Amerre a "quaddisznó" túr
0 hozzászólás. Szóljon hozzá Ön is!
Még senki sem szólt hozzá. Legyen Ön az első!
Az ATV betűszó az all terrain vehicle szókapcsolatot rejti, ami magyarul annyit tesz, hogy mindenféle terepen közlekedő jármű. Ez eleinte, a hetvenes években egy háromkerekű, gyerektraktor kinézetű járgányt jelentett. Az ATV az évek során négykerekűvé fejlődött, majd kitört a szántóföldekről, és a terepmotorosok egyik kedvelt eszközévé lépett elő. A quad kifejezés – ami minden bizonnyal a négy kerékre utal – később kezdett terjedni, és ma már inkább a sportváltozatokra használják. Széles, rücskös és alacsony nyomású gumikerekeik erőteljesen lökik előre a quadot minden terepen: a köves patakmedertől kezdve a sárdagonyás hegyi utakon keresztül a sivatagi homoktengerig.<br />A szerkesztőségnek a Suzuki LT-Z400 sportquadot volt szerencséje kipróbálni. Ami az első gázadásnál rögtön feltűnt: a kezdő quadozó csavargathatja a gázmarkolatot, ahogy akarja, csak a tenyeréről horzsolja le a bőrt. A gázt ugyanis – nem tudni, milyen eszement elgondolás alapján – egy jobb hüvelykujjnál elhelyezett kis leffentyűvel lehet adagolni, ami leginkább a régi kerékpárok csengőinek a karocskájához hasonlít. Valami koncepció biztos lehet benne, mert az összes quadot a világon ilyen gázszerkezettel rakják össze, de hogy eleinte nagyon kényelmetlen, az biztos. Hogyha a motoros megszokta a gázadást, akkor egy darabig ismerkedni kell még a quad menettulajdonságával is, ami leginkább egy terepre átszerelt gokartéhoz hasonlít a másfajta kormány és gázadagoló ellenére. Aszfalton kanyarodva a quad elég borulékony (nem is oda való), de terepen is érdemes jelentős testmozgást igénylő súlypontáthelyezésekkel irányt váltani. Mivel a quadok jelentős részén nincs hátsó differenciálmű, így a kanyarokat a legjobb a kerekeket kipörgetve, farolgatva bevenni, ehhez viszont már némi gyakorlat is szükséges. Nem nehéz, de rendkívül élvezetes a MadMax-kör quados változata: kormányt koppanásig balra, majd csutkagáz és már pörög is a gép, mint a búgócsiga. Egytanknyi benzin az LT-Z-n két és fél óra motorozásra elegendő, ennyi idő alatt nagyjából hozzá is lehet szokni a quadhoz. A Suzuki sportquadjának népszerűségéhez valószínűleg hozzájárul, hogy motorja a Magyarországon szintén jól ismert és népszerű enduróból, a DR-Z 400-asból való. Az erőt lánc továbbítja a blokkból a hátsó kerekekig, amelyek merev tengelye egy központi rugóstaggal ellátott széles lengőkarhoz csatlakozik. A hátramenettel is ellátott, ötsebességes, egyhengeres, 400 köbcentis, négyütemű erőgép állítólag 120-140 kilométer/óra sebesség elérésére is képessé teszi a 170 kilogramm súlyú LT-Z-t, ám ezt terepen kipróbálni már majdnem öngyilkosság, aszfalton pedig minek.