Eddig bírta tartani a Ferrari a Mercedes tempóját?

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2017.07.24. 16:42
null
A Ferrari az idény első felében méltó ellenfele volt a Mercedesnek – meddig bírja tartani a lépést? (Fotók: AFP)
A Formula–1 68. szezonja éppen félidőhöz érkezett, amikor a Ferrari lemaradni látszik a fejlesztési versenyben. Sebastian Vettel előnye egy pontra csökkent az egyéni kiírásban, miközben a Mercedes előnye 55 pontra nőtt a konstruktőri tabellán a Brit Nagydíj után. Silverstone-ban egyébként a Renault szezonbeli egyik legjobb eredményét jegyezte Nico Hülkenbergnek köszönhetően, miközben ötpódiumos sorozatot megszakítva visszaesett a Red Bull. A McLaren szenvedése ezalatt történelmi mélységekbe süllyedt, a Sauber pedig a sok kérdőjel ellenére is sokkal jobb idényt tudhat maga mögött eddig, mint tavaly. Nem úgy, mint a Williams, amely borzasztóan elmarad 2016-os szerepléséhez képest.

 

 

PONTOK CSAPATONKÉNT A 2016-OS ÉS A 2017-ES SZEZON FELÉNÉL
Konstruktőr 2016 2017 Különbség
Mercedes 335 330 –5
Ferrari 204 275 71
Red Bull 198 174 –24
Williams 92 41 –51
Force India 73 95 22
Toro Rosso 41 33 –8
McLaren 32 2 –30
Haas 28 29 1
Renault 6 26 20
Sauber 0 5 5
Manor 1

 

1. MERCEDES (330 pont)

A nagy szabályváltoztatások mindig egy hegemónia lezártát és egy új éra nyitányát hordozzák magukban az F1-ben, így a történelem a három éven keresztül egyeduralkodónak számító Mercedes bukását vetítette elő a regula módosulása után.

Ezen felül személyzeti fronton is fontos változások következtek be: Nico Rosberg első világbajnoki címét követően azonnal szögre akasztotta a sisakját, így a gárdának új versenyző után kellett néznie, amely megosztotta a vezetőség fókuszát, amelyből egyébként egy újabb meghatározó név távozott: Paddy Lowe.

SZAVAZÁS

Ki nyeri meg a Formula–1-es Magyar Nagydíjat?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

Bár az idényt döcögősebben indította a regnáló csapat, miközben első kettős győzelmükre egészen a szezon hetedik nagydíjáig kellett várniuk, és állandó gumiproblémákkal küzdöttek, az idény felénél mégis 55 pontra sikerült növelniük az előnyüket a konstruktőri tabellán. A W08 a nagy elődök nyomdokaiba kívánkozott lépni, ennek ellenére a Toto Wolff által dívának keresztelt konstrukcióból sokáig nem sikerült kiaknázni a potenciált, hiszen az új Pirelli abroncsok csak szűk tartományban működtek megfelelően a német gárda autóin, ezen keskeny mezsgyén pedig hol az egyik, hol a másik versenyzőjük tudott csak biztonságosan táncolni.

A hektikus teljesítményingadozás ennek ellenére nem vezetett feszültséghez az istállón belül, ugyanis az új páros valóban tiszta lappal indíthatott, miközben a megváltozott erősorrend miatt már nem megosztottan, egymás ellen küzdöttek a csapattagok, hanem minden kapacitásukat együttesen a nagy rivális leküzdésére irányíthatták.

A Mercedes pedig minden más csapattól eltérő utat választott, azonban az FIA által az idény elején szigorított futómű-vizsgálat miatt két csapatnak, köztük a Mercedesnek is változtatnia kellett a kérdéses területen, ez pedig úgy tűnt, hogy visszavetette a német alakulat teljesítményét.

A szezon első hat fordulóját tekintve végig Sebastian Vettel nevéhez fűződött a legjobb körátlag a versenyen, vagyis hosszú távon a Ferrari számított a gyorsabb konstrukciónak. Az olaszok tehát csatát nyertek a legnagyobb konkurens ellen még márciusban, azonban úgy tűnik, hogy a hátsó felfüggesztés háborúja nem az ő, hanem a Mercedes győzelmével zárul, hiszen a hírek szerint megkerülve a korlátozásokat ugyanazt a hatást sikerült elérniük, mint a módosítás előtt, ez pedig nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az Achilles-sarkukat jelentő Pirelliket újra megfelelő tartományban tudják menedzselni. Ezt a fejlesztést pedig nem lesz egyszerű átvennie a Ferrarinak, amely most úgy tűnik, hogy lépéshátrányba került.

AZ ELSŐ FÉLÉV: MERCEDES 2016 v. MERCEDES 2017
Pole pozíció Dobogó Győzelem Leggyorsabb kör Pontszerzés
2016 9 13 9 7 18
2017 8 13 6 6 19

2. FERRARI (275 pont)

Az olasz istálló, szakítva a hagyományokkal, sokkal radikálisabb versenygéppel állt a nagyérdemű elé, a szabályváltoztatásokhoz pedig kétség kívül ők építették a legsimulékonyabb autót. A Ferrari minden egyes pályán, hőmérséklettől és gumikeveréktől függetlenül gyors, miközben jóval nagyobb tartományban képes hozni nagyszerű teljesítményét, mint a nagy rivális Mercedes.

A Monacói Nagydíjig pedig még az időmérőkön is sikerült több alkalommal sarokba szorítaniuk az egyébként ilyen helyzetben lubickoló német gárdát, annak ellenére is, hogy a Ferrari erőssége sokkal inkább vasárnaponként mutatkozott meg. Ezt pedig mi sem támaszthatja jobban alá, mint a tény, mely szerint Sebastian Vettelnek a szezon első hat versenyén végig sikerült a legjobb körátlagot hoznia, még akkor is, amikor nem a heppenheimi versenyző győzött.

A maranellóiak sikere tehát konstans teljesítményükből fakad, azonban ezen erősségük az állandó erőforráson belüli komponens csere által, a szezon második felében büntetések formájában hátrányként jelentkezhet. Ezen felül pedig úgy látszik, hogy a Kanadai Nagydíj után eszközölt, az üzemanyaggal való, Q3-ban történő trükközést megelőzendő szigorítások, nem a Mercedest, - amely csapat specialitásának jegyezték ezen tevékenységet – hanem a Ferrarit vetette vissza leginkább szombatonként.

Bár a Mercedes határozottan előrelépést mutatott a hercegségi Grand Prix után, mégis az állandó problémák (fejvédő, ismétlődő váltócsere) miatt ez nem rajzolódott ki egészen a Brit Nagydíjig, ahol az olasz gárda válasz nélkül maradt a versenyen, amelyet még tovább tetézett a két körön belül mindkét versenyzőnél jelentkező gumiprobléma, amelynek genezise teljesen eltérő volt egymástól.

A bajnoki éllovas Sebastian Vettel esetében az elfékezés és a túlhajtás játszhatott szerepet, amely egyáltalán nem szolgál jó előjelként az eddig gumikezelésben élen járó csapatnak. A túlhajtás csapdájába azonban nem csak ők, hanem a Mercedes is beleesett már korábban, hiszen beismerték, hogy mindkét váltócseréjük az azeri futamon használt agresszív igénybevétel következménye volt.

Ez is jól mutatja, hogy mennyire kiélezett a harc az élen, persze a silverstone-i pálya mindig is gumigyilkosnak számított, miközben az idei szabályrendszer által nem várt sebességre kapcsolt a mezőny Nagy-Britanniában, így előfordulhat, hogy csupán szerencse kérdése volt, hogy nem Lewis Hamilton bal elsője adta meg magát, aki bevallása szerint az eset után drasztikusan visszavett a tempójából a leintésig.

A Ferrari előtt tehát most döntő fontosságú hétvége áll, hiszen a Hungaroring nem is térhetne el jobban a brit pályától, miközben nagyon is hasonlít Monacóhoz, ahol a maranellóiak a legutóbbi győzelmüket szerezték. Ha a Magyar Nagydíj is hasonló képet fog mutatni, mint az előző Grand Prix, akkor az olaszok elkezdhetik kitűzni a válságtanácskozások időpontjait a nyári szünetre, hiszen az eddig is egyértelmű volt, hogy a megfelelő tartományban működő Mercedes a gyorsabb konstrukció.

Ha a németek pontosan dívájuk szeszélyességére találták meg a megoldást, akkor azzal az SF70H legnagyobb erejét tették semmissé, miközben az egy pontos előny az egyéni tabellán, hamar hátrányba fordulhat, az elkerülhetetlen komponens cserékért járó hátrasorolásokról nem is beszélve. A Ferrarinak tehát lépnie kell, ha nem akar véglegesen leszakadni a fegyverkezési versenyben.

A FERRARI TELJESÍTMÉNYE A MERCEDESHEZ KÉPEST
GP
Ausztrál Kínai Bahreini Orosz Spanyol Monacói Kanadai Azeri Osztrák Brit
Időmérő +0.268 +0.186 +0.478 -0.095 +0.051 -0.045 +0.330 +1.1 +0.042 +0.547
Verseny -9.975 +6.25 -6.66 +0.617 +3.49 -5.517 +35.907 +2.072 +0.658 +36.57
*A különbség mindig az adott időmérőn vagy versenyen a jobbik a Mercedes versenyzőhöz viszonyítva értendő.

3. RED BULL (174 pont)

A tavalyi második erőt jelentő csapat nem mást tűzött ki maga előtt célul, mint a világbajnoki cím visszahódítását a három évig egyeduralkodó Mercedestől, amely reményüket tovább erősítette, hogy a bajnoki konstrukciók megalkotója, Adrian Newey is nagy szerepet vállalt az RB13-as megálmodásában.

A szezon előtti teszteken azonban hamar világossá vált, hogy miközben a Ferrari előrelépett az erőforrások területén, addig a Renault megrekedt, a Honda hajtotta McLareneket kivéve a képletből, pedig a francia motort használó csapatok pakolták a legkevesebb kilométert a gépjeikbe.

A szezont egy ötödik hellyel, illetve egy motorprobléma miatti kieséssel indították, miközben a futóművek vizsgálatának szigorítása következtében a Mercedes mellett ők voltak a másik istálló, amelynek módosítania kellett az autóján. A Renault jelentette hátrányok mellett, a Red Bull csapatát állandó balszerencse is sújtotta, különösképpen Max Verstappent, akinek idén mindösszesen a versenyek felén sikerült célba érnie.

A hollandnak kétszer ütközés, 1-1-1 alkalommal pedig elektronikai meghibásodás, fékhiba és motorprobléma miatt kellett feladnia a futamot, miközben csapattársa, Daniel Ricciardo két nullázása ellenére is öt egymást követő nagydíjon állhatott fel a dobogóra, egyszer pedig győzelmet is ünnepelhetett az ausztrál.

A Milton Keynes-i gárda felkapaszkodása egyébként pont Barcelonában vette kezdetét, ahol egy évvel korábban Max Verstappen pályafutása első győzelmét aratta, miután a két Mercedes a rajtot követően szinte azonnal kiírta magát a versenyből. A majd egy hónappal ezelőtti sikerük is hasonló körülmények között érkezett: Lewis Hamilton a fejtámasz meglazulása miatt kényszerült újabb kiállásra, miközben Sebastian Vettelt a stop-and-go büntetése vetette vissza, így a két éllovasnak ezúttal is elszálltak az esélyei, azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy Ricciardo briliáns előzései is kellettek a Red Bull eddig egyetlen szezonbeli diadalához Azerbajdzsánban.

A Spanyolországban kezdődött pódiumos sorozat végül épp a Brit GP-n szakadt meg, ahol a gárda érthetetlenül visszaesett. Miközben az erőpályának számító kanadai, majd azeri és osztrák nagydíjak végén saját meglepetésükre is pezsgőzhetett a cipőből másokat nagy mosollyal az arcán itató ausztrál, addig várakozásaikat alulmúlva távoztak Silverstone-ból.

Christian Horner szerint a sok padlógázos szakasz vetette vissza a vártnál jobban csapata teljesítményét, miközben az erősebb Ferrari és Mercedes motorok alapelőnye így még nagyobbra hágott, végül pedig ez eredményezhette a csalódást keltő negyedik és ötödik helyeket, amelyek Vettel balszerencséje nélkül még rosszabbul festettek volna. Ennek ellenére nem is a pozíciójuk, sokkal inkább az egyértelmű lemaradásuk hatott vészjóslóan, így a Magyar Nagydíjra ígért átfogó aerodinamikai csomag sorsdöntő jelentőséggel bírhat a Red Bull idei szezonjára.

A RED BULL IDEI EREDMÉNYEI
Ausztrál Kínai Bahreini Orosz Spanyol Monacói Kanadai Azeri Osztrák Brit
Daniel Ricciardo kiesés 4 5 kiesés 3 3 3 1 3 5
Max Verstappen 5 3 kiesés 5 kiesés 5 kiesés kiesés kiesés 4

4. FORCE INDIA (95 pont)

Az évek óta a középmezőny éllovasának számító istálló új felállással vágott neki a 2017-es szezonnak, hiszen a Renaulthoz távozó Nico Hülkenberg helyére, a fiatal Mercedes protezsált Esteban Ocon érkezett. A francia versenyző pedig az idényben eddig kilenc alkalommal végzett az első tízes között, ennél többször csak Sebastian Vettel és Lewis Hamilton távozhatott pontokkal az adott nagydíjról.

A Force India ismét a középmezőny legjobbja lehet (Fotó: AFP)
A Force India ismét a középmezőny legjobbja lehet (Fotó: AFP)

Ezen teljesítménye ellenére azonban csak kétszer ért el jobb helyezést csapattársánál, Sergio Péreznél, amikor mindketten be tudták fejezni az aktuális futamot. Ebből is kitűnik, hogy a Vijay Mallya vezette csapat továbbra is milyen meghatározó erőt képvisel a középmezőnyben, a kérdés már csak az, hogy hogyan fogják tudni menedzselni a két versenyző viszonyát, akik már több alkalommal is összecsaptak a szezon során, miközben Azerbajdzsánban egy potenciális győzelmet dobott el magától a gárda a pilóták viaskodása miatt, amely egyben a csapat fennállásának első diadala is lehetett volna.

AZ ELSŐ FÉLÉV: FORCE INDIA 2016 vs. FORCE INDIA 2017
GP
Ausztrál Kínai Bahreini Orosz Spanyol Monacói Kanadai Azeri Osztrák Brit
2016 7. 11. 15. 9. 7. 3. 8. 3. 17. 6.
2017 7. 9. 7. 6. 4. 12. 5. 6. 7. 8.
*Az eredményeknél mindig a jobbik Force India versenyző helyezése lett számításba véve.

5. WILLIAMS (41 pont)

A Williamstől Mercedeshez távozó Valtteri Bottas helyére a 2016-ban Brazíliában már emlékezetesen elbúcsúzó Felipe Massa tért vissza a fennállásának negyvenedik évét ünneplő csapathoz, miközben az újonc Lance Stroll foglalhatta el a gárda másik ülését.

A Williams az elmúlt 10 versenyen összesen nyolc alkalommal zárt a pontszerzők között, a tavalyi 15 helyett, és annak ellenére, hogy Valtteri Bottas tavalyi Kanadai Nagydíjon elért dobogós helyezését Lance Strollnak sikerült idén megismételnie Azerbajdzsánban, a Williams visszaesését nem lehetne jobban szemléltetni azon ténnyel, mely szerint 51(!) egységgel gyűjtöttek össze kevesebbet idén, mint az előző szezonban ugyanennyi idő alatt.

Ezen felül pedig még aggasztóbb, hogy fő riválisuk, a Force India 22-vel zsákmányolt többet, így a Williams jelenleg 54 pontos lemaradásban tanyázik mögöttük a konstruktőri tabella ötödik helyén, és sokkal inkább kell hátrafelé nézniük, mint előre. Egy biztos: nem ilyen szezonkezdést vártak Grove-ban, a jubileumi idényben…

AZ ELSŐ FÉLÉV: WILLIAMS 2016 vs. WILLIAMS 2017
Ausztrál Kínai Bahreini Orosz Spanyol Monacói Kanadai Azeri Osztrák Brit
2016 5 6 8 4 5 10 3 6 9 11
2017 6 14 6 9 13 9 9 3 9 10
*2016-ban és 2017-ben is az adott futamon jobbik Williams versenyző eredményei szolgálják az alapot.

6. TORO ROSSO (33 pont)

A Renault erőforrásokra váltó csapat változatlan pilótafelállással vágott neki az idei szezonnak, és tíz futamot követően hasonlóan tavalyhoz képest, továbbra is tartják hatodik pozíciójukat a konstruktőri tabellán, azonban az akkori szezonnal ellentétben most nem a hetedik helyre való hátraesés lenne a cél, hanem a Williams becserkészése.

Kérdés, hogy a pilótafronton felmerülő bizonytalanság milyen befolyásoló erővel hathat Franz Tost csapatára, hiszen miközben Danyiil Kvjat „visszafokozása” óta csak periodikusan talál vissza régi önmagához, és a szerencse is elkerüli, addig Carlos Sainz Jr. azt sérelmezte, hogy három fiókcsapatban töltött idény után már lépne tovább, ezen kijelentésével pedig azonnal magára haragította a Red Bull vezetőségét.

Még olyan hírek is felröppentek, hogy a spanyol a Hungaroringtől már a Renault színeiben fog Palmer helyén versenyezni, ez pedig Pierre Gasly előtt nyithatta volna meg az utat a Formula–1-be. A felek azonban tisztázták a helyzetet, és úgy tűnik, hogy Sainz is megnyugodott. A spanyol elmondása szerint nemrég már Christian Hornerrel teniszezett, amely meccset Marko „bíróúr" felügyelt, azonban annak már biztosan nem örültek, amikor másik versenyzőjük, Danyiil Kvjat nézte teniszlabdának spanyol csapattársát Nagy-Britanniában.

Az orosznak egyébként nagyon óvatosnak kell lennie a következő futamokon, hiszen jelenleg 9 büntetőpont áll a neve mellett, vagyis október 23-ig további három egység egy futamos eltiltást vonna maga után. Azonban az óvatosságon kívül a teljesítményén is javítania kéne, hiszen 10 futam alatt mindössze két ponttal sikerült többet szereznie, mint tavaly hat nagydíj alatt a Toro Rosso színeiben.

AZ ELSŐ FÉLÉV: TORO ROSSO 2016 vs. TORO ROSSO 2017
Ausztrál Kínai Bahreini Orosz Spanyol Monacói Kanadai Azeri Osztrák Brit
2016 10 Kiesés 12 Kiesés Kiesés 10
2017 9 Kiesés 12 12 9 14 Kiesés Kiesés 16 15
*A Spanyol Nagydíjig bezárólag Danyiil Kvjat a Red Bullnál versenyzett, Barcelonától azonban már a fiókcsapatot erősítette.

7. HAAS (29 pont)

A Haas csapata a tavalyi előkelő hatodik pozíció után, amelyet bemutatkozó versenyén ért el Romain Grosjean révén, egy évvel később dupla kieséssel indította a 2017-es szezont, azonban Kínában az Esteban Gutiérrez helyére igazoló Kevin Magnussen nyolcadik helyének köszönhetően újra a pontszerzők között tudhatták magukat a 2016-os Amerikai Nagydíj után először.

Ezt követően aztán további hét alkalommal íródtak újabb világbajnoki egységek az alakulat neve mellé, miközben az amerikai gárda az első kettős pontszerzését is elkönyvelhette Monacóban, amely nagyban hozzájárult ahhoz, hogy tíz futamot követően már annyi pontot sikerült összegyűjteniük, mint az előző szezon ideje alatt összesen!

Ennek ellenére még van hova fejlődni, hiszen a továbbra is fékekkel küszködő csapat gyermekbetegsége még mindig negatívabb hatással van francia versenyzőjük teljesítményére, akinek panaszkodása nélkül nem telhet el egyetlen szabadedzés, időmérő vagy verseny sem. A fékprobléma pedig Azerbajdzsánban érte el csúcspontját, amely nagydíj után Grosjean úgy fogalmazott, hogy nem érezte biztonságban magát, míg „a helyzet egyszerűen veszélyes volt."

Erre reagálva Nagy-Britanniában már különböző fékeket használt a két versenyző, a francia Carbon Industrie-re váltott, miközben Magnussen, akit eddig kevésbé érintett a probléma, a Brembónál maradt, azonban ez sem segített, hiszen a csapat egy 12., illetve egy 13. helyezéssel volt kénytelen távozni Silverstone-ból.

Ezen eredmények után Günther Steiner csapatvezető pedig úgy nyilatkozott, hogy az istálló ezentúl 2018-ra helyezi át a fókuszát. Ennek ellenére biztosan nem a tavalyi teljesítményük megismétlése lesz a cél a következő 10 futamon, amikor is mindösszesen egyetlen pontot szereztek az idény második felében.

AZ ELSŐ FÉLÉV: HAAS 2016 vs. HAAS 2017
Ausztrál Kínai Bahreini Orosz Spanyol Monacói Kanadai Azeri Osztrák Brit
2016 6 14 5 8 11 11 13 13 7 16
2017 Kiesés 8 8 13 10 8 10 7 6 12
*2016-ban és 2017-ben is az adott futamon jobbik Haas versenyző eredményei szolgálják az alapot.

8. RENAULT (26 pont)

A 2017-es szezonra a Force Indiától érkező Nico Hülkenberggel erősített az estone-i csapat, amelynek bár egészen a harmadik nagydíjig kellett várnia a pontszerzésre, azóta további négy alkalommal távozhattak világbajnoki egységekkel az adott futamról.

A négy technikai hiba és az egy ütközésből adódó nullázás ellenére már most 20 ponttal gyűjtöttek össze többet, mint a tavalyi szezon első felében, illetve több mint háromszor annyit, mint az egész 2016-os idény alatt!

A Haas és a Renault szoros versenyt vív a középmezőnyben (Fotó: AFP)
A Haas és a Renault szoros versenyt vív a középmezőnyben (Fotó: AFP)

Ezen felül pedig a Silverstone-ba hozott fejlesztéseik olyannyira jól sikerültek, hogy Hülkenberg sokáig az ötödik pozícióban is autózhatott a verseny során, amely a legjobb helyezése lehetett volna a francia gárdának gyári csapatként való visszatérése óta. Ez azonban egy kisebb technikai hiba miatt végül meghiúsult, a német versenyzőt pedig a hatodik pozícióban intette le a kockás zászló.

Kudarcról azonban szó sem volt, hiszen a csapat ezen eredménye a Spanyol GP-n megszerzettel holtversenyben számít a legjobbnak az elmúlt két szezont tekintetbe véve. Ha a fejlesztési csomag a Hungaroringen is jól vizsgázik, akkor akár a konstruktőri 5-6. helyeket is megcélozhatják az idény végére!

AZ ELSŐ FÉLÉV: RENAULT 2016 vs. RENAULT 2017
Ausztrál Kínai Bahreini Orosz Spanyol Monacói Kanadai Azeri Osztrák Brit
2016 11 17 11 7 13 Kiesés 16 14 12 17
2017 11 12 9 8 6 11 8 Kiesés 11 6
* Az eredményeknél mindig a jobbik Renault versenyző helyezése lett számításba véve.

9. SAUBER (5 pont)

Nem indult zökkenőmentesen a svájci gárda szezonja, hiszen a frissen igazolt Pascal Wehrlein a Race Of Champions rendezvényen elszenvedett balesetét követően kénytelen volt kihagyni az első, szezon előtti teszteket, amelyeken a Ferrari harmadik számú versenyzője, Antonio Giovinazzi vette át a helyét.

Bár úgy tűnt, hogy Wehrlein indulása kétségtelen az idénynyitón, mégis a korábbi DTM bajnok a két pénteki szabadedzést követően úgy érezte, hogy még nem áll készen a futamon való részvételre. Végül egészen a Bahreini GP-ig kellett várni a német bemutatkozására versenykörülmények között, azonban a késői kezdés ellenére is az ő nevéhez fűződik a csapat eddigi két pontszerzése, amelyet Spanyolországban egy nyolcadik, illetve Azerbajdzsánban egy 10. helyezésének köszönhetett. Ezzel pedig két nagydíj alatt több egységet szerzett, mint az egész csapat a teljes 2016-os szezon során, és még az idény fele hátravan!

A teljesítményjavulás ellenére azonban egy hónappal ezelőtt éjfél előtt hat perccel hivatalos közleményben tudatta a gárda, hogy azonnali hatállyal menesztik Monisha Kaltenborn csapatfőnököt, miközben a helyére érkező Frederic Vasseur csak július 17-én állt munkába, így több nagydíjon is igazi kormányos nélkül kellett boldogulnia a svájci brigádnak. Annak tetejébe pedig, hogy sem pilóta, sem vezetőség fronton nem alakult egyszerűen a csapat eddigi idénye, még az erőforrások terén is sok a kérdőjel.

A 2016-os Ferrari motort használó alakulat bár áprilisban megerősítette a Honda erőforrásokra való váltást a 2018-as idénytől, most mégis az a hír járja, hogy a szerződés valójában sosem került befejezésre. A sok ellentmondás és bizonytalanság ellenére a Saubernek továbbra is reális esélye lehet arra, hogy megtartsa kilencedik pozícióját a konstruktőri bajnokságban, amely 2015 óta a legjobb helyezésük lehetne, amennyiben a McLarennek nem sikerül feljavulnia az idény második felében.

AZ ELSŐ FÉLÉV: SAUBER 2016 vs. SAUBER 2017
Ausztrál Kínai Bahreini Orosz Spanyol Monacói Kanadai Azeri Osztrák Brit
2016 15 16 12 14 12 Kiesés 15 12 13 15
2017 12 15 11 15 8 Kiesés 13 10 14 14
* Az eredményeknél mindig a jobbik Sauber versenyző helyezése lett számításba véve.

10. McLAREN (2 pont)

A wokingi gárda 2015 óta tartó szenvedése az idei szezonra sem ért véget, sőt, még tovább súlyosbodott. Az első 10 verseny alatt harminc(!) ponttal gyűjtött kevesebbet össze a Fernando Alonso, és a visszavonuló Jenson Button helyére érkező Stoffel Vandoorne alkotta páros, így a nagy múltú csapat jelenleg a konstruktőri tabella tizedik, vagyis legutolsó helyén tanyázik.

Pedig nagy reményekkel és megújult külsővel vágtak neki a 2017-es idénynek, azonban a csapat idei szereplését nem lehetne jobban szemléltetni azzal, hogy a kétszeres spanyol bajnok az egyik legnagyobb presztízsű versenynek számító Monacói Nagydíjat dobta az Indy 500-as szereplésért, ahol ugyancsak a Honda motorproblémája miatt volt kénytelen feladni a futamot...

Fernando Alonso helyét egyébként Jenson Button vette át a hercegségben, és bár pontot a britnek sem sikerült szereznie, mégis egy látványos balesettel emlékezetessé tette saját és csapata szereplését. Az első világbajnoki egységekre végül egészen az őrült Azeri GP-ig kellett várni, ahol az oviedói versenyző a kilencedik helyen ért célba, amely egyébként a McLaren egyetlen pontszerzése volt eddig az idényben. A wokingi gárdának előre kell lépnie, különben a csúfos utolsó helyezés a 2017-es kiírásban már több lesz, mint válóok a McLaren Honda házasságban.

VERSENYKÖRÖK 2017-BEN
Mercedes Ferrari Red Bull Force India Williams Toro Rosso Haas Renault Sauber McLaren
1190 1147 858 1196 985 911 1009 929 1068 869
A PILÓTÁK ELSŐ FÉLÉVES TELJESÍTMÉNYE 2016-BAN ÉS 2017-BEN
Versenyző Összegyűjtött pontok Százalékos hozzájárulás a konstruktőri bajnokságban:
2016 2017 Különbség 2016 2017
Nico Rosberg 168 50.15%
Lewis Hamilton 167 176 9 49.85% 53.33%
Kimi Räikkönen 106 98 -8 51.96% 35.63%
Daniel Ricciardo 100 117 17 50.50% 67.24%
Sebastian Vettel 98 177 79 48.04% 64.36%
Max Verstappen 90 57 -33 31.7%+38.89%* 32.76%
Valtteri Bottas 54 154 100 58.70% 46.66%
Sergio Pérez 47 52 5 64.38% 54.74%
Felipe Massa 38 23 -15 41.30% 56.09%
Romain Grosjean 28 18 -10 100% 62.07%
Nico Hülkenberg 26 26 35.62% 100%
Carlos Sainz Jr. 26 29 3 63.41% 87.88%
Danyiil Kvjat 23 4 -19 10.6%+4.88%* 12.12%
Fernando Alonso 18 2 -16 56.25% 100%
Jenson Button 13 40.62%
Kevin Magnussen 6 11 5 100% 37.93%
Pascal Wehrlein 1 5 4 100% 100%
Stoffel Vandoorne 1 0 -1 3.12%
Esteban Ocon 0 43 43 45.26%
Marcus Ericcson 0 0
Lance Stroll - 18 18 43.90%
Jolyon Palmer 0 0
Felipe Nasr 0
*2016-ban Danyiil Kvjat 21 pontot szerzett a Red Bull csapatánál, mielőtt a Toro Rossóhoz fokozták volna vissza, miközben Max Verstappen 13 egységet gyűjtött a fiókcsapatnál a Spanyol Nagydíjig bezárólag.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik