Taroltak a Touaregek, és újabb győzteseket avattak

Vágólapra másolva!
2010.01.06. 22:16
null
Igazán sokesélyes az idén a Dakar-rali az autósoknál és a motorosoknál egyaránt (Fotó: Reuters)
Címkék
Az ötödik szakasz, s az ötödik szakaszgyőztes a Dakar-ralin – az autósoknál és a motosoknál egyaránt. Az eddigi leghosszabb szelektíven Mark Miller pályafutása első, Francisco López Contardo a második részsikerét ünnepelhette.
FÁRADNAK AZ EMBEREK
ÉS A TECHNIKA
 „Öt nap telt el a versenyből, s az utolsó három már igazán kemény volt, a sár legalább annyira elfárasztotta a versenyzőket, mint a finom porhomok, az úgynevezett fesh-fesh. Utóbbit még a homokdűnéknél is jobban utálja mindenki. S hogy mi az oka annak, hogy a versenyben vezetők egymás után hullanak? Nehéz lenne megmondani, de az biztos, hogy teher elöl menni egy ilyen hosszú távú versenyen. Megeshet, hogy az ember túlpörgeti magát és esetleg agyonhajszolja a technikát. Persze itt nem Peterhanselre gondolok – neki szerintem azért voltak ezen a napon kétszer is gondjai, mert „elfáradt" valamelyik alkatrész, amelyet nem teszteltek megfelelően. Míg a Volkswagennél minden alkatrész tízszer annyit futott, amennyire tervezték, s ezért mindig tudják, mit mikor kell kicserélni, a BMW ebből a szempontból egy kicsit újonc. Hiába indult az utóbbi viadalokon, nem volt olyan terhelésnek kitéve, amilyennek Peterhansel aláveti. De éppen ez a változatosság a szép, az izgalmas a Dakarban" – értékelte a szakaszt a Nemzeti Sport szakértője, Szalay Balázs.

Veszélyes zóna – túl sok jót nem ígér, ha így jellemeznek egy szakaszt a Dakaron, ugyanis aki járt már ott, tudja, ezek közül egyik sem könnyed esti séta…

Ami a Copiapóból Antofagastába vezető utat illeti, annak talán a változatossága rejtette a legnagyobb csapdákat: sziklás szakasszal kezdődött ( „A kövek között szuperóvatos voltam, talán később ez segített" – mondta Mark Miller, az autós győztes), majd hosszú egyenesekkel és veszélyes kanyarokkal tarkított off road-rész következett, a végén pedig, afféle desszertként (fene az ízlését annak, aki szereti a keserű desszertet) egy kis fesh-fesh, vagyis  finom porhomok, amelyben ha valaki nincs résen, megütheti a bokáját…

Sajnos a korábbi motoros éllovas David Casteu enélkül is megütötte, sőt el is törte. Ha nem is éppen a bokáját, de a lábát, úgyhogy az egyik titkos favorit – a nagy közönségkedvenc, aki a szamárlétra legalsó fokáról küzdötte egyre feljebb magát – a pálya szélére kényszerült. Először pályafutása során, pedig ez a hetedik Dakarja.

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy Casteu ment már végig duplájára dagadt térddel s elrepedt medencecsonttal is versenyt – úgy ült a motoron, mint egy női nyeregben –, igaz, akkor már „csak" néhány nap volt hátra. Most a neheze még hátravan, s ha valami vigasztalhatja a franciát, akkor az az, hogy egyik legjobb cimborája, Francisco López Contardo (vagy ismertebb nevén Chaleco) nyerte meg az első szakaszt. Chilei szakaszgyőzelem az első száz százalékig chilei szakaszon.

Micsoda népünnepély követte azt a győzelmet… No meg azt – s ez legalább ugyanannyira fontos –, hogy ezzel a diadallal Chaleco az összetettben a második pozícióba zárkózott fel Cyril Despres mögé, vagyis esélye van akár a végső sikerre is.

Az autósmezőny szerdai nagy vesztese vitathatatlanul Stéphane Peterhansel. A versenyt motorral hatszor, autóval háromszor megnyerő Mr. Dakar először ötven percet állt technikai hiba miatt, majd még huszonötöt (akkor mindez elakadással párosult), ami által elveszítette esélyét a végső sikerre.

Ami bánat az egyiknek, az öröm (de legalábbis jó eredmény) a másiknak: a nap ugyanis ezek után totális Volkswagen-diadalt hozott. A győzelmet ezúttal Mark Miller szerezte meg, aki ezt a következőképpen konstatálta: „A Dakar ma kezdődött el igazából – ez már nem gyerekjáték. Hosszú szakaszok várnak még ránk, de az első igazán nehéz után az élmezőnyben vagyunk, s ez jó hír" – mondta Mark Miller elégedetten, s egyszersmind előrevetítve a következő napok történéseit.

31. DAKAR-RALI 
AZ 5. SZAKASZ EREDMÉNYEI (COPIAPO–ANTOFAGASTA, 483 KM):
AUTÓSOK
1. Mark Miller (amerikai, Vokswagen) 5:06:15 óra
2. Carlos Sainz (spanyol, Volkswagen) 2:10 perc hátrány
3. Nasszer al-Attijah (katari, Volkswagen) 4:27 p h.
ÖSSZETETT
1. Sainz 16:10:51 óra
2. al-Attijah 4:37 perc hátrány
3. Miller 9:39 p h.
 
MOTOROSOK
1. Francisco López Contardo (chilei, Aprilia) 5:52:40 óra
2. Ciryl Despres (francia, KTM) 1:30 perc hátrány
3. David Frétigné (francia, Yamaha) 13:13 p h.
ÖSSZETETT
1. Despres 16:38:26 óra
2. López Contardo 37:37 perc hátrány
3. Helder Rodrigues (portugál, Yamaha) 44:01 p

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik