Serie A: az alkotó szerint a majmos plakát telitalálat

K. Zs.K. Zs.
Vágólapra másolva!
2019.12.18. 14:43
null
Simone Fugazzotto már májusban posztolta az Instagramon a most támadások kereszttüzébe kerülő plakátot (Fotó: AFP)
Címkék
A Serie A vezetője bocsánatot kért a minap bemutatott „majmos” plakátokért, az alkotó azonban éppen a heves kritikákat látván érzi úgy, hogy telibe találta a problémát, az olasz labdarúgó-bajnokságot (is) fertőző rasszizmust.

 

Mint beszámoltunk róla, az olasz bajnokság három majmot ábrázoló plakátra építette rasszizmus elleni legújabb kampányát, és egyes híres klubok (Milan, Roma), valamint civil szervezetek is erősen helytelenítették a valóban létező probléma effajta megközelítését.

„Átgondoltam, ez valóban nem a megfelelő megoldás – reagált közleményében a liga ügyvezetője, Luigi De Siervo. – Nem kérdőjelezhető meg ugyanakkor a Serie A harca mindennemű rasszista megnyilvánulással szemben, és az sem, hogy feltett szándékunk kiirtani ezeket a jelenségeket szeretett bajnokságunkból.”

De Siervo hozzátette: hivatalos kampányuk nem azonosítható Simone Fugazzotto munkájával, tovább dolgoznak rajta, és február végére előállnak a végleges koncepcióval.

A majommotívumot munkássága során régóta és visszatérően használó olasz művész, a 36 esztendős Simone Fugazzotto elismeri, hogy az általa megfogalmazott üzenet sokak számára „túl bonyolult” lehetett, ugyanakkor éppen a reakciók erősítették meg abban, hogy a megfelelő eszközt választotta.

„Másként szerettem volna megfogalmazni az üzenetet, úgy, hogy valóban harcra ingereljen a rasszizmus ellen, valódi vitára, őszinte megnyilvánulásokra ösztökélje az embereket, nem pedig a hagyományos módon, amellyel sajnos már senkit sem lehet megszólítani – magyarázta. – Úgy voltam vele, ha képtelenek vagyunk megértetni a célközönséggel, hogy mindannyian emberek vagyunk, kifordítom a majommotívumot, és azt állítom, hogy mindannyian majmok vagyunk. A lényeg az azonosság, az egyenlőség, az, hogy nincs köztünk különbség.”

Fugazzotto leszögezte: büszke az alkotására, mert a visszhangok alapján úgy érzi, megtalálta azt a formanyelvet, ami valóban segítséget jelent a rasszizmus problémakörének kitárgyalásához, a megoldás megtalálásához.

„Megértem, hogy a liga igyekszik kitáncolni az üzenet mögül, de én bizonyosan nem teszek így, mert mélyen hiszek benne” – tette hozzá.

Stella Romagnoli olasz hirdetési szakember szerint a felháborodás abból fakad, hogy egy kétségkívül érvényes üzenetet hordozó műalkotást, egy művészi megnyilvánulást próbáltak felhasználni „hétköznapi” reklámként. Ez az ő megfogalmazásában úgy sült el, „mintha ógörög nyelven próbálták volna megszólítani a stadionok mai közönségét egy olyan rendkívül fontos témában, mint a rasszizmus elleni küzdelem”.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik