nemzetisport.hu 2017.12.06 16:35 Frissítve: 2017.12.06 19:02

Red Bull Air Race: új repülők és szabályok fokozzák az izgalmat

A megújult szabályoknak köszönhetően minden eddiginél eseménydúsabbnak ígérkezik a Red Bull Air Race 2018-as sorozata Master és Challenger kategóriában egyaránt. Ráadásul – először a 2014-ben indult Challenger Cup történetében – a világbajnokság utánpótlás-kategóriájában új repülőgépek is versenybe szállnak: az Extra 330LX-et a még gyorsabb és erőteljesebb Edge 540 V2 váltja a következő szezonban.

 

Salzburg, Ausztria – 2014-ben hozták létre a Red Bull Air Race második versenykategóriáját, a Challenger Cupot, azzal a céllal, hogy a pilótáknak segítsen meglévő repülőtudásukat az Air Race versenykörülményei között olyan szintre fejleszteni, amellyel lehetőségük nyílik továbblépni a Master Class mezőnybe. Az Extra 330LX versenyrepülő kiváló gépként szolgált számukra az elmúlt négy idényben, a pilóták most mégis izgatottan várják, hogy váltsanak, és az Edge 540 V2-vel vágjanak neki az új világbajnokságnak.

„Ez a gép elképesztően gyors. Ahogy kipróbáltam, azonnal otthonosan éreztem magam benne, és a teljesítményének köszönhetően még a pálya is sokkal egyszerűbbnek tűnt – mondta a Challenger Class magyar színekben versenyző pilótája, Genevey Dániel. Ám ettől a verseny nem válik könnyebbé: az új gép kitolja a határainkat az utánpótlásmezőnyben, ami a nagyközönség számára még izgalmasabb versenyt, a pilóták számára pedig még nagyobb küzdelmet jelent majd.”

Ahhoz, hogy minél könnyebben átálljanak az Edge modellek használatára, az utánpótlásmezőny pilótái nemrég egy edzőtáborban gyakorolhattak az új gépekkel.

Hogy mi a különbség az Extra és az Edge között? A legnyilvánvalóbb, hogy az Extra 330LX egy kétüléses repülő, míg a Zivko Aeronautics Edge 540-nek mindössze egy ülése van: a pilótáé. Szintén a különbségek között említhetjük az emelkedési rátát (percenként 1100 méter az Edge és 960 méter az Extra esetében), a forgási rátát (az Edge gépeknél másodpercenként 420 fok, az Extránál 400), valamint a végsebességet (425.97 km/óra – 230 csomó az Edge, illetve 405 km/óra – 219 csomó az Extra esetében).

A szabályok értelmében a Red Bull Air Race által biztosított minden új Challenger Cup-gép szabványosított és a motorra vonatkozó szigorú szabályoknak tesz eleget. Mindez egyenlő feltételeket biztosít az utánpótlásmezőny pilótáinak, így sportszerű, de mégis szoros versenyekre számíthat a közönség 2018-ban.

Változást hoz a következő szezonra az új G-erő-szabályozás is. A biztonság érdekében a Master Class szereplőit a pályákon nem terhelheti több 10G erőhatásnál. Az új, erőteljesebb gépekkel ugyanezt a határt kell betartaniuk a Challenger Class pilótáinak is.

A Master Class számára korábban automatikusan kizárást (DNF – Did Not Finish) eredményező, 0.6 másodpercnél tovább tartó 10G-erőhatártúllépés 2018-ban két másodperces büntetést von maga után, így a pilóta folytathatja a versenyt. A 12G elérése azonban továbbra is azonnali kizárással jár. A Challenger Class mezőnyében 10G-túllépésért két másodperces büntetés jár, a 11G-s erőhatár elérése pedig kizárást eredményez.

Csakúgy, mint eddig, az utánpótlásmezőny tagjai ugyanazokon a helyszíneken repülnek majd, mint a Master Classé, de 2018-tól nem mindannyian versenyezhetnek az összes állomáson. Az új szabályok értelmében a Challenger Class-pilóták a világbajnokság első hét futamából legalább négy fordulóban szerepelnek. Ezt követően, ahogy 2017-ben is, a résztvevők legjobb négy-négy eredménye adódik össze, és a legjobban teljesítő hat versenyző indulhat aztán az utolsó futamon. A döntőben megszerzett pontok hozzáadódnak a meglévőhöz, és az így kialakult rangsorban legtöbb ponttal rendelkező pilóta nyeri el a Challenger Cup bajnoki címét.

A lengyel Lukasz (Luke) Czepiela, a 2017-es Challenger Cup harmadik helyezettje izgatottan készül a 2018-as évadra. „Alig várom, hogy az Edge modellel versenyezzek, imádom ezt a repülőgépet – árulta el Czepiela. – Sokkal többre képes, mint az Extra, és bízom benne, hogy így egy minden eddiginél izgalmasabb szezonnak nézünk elébe!”

A RED BULL AIR RACE 2018-AS VERSENYNAPTÁRA
Február 2–3.:
Egyesült Arab Emírségek, Abu-Dzabi
Április 21–22.: Franciaország, Cannes
Május 26–27.: Európa, a helyszín még nem ismert
Június 23–24.: Magyarország, Budapest
Augusztus 4–5.: Ázsia, a helyszín még nem ismert
Augusztus 25–26.: Oroszország, Kazany
Október 6–7.: Egyesült Államok, Indianapolis
November: Ázsia, a helyszín még nem ismert

 

A Nemzeti Sport digitális formában - az e-újságért kattintson ide!

2017.12.01 18:25:25

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA (KATAR), BÖRZÖLI BERNADETT (tudósítás)

Thed Björk kihasználta kedvező helyzetét, és túraautó-világbajnok lett Katarban.

2017.11.30 23:37:01

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

NS-VÉLEMÉNY. Intelligensen áll az autóhoz és az autó­versenyzéshez.

2017.11.22 09:31:58

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

„Vertem a fejemet a falba, hogyan követhettem el ilyen hibát?!”

2017.11.04 10:32:38

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

Ötször operálták, majdnem le kellett vágni a lábát, de ma már a hétköznapokon nem zavarja a sérülés.

2017.10.26 10:17:59

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

„Bunkoczi Laci nehezebben viseli a magaslatot, de majd szerzünk neki kokacserjelevelet…”