F1: Pérez nyerni megy Mexikóba – a csapat feláldozza Verstappenért?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2021.11.05. 15:35
null
Pérez (balra) úgy érzi, a Red Bull szeretné, hogy hazai pályán nyerhessen (Fotó: AFP)
Egy hét kihagyás után folytatódik a Formula–1 2021-es idénye, amely visszafordíthatatlanul rákanyarodott a véghajrára. Ez meglehetősen lüktetett tempóban veszi kezdetét, hiszen következik az év utolsó tripla hétvégéje – az első állomás Mexikóváros, ahol a 21. Mexikói Nagydíjat rendezik meg. A vb-összetettet 12 pontos előnnyel vezető Max Verstappen csapata egyik legerősebb pályáján növelheti tovább az előnyét, míg a győzelmi kényszerben versenyző Lewis Hamiltonra nehéz verseny várhat, így fontos lenne a számára, hogy minimalizálja a pontveszteséget. 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A MEXIKÓI PADDOCKBÓL

A Mercedes újabb bukást volt kénytelen elkönyvelni egy olyan pályán, amelyen előzetesen a sikerét várták. A megint nagy pofonba beleszaladó „ezüstnyilak” nem voltak elég bátrak Austinban, aminek eredményeként Lewis Hamilton hátránya 12 pontra nőtt, vagyis megduplázódott öt versennyel a vége előtt, míg a konstruktőri tabellán 23 pontra csökkent a csapat előnye a fő riválissal szemben.

21. MEXIKÓI NAGYDÍJ
NOVEMBER 5., PÉNTEK
1. szabadedzés: 18.30–19.30
2. szabadedzés: 22.00–23.00
NOVEMBER 6., SZOMBAT
3. szabadedzés: 18.00–19.00
Időmérő: 21.00–22.00
NOVEMBER 7., VASÁRNAP
A verseny (71 kör, 305.354 km) rajtja: 20.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
November 14., 18.00
Sao Pauló-i Nagydíj, Sao Paulo
November 21., 15.00Katari Nagydíj, Lusail
December 5., 18.30Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda

A sorozatban hét egyéni és konstruktőri címet nyerő gárdára minden eddiginél nagyobb nyomás nehezedik, s a helyzetét semmiképpen sem könnyíti meg, hogy a most elrajtoló tripla hétvégéből az első két helyszín papírforma szerint egyértelműen a Red Bullnak kedvez. Ráadásul a feje felett ott lebeg Damoklész kardja is, hiszen egyre inkább úgy tűnik, hogy Hamilton nem húzza ki újabb motorcseréért járó büntetés nélkül az évet.

A hétszeres világbajnok autójába Törökországban építettek új belső égésű motort, ami miatt az első helyett a 11. helyről volt kénytelen nekivágni a futamnak, s ötödikként zárt. Mindezt az után, hogy az azt megelőző versenyhétvégén a fő rivális a teljes erőforráscserét követően az utolsó pozícióból indulva másodikként futott be.

A német alakulat kármentése tehát közel sem sikerült olyan jól, mint a fő vetélytársé, ráadásul már akkor magában hordozta azt a veszélyt is, hogy újabb komponenscserére lesz szükség. Már Valtteri Bottas austini újabb büntetése is meglehetősen baljóslatú volt, s látva, hogy a többi Mercedes-hajtásláncot használó alakulatnak is mennyi motorelemre volt eddig szüksége, szinte biztosra vehető, hogy Hamiltonnál újabb hátrasorolást kell bevállalni.

A legjobb helyszín erre talán pont a soron következő Mexikó vagy esetleg Brazília lehet, mindkét pályán nagy nyomás nehezedik az erőforrásokra, és az előzetes várakozások szerint ezek feküdhetnek a legkevésbé a számára a fennmaradó aszfaltcsíkok közül.

Mexikó mellett szólhat, hogy talán ott a legkönnyebb előzni, míg Brazíliában az időjárás, valamint a sprintkvalifikációs lebonyolítási mód lehet Hamilton segítségére, miközben a többi pálya jóval nagyobb rizikót jelentene, s lélektanilag sem kedvezne tovább húzni a büntetést, amennyiben elkerülhetetlen.

Márpedig a fő rivális, a Red Bull is úgy készül, hogy Hamiltonra újabb kármentős hétvége vár, szóval nem kizárt, hogy a brit most hétvégén letudja a cserét, ami akár egy futamgyőzelemnyi távolságba is röpítheti az egyébként is esélyesebbnek és minden eddiginél magabiztosabbnak tűnő Verstappent az élen…

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

A Red Bull úgy számol, hogy Verstappennek még két győzelmet kell behúznia ahhoz, hogy „bebiztosítsa” a világbajnoki címet, s Helmut Markóék úgy hiszik, hogy ezt a két sikert már a soron következő két helyszínen megszerezhetik. Ha ez bekövetkezik, miközben a rivális mindkét alkalommal leggyorsabb kört jegyez, s másodikként fut be, akkor a hollandnak 337.5 pontja lenne, s 24 pontos előnyre tenne szert.

Ebben az esetben Hamilton hiába nyerne Verstappen előtt a fennmaradó három versenyen, valamint szerezné meg valamennyi alkalommal a leggyorsabb körért járó plusz pontot, akkor is csak pontazonosság állna elő, ami az ő vesztét jelentené, hiszen a több győzelmének hála a rivális fejére kerülne a bajnoki korona.

Noha nagyon kedvező helyzetben vannak a Red Bullok, most hétvégén meglehetősen érdekes helyzetbe kerülhetnek, hiszen a Törökországban, majd az USA-ban is dobogóra állóSergio Pérez először versenyezhet úgy hazai pályán, hogy igazán versenyképes autó dolgozik alatta.

A pilóta nem is más céllal érkezett meg a hétvégére, minthogy első mexikói versenyzőként arasson győzelmet hazai közönség előtt, azonban a nagy álom hamar szertefoszolhat, ha Verstappen halad mögötte a futam hajrájában. Bár Pérez tudja, meglehetősen bonyolult helyzet is előállhat, és gyorsan kell döntést hozni, úgy érzi, a csapat is azt szeretné, hogy nyerjen, így támogatni fogja őt.

A négyszeres világbajnok, Sebastian Vettel szerint sem tenne jót a sportágnak, ha az osztrák alakulat csapatutasítást alkalmazna, és megfosztatná Pérezt a győzelemtől, s a kilátogató közönség is biztosan nehezményezne egy kényszerű helycserét, amely a konstruktőri bajnokságban sem jelentene különbséget. A Mexikóba a kettős győzelmet becélzó csapat ugyanakkor nem biztos, hogy megengedheti magának, hogy akárcsak egy pontot is veszítsen ebben a rendkívül szoros bajnokságban, szóval meglepően hatna, ha a mexikói közvetlen Verstappen előtt szelné át a célvonalat vasárnap.

MI VÁRHATÓ A MEXIKÓI NAGYDÍJON?

A Formula–1 mezőnye tavaly a koronavírus-járvány miatt nem látogathatott el Mexikóvárosba, így egy év kihagyás után térhet vissza az Autódromo Hermanos Rodríguezre. Ami a történelmi múltat illeti, a helyszín 2015-ben, vagyis több mint 20 évnyi kihagyás után tért vissza a versenynaptárba, s az azóta megrendezett öt Grand Prix meglehetősen változatos eredményeket hozott, hiszen öt különböző pole pozíciós, valamint három győztes örülhetett már.

A két duplázó pont az idei világbajnoki cím két legnagyobb várományosa, Hamilton és Verstappen, akik közül előbbi egy pole pozíciót (2015) és egy további dobogós helyezést (2015) is számlál a helyszínen, míg utóbbi még egyszer sem indulhatott az élről, valamint pódiumra is csak akkor állhatott, amikor elsőként szelte át a célvonalat.

Noha a számok alapján a világbajnoki címét pont a rivális 2017-es, illetve 2018-as győzelmével egy időben beállító Hamilton a sikeresebb, s legutóbb is ő diadalmaskodott, a jelenlegi formát, valamint a Honda-motor erősségeit figyelembe véve egyértelműen a fő rivális a hétvége legnagyobb esélyese.

A Red Bulll ugyanis köztudottan jól szerepel a pályán, a japán erőforrásnak is fekszik a magaslati levegő, ráadásul a fékhűtők kialakítása, valamint az autótervezési filozófia is előnyt jelenthet a számára a vetélytárssal szemben, szóval megalapozott a magabiztossága.

Ami az időmérőt illeti, a történelmi múltat és a jelenlegi formát tekintve is Verstappen számít a favoritnak. Noha a holland még egyszer sem vághatott neki az élről a Mexikói GP-nek, 2019-ben ő bizonyult a leggyorsabbnak az időmérőn, és a sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt fosztották meg az elsőségtől, s részesült három rajthelyes büntetésben.

A Red Bull-os nem mellesleg úgy érkezhet meg a helyszínre, hogy Amerikában véget tudott vetni a Mercedes 2014 óta íródó pole pozíciós sorozatának, s fő ellenfele egyik kedvenc vadászterületén növelte az előnyét, szóval határozottan az lenne a meglepetés, ha valamiért Hamilton mögé kvalifikálná magát.

Hamilton tehát mindenképpen hátrányból indul a hétvégén, s figyelembe véve, hogy nagy eséllyel büntetést kap még az év vége előtt valamely motorkomponens cseréje miatt, könnyen előfordulhat, hogy Törökország után Mexikóban lesz kénytelen felkapaszkodni a középmezőnyből, ezzel is plusz előnyt biztosítani a riválisnak.

Az előtérbe így megint a vb-aspiránsok csapattársai kerülhetnek, akik közül úgy tűnik, Pérez kapta el jobban a fonalat. Az egyébként is kiszámíthatóbb teljesítményt nyújtó mexikói már Austinban is közel volt a pole-hoz, s a hazai pálya előnye is mellette szól, vagyis a Red Bulloknak remek lehetőségük adódhat, hogy kisajátítsák az első sort.

FELHŐS, MELEG IDŐ VÁRHATÓ
Pénteken a nap előrehaladtával egyre több felhő fog bekúszni az égre, míg a levegő hőmérséklete 24 Celsius-fok körül fog mozogni, mint ahogyan szombaton is, igaz, akkor nagyrészt kitisztul az égbolt, aminek köszönhetően melegebb aszfalt fogadhatja a mezőnyt az időmérőn. Vasárnapra aztán újra megérkeznek a felhők a pálya felé, és aznap lesz a leghűvösebb az idő is, a higanyszálak a 21 Celsius-fokot fogják elérni, esőre ugyanakkor egyik nap sem kell számítani.

Ami a győzelmet illeti, ugyancsak Verstappen a legnagyobb esélyes. A holland hiába fogott ki a legutóbbi alkalommal rossz napot – Hamiltonnal és Bottasszal is összeért, defektet kapott, s végül hatodikként zárt –, erősségét jól mutatja, hogy az osztrák pályán kívül egyedül a mexikóin tudott eddig egynél többször diadalmaskodni.

A holland segítségére lehet emellett a márkatárs is, az egyre jobb formába lendülő Pérez mindenképpen szeretne hazai közönség előtt bizonyítani, s bár örülne, ha pont ott sikerülne megszereznie az idei második győzelmét, elég kevés esély van rá, hogy a Red Bull engedné nyerni, ha Verstappen haladna a második helyen, szóval leginkább Hamiltontól vehetne el meghatározó pontokat.

Ha már a csapattársak, Bottas mexikói eredményeit is érdemes szemügyre venni: a finn eddig három alkalommal állhatott dobogóra, köztük a Williamsszel is még 2015-ben, vagyis adott esetben Hamiltont is segítheti a pontveszteség minimalizálásában – igaz, semmiképen sem lesz egyszerű dolga, főleg, ha az USA-ban mutatott tempójából indulunk ki.

Ami a dobogós esélyeket illeti, ha a győzelemről szőtt álmai nagy valószínűség szerint nem is valósulhatnak meg, Pérez már azzal is történelmet írna a hétvégén, ha pódiumra állna, hiszen ő lenne az első mexikói pilóta, aki hazai pályán zár top 3-ban.

A két élcsapat versenyzőin kívül egyértelműen a McLaren és a Ferrari emelkedik ki, igaz, kettejük közül az új erőforrás bevetése óta határozottan az utóbbi van lépéselőnyben. Daniel Ricciardo ugyanakkor 2018-ban már pole-t is szerzett, illetve egy alkalommal dobogóra is állhatott Mexikóban, szóval érdemes lesz rá is figyelni, mint ahogyan az Alpine-ra is.

A Red Bull ugyanis 2017-ben és 2018-ban is nagyrészt a Renault-motornak köszönhette a domináns formáját, s az idén egyedül az Alpine használja ezt az erőforrást, szóval érdekes lesz látni, mire mennek Fernando Alonsóék ezúttal.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, a Honda-hajtáslánc erősségére alapozva az elmúlt két versenyhétvégén mindkét autójával a Q3-ba jutó AlphaTauri is remek helyzetben lehet, és az Aston Martin is azon lesz, hogy Austin után Mexikóból is pontokkal távozzon. A helyszínen pole-t kisajátító, s két ízben pezsgőző Sebastian Vettellel a volán mögött erre jó lehetősége is nyílhat, mint ahogyan az Alfa Romeo is támaszkodhat némileg az ugyancsak kétszer dobogóra álló Kimi Räikkönenre.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1.
Max Verstappen
8
13
16
4
287.5
2. Lewis Hamilton 5 12 15 5
275.5
3. Valtteri Bottas 1
9
12 4
185
4.Sergio Pérez
1
413-150
5. Lando Norris - 4 15 1 149
6.Charles Leclerc
-113-128
7. Carlos Sainz Jr. - 3 14 - 122.5
8. Daniel Ricciardo 1 1 12 - 105
9. Pierre Gasly - 1 11 1 74
10. Fernando Alonso - - 11 - 58
11. Esteban Ocon 1 1 10
1 46
12. Sebastian Vettel - 1 5
1 36
13. Lance Stroll - - 8
- 26
14. Cunoda Juki - - 6
- 20
15. George Russell - - 4 1 16
16. Nicholas Latifi - - 2 - 7
17. Kimi Räikkönen - - 3 - 6
18. Antonio Giovinazzi - - 1 - 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 460.5
2. Red Bull-Honda 437.5
3. McLaren-Mercedes 254
4. Ferrari 250.5
5. Alpine-Renault 104
6. AlphaTauri-Honda 94
7. Aston Martin-Mercedes 62
8. Williams-Mercedes 23
9. Alfa Romeo-Ferrari 7
10.Haas-Ferrari0
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik