nemzetisport.hu 2019.04.10 10:15 Frissítve: 2019.04.10 10:27

F1: a Ferrari még sosem nyert százast – jön az ezredik futam!

A hét végi Kínai Nagydíj lesz a Formula–1-es világbajnokság történetének 1000. versenye. Az első kilenc kerek százas mérföldkő megmutatja, milyen színes az F1 világa, van köztük európai, afrikai, amerikai és ázsiai futam, világbajnokok sora ünnepelt, volt hatalmas botrány, megmásított végeredmény is, csak egyvalami nem: a kezdetektől az F1-ben vitézkedő Ferrari győzelme.

Az F1 eddigi „kerek százas” futamainak győztesei között világbajnokok mellett tragikus sorsú legenda is szerepel

Összeállításunkban a dobogósok feltüntetésével, rövid videókkal és rövid leírással emlékezünk a futamokra.

A 100.: 1961 – Német Nagydíj, Nürburgring
1. Stirling Moss (brit, Lotus-Climax)
2. Wolfgang von Trips (német, Ferrari) 21.4 mp h.
3. Phil Hill (amerikai, Ferrari) 22.5 mp h.

A Ferrari uralta az idényt a klasszikus „cápaorrú” 156-ossal, négy futamot nyert egymás után, de az esős Nürburgringen Stirling Moss visszaverte az olaszok támadásait, és 21 másodperces előnnyel ért célba a Lotusszal. Ez volt karrierje 16., egyben utolsó győzelme.

A 200.: 1971 – Monacói Nagydíj
1. Jackie Stewart (brit, Tyrrell-Ford)
2. Ronnie Peterson (svéd, March-Ford) 25.6 mp h.
3. Jacky Ickx (belga, Ferrari) 53.3 mp h.

Jackie Stewart a pole-ból indulva, a verseny leggyorsabb körét futva aratott rajt-cél győzelmet Tyrrell-Fordjával, útban második világbajnoki címe felé. A második helyen célba érő Ronnie Peterson karrierje első dobogós helyezését jegyezte.

A 300.: 1978 – Dél-afrikai Nagydíj
1. Ronnie Peterson (svéd, Lotus-Ford)
2. Patrick Depailler (francia, Tyrrell-Ford) 0.466 mp h.
3. John Watson (brit, Brabham-Alfa Romeo) 4.442 mp h.

A következő mérföldkő elérésének Ronnie Peterson volt a nyertese a Lotusszal, igaz, az utolsó körig nem is állt az élen: vezetett Mario Andretti, Jody Scheckter, Riccardo Patrese és Patrick Depailler is, de mindannyiuknak gondjuk adódott az autójukkal, és a 11. helyről rajtoló svéd győzött.

A 400.: 1984 – Osztrák Nagydíj
1. Niki Lauda (osztrák, McLaren-TAG Porsche)
2. Nelson Piquet (brazil, Brabham-BMW) 23.525 mp h.
3. Michele Alboreto (olasz, Ferrari) 48.998 mp h.

Niki Lauda az 1970-es években hét Osztrák Nagydíjon indult, s hiába vágott neki háromszor is a pole-ból, az 1977-es 2. hely volt számára a csúcs hazai pályán. Aztán 1984-ben a McLarennel előbb megelőzte a megcsúszó Nelson Piquet-t, majd váltóhibás autójával megőrizte az első helyét. Ez volt az első vb-futam, amelyen csak turbómotoros autó állt rajthoz.

Az 500.: 1990 – Ausztrál Nagydíj
1. Nelson Piquet (brazil, Benetton-Ford)
2. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 3.129 mp h.
3. Alain Prost (francia, Ferrari) 37.259 mp h.

A Japán Nagydíj drámája után az idényzárón Ayrton Senna és Alain Prost újabb csatája az élen álló brazil kicsúszása miatt elmaradt. A győzelmet Nelson Piquet szerezte meg a Benettonnal, miután visszaverte a ferraris Nigel Mansell utolsó körös támadását.

A 600.: 1997 – Argentin Nagydíj
1. Jacques Villeneuve (kanadai, Williams-Renault)
2. Eddie Irvine (ír, Ferrari) 0.979 mp h.
3. Raf Schumacher (német, Jordan-Peugeot) 12.089 mp h.

Átesett az F1 egy generációváltáson, a vb-címért a ferraris Michael Schumacher és a Williams-Renault-t kormányzó Jacques Villeneuve csatázott. A német rajtbaleset után kiesett, a kanadai pedig visszaverte a másik Ferrari-pilóta, Eddie Irvine támadásait.

A 700.: 2003 – Brazil Nagydíj
1. Giancarlo Fisichella (olasz, Jordan-Ford)
2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 0.945 mp h.
3. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 6.348 mp h.
(a videó a „Megtekintés a YouTube-on” sorra kattintva tekinthető meg)

A Ferrari-uralom éveiben sem jött össze a győzelem kerek százason. Klasszikus esős káoszfutam volt, egymás után csúsztak ki az autók. Fernando Alonso balesete után aztán le is intették, és bár a dobogó tetejére még Kimi Räikkönen állt, végül Giancarlo Fisichelláé (Jordan) lett a győzelem.

A 800.: 2008 – Szingapúri Nagydíj
1. Fernando Alonso (spanyol, Renault)
2. Nico Rosberg (német, Williams-Toyota) 2.957 mp h.
3. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 5.917 mp h.

Felipe Massa vezetett a Ferrarival az F1 első éjszakai versenyén, amikor Nelsinho Piquet a falnak ütközött a Renault-val – egy évvel később derült ki, hogy szándékosan, annak érdekében, hogy csapattársa, Fernando Alonso nyerjen. A Ferrari elrontott tankolása után sikerrel is járt.

A 900.: 2014 – Bahreini Nagydíj
1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1.085 mp h.
3. Sergio Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 24.067 mp h.
(a videó a „Megtekintés a YouTube-on” sorra kattintva tekinthető meg)

A hibrid motoros F1 első éveiben nyomasztó volt a Mercedes fölénye, a vb-nek csak a német csapaton belüli harc adhatott izgalmat. Bahreinben Lewis Hamilton és Nico Rosberg még minden ellenségeskedéstől mentes, klasszikus kerék a kerék elleni küzdelemben vívott egymással – a brit sikerével.

2020.02.19 22:44:30

F1 H. L.

A finn az utolsó órában állt az élre, majd nem sokkal később az első piros zászlós szakaszt is előidézte a 2. tesztnapon.

2020.02.17 17:16:27

F1 ZSOLDOS BARNA

Hogyan lehet felpezsdíteni a sportágat, miután a másfél órás monoton körözgetés már a kemény vonalas rajongókat sem érdekelte?

2020.02.18 21:27:13

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

A leggyorsabb és legtöbb kört is a W11-es teljesítette • A Ferrarinál többször is technikai gond adódott.

2020.02.10 18:04:54

F1 ZSOLDOS BARNA

A tökéletes sikergépezetté váló Ferrari dominanciája példa nélküli volt a sportágban.

2020.02.12 20:16:54

F1 MALONYAI PÉTER

NS-VÉLEMÉNY. Nincs az a pénz, amely képes szembeszállni a természettel.