F1: felpezsdült az élet, kitűnő a félévi bizonyítvány

Vágólapra másolva!
2021.08.11. 11:29
null
Fotó: AFP.<br /><a href="https://www.nemzetisport.hu/data/cikk/2/84/39/19/cikk_2843919/Hamilton2000.jpg" target="_blank"><strong>A KÉPRE KATTINTVA MEGTEKINTHETŐ, HOGYAN ALAKULT LEWIS HAMILTON ÉS MAX VERSTAPPEN PONTVERSENYE FUTAMRÓL FUTAMRA </strong></a>
Az apró technikai szabályváltozások is elegendőnek bizonyultak, hogy felpezsdítsék az életet az F1-ben. Lewis Hamilton és Max Verstappen izgalmas bajnoki harca határozta meg 2021 első felét.

 

Tizenkét hónappal ezelőtt már úgy is eldőltek a lényegi kérdések, hogy a járvány miatt még csupán öt versenyt teljesített a mezőny, az idén viszont 11 futamot követően is teljesen nyílt a világbajnokság – és ez a lehető legjobb, ami a Formula–1-gyel történhetett. Noha a világban uralkodó rendkívüli helyzet miatt a csapatok nem építettek vadonatúj autót 2021-re, néhány apró kötelező változtatás már elég volt a Mercedes dominanciájának megfékezéséhez.

Az idény előtt még senki sem sejthette, hogy – a hivatalos indoklás szerint – a leszorító erő csökkentése érdekében előirányzott módosításokat ennyire megsínyli a bajnokcsapat, ezt azonban rajta kívül senki sem bánja. A diffúzor, a padlólemez és a hátsó fékcsatornák aerodinamikai változásaival és a trükkös DAS-rendszer betiltásával alaposan meggyűlt a baja a Mercedesnek, ám erejét mutatja, hogy még így is harcban áll az egyéni és a konstruktőri bajnoki címért.

A bahreini tesztek alapján még úgy tűnt, a Red Bull kezdheti nagyobb lendülettel az idényt, ám a Milton Keynes-iek erőfölénye csak az ötödik, monacói futamtól kezdve vált világossá. Azeri defektje nélkül Max Verstappen sorozatban öt versenyt nyerhetett volna meg, de Silverstone előtt még így is 32 pont volt az előnye Lewis Hamiltonnal szemben. Bár a Mercedes teljesítményszintje májusban még riválisa felett állt, a gőzerővel fejlesztő Red Bull a folytatásban egyértelműen maga felé billentette a mérleg nyelvét.

Lewis Hamilton és Max Verstappen elképesztő küzdelmet vív – bízzunk benne, hogy az idény végéig (Fotó: AFP)
Lewis Hamilton és Max Verstappen elképesztő küzdelmet vív – bízzunk benne, hogy az idény végéig (Fotó: AFP)

 

Egy ideig úgy tűnt, mintha a Mercedes azt gondolná, átfogó újítások nélkül is versenyben maradhat a nagy rivális ellen, ezért a 2022-es vadonatúj technikai érát szem előtt tartva legszívesebben már nem is fejlesztette volna idei autóját, ezzel azonban önként feladta volna a bajnoki harcot. Spielbergben egyértelműen kiderült, újdonságok nélkül nincs esélye a Red Bull ellen, de a címvédő csapat hatékonyságát mutatja, hogy Silverstone-ban ismét a nagy riválist szorongatta. Bár Hamilton győzelmét némileg beárnyékolja a Verstappennel való ütközés, a Mercedes tempója meglepetésre a teljesen más jellegű Hungaroringen is lehengerlő volt, vagyis a nyár eleji mélypont után felállt a padlóról.

A holland klasszis nálunk is elképesztően peches hétvégét zárt, hiszen kiütötték az első kanyarban, ezért hiába szerezte eddig ő a legtöbb győzelmet (ötöt), nyolcpontos hátránnyal vág neki az ősznek. Ez persze elenyésző különbség, hiszen az idén épp a saját bőrén tapasztalta meg, milyen gyorsan be lehet hozni több mint harminc egységet is, ráadásul még mindig hátravan 12 futam. Ez azt jelenti, hogy a nyári szünet után gyakorlatilag új bajnokság kezdődik, amelynek végkimenetele a Red Bull és a Mercedes között folyamatosan változó erősorrend miatt megjósolhatatlan.

Az első félév kitűnő volt, ami felcsillantja annak reményét, hogy 2016 után újra az utolsó versenyig nyílt marad a világbajnoki küzdelem a pilóták között.

VB-ÁLLÁS
Az egyéni bajnokság állása 11 futam után:    
1. Hamilton 195 pont, 2. Verstappen 187, 3. Norris 113, 4. Bottas 108, 5. Pérez 104, 6. Sainz 83, 7. Leclerc 80, 8. Gasly 50, 9. Ricciardo 50, 10. Ocon 39, 11. Alonso 38, 12. Vettel 30, 13. Cunoda 18, 14. Stroll 18, 15. Latifi 6, 16. Russell 4, 17. Räikkönen 2, 18. Giovinazzi 1
A konstruktőri bajnokság állása 11 futam után:     1. Mercedes 303 pont, 2. Red Bull 291, 3. Ferrari 163, 4. McLaren 163, 5. Alpine 77, 6. AlphaTauri 68, 7. Aston Martin 48, 8. Williams 10, 9. Alfa Romeo 3
Azonos pontszám esetén a több jobb helyezés dönt.

Max Verstappen (Fotó: AFP)
Max Verstappen (Fotó: AFP)
EDDIG A SZEZON…
...versenyzője:   Max Verstappen – minden nagydíjhétvégén kihozta lehetőségeiből a maximumot, és kevesebbet hibázott, mint vb-riválisa, Lewis Hamilton
...csapata:    Red Bull – a Milton Keynes-i istálló 2021-re kiváló csomagot alkotott a Hondával, amellyel a turbóhibrid érában először reális esélye van legyőzni a Mercedest
...futama:   Magyar Nagydíj – a rajt előtt rákezdő eső, majd az abból fakadó első körös baleset izgalmas fordulatokat hozott, amelyek végén általános megdöbbenésre Esteban Ocon győzött
...kellemes meglepetése:    Lando Norris – a McLaren brit versenyzője megingathatatlan magabiztossággal gyűjtögette a pontokat, így Valtteri Bottast és Sergio Pérezt is megelőzve az összetett harmadik helyén áll
...csalódása:    Valtteri Bottas – az idén is alaposan elmarad Hamilton tempójától, imolai és hungaroringi balesetével ráadásul a pontversenyben is reménytelen hátrányba került
...vesztese:   Aston Martin – a silver­stone-i csapat tavaly futamot nyert, és a végsőkig harcban állt a harmadik helyért, az idei szabályváltozások azonban érzékenyen érintették, és Vettel hungaroringi kizárása miatt csak hetedikként várja a folytatástn állt a harmadik helyért, az idei szabályváltozások azonban érzékenyen érintették, és Vettel hungaroringi kizárása miatt csak hetedikként várja a folytatást
Fotó: Imago
Fotó: Imago
Különös harc a konstruktőri harmadik helyért
Az idény első 11 versenye után a Ferrari és a McLaren pontazonossággal áll a konstruktőri bajnokság harmadik helyén, a látszat ellenére mégsem zajlik közöttük öldöklő harc a képzeletbeli bronzért. A mezőny tíz csapata közül ugyanis a bajnoki címért küzdő Mercedesen és Red Bullon kívül már minden istálló száz százalékig a 2022-ben induló, radikálisan új technikai érára készül, vagyis az idei eredmények érdekében sem pazarolja feleslegesen erőforrásait. Noha bevételek szempontjából egyáltalán nem mindegy, melyik csapat hányadik helyen végez a tabellán, a Ferrarinak és a McLarennek sokkal nagyobb céljai vannak, mint az előkelőbb pozícióból fakadó extra dollármilliók megszerzése. Ugyanakkor az olaszok malmára hajthatja a vizet, hogy a következő idénytől három évre befagyasztják a motorokat, vagyis az erőforrást még az idén is megéri fejleszteni, hiszen abból hosszú távon is profitálhat a csapat.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik