HIRDETÉS
Nemzetisport.hu 2012.06.24 13:43 Frissítve: 2015.03.01 01:12

Alonso nyert Valenciában, lerázta Vettelt és Hamiltont

Hiába temette el Fernando Alonso az esélyeit a valenciai Európai Nagydíj előtt, a 11. helyről rajtoló spanyol nyerni tudott hazájában, ezzel a 2012-es Formula–1-es idény első kétszeres futamgyőztese lett. Sebastian Vettel és Lewis Hamilton ráadásul kiesett (előbbi műszaki hiba, utóbbi a Pastor Maldonadóval történő ütközése miatt),  Alonso így a vb-pontversenyben növelni tudta előnyét. A második helyen célba érő Kimi Räikkönen mögött Michael Schumacher lett a harmadik, a Mercedes veteránja 2010-es visszatérése óta először állhatott fel a dobogóra.

Fernando Alonso a 11. helyről rajtolt, s megnyerte az eddigi legjobb valenciai F1-es futamot (Fotó: Reuters)

 

Fernando Alonso lett a 2012-es Formula–1-es idény első duplázója, ráadásul a lehető legjobb helyen: Valenciában, ahol a futam 2008-as debütálása óta elkerülte őt a szerencse. A spanyol remek rajtjával feljött a 11. helyről a 8. pozícióba, majd fokozatosan tört előre hol agresszív, hol pimasz előzéseivel. Aztán a verseny derekára feljött a 4. helyre, s amikor a 25. körben a pályára küldték a biztonsági autót, és mindenki a boxba hajtott, Lewis Hamiltont a kerékcserék alatt megelőzve már a 3. helyre jött fel.

A GALÉRIÁÉRT KATTINTSON A KÉPRE!

Az újrainduláskor elhúzott Romain Grosjean mellett, de a pole-ból rajtolva végig magabiztosan vezető Sebastian Vettel ellen nem lett volna esélye, ha a Red Bull-Renault nem megy tönkre. Ám tönkrement, Alonso az élre került, és ezután nem adta ki kezéből a vezetést.

Grosjean is kiesett mögüle műszaki hibával, Hamilton viszont nem tudta támadni, lemaradt tőle, és maga mögött tartotta Kimi Räikkönent. A finn a végén elment Hamilton mellett, s a britnek már teljesen elkoptak a gumijai. Pastor Maldonado is vérszemet kapott, türelmetlen is volt, és az előzést erőltetve a pályát elhagyva támadott, majd amikor visszatért, kilökte Hamiltont.

Az angol kiesett, a venezuelai első légterelője nélkül lelassult, ezért a végén fel tudott jönni a dobogóra Michael Schumacher, aki a 12. helyről indult, és friss készlet lágy gumijain a hajrában Mark Webberrel a nyakán tört előre. Schumi először állt dobogóra azóta, hogy 2010 elején visszatért, Alonsóval és Räikkönennel együtt összesen tíz világbajnoki cím állt a dobogón, amire először volt példa a Formula–1 történetében.

Alonso két fő vb-riválisa kiesésével 20 pontosra növelte előnyét a második helyen álló Webberrel szemben.

ELŐZMÉNYEK

A két héttel ezelőtti Kanadai Nagydíjhoz hasonlóan Sebastian Vettel  és Lewis Hamilton indul a pole-ból, de a szakmabeliek a Lotus párosát tartják az Európai GP fő esélyesének. Romain Grosjean Montrealban a hetedik helyről indulva második, Kimi Räikkönen a 12. pozícióból rajtolva nyolcadik lett. Az eddigi legforróbb idei versenyen, Bahreinben Räikkönen a 11. helyről indulva lett második, Grosjean pedig a hetedikről harmadik.

Igazán furcsa, hogy a papírforma nem a pole-ból induló Vettel győzelmét diktálja.

VALENCIA STREET CIRCUIT

A pálya hosszúsága: 5419 méter
Teljes versenytáv: 57 kör (308.883 km)
Pályacsúcs: 1:36.975 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:38.683 (Timo Glock, Toyota, 2009)

Fernando Alonso elkeserítette a spanyol televízió nézőit, mint mondta, ünnepeljék ki magukat a spanyol labdarúgó-válogatott Franciaország ellen aratott győzelme miatt, őt ugyanis nemigen lesz okuk ünnepelni. Alonsóhoz hasonlóan a 12. rajthelyet megszerző Michael Schumacher és a 19. rajtkockából induló Mark Webber is utalt arra, hogy itt nehéz lesz egy-két pontot érő helyezésnél előrébb verekedniük magukat.

Timo Glocknak sajnos nem kell ilyen részletekkel foglalkoznia, a Marussia pilótája bélfertőzése miatt az időmérő után a versenyt is kihagyja. Bár a sportfelügyelők külön rajtengedélyt adtak neki, az orvosok jobbnak látják, ha pihen.

A start nagy kérdése, hogy az idén eddig három rajtkarambolba is belekeveredő Grosjean tisztán el tud-e jönni, vagy összeakad a fantasztikus sebessége mellett elképesztő butaságokra is képes Pastor Maldonadóval? Óvatoskodniuk sem szabad, mert ebben az esetben több pozíciót is veszíthetnek.

A versenyen tavaly háromszor álltak ki a pilóták kereket cserélni, de a szabadedzésen szerzett tapasztalatok alapján ezúttal egy vagy két boxkiállás várható.

A felvezető kör megkezdése előtt az aszfalt hőmérséklete 45, a levegőé 26 fokos, mérsékelt szél fúj, felhő egy szál sem.

A FUTAM

A felvezető körre gond nélkül elment a mezőny, senkinek sem volt problémája. A rajtnál Vettel magabiztosan megtartotta első helyét, a célegyenest követően a kettes kanyarba való fékezésénél Grosjean agresszív manőverrel elment Maldonado mellett. Kobajasi feljött az 5. helyre, majd Maldonadót is megelőzte. Räikkönen visszacsúszott a 6. pozícióba.

 
A Lotus pilótái még meglephetik Vettelt – szombati reakciók
Vettel megingathatatlan volt a valenciai időmérőn 
Meglesz a nyolcadik győztes a hibrid pályán? – pályabemutató
Alonso előbb Hamiltont, majd Vettelt vadászná le  - pénteki reakciók
Button zárt az élen, de Vettel a leggyorsabb - 3. szabadedzés

Az első kör végén Vettel, Hamilton, Grosjean, Kobajasi, Maldonado, Räikkönen, Hülkenberg, Alonso, Di Resta, Massa volt az első tíz sorrendje.

Räikkönen rossz rajtja után hamar összeszedte magát, Maldonadót támadta, Vettel a 2. kör végére 4 másodperces előnyt szerzett. Ez a következő körökben fordulónként további másfél másodpercekkel nőtt. Hamilton látványosan feltartotta a mögötte haladókat, Grosjean, Kobajasi, Maldonado és Räikkönen sorakozott mögötte, de a DRS-zóna használhatatlannak tűnt.

A pontzónán kívül a 11. helyen Rosberg haladt, mögötte Button, Schumacher, Senna, Pérez, Ricciardo, Webber és Kovalainen haladt.

Vettel a hatodik körben már 8.5 másodperccel vezetett. Massa a 9. helyen haladó Di Restát támadta, de előzési kísérletei során elmérte a féktávot, így a skót elöl maradhatott.

Vettel sebességbeli fölénye a 9. körre fogyott el, 10 másodperc volt ekkor az előnye.

A 10. körben Grosjean a DRS-zónában bejött Hamilton mellé, külső íven is megtartotta hidegvérét, és a 12-es kanyarban megelőzte az angolt.

Button és Pérez a 10. kör végén megnyitotta a kerékcserék sorát. Massa a 11. körben kapott új kerekeket. Räikkönen próbálkozott Maldonado megelőzésével, de nem járt sikerrel. Alonso viszont megelőzte Hülkenberget.

Grosjean 12 másodperces hátrányról kezdte meg Vettel üldözését, de nem tudta tartani a Red Bull tempóját.

Räikkönen a 13. körben túljárt Maldonado eszén, miközben Hamilton új gumikat kapott, és a 12. helyen, Senna mögött folytatta. Maldonadót Alonso is megelőzte, Räikkönen és Kobajasi a boxba hajtott (a finn ekkor megelőzte a japánt), akárcsak Maldonado.

Vettel előnye a 15. körre 15 másodperc fölé nőtt, Alonso érkezett a boxba, majd Räikkönen előtt folytatta. Hamilton előttük Schumachert megelőzte a DRS-zónában, Vettel és Grosjean a 16. kör végén a boxban járt új gumikért. Vettel az élen folytatta, újabb készlet lágy gumit kapott.

Hamilton, Maldonado és Hülkenberg közepesen kemény gumikon haladt, ellenben a riválisokkal, akik lágyakon folytatták.

A pályán maradó Di Resta, Rosberg, Schumacher, Senna, Webber ötösön könnyedén átfűzték magukat azok, akik a boxból visszajöttek. Grosjeant Hamilton követte, majd Alonso ment el Schumacherék mellett, de Räikkönen beragadt a Schumi, Senna, Webber trió mögé.

Amikor Grosjean átjutott Di Restán, 18.7 másodpercesre nőtt a hátránya. Schumi és Webber kereket cserélt, a pályán maradó Sennának nekiment Kobajasi, de mindketten folytatták. A brazil a 10-es kanyar előtti egyenes nagy részén keresztben csúszott a pályán. Defektet is kapott, mehetett a boxba, akárcsak Kobajasi.

A 21. körben már csak Di Resta nem volt a boxban, de négy másodperccel lassabb volt, mint a többiek. A sorrend Vettel, Grosjean, Hamilton, Di Resta, Alonso, Räikkönen, Maldonado, Massa, Hülkenberg, Button volt az első tíz helyen. Alonso könnyedén megelőzte Di Restát.

A 22. körre 20 másodperc fölé nőtt Vettel előnye. Az egy kiállást tervező Di Resta a 23. kör végén ment ki a boxba, Pérez jött fel a 10. helyre. Massa mögött Hülkenberg és Button volt közel egymáshoz, itt volt kilátás csatára.

Grosjean a 25. körben a leggyorsabb kört futotta (1:44.451), de Vetteltől még mindig több mint 20 másodpercre volt.

A 25. körben Pérez, a 26.-ban Button kapott új kerekeket. Grosjean elkezdett felzárkózni Vettelre. Hátul Vergne előzés közben ráhúzta az autóját Kovalainenéra, a Toro Rosso jobb hátsó, a Caterham bal első kereke lett defektes, a pályára küldték a biztonsági autót.

A mezőny nagy része a boxba hajtott, Hamilton kerékcseréjét szokás szerint elrontotta a McLaren, Alonso és Räikkönen a McLaren-pilóta elé került.

Vettel egy körrel később ment a boxba, az élen maradó Grosjean előtt. A safety car mögött Vettel, Grosjean, Alonso, Ricciardo (ő nem volt a boxban), Räikkönen, Hamiltion, Rosberg, Schumacher, Webber (ők hárman sem szervizeltek), Maldonado sorrend alakult ki. Vettel mögött De la Rosa, Pic és Kovalainen haladt, de az idén visszatérő szabály szerint visszaelőzhetik a németet, az összes lekörözött visszaveheti ugyanis a körét.

Immár  mindenki közepesen kemény gumikon haladt. A 33. kör végén kiment a safety car a boxba, újraindult a verseny. Alonso megelőzte Grosjeant, és feljött Vettel elé.

Hamilton megelőzte Räikkönent, miközben Massa Kobajasival koccant. Vettel autója lelassult, a német kiesett a versenyből!

Massa defekttel a boxba hajtott. Az élen Alonso, Grosjean, Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Schumacher, Webber, Maldonado, Hülkenberg, Di Resta sorrend alakult ki.

A hátralévő 21 kör még rengeteg izgalmat tartogatott, Räikkönen könnyedén megelőzte Ricciardót. Hamiltont vizsgálták a sportfelügyelők, mert figyelmen kívül hagyta a sárga zászlókat.

Grosjean tapadt Alonsóra, Räikkönen pedig Hamiltonra. A valenciai közönség felállva ujjongott, amikor az élboly elhaladt előtte, az üldözőbolyban Schumacher mögül Webber visszaesett Maldonado, Hülkenberg és Di Resta mögé.

Grosjean autója is lelassult, a francia kiesett a versenyből, Alonso mögé Hamilton jött fel, Räikkönennel a nyakán. A spanyol előnye négy másodperc volt.

Schumacher boxkiállását követően Petrov pontszerző helyen állt a Caterhammel, 4 másodperccel haladt Schumi előtt.

A McLarennél azt tanácsolták Hamiltonnak, csak Räikkönenre figyeljen, miközben a Lotus arról győzködte a finnt, hogy nyerhet. Csak az volt a kérdés, mikor fogy el Alonso és Hamilton gumija. Petrovot Schumi és Webber is megelőzte.

Újabb Toro Rosso–Caterham csata zárult ütközéssel, ezúttal Petrov és Ricciardo között. Hamiltonról kiderült: nem kap büntetést, Alonsónak maradt hátvédje a gumikkal jobban bánó Lotus és Räikkönen elleni csatában.

Buttont a lágy gumikon száguldó Schumacher, Webber páros a 49. körben megelőzte, az angol visszaesett a 10. helyre. Schumiék Pérez után eredtek.

Hét körrel a vége előtt Alonso Ferrarija lassult, Hamilton az 50. körben nyolc tizedet hozott rajta. A következő két körben csak 2-3 tizeddel csökkent a különbség.

Az 53. körben Schumacher megelőzte Pérezt, és feljött a 7. helyre. A következő körben az egyszer kiálló Di Restán is túljutott, Webber követte őt. Az utolsó kanyarban magát csúnyán elfékező Hamilton nagyon lelassult, de tartotta Räikkönent. Az 55. körben azonban a finn megelőzte a gumikkal szenvedő angolt, akit Maldonado is azonnal támadott.

A venezuelaival az 56. körben összeütközött, a McLaren a falnak csapódva kiesett. A venezuelai továbbment, de első légterelő híján lelassult, a Hülkenberget megelőző Schumacher feljött a 3. helyre.

Alonso megnyerte a versenyt Räikkönen előtt, ezzel az idén elsőként ő duplázott az egész mezőnyben. Schumacher a visszatérése óta először állhatott fel a dobogóra, mögötte Webber, Hülkenberg, az utolsó két körben öt helyet javító Rosberg, Di Resta, Button, Pérez és Maldonado ért célba.

MALDONADO vs. HAMILTON

 

 

EURÓPAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:44:16.649
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault   6.421 mp h.
3. Michael Schumacher német Mercedes 12.639 mp h.
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault

13.628 mp h.

5. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 19.993 mp h.
6. Nico Rosberg német Mercedes 21.176 mp h.
7. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 22.866 mp h.
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 24.653 mp h.
9. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 27.777 mp h.
10. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 34.630 mp h.
11. Bruno Senna brazil Williams-Renault 35.961 mp h.
12. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 37.041 mp h.
13. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:15.871 p h.
14. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:34.654 p h.
15. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:36.551 p h.
16. Felipe Massa brazil Ferrari 1 kör h.
17. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1 kör h.
18. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1 kör h.
19. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 2 kör h.*
*nem ért célba
   
  FELADTÁK     megtett körök
  Romain Grosjean francia Lotus-Renault 40
  Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 33
  Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 33
  Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 26
 NEM INDULT
   
  Timo Glock német Marussia-Cosworth  betegség miatt
Leggyorsabb kör: Rosberg (54. kör) 1:42.163

 

A VB ÁLLÁSA
  Győzelem
Dobogó
Pontszerzés
Pont
1. Fernando Alonso 2 4 8 111
2. Mark Webber 1 1 7 91
3. Lewis Hamilton 1 4 7 88
4. Sebastian Vettel 1 2 6 85
5. Nico Rosberg 1 2 6 75
6. Kimi Räikkönen 3 7 73
7. Romain Grosjean 2 4 53
8. Jenson Button 1 2 4 49
9. Sergio Pérez 2 4 39
10. Pastor Maldonado 1 1 3 30
11. Paul di Resta 5 27
12. Kobajasi Kamui 4 21
13. Michael Schumacher 1 3 17
14. Nico Hülkenberg 4 17
15. Bruno Senna 3 15
16. Felipe Massa 3 11
17. Jean-Eric Vergne 1 4
18. Daniel Ricciardo 1 2
 KONSTRUKTŐRÖK
 
1. Red Bull-Renault 176
2. McLaren-Mercedes 137
3. Lotus-Renault 126
4. Ferrari 122
5. Mercedes 92
6. Sauber-Ferrari 60
7. Williams-Renault 45
8. Force India-Mercedes 44
9. Toro Rosso-Ferrari 6
A RAJTSORREND
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes
3. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
4. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
6. Nico Rosberg német Mercedes
7. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
8. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
11. Fernando Alonso spanyol Ferrari
12. Michael Schumacher német Mercedes
13. Felipe Massa brazil Ferrari
14. Bruno Senna brazil Williams-Renault
15. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
16. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault
17. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
18. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
19. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
20. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault
21. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth
22. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth
23. Charles Pic francia Marussia-Cosworth
Timo Glock (német, Marussia) betegsége miatt nem indul el a versenyen.
A DRS-zóna a 12-es kanyar előtti egyenesben található
2019.03.16 20:19:06

F1 nemzetisport.hu

A 3. helyen Verstappen végzett • A Ferrari hátránya igencsak nagy lett.

2019.03.16 05:31:06

F1 nemzetisport.hu

A brit pályafutása 84. elsőségét jegyezte • Vettelé a harmadik pozíció • Norris egy remek 8. hellyel mutatkozott be.

2019.03.15 04:06:12

F1 nemzetisport.hu

A harmadik Verstappen hátránya már 8 tized • Vettel az ötödik, Leclerc a kilencedik helyen zárt.

2019.03.01 19:09:40

F1 ZSOLDOS BARNA

A hetvenedik életévét betöltő legenda brutálisan őszinte mindenkivel, és még sohasem kellett megbánnia.

2019.03.01 07:50:54

F1 nemzetisport.hu

Idő előtt véget ért azonban a tesztidény a Ferrari számára, miután Vettel alatt megállt az SF90-es.