MotoGP: Dovizioso zárt az élen, Márquez elesett

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2018.08.24. 21:20
null
Andrea Dovizioso volt a leggyorsabb pénteken Silverstone-ban (Fotó: AFP)
A harmadik augusztusi versenyhétvégébe kezdtek bele pénteken a gyorsaságimotoros-világbajnokság résztvevői, azonban nagyon más körülmények között, mint Brnóban vagy Spielbergben. Angliában ugyanis jóval hűvösebb időjárás fogadta a csapatokat, a reggeli aszfalthőmérséklet alig érte el a 20 celsius fokot, míg az előző hetekben a 30 fok feletti levegővel és a 50-55 fokos aszfalttal is küzdöttek a pilóták.

Az idén újraaszfaltozott silverstone-i pálya így egyelőre nem megmutatni, hogy mennyivel is jobb a tapadás (jelenleg szinte minden pilóta azt mondja, hogy rosszabb...), cserébe a korábbi huplik továbbra is jelen vannak. Szinte minden versenyző panaszkodott a nap végén.

A MotoGP-sek gumiszállítója, a Michelin az új aszfalt miatt eggyel több keveréket hozott a hétvégére, azaz a versenyzők négy első és négy hátsó gumi közül választhatják ki a számukra legmegfelelőbbet.

Ezért is fontos számukra, hogy minden edzés szárazon fusson, és legyen idő a gumik kipróbálására. Nos, az égiek ma megkegyelmeztek a legnagyobbaknak, az eső csak a második Moto3-as edzésen ijesztett be, majd a MotoGP-t követő Moto2-es edzésen megérkezett a valódi égi áldás.

A MotoGP-seknél végül Andrea Dovizioso lett a leggyorsabb, 5 ezred másodperccel megelőzve Cal Crutchlow-t. A reggeli edzést megnyerő Maverick Vinales harmadikként zárta a napot Marc Márquez és Jorge Lorenzo előtt.

Hupli itt, hupli ott. Hupli mindenhol

Természetesen a nap témája minden sajtótájékoztatón a pálya állapota volt.

„A huplik miatt újra kell tanulnunk a pályát – nyilatkozta Dovizioso. – Rosszabb a helyzet, mint tavaly. A huplik mindig ott voltak, de nem látszanak. A silverstone-i az egyik legszebb pálya a versenynaptárban, de ez az állapot teljesen élvezhetetlenné teszi a motorozást. A probléma, hogy megtaláld az ideális vonalat úgy, hogy elkerülöd a huplikat. Ez egy fizikai harcba torkollik, a Ducati kifejezetten rosszul reagál erre. Ezen a pályán nincs más megoldás, követni kell a huplikat."

„A tapadás valamennyivel talán jobb, de nem történt nagy előrelépés. A legpozitívabb változást, hogy most már csak egyfajta aszfalt van a pályán, míg korábban négy különböző volt. Ami a huplikat illeti, a helyzet nem javult, néhány ponton még rosszabbnak is tűnik. A titok, hogy hogyan lehet motorozni rajta? Nem szabad tudomást venni róluk. Egy kicsit úgy működik, mint a motokrossz. Ha sokat gondolkozol rajta, amikor odaérsz egy huppanóhoz, a dolog csak rosszabb lesz. Jobb úgy menni, mint általában, és bízni abban, hogy jobb lesz" – mondta félig viccesen Valentino Rossi.

„Az aszfalt? Nem tudom, mit történt vele – mondta cinikusan Márquez. – Nem tudom, ki aszfaltozta újra, azt sem, hogy ezért fizettek-e (nevetés), de jobban meg kellett volna nézni, mert tele van huplikkal. Persze mindenkinek ugyanaz a helyzet, és tudnunk kell kezelni, de ha már új az aszfalt, jobb is lehetett volna..."

Csak egy átlagos Márquez-péntek

Ahogy a depóban mondani szokás, Marc Márquez ma is egy tipikus Marc Márquez-péntekkel indított, aminek lassan elengedhetetlen része egy hatalmas mentés vagy éppen majdnem mentés. Ma reggel az utóbbinak lehettünk szemtanúi.

Ezt már nem tudta megfogni Márquez
Ezt már nem tudta megfogni Márquez

Márquez közel négy másodpercen át próbálta megúszni az esést, lábbal, könyökkel visszatolva magát. A felvételt elnézve, ha nem lett volna fű a pálya mellett, talán vissza is hozta volna.

A spanyol később elmondta, hogy a már agyonemlegetetett huplik dobták meg a motort, ami vibrálni kezdett, majd elment a motor eleje.

Ebből nagy baleset lehetett volna

A másik necces pillanat a második szabadedzés végén történt, amikor Danilo Petrucci hajszál híján felöklelte az előtte szerinte lassan haladó Jorge Lorenzót.


Kell-e mondani, hogy a két fél nagyon másképp látta az esetet.

„Két köröm volt, hogy gyors kört fussak – kezdte Petrucci. – Gyors körön voltam, amikor láttam, hogy Jorge kijött a boxutcából fittyet hányva arra, hogy ki van mögötte. A pálya közepén maradt és csak nagyon kevésen múlott, hogy nem mentem bele. Egy pillanatra ledermedtem, és azt gondoltam: most tuti belemegyek. Szerencsés voltam, hogy időben elengedtem a féket és kiengedtem a motort. Ha nem így történik, annak csúnya baleset lett volna a vége. Hogy elkerüljem, kimentem egyenesen a homokba, a gumijaim lehűltek, így már esélyem se volt javítani."

„Olyan tempóval mentem, ami ahhoz szükséges, hogy felmelegítsem a gumikat, nem értem, hogy Danilo mit reklamál – jött a válasz Lorenzótól. – A pályán semmit sem vettem észre a történtekből, de amikor megláttam a videót, megállt a szívem. Talán egy fél centiméteren múlt, hogy nem jött belém. Ha elkap, akkor a Holdig repültem volna. Mindig két verzió van, ahogy az is biztos, hogy Petrucci engem hibáztat, ahogy már sokszor korábban. Mindig azt mondom, hogy azé a felelősség, aki hátul van, főként, ha a másik kereke mögött akarsz előnyt szerezni."

A Moto2-eseknél a korábban említett délutáni eső miatt a reggeli szabadedzés döntött a péntek legjobbjáról, aki az a Marcel Schrötter lett, aki tavaly sérülés miatt kihagyta a brit futamot. A bajnoki éllovas, Pecco Bagnaia a 7., legnagyobb riválisa, Miguel Oliveira bukása után csak a 20. lett.

A Moto3-asoknál Tony Abrolino nyerte az első napot 8 ezred másodperccel az összetettben élen álló Marco Bezzechi előtt. Jorge Martin csak a 10. lett.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik