TENCZER GÁBORonline 2004.06.07 20:44 Frissítve: 2012.02.10 02:43

Amerre a "quaddisznó" túr

Az ATV betűszó az all terrain vehicle szókapcsolatot rejti, ami magyarul annyit tesz, hogy mindenféle terepen közlekedő jármű. Ez eleinte, a hetvenes években egy háromkerekű, gyerektraktor kinézetű járgányt jelentett. Az ATV az évek során négykerekűvé fejlődött, majd kitört a szántóföldekről, és a terepmotorosok egyik kedvelt eszközévé lépett elő. A quad kifejezés &#8211; ami minden bizonnyal a négy kerékre utal &#8211; később kezdett terjedni, és ma már inkább a sportváltozatokra használják. Széles, rücskös és alacsony nyomású gumikerekeik erőteljesen lökik előre a quadot minden terepen: a köves patakmedertől kezdve a sárdagonyás hegyi utakon keresztül a sivatagi homoktengerig.<br />A szerkesztőségnek a Suzuki LT-Z400 sportquadot volt szerencséje kipróbálni. Ami az első gázadásnál rögtön feltűnt: a kezdő quadozó csavargathatja a gázmarkolatot, ahogy akarja, csak a tenyeréről horzsolja le a bőrt. A gázt ugyanis &#8211; nem tudni, milyen eszement elgondolás alapján &#8211; egy jobb hüvelykujjnál elhelyezett kis leffentyűvel lehet adagolni, ami leginkább a régi kerékpárok csengőinek a karocskájához hasonlít. Valami koncepció biztos lehet benne, mert az összes quadot a világon ilyen gázszerkezettel rakják össze, de hogy eleinte nagyon kényelmetlen, az biztos. Hogyha a motoros megszokta a gázadást, akkor egy darabig ismerkedni kell még a quad menettulajdonságával is, ami leginkább egy terepre átszerelt gokartéhoz hasonlít a másfajta kormány és gázadagoló ellenére. Aszfalton kanyarodva a quad elég borulékony (nem is oda való), de terepen is érdemes jelentős testmozgást igénylő súlypontáthelyezésekkel irányt váltani. Mivel a quadok jelentős részén nincs hátsó differenciálmű, így a kanyarokat a legjobb a kerekeket kipörgetve, farolgatva bevenni, ehhez viszont már némi gyakorlat is szükséges. Nem nehéz, de rendkívül élvezetes a MadMax-kör quados változata: kormányt koppanásig balra, majd csutkagáz és már pörög is a gép, mint a búgócsiga. Egytanknyi benzin az LT-Z-n két és fél óra motorozásra elegendő, ennyi idő alatt nagyjából hozzá is lehet szokni a quadhoz. A Suzuki sportquadjának népszerűségéhez valószínűleg hozzájárul, hogy motorja a Magyarországon szintén jól ismert és népszerű enduróból, a DR-Z 400-asból való. Az erőt lánc továbbítja a blokkból a hátsó kerekekig, amelyek merev tengelye egy központi rugóstaggal ellátott széles lengőkarhoz csatlakozik. A hátramenettel is ellátott, ötsebességes, egyhengeres, 400 köbcentis, négyütemű erőgép állítólag 120-140 kilométer/óra sebesség elérésére is képessé teszi a 170 kilogramm súlyú LT-Z-t, ám ezt terepen kipróbálni már majdnem öngyilkosság, aszfalton pedig minek.