nemzetisport.hu 2019.06.11 16:49 Frissítve: 2019.06.12 13:24

A szabadtéri mozgás orvosság

Az edzőterem-utálók és az időjárás fanyalgók is leszámolhatnak a kifogásaikkal: tavasztól ősz végéig megszámlálhatatlan szabadtéri mozgáslehetőséget találunk, ráadásul a kutatások szerint a természetben történő sportolásnak jóval kedvezőbb hatása van a fizikai és a mentális egészségünkre is, mintha bent mozognánk.

 

Vissza a zöldbe!

Az 1950-es évek óta a világ városlakóinak összlétszáma csaknem meghatszorozódott (751 millióról közel 4.2 milliárdra), és a prognózisok szerint ez a tendencia a jövőben is folytatódni fog. Az urbanizáció okozta betegségeket tekintve pedig talán soha nem volt ennyire szüksége az emberiségnek, hogy visszatérjen a természethez. Nem véletlen, hogy ma már „erdőfürdés” néven komplett terápiákat tartanak világszerte, de nem kell idáig eljutni: legyünk többet a szabad levegőn, mozogjunk, sportoljunk a természetben. Azon kívül, hogy spórolunk az edzőtermi bérleten, számos áldásos hatással számolhatunk.


Hangulatjavító természet

Javítja az immunrendszer működését, gyorsítja az anyagcserét, kedvezően hat a vérnyomásra, jó hatással van az állóképességünkre, segíti az optimális vércukorszint fenntartását. Feltölti a D-vitamin raktárainkat, csökkenti a feszültséget, a dühöt, a depressziót, javít a hangulaton. Aki tudja, hogy egy jó szabadtéri futás, edzés után a boldogsághormonok micsoda elégedettség és örömérzetet okoznak, és, hogy milyen jót lehet utána aludni, annak nem kérdés, hogy a sajnos manapság oly jellemző fékevesztett pirulahasználat helyett minden szempontból mennyivel kifizetődőbb a mozgás.

Azzal, hogy kimozdulunk és a szabad levegőn vagyunk, a betegségek nagy része megelőzhető lenne, szerintem a gyógyítás jövője is ebben van – erősíti meg a kutatási eredményeket Muladi-Piros Gabriella. Az egykori triatlon versenyző, testnevelőtanár, személyi edző szerint a gyerekek az iskolában, a felnőttek a munkahelyen ülnek hosszú-hosszú órákat, az ülő életmód pedig rettentően inaktívvá teszi az embereket. El vannak lustulva, kocsival közlekednek bejárattól bejáratig, pedig gyaloglással és kicsivel több odafigyeléssel rengeteg „egészséges” kilométert össze lehetne szedni.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a szakember futóklubjában télen sem állt meg az élet.

„Fel lehet öltözni, az immunrendszer alkalmazkodni fog a kinti körülményekhez” – mondta.

Ha már futóklub, akkor érdemes megjegyezni, hogy az edző szerint egyfajta mentális többletet ad a közösségi élmény. Hovatartozás, csapat, egymás segítése, motiváció, közös célok – hogy csak néhányat említsünk az előnyök között.



Használd edzésre a „tereptárgyakat”!

Bár mostanság úgy tűnik, hogy divat lett futni, és valóban az egyik legkézenfekvőbb mozgásforma, korántsem biztos, hogy mindenki ebben találja meg az örömét. A legfontosabb csak az lenne, hogy mindenki találja meg a magához legközelebb álló mozgásformát, legyen az intenzív séta, bicajozás, tollasozás a gyerekekkel a strandon, úszás vagy éppen nordic walking.

Nem kell eszközökben gondolkodni: mindenhol vannak lépcsők, padok, netán szabadtéri fitneszparkok. Akinek nincs ötlete vagy nem tudja edző segítségét kérni, az rengeteg inspiráló videót találhat a neten, hogy kell ezeket a kvázi „tereptárgyakat” edzésre felhasználni. A lehetőségek adottak, csak akarni kell megoldani – mondta Gabi.

Ha már nyár van, érdemes megjegyezni azt is, hogy a szakember véleménye szerint nem használjuk ki eléggé a vizet és a vízpartokat sem.

„Csak nyáron, 40 fokban strandolunk és használjuk a vizet, pedig lehetne evezni, vízibicajozni, többet úszni és ne feledkezzünk meg a mostanság oly divatos SUP-ról sem (állva evezés).”

Utóbbi egyébként a világ egyik leggyorsabban fejlődő outdoor sportja, a technika könnyen elsajátítható és az evezésen kívül jógára, horgászásra, mi több, a kutyussal közös vízi edzésre is kiválóan használható tavasztól késő őszig.

Piros Gabi testnevelőtanár, edző

Szabadtérre kódolva

„Mozgásra, mégpedig kültéri mozgásra vagyunk genetikailag kódolva. Hiszek abban, hogy meg lehet változtatni a világot, mégpedig a gyerekeinken keresztül. Szóval, az lenne a legfontosabb, hogy nekik adjuk át a szabadtéri mozgás szeretetét, ez pedig csak a példamutatással megy” – fogalmazott a szakember.

TÖBB MINT 50 MILLIÓ PERC MOZGÁS

A hagyományosan május utolsó szerdáján megrendezett Kihívás Napja Magyarország legnagyobb szabadidősport eseménye, ahol idén – többnyire szabadtéri programok keretében – több mint 50 millió percet mozogtak a résztvevők. Az idén 30. éves Magyar Szabadidősport Szövetség (MASPORT) a szabadidősport fejlesztésének elkötelezettje. Alapvető célja, hogy a „sport for all” szellemében minél szélesebb rétegeket nyerjen meg a mozgásnak, az egészséges életmódnak.

A MASPORT a család minden tagjának,minden életkorban kínál programokat az év további részében is:
2019. 9. 8. Családi Mozgásfesztivál
2019. 9.23–29. Európai Sport Hét
2019. 9.28. #BeActive Night

Az események kiemelt támogatója a Szerencsejáték Zrt.


 

2019.07.11 21:24:49

Egyéb egyéni DEÁK ZSIGMOND

ALAPVONAL. Ezüstérmeseink viszont tökéletesen megtestesítették az ókori görög és az ebből fakadó coubertini ideáltípust.

2019.07.09 08:55:30

Egyéb egyéni nemzetisport.hu

2019.07.06 22:13:17

Egyéb egyéni BALLAI ATTILA

ALAPVONAL. Murphy után szabadon: a strandsportok szinte törvényszerűen fejlődnek a szervezettségnek és az eredménycentrikusságnak arra a fokára, ahol elveszítik eredendő lényegüket, bájukat, vonzerejüket.

2019.07.04 23:44:23

Egyéb egyéni CSURKA GERGELY

ALAPVONAL. A NOB ma már nem is engedné, hogy a játékokat brutális gigaberuházások megvalósítására használják.

2019.07.03 09:36:25

Egyéb egyéni CSILLAG PÉTER

Szembeötlő személyességgel emlékezett meg a KEAC 1903 őszén a 45 évesen elhunyt szobrászművészről.