Nemzetisport.hu nyomtatott 2009.03.17 15:12 Frissítve: 2012.04.16 02:41

Ecclestone akarata félsikert aratott: a győzelmek száma dönt

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa (WMSC) röviddel ezelőtt meghozta döntését a jövő hét végén induló Formula–1-es szezon pontrendszerével, valamint a költségcsökkentéssel, a teszteléssel és a médiaszereplésekkel kapcsolatban.

Max Mosley FIA-elnök jelentette be az új szabályokat
Fotó: Action Images (archív)
Max Mosley FIA-elnök jelentette be az új szabályokat

A határozat értelmében az lesz az egyéni világbajnok, aki az idény során a legtöbb futamgyőzelmet szerzi, ám ha az utolsó nagydíjat követően több pilótánál megegyezik az első helyek száma, akkor a jelenleg érvényben lévő pontszámítási rendszer (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 pont az 1–8. helyen végzőknek) dönt az érintett versenyzők között.

Szavazás

Mit szól az új Formula–1-es pontrendszerhez?

Szavazatok száma: 3536

Tetszik, kíváncsian várom, milyen izgalmakat hoz a szezon
19 % (677)
Nem tetszik, maradhatott volna a régi szisztéma
37 % (1319)
A 12-9-7-es rendszer jobb lett volna
31 % (1113)
Nem érdekel a Formula–1
5 % (189)
Nem számít, így is, úgy is érdekes lesz az idény
7 % (238)
Ez azt jelenti, hogy elvetették az F1-es csapatokat tömörítő szövetség (FOTA) szurkolói közvélemény-kutatáson alapuló javaslatát, amely szerint mostantól 12, 9, illetve 7 pontot kaptak volna a dobogósok.

Így azonban egy afféle „öszvérmegoldást” sikerült összehoznia a Motorsport Világtanácsnak, amely Bernie Ecclestone javaslatára alapozva hozott döntést – a Formula–1 gazdasági vezetőjének felvetése szerint nem osztottak volna pontokat, hanem mindig az első három helyezett kapott volna arany-, ezüst- és bronzérmet a leintés után, hogy aztán a legtöbb aranyat gyűjtő pilóta legyen a világbajnok az idény végén.

Az új rendszer átmeneti jellege abban rejlik, hogy a győzelmek száma csak az egyéni világbajnoki címért harcban állóknál számít majd, a második, harmadik és a többi helyen azonban már a pontok rangsorolnak.

A mai ülésen a tesztelésről és a költségekről is döntött az FIA. A 2010-es szezonban bevezetik az önkéntes költségvetési sapkát: az ezt választó csapatok 30 millió fontból gazdálkodhatnak, cserébe viszont néhány technikai kérdésben jóval szabadabb kezet kapnak, mint a nagyobb összegeket felhasználó istállók.

A teszteket illető változás, hogy a csapatok az idény utolsó versenye és 2009. december 31. között háromszor egy napon keresztül gyakorolhatnak olyan pilótával, aki legfeljebb két versenyen szerepelt vagy négy napot tesztelt a megelőző 24 hónapban.

További új szabály lesz a jövőben, hogy az FIA minden versenyhétvégén az időmérő edzés végeztével nyilvánosságra hozza az autók súlyát. Az átláthatóbb rendszer érdekében a 2009-es évadban a korábban „vizes” gumiknak nevezett abroncsokat „intermediate-nek”, az „extrém vizes” gumikat pedig „vizes” gumiknak nevezik majd.

Ezentúl az időmérőn kieső pilótáknak a búcsújukat követő szünetben kötelező lesz interjút adniuk, a versenyből kiesőknek, illetve a dobogóról lemaradóknak pedig azonnal, amint visszatértek a boxutcába.
2021.01.18 07:05:48

F1 ZSOLDOS BARNA

Bár nyernie nem sikerült, talán emlékezetesebb marad a története, mint sok futamgyőztesé.

2021.01.11 19:50:58

F1 ZSOLDOS BARNA

Michael Schumacher utódját látták benne, ám Vettel és a Ferrari kapcsolata katasztrofális véget ért.

2020.12.27 09:28:00

F1 ZSOLDOS BARNA

Rekordok, furcsaságok, megvalósult álmok, nagy győzelmek és főleg egy csodás megmenekülés története.

2020.12.24 22:53:38

F1 TÓTH ANITA

Hazánk egyetlen Formula–1-es pilótája háromgyerekes apaként már óvatosabban nyomja a gázpedált.

2020.12.22 22:26:36

F1 MONCZ ATTILA

ALAPVONAL. A Formula–1 jövője és a következő generáció miatt fontos, hogy legyenek olyan nevek, amelyek felkeltik a nézők érdeklődését. Márpedig a Schumacher név ilyen, függetlenül attól, hogy érdekli őket az F1 vagy sem.