190 km/h-val háromkerekű motoron? Nem vicc!

Vágólapra másolva!
2018.08.29. 18:10
A kelet-közép-európai országok újságírói számára az ausztriai Ischglben tartott bemutatót új szabadidőmotorjáról a Yamaha. A helyszínen megtudhattuk, mit érdemes tudni a Nikenről, aminél többet aligha beszélnek motorról 2018-ban.

„Nagyon kíváncsi leszek rá.”

Más szavakkal, a kíváncsiság kifejezésének más nyomatékával, de gyakorlatilag minden résztvevő ezt szajkózta a Yamaha Niken tesztelése előtt. A bejáratos motorszakírók – akik közé e sorok kibicként bekerülő írója véletlenül sem sorolandó – is bizonytalansággal a hangjukban közelítették meg a kérdést: mi várható a japán gyár háromkerekű újításától?

„Érdekes."

„Furcsa."

„Tényleg jó."

„Nem rossz, de volt már nagyobb állat alattam."

Szóltak a rövid tesztelés utáni első verdiktek. Tegyük hozzá, az „állatot” nem is ígérte senki – a megjelenés alapján legfeljebb valamiféle fura kinézetű „rovart” várhattunk –, de az tény, hogy a remek marketinggel sajtó alá rendezett tökéletes illusztrációk sugallta képpel ellentétben a Niken élőben valójában nem is tűnik olyan robusztusnak, túlméterezettnek, riasztónak. A Niken nem lesz a gépállat szó szinonimája. A gépcsodáé még lehet, de annak elfogadottságához nem árt majd némi népszerűség is.

Szerpentinre tervezték (Fotó: Yamaha)
Szerpentinre tervezték (Fotó: Yamaha)
A három kerék még mindenkit meglep (Fotó: Yamaha)
A három kerék még mindenkit meglep (Fotó: Yamaha)

Mint a négykerekűek között bármelyik Bentley, Ferrari, Lamborghini vagy a másik végleten a Volkswagen Beetle, a Niken három kereke látványosságnak máris kiválóan alkalmas. Pedig Ischgl nem az a hely, ahol szokatlanok lennének a járókelők szemének a menő motorok: a népszerű tiroli kirándulós környék tömve van két keréken kiránduló fazonokkal, a meseszép adottságú üdülőfalu kifejezetten pozicionálta is magát rájuk, a helyi motorostesztközpont a nyár végén is kifejezetten népszerű, itt tényleg senki sem kapja fel a fejét némi motorbőgetésre. Mégis: a háromkerekű motort minden útjába tévedő legalábbis megbámulta. Többen fényképezőgépet vagy mobilt is ragadtak hozzá, hogy megörökítsék a szokatlan látványt.

Hátulról elsőre fel sem tűnik, hogy valami szokatlan (Fotó: Yamaha)
Hátulról elsőre fel sem tűnik, hogy valami szokatlan (Fotó: Yamaha)

Persze a szakik azt már a hivatalos bemutató és a fél napon át zúduló eső előtt megállapították, hogy valójában nincs új a nap alatt, hiszen a Piaggio MP3 vagy éppen a Yamaha Tricityje ugyancsak háromkerekű motorkerékpárként kerültek eladósorba, ám azok a gépek városi használatra, klasszikus robogózásra lettek kitalálva és tervezve. A Niken más kategória: 115 lóerős, nagy teljesítményű gép, amelynek a városi közlekedésben rögtön hátrányára válnak a vidéki utakon tapasztalt előnyei, avagy a „van még ott egy biciklinek hely, befér oda" parkolási elv az esetében nem fog működni. Az A-kategóriás jogosítvánnyal vezethető új motort az aszfaltrengeteggel szemben kifejezetten az ismeretlen terepek meghódítására szánták, emelkedőkre, szerpentinre, hegyi útvesztőkre. Széles alakja ugyan a képeken ijesztőnek tűnhet – még az importőrök utóbb bevallott első reakciója is az volt az első képeket meglátva, hogy „mi ez, egy kamion?” –, ám mozgékonysága kifejezetten laza, hátulról, kőhajításnyi távolságból inkább kecses, daliás, csak határozottan érdeklődő szemnek sejlik fel valami furcsa. Gyakorlottabb kezek között pedig ugyanolyan könnyedséggel veszi a kanyarokat, mint szerpentines száguldozásra tervezett társai.

Ride the revolution (kb. „Vezesd a forradalmat") – hirdeti termékét a japán cég, amelynek kuriózumához amúgy egy 18. századi felismerés, az Ackerman kormányzási geometria adja az elméleti alapokat. A hírek szerint összesen 12 évig tartott a fejlesztés, aminek eredményeként a hajlított többkerekű rendszerre (leaning multiwheel system, LMW) és a két, fordított első villával kialakított kormányműre építve kidolgozták a Niken végleges megjelenését. „Két Kard" – ezt jelenti japánul az elnevezés – így annak ellenére hagyományos motorérzetet ad használójának, hogy a járműnek elöl két kereke van. Akik a technikai részleteket illetően szomjaznak a teljesség igényére, nyugodtan lapozzanak tovább, a többieknek viszont annyi elárulható, hogy a motor első kerekei a villaegységekkel gyakorlatilag paralelogrammakötést képeznek, tökéletesen összhangot alkotva folyamatosan együtt mozognak. Kanyarodáskor ez 45 fokos hajlási szöget biztosít, és a lábtartóig dőlve nagy sebesség mellett más motornál nem nagyon tapasztalható, extra biztonságot élvezhet a vezető. Ezt erősíti a tökéletesre törekvő súlyarány is, az első/hátsó súlyeloszlás majdnem pontosan 50:50 százalék (80 kilós alaptestsúlynál). A 847 köbcentiméteres, háromhengeres CP3 kódnevű motorblokkot a Yamaha Tracerből vették át, a fékek is korábbi fejlesztések, elbírnak ezzel az erővel is, jól húznak és megfelelő kontrollt nyújtanak.

„Az új csoda célja a kanyarodás élvezetének biztonságos kimaximalizálása. Hogy ha felül rá egy kevésbé gyakorlott motoros, akkor is stresszmentesen tudjon vele utazni. Ez nem Tricity, a kátyúknál sem dobálja a motorost. Amióta apa lettem, minden kanyarban eszembe jut a gyerekem. Hasonló, érett gondolkodásmódú motorosoknak ajánljuk, akik tényleg valami újra, másra vágynak, és akik megengedhetik maguknak a prémiumkategóriát" – mondta a Yamaha magyarországi értékesítési vezetője, Teodorovic Jugoslav. Megfogalmazása szerint a Niken legfőbb veszélye, hogy aki hozzászokik az újdonság nyújtotta kényelemhez, utána óvatosan kell, hogy újra kétkerekűre üljön, mert a jóhoz könnyen alkalmazkodik az ember.

Fura „rovar” a tiroli tájban
Fura „rovar” a tiroli tájban

A kátyúk barátja?
A kátyúk barátja?
VERSENYMOTOROZÁS HÁROM KERÉKEN?

A sajtóeseményen felvetettük a gondolatot, elképzelhető-e, hogy a jövőben a háromkerekű versenymotorok irányában is történnek-e fejlesztések. Nos, a yamahások szerint semmi sem kizárható, „elég egy szent őrült hozzá”, az azonban inkább a levegőben van, hogy a hibrid technológia frontján lesz előrelépés. Bár a versenymotoros fejlesztésekről még Ausztriában is minimális szinten lehet tudni, sok sejtés mutat abba az irányba, hogy a motorsport is ebbe az irányba fejlődhet tovább.

A motor tavaszi, kitzbüheli világbemutatóján az egyik leginnovatívabb francia sílécgyár, a Salomon cég vezetője tartotta a bevezető prezentációt. Nem véletlenül: a Niken a magabiztos síelés élményét, a kanyarok élvezetének fokozását szerette volna kiemelni a felhasználóknak. A motort ennek megfelelően sokkal inkább hagyományos módon, más technikával, inkább kézből, mint törzsből kell irányítani. Van mire alapozni ugyanakkor a stabilitást, hiszen a Niken nyolcvan százalékkal jobb tapadást ígér „elődeinél” a motor elején, és a zuhogó esőtől elárasztott aszfalt sem jelent gondot számára. Így persze nyugodtan lehet javasolni a tesztelőknek, hogy ne kerülni tessék a kátyúkat, sőt inkább csak keressék azokat – de ez a feladat a „sógoroknál” infrastrukturális okokból bonyolultabb kivitelezést igényel, mint hazai tájakon. A tapadást erősítik a 15 inches kerekek is: mint kiderült, a Takahiro Szuzuki vezette fejlesztő mérnöki csapat eredetileg 17 inches vastagsággal próbálkozott, ám azzal nem működött volna a szerkezet, így elöl maradt a vékonyabb verzió. (Ez azt is jelenti egyébként, hogy a Niken kizárólag Bridgestone gumival használható.) Az egyik tesztmotor javított hátulja volt ugyan a guruló példa rá, hogy ezt a motort is össze lehet törni, de a kétkerekűekkel összehasonlítva ez esetben sokkal több indokolatlan vagánykodás kell hozzá, mint tapasztalatlanságból fakadó ismerethiány.

Háromról egy kerékre (Fotó: Yamaha)
Háromról egy kerékre (Fotó: Yamaha)
Pozitív kanyarodási élményre fejlesztve (fotó: Yamaha)
Pozitív kanyarodási élményre fejlesztve (fotó: Yamaha)

A sebesség megszállottjai bizonyára enyhe megvetéssel néznek a Nikenre, és a 263 kilogrammos súlyt valóban érezheti maga alatt az ember (ez fél mázsával több, mint a Traceré), de sejtésünk szerint ez a motor ettől függetlenül nem lesz vicc tárgya a bőrruhás körökben. Már csak azért sem, mert amúgy a Nikennel is könnyedén megcélozhatóak a legnagyobb megengedett határ feletti sebességek. Az exkluzivitásnak persze borsos ára van, a magyar piacon alapáron is ötmillió forint felett indulhat a beszerzés, ami gyakorlatilag fixálja is, hogy egy ideig itthon is előkerülnek majd a fotókészítő eszközök, ha elgurul egy Niken az utcán.

(Fotó: Yamaha)
(Fotó: Yamaha)
AZ ÉV VÉGÉN MÁR LÁTHATJUK HAZÁNKBAN IS

A Niken egyelőre csak előrendelhető Magyarországon (és Európában), az év utolsó hónapjaitól lesz elérhető hazánkban, és csak online jelentkezés útján vásárolható meg. Készletből 10 munkanap alatt lesz beszerezhető, a gyártótól három hónap alatt érkezhet meg. A motorra két év garancia van.

Ugyan a nemzetközi oldalakon megjelenő első kritikák szerint a Yamaha sokkal jobban járt volna, ha a kanyarodások biztonságos királya („pozitív kanyarodási élmény”) helyett a kalandok felé vezető sporttúraetalonként pozicionálja a motort, a hazai viszonyok között ilyen kiugró prémiumterméknél aligha ennek lesz jelentősége. Maga a Yamaha magyarországi csapata sem ettől a terméktől várja a nagy bummot – a távol-keleti gyár 2018 első hét hónapjának adatai alapján 16.25 százalékos részesedéssel a japán testvér Honda mögött, a BMW-vel holtversenyben a második helyen áll a hazai piacon –, de a prémiumkategóriában versenyelőnyre tehet szert vele.

Összehasonlításokra amúgy viszont alkalmatlan a Niken, mert nem igazán hasonlít semmire sem. Akinek mindegy a márka és a pénz, de fontos a megnyerő megjelenés, és tulajdonosa akar lenni a legszokatlanabb és legizgalmasabb gépnek, amelyet az elmúlt években építettek, annak a Niken mellett egy kerékkel mindennél több érv szól. A többieket pedig valószínűleg furdalja majd a kíváncsiság, hogy mit tud ez a fura „rovar”, amelyről még olyat is terjesztenek, hogy megváltoztathatja a motorozás arculatát.

A LEGFONTOSABB PARAMÉTEREK

Motor típusa: 3 hengeres, 4 ütemű, folyadékhűtéses, DOHC, 4 szelepes

Lökettérfogat: 847 köbcentiméter
Maximális teljesítmény: 84,6 kW (115.0LE) @ 10 000 rpm
Maximális nyomaték: 87,5 Nm (8,9 kgf+m) @ 8 500 rpm
Maximális sebesség: 197 km/h

Teljes hossz: 2150 mm

Teljes szélesség: 885 mm
Ülésmagasság: 820 mm
Feltöltött tömeg: 263 kg

Üzemanyagtank kapacitása: 18 l

Alapár: 5198 000 forint

A MOTOCYCLIST MAGAZINE BEMUTATÓJA

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik