F1: a brazíliai eső megállítja Verstappen menetelését?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2022.11.10. 17:09
null
Verstappen a tizenötödik sikerét célozhatja meg az idén (Fotó: AFP)
Folytatódik a 2022-es Formula–1-es bajnokság, a záró dupla hétvége első állomása Interlagos, ahol a második Sao Pauló-i Nagydíjat rendezik meg. Noha a legfontosabb kérdések már rég eldőltek, az idény utolsó sprintje még tartogat bőven izgalmakat. Az egyéni és konstruktőri második helyért is szoros csata folyik, ráadásul Mick Schumacher és Daniel Riccirado jövője sem tisztázódott még. 

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ INTERLAGOSI PADDOCKBÓL

Max Verstappen az idénybeli tizennegyedik sikerével Michael Schumacher és Sebastian Vettel nagy rekordját adta át a múltnak, és a ha a fennmaradó két nagydíjon is folytatódna a győzelmi sorozata, akkor 1952 óta nem látott egyeduralom mutatná második bajnoki évét.

2. SAO PAULÓ-I NAGYDÍJ
NOVEMBER 11., PÉNTEK
1. szabadedzés: 16.30–17.30
Időmérő: 20.00–21.00
NOVEMBER 12., SZOMBAT
2. szabadedzés: 16.30–17.30
Sprint: 20.30–21.30
NOVEMBER 13., VASÁRNAP
A verseny (71 kör, 305.879 km) rajtja: 19.00
A KÖVETKEZŐ FUTAM
November 20., 14.00Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

A holland az idei versenyek 70 százalékán diadalmaskodott, és ha a következő két futamot is behúzná, ez az arány 72.72 százalékra emelkedne, aminél dominánsabb teljesítményt csupán egyetlen versenyző, Alberto Ascari tett le az asztalra. Az olasz még 1952-ben ért el 75 százalékos arányt azzal, hogy 8 futamból 6-ot megnyert.

A versenyző mellett a csapat is nagy formában van, a Red Bull ugyanis zsinórban 9, míg összességében 16 diadalnál jár. Előbbi mutatóban utolérte saját legjobbját, és már csak két siker választja el a rekordbeállítástól, míg utóbbi tekintetében egyetlen csapat tudott ennél több győzelmet felmutatni egy adott évben, a Mercedes még 2021-ben, amikor 21-ből 19 futamot húzott be.

Míg a „vörös bikák” tehát csúcsokat hajszolnak, az „ezüstnyilak” a pocsék kezdés után a Ferrari legyőzését, vagyis a konstruktőri második pozíciót célozhatják meg, ami noha óriási fegyvertény lenne, a helyezések szerint kiosztott szélcsatornaidő miatt nem feltétlenül lenne előnyös a számukra.

Ami nagy hármas mögötti csatát illeti, a McLaren és az Alpine továbbra is kiélezett harcot folytat a negyedik pozícióért, kettejük közül pillanatnyilag az enstone-iak állnak jobban, igaz, nem számottevő a különbség, hiszen csak 7 pont választja el egymástól a két istállót.

A hatodik helyért eközben az Alfa Romeo és az Aston Martin viaskodik egymással, utóbbi az elmúlt négy versenyen 24 pontot gyűjtött össze, és négy pontra megközelítette a vizsgált időszakban mindössze egyetlen pontot szerző svájci-olaszokat.

Ennél is szorosabb harc zajlik a nyolcadik pozícióért, hiszen csupán egy pont választja el egymástól az előző futamon a pontzónán kívül záró Haast és AlphaTaurit, míg a Williams utolsó helye szinte már biztosra vehető.

Ami az egyéni tabellát illeti, az utóbbi négy versenyen kivétel nélkül a top 4-ben záró Sergio Pérez 5 pontra lépett el Charles Leclerc-től a második helyen, míg a remek szériát futó Lewis Hamilton megelőzte Carlos Sainz Jr.-t, és feljött az első ötösbe. A hétszeres világbajnokot már csak 15 pont választja el a csapattársától, George Russelltől, és a jelenlegi formát alapul véve minden esélye megvan az előrelépésre.

A pozíciócserére akár már Brazíliában is sor kerülhet, hiszen egy pilóta összesen 34 pontot tehet zsebre a hétvégén, így az interlagosi szereplés különösen fontos lehet a végkimenetel szempontjából.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Daniel Ricciardo remek futamot teljesített Mexikóban, és a 10 másodperces időbüntetése ellenére a hetedik helyet szerezte meg, ezzel fontos pontokat hozva a konstruktőri negyedik helyért küzdő McLarennek. Noha az ausztrál újra megcsillogtatta a tehetségét, ez sem változtat azon a tényen, hogy nagy valószínűség szerint kiszorul a mezőnyből az idény végén.

A legjobb helyeket ugyanis már betöltötték, s a nyolcszoros futamgyőztes tervei között nem igazán szerepel a még mindig nyitott Haas-lehetőség, amelyért a legfrissebb hírek szerint Mick Schumacher és Nico Hülkenberg verseng egymással. A versenyző így szinte biztosan a partvonalról lesz kénytelen figyelemmel követni a következő évet, amelyben tesztpilóta szerepkört tölhet be.

Ricciardo számára több alakulat is mentőövet dobhat, hiszen a korábbi munkaadójával, a Red Bull-lal, valamint a Mercedesszel is tárgyal, ráadásul az sem kizárt, hogy marad a jelenlegi csapatánál, a McLarennél. Noha utóbbi opciót pont maga a csapatfőnök, Andreas Seidl vázolta fel, a befutó mégis a német alakulat lehet.

Az „ezüstnyilaknak” ugyanis nagy szüksége van új tartalék pilótára, miután Stoffel Vandoorne és Nyck de Vries is távozott a pozícióból. Előbbi az Aston Martinnál fogja betölteni ugyanazt a szerepkört, míg utóbbi az AlphaTaurinál kapott lehetőséget, méghozzá állandó versenyzőként.

Ricciardo tehát igyekezne közel maradni a Formula–1-hez, és nem titkolja, hogy a 2024-es visszatérés a célja.

MI VÁRHATÓ A SAO PAULÓ-I NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a 21. állomás Interlagos, ahol a második Sao Pauló-i Nagydíjat rendezik meg. A pálya 1973-ban látta először vendégül a mezőnyt, s azóta kisebb-nagyobb szünetek közepette összesen további 37 versenyhétvégének adott otthont.

Ami történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül mindössze hárman, Hamilton, Vettel és Verstappen állhattak fel a dobogó felső fokára Brazíliában. Közülük előbbi kettő neve mellett három siker szerepel, míg utóbbi egyszer nyert.

Ami a jelenlegi formát illeti, a két háromszoros győztes közül a britnek talán lehet némi esélye az újabb sikerre, de annak jóval nagyobb a valószínűsége, hogy az idén már tizennégyszer diadalmaskodó holland gyarapítja a győzelmei számát.

Ami az időmérőt illeti, a csapatok rendelkezésére ezúttal mindössze egy óra áll arra, hogy optimalizálja az autó beállításait, hiszen az idén harmadszor és egyben utoljára rendeznek sprintes hétvégét. Az előző két pénteki kvalifikáción Verstappen bizonyult a leggyorsabbnak, és összességében már hatszor várhatta az élről a piros lámpák kialvását.

ESŐS HÉTVÉGÉRE VAN KILÁTÁS
Pénteken felhős idő, és körülbelül 25 Celsius-fok fogadja a mezőnyt az első edzésen. Délután eközben több zivatar is elérheti a pályát, s pillanatnyilag 40 százalék a valószínűsége annak, hogy leszakad az ég az időmérőn. A csapadékos idő szombaton is kitart, ráadásul viharos esőzésre is van esély a második tréning, valamint a sprint ideje alatt is. Noha vasárnap várható a legnyugodtabb idő, a versenyen is lehet számítani az esőre. Jelenleg 60 százalék az esélye annak, hogy vizes körülmények között rendezik meg a futamot.

Noha a pole pozíciók számát tekintve így is elmarad Leclerc-től, a tendencia – az elmúlt három kvalifikáción kétszer szerzett elsőséget – alapján mégis a Red Bull-os sikerére van a legnagyobb sansz, főleg hogy az előrejelzések szerint akár meg is érkezhet az eső péntek délután Interlagosba. Persze ez a riválisoknak is adhat pluszlehetőséget, így a Mexikóban igencsak erősnek mutatkozó Mercedest sem szabad teljesen leírni.

Ami a sprintet illeti, az idei két 100 km-es versenyt alapul véve Verstappen a favorit, hiszen Imolában és Spielbergben is sikerült megtartania az első helyét. A csapadék ugyanakkor szombaton még nagyobb fenyegetést jelenthet, mint az előző napon, ami könnyen megkavarhatja az esélyeket. A sprintes lebonyolítás bevezetése óta a mostani lehet az első, nem száraz pályán megrendezett rövidített futam, így érdekes lesz látni, mennyire borítja fel a rajtrácsot vasárnapra.

Ami a versenyt illeti, a sorozatban 9 győzelemnél járó Red Bull, és azon belül is az összesen 14 sikert számláló Verstappen a legnagyobb esélyes. A holland 2019-ben már diadalmaskodott Brazíliában, s emellett további három alkalommal végzett az első hármasban. Noha a futam ideje alatt is nagy valószínűsége van annak, hogy leszakad az ég, a holland esélyeit ez sem csökkenti igazán, hiszen esőben rendre jól teljesít.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, mindenképpen számolni kell a jó formában lévő Sergio Pérezszel, valamint a Mexikó után visszavágásra készülő Ferrarival is. A Mercedes eközben némi visszalépésre számít, igaz, talán minden eddiginél közelebb kerülhet a maranallóiakhoz. Leclerc tíz pódiumnál jár, mögötte Sainz és Hamilton érkezik holtversenyben 8 top 3-as helyezéssel, míg az elmúlt időszakban némileg visszaeső Russelll 7-szer pezsgőzhetett.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine, a McLaren, az Aston Martin, valamint az Alfa Romeo pilótái szállhatnak harcba egymással. Az enstone-iak Fernando Alonso révén mindenképpen problémamentes futamban bíznak, a wokingiak Austin és Mexikóváros után ezúttal is megelőznék a franciákat, a silverstone-iak visszavágnának a nullázás után, míg az Alfa Romeo Mexikó után Interlagosban is a pontzónában zárna.

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LEGGYORSABB KÖRÖK PONT
1. Max Verstappen* 14 16 18 5 416
2. Sergio Pérez 2 10 18 3 280
3. Charles Leclerc 3 10 17 3 275
4. George Russell 7 18 2 231
5. Lewis Hamilton 8 18 2 216
6. Carlos Sainz 1 8 16 2 212
7. Lando Norris 1 16 1 111
8. Esteban Ocon 14 82
9. Fernando Alonso 13 71
10. Valtteri Bottas 8 47
11. Sebastian Vettel 9 36
12. Daniel Ricciardo 7 35
13. Kevin Magnussen 6 24
14. Pierre Gasly 6 23
15. Lance Stroll 6 13
16. Mick Schumacher 2 12
17. Cunoda Juki 4 12
18. Csou Kuan-jü 3 6
19. Alexander Albon 3 4
20. Nicholas Latifi 1 2
20. Nyck de Vries 1 2
* A Japán Nagydíjon bebiztosította az egyéni címet.
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda* 696
2. Ferrari 487
3. Mercedes 447
4. Alpine-Renault 153
5. McLaren-Mercedes 146
6. Alfa Romeo-Ferrari 53
7. Aston Martin-Mercedes 49
8. Haas-Ferrari 36
9. AlphaTauri-Honda 35
10. Williams-Mercedes 8
* Az Amerikai Nagydíjon bebiztosította a konstruktőri címet.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik