Bottas már 1:45.6-tal vezetett.

Az aszfalt 47 fokosra hevült, Massa felzárkózott a második helyre a Ferrarival. Pérez és Schumacher csúszkált a pályán, többen panaszkodtak arra, hogy nincs tapadás. A mexikói ennek ellenére feljött a 2. helyre a finn mögé. Schumacher erőlködése is eredménnyel járt: 1:45.3-mal átvette a vezetést.

Az edzés felénél Schumacher, Bottas, Bianchi, Alonso, Pérez, Rosberg, Grosjean, Massa, Räikkönen, Maldonado volt az első tíz sorrendje. A McLaren pilótái még kivártak, a Red Bull párosa éppen a pályára hajtott. Pár perc múlva Button és Hamilton is érkezett.

Alonso 1:45.099-cel az élre állt.

Webber a 9., Vettel a 11. helyen nyitott. Hamilton az első körével a 3. helyre jött be Alonso és Schumi mögé. Button Webber mögé jött be.

Hamilton a második körével 1:44.001-gyel élre állt, egy másodpercet vert Alonsóra. Vettel 642 ezredre megközelítette, ezzel a második helyre iratkozott fel. Hamiltont Button jobban meg tudta közelíteni, 147 ezredre feljött csapattársára. Hamilton válasza 1:43.449 volt, hét tizedre nőtt a különbség.

YAS MARINA CIRCUIT
A pálya adatai:
Hossza: 5.554 km
Teljes versenytáv: 55 kör (305.5 km)
Körrekord: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)

Tavalyi verseny:
Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:38.481; Red Bull)
Futamgyőztes: Lewis Hamilton (1:37:11.886; McLaren)
Leggyorsabb kör: Mark Webber (1:42.612; Red Bull)

Hülkenberget visszaengedte a pályára a Force India, de továbbra is elégedetlen volt az autójával.

Hamilton ellenállhatatlannak tűnt a hétvége korai szakaszán: 1:43.285-re javított, ekkor 26 perc maradt az edzésből.

Schumacher Glock útjába került, inkább elhagyta a pályát, és a bukótérben a kezét feltéve kért bocsánatot mérgesen kalimpáló marussiás honfitársától.

Húsz perccel az edzés vége előtt Hamilton, Button, Vettel, Webber, Schumacher, Alonso, Maldonado, Bottas (ezredre azonos idővel a két Williams), Räikkönen, Massa, Hülkenberg (a gondok ellenére), Rosberg, Grosjean, Bianchi volt az első 14 sorrendje.

Räikkönen a jobb hátsó kerekének lassú defektje miatt visszament a boxba. Az aszfalt hőmérséklete csökkenni kezdett azután, hogy 48 fokon tetőzött.

Van der Gardénak a Caterhamnél nem volt szerencséje, motorhiba miatt csak három kört futott, mért köre nem volt. Egyébként szépen rendeződött a mezőny hátsó fele, a két Saubert a két Toro Rosso, Kovalainen Caterhamje, majd a két-két Marussia és HRT követte a listán.

Az utolsó negyedórában Hamilton megtankolt autóval jött vissza, 1:47-1:48 perc körüli időket futott. Button közben saját legjobbjával 463 ezredre megközelítette csapattársát, akihez képes csak Vettel volt még egy másodpercen belül.

A hajrában csupán a motorhibás Van der Garde és a defektes Räikkönen nem volt a pályán.

Kulisszatitok: Schumacher bal első kereke 111.9, a jobb első 111.4, a két hátsó 112 fokos volt üzemi hőmérsékleten. A német ezekkel 1.4 másodpercre megközelítette Hamiltont, de maradt az 5. helyen. Button is javított, 333 ezredre volt már csak Hamiltontól, amikor vége lett az edzésnek.

Alonso a végén feljött a 4. helyre, ám egy másodpercen kívül maradt az éllovashoz képest.

ABU-DZABI NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1.Lewis HamiltonbritMcLaren-Mercedes1:43.285átlag: 193.584 km/ó21 kör
2.Jenson ButtonbritMcLaren-Mercedes1:43.6180.333 mp h.19
3.Sebastian VettelnémetRed Bull-Renault1:44.0500.76523
4.Fernando AlonsospanyolFerrari1:44.3661.08121
5.Mark WebberausztrálRed Bull-Renault1:44.5421.25722
6.Michael SchumachernémetMercedes1:44.6941.40923
7.Pastor MaldonadovenezuelaiWilliams-Renault1:45.1151.83026
8.Nico RosbergnémetMercedes1:45.1941.90919
9.Valtteri BottasfinnWilliams-Renault1:45.3472.06225
10.Kimi RäikkönenfinnLotus-Renault1:45.4222.13715
11.Felipe MassabrazilFerrari1:45.5672.28224
12.Nico HülkenbergnémetForce India-Mercedes1:45.5872.30220
13.Kobajasi KamuijapánSauber-Ferrari1:45.7222.43720
14.Romain GrosjeanfranciaLotus-Renault1:45.7432.45820
15.Jules BianchifranciaForce India-Mercedes1:45.7692.48422
16.Sergio PérezmexikóiSauber-Ferrari1:45.8112.52622
17.Daniel RicciardoausztrálToro Rosso-Ferrari1:46.6493.36424
18.Jean-Éric VergnefranciaToro Rosso-Ferrari1:46.7083.42326
19.Heikki KovalainenfinnCaterham-Renault1:47.4184.13323
20.Timo GlocknémetMarussia-Cosworth1:47.8914.60621
21.Pedro de la RosaspanyolHRT-Cosworth1:48.3545.06922
22.Max ChiltonbritMarussia-Cosworth1:48.8875.60222
23.Ma Csing-huakínaiHRT-Cosworth1:50.4877.20220
24.Giedo van der GardehollandCaterham-Renaultidő nélkül3
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
1. Sebastian Vettel5814240
2. Fernando Alonso31015227
3. Kimi Räikkönen616173
4. Mark Webber2414167
5. Lewis Hamilton3613165
6. Jenson Button2511141
7. Nico Rosberg121093
8. Romain Grosjean3990
9. Felipe Massa11189
10. Sergio Pérez3766
11. Kobajasi Kamui1750
12. Nico Hülkenberg949
13. Paul di Resta844
14. Michael Schumacher1743
15. Pastor Maldonado11333
16. Bruno Senna826
17. Jean-Éric Vergne312
18. Daniel Ricciardo59
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault407
2. Ferrari316
3. McLaren-Mercedes306
4. Lotus-Renault263
5. Mercedes136
6. Sauber-Ferrari116
7. Force India-Mercedes93
8. Williams-Renault59
9. Toro Rosso-Ferrari21
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik