MotoGP: bizony, Amerika Kapitány visszatért

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.10.03. 23:08
null
Marc Márquez győzött, avagy a Kapitány visszatért (Fotó: Getty Images)
A nagy harcok és izgalmak elmaradtak a MotoGP-sek futamán, de közben visszaállt a világ rendje az amerikai kontinensen. Bár egész hétvégén óvatosan fogalmazott, mondván, mindennek klappolnia kell ahhoz, hogy a győzelemre esélye legyen, mégis könnyedén nyerte meg az Amerikai Nagydíjat a CoTA királya, Marc Márquez.

 

„Pont az volt a terv, amit csináltam a versenyen. Jól rajtolni, elsőként fordulni az 1-es kanyarban, lassan menni az első három körben, aztán amikor a gumik fogyni kezdenek egy kicsit, akkor elkezdeni nyomni neki. Sikerült konstans időket mennem, de még így is elfáradtam a végére, és nehéz volt koncentrálnom. De Fabio (Quartararo) messze volt, és az ösztöneim azt mondták, hogy ő is le fog lassítani a végén, hiszen a bajnokságért harcol. Ma mindenki boldog a dobogón, talán Pecco (Bagnaia) nem, de biztos vagyok benne, hogy Misanóban megint ott lesz az élen” – foglalta össze tökéletesen a történteket a futamgyőztes.

Marc győzelme tehát az első pillanattól kezdve biztosnak tűnt, már amennyire a motorsportban és a sportban bármi is biztos. Előnye a táv felénél már három másodperc volt, amit a leintésig közel öt másodpercre sikerült növelnie.

Mögötte azért szerencsére láthattunk némi versengést is.

Jorge Martin rajtja ugyan nem sikerült valami jól, de a negyedik körben már megelőzte Álex Rins-t a harmadik helyért, és Quartararót is szorongatni kezdte, sőt a hatodik kör elején meg is előzte a franciát, aki az egyes kanyarban azonnal visszatámadott.

Az újonc nagyon szépen teljesített a szezon legnehezebb versenyén, csak a végére kezdett el fáradni, legalábbis ez látszott a mozgásán. Kisebb hibák után Bagnaia gyorsan a nyakán termett, majd a 18-ik körben egy hosszú körös büntetést is kiosztottak a spanyolnak pályalevágás miatt, így végül ötödik lett.

Bagnaiának az elejétől kezdve nem volt olyan a tapadása, mint szombaton, de amikor látta, hogy a többiek is kezdenek lassulni, visszajött a dobogóért folytatott versenybe, pedig a táv első felében hatodik is volt.

Csapattársa Jack Miller nagyon szeretett volna bizonyítani a szombati időmérős fiaskó után a tizedik helyről rajtolva (egyedüliként a kemény hátsó keveréket választva), a harmadik körben már hatodik volt (egyszerre megelőzve Brad Bindert és Joan Mirt), majd a hatodik körben már negyedik. Martint nem tudta megszorongatni, sőt közben Bagnaia is megérkezett mögé.

A 13-ik körben az ausztrál bizonyította, hogy valóban csapatjátékos, és nem csak a levegőbe beszélt, amikor ezt állította magáról. A csapat jelzését követően elengedte Bagnaiát, esélyt adva neki, hogy utolérje Quartararót, ami végül nem sikerült.

Millernek az utolsó körben Mirrel akadt összetűzése, összeértek a spanyollal, amikor az előzni próbált belülről, mindketten leestek az ívről, Enea Bastianini lesipuskásként pedig elment mindkettőjük mellett.

Ahogy Márquez is említette, a második helyezett Fabio Quartararo legalább annyira örült a második helynek, mintha győzött volna, sőt, talán még annál is jobban, ami érthető, hiszen egyik keze már a bajnoki trófeán van.

MotoGP (20 kör, 110.260 km)
1. Marc Márquez (spanyol, Honda) 41:41.435 perc
2. Fabio Quartararo (francia, Yamaha) 4.679 másodperc hátrány
3. Francesco Bagnaia (olasz, Ducati) 8.547 mp h.
A pontverseny állása 15 futam után (még 3 van hátra): 1. Quartararo 254 pont, 2. Bagnaia 202, 3. Joan Mir (spanyol, Suzuki) 176

A futam teljes végeredménye ide kattintva található meg.

Az égieken és a szerencsén múlott, hogy nem történt tragédia

Az első győzelmet sosem felejti el az ember – mondják. Nos Izan Guevara ma megszerzett első világbajnoki futamgyőzelmére ez hatványozottan igaz. Ő maga is óriási érzelmi hullámvasúton ment keresztül, de ami közben a pályán történt az határozottan sokkoló volt. Szerencsére az austini pálya körül ma sok védőangyal volt jelen.

Először a 8. körben kellett piros zászlóval megszakítani az eredetileg 17 körös futamot Filip Salac bukása miatt a 11-es kanyarban. A cseh pilóta high side bukása után (bár láthatóan magánál volt), de a földön maradt, és az orvosi csapat nem tudta időben levinni őt a pályáról, mire a mezőny körbeért.
A hetedik kör eredménye alapján felálló rajtsorrenddel új, 5 körös versenyt hirdettek, ez a második futam lett volna hivatott dönteni a végső eredményről.

Az első sorban Izan Guevara, Dennis Foggia és John McPhee várta az új rajtot, mögöttük Jaume Masia, Denzi Öncü és Jeremy Alcoba sorakozhatott fel, míg a Pedro Acosta a nyolcadik helyről rajtolthatott.
A második rajtot Guevara kapta el a legjobban, és miután visszaverte Öncü támadását tizedekkel lopni kezdte az előnyt. A második körben azonban gondja akadt a motorral, látottak alapján a hátsó futóművel történhetett valami. A fiatal spanyol őrjöngve vette tudomásul a depóba visszaérve, hogy újabb dobogós hely, sőt egy győzelem csúszott ki a kezéből. A könnyeit sem tudta visszatartani.
Azonban az újra indított 5 körös futam sem tudott végig menni, a harmadik körben hatalmas baleset miatt kellett ismét elővenni a piros zászlókat.

A hátsó egyenesben Öncü az ötödik helyért előzve Alcobát, majd épp miután elment mellette, egyszerűen eléhúzta a motort – teljesen feleslegesen. Alcobának esélye sem volt elkerülni az ütközést, a török kiütötte alóla az első kerekét. Nyilván az egész mezőny egy bolyban motorozott, így a Alcoba mögött haladó Andrea Migno és Pedro Acosta sem tudta kikerülni a fölön csúszó motort, mind a ketten átrepültek rajta. Nehéz megállapítani (valaki majd biztos pontosan kiszámolja), de ha Acosta nem repült vagy 50 métert, akkor egyet sem, majd csúszott vagy még 150-et a földön. Ki-ki hite szerint hívja szerencsének, isteni gondviselésnek vagy bármi másnak, de senkinek sem lett baja. Andrea Mignót láthatóan megviselte a baleset. Percekkel az eset után a DAZN televíziónak nyilatkozott. „Csúnya ezt mondani, de ez egy majdnem halálos baleset volt. Nem lehet így versenyezni. Nem kellhet még valaminek történnie ahhoz, most változzon valami. Akinek tennie kell valamit, annak most valóban tennie kell. Nem tudom, hogy milyen változás kell, keresni fogom én is a megoldást. Szerencsére ma csak az esés miatt van bennem félelem, de sokkal rosszabbul is alakulhatott volna.”
Acosta talán fiatal kora miatt, talán a még benne dolgozó adrenalin miatt, de kevésbé volt sokk hatása alatt.

A verseny után annyit tudni, hogy Öncü manőverét vizsgálják. A törököt láthatóan megviselték a történtek, többen vigasztalták a bokszban miután elsírta magát.

A szabályok értelmében lehetőség lett volna akár egy második újra indításra, egy harmadik rajtra is, de ezek után pályára küldeni ezeket a gyerekeket, fiatalokat nagy felelőtlenség lett volna. Szerencsére ezt a versenyigazgatóság is így látta, és talán a megbeszélésre félrehívott csapatvezetők is egyet értettek ebben.

És ezután jött az újabb fordulat. A szabálykönyv ugyanis arról is rendelkezik, hogy amennyiben a második futamot is meg kell szakítani, és nem lehetséges az újra indítás, akkor az első futam alapján kell végeredményt hirdetni, és teljes bajnoki pontokat osztanak.

Azaz Izan Guevara nyerte az őrült Amerikai Nagydíjat Dennis Foggia és John McPhee előtt.
Guevara 20 perc alatt megjárta a poklot motorhibája után, majd mennybe ment az örömtől. Csapatfőnöke Gino Borsoi a szabálykönyvet lobogtatva ölelte versenyzőjét, az élet pedig ismét bizonyította, hogy milyen fordulatokban bővelkedő forgatókönyveket tud írni.

Acosta számára az eredmény is alakulhatott volna rosszabbul, hiszen így nullázás helyett nyolcadik lett.
Három futammal a szezon vége előtt előnye 30 pontra olvadt Foggia előtt.

Moto3 (17 kör, 93.721 km)
1. Izan Guevara (spanyol, GasGas) 15:57.747 p
2. Dennis Foggia (olasz, Honda) 0.385 mp h.
3. John McPhee (brit, Honda) 0.499 mp h.
Az állás: 1. Pedro Acosta (spanyol, KTM) 218 pont, 2. Foggia 188, 3. Sergio Garcia (spanyol, GasGas) 168

A futam teljes végeredménye ide kattintva található meg.

Gardner első hibája, Raúl Fernandez újabb esélye

A Moto2-es futam egy igazi szanatórium volt a fentebb részletezett Moto3-as dráma után, de itt sem maradtunk azért izgalmak nélkül. A rajt után a pole-ból induló Raúl Fernandez lőtt ki a legjobban, és csak néhány pillanatig tudta átvenni tőle a vezetést Remy Gardner.

Az ausztrál a harmadik helyre is visszaesett a második körben, amikor Fabio Di Giannantonio megelőzte, de sikerült visszavennie a második pozíciót. Fernandez előnye ekkor már egy másodperc volt.

Hogy mennyire könnyű hibázni ezen a pályán, azt jól mutatta Gardner elcsúszása a hatodik körben, amikor a 15-ös kanyarban lesodródott az ideális ívről, és azonnal el is ment alóla a motor hátulja. Bár az esés ártatlannak tűnt, nem tudta újra indítani a motort, így idén először nullázott.

Gardner az eddigi 14 futamból 13-szor állt dobogón, és az elmúlt húsz rajthoz állása során minden alkalommal pontot szerzett.

Fernandez győzelmét ezután már senki sem tudta veszélyeztetni, sőt a végső dobogós sorrend is hamar kialakult, Di Giannantonio mögött Marco Bezzecchi ért célba harmadikként.
A nap meglepetését Cameron Beaubier szállította, aki ötödik lett hazai futamán.
Raúl Fernandez hetedik győzelmével idén beállította Marc Márquez 2011-es rekordját, így holtversenyben ők a legeredményesebb újoncok a Moto2-es kategóriában, de három futam még hátravan, hogy Raúl kisajátítsa ezt az érdemet.

Gardner hibájával ráadásul világbajnoki esélyei is újraéledtek, hiszen 9 pontra csökken kettejük között a különbség.

A futam teljes végeredménye ide kattintva található meg.

Moto2 (18 kör, 99.234 km)
1. Raúl Fernández (spanyol, Kalex) 39:10.521 p
2. Fabio di Giannantonio (olasz, Kalex) 1.734 mp h.
3. Marco Bezzecchi (olasz, Kalex) 3.100 mp h.
Az állás: 1. Remy Gardner (ausztrál, Kalex) 271 pont, 2. Fernández 262, 3. Bezzecchi 206

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik