Africa Race: dűnék mélységes óceánja

TÓTH ANITA HELYSZÍNI JELENTÉSETÓTH ANITA HELYSZÍNI JELENTÉSE
Vágólapra másolva!
2017.01.09. 19:48
null
Szalay Balázs a dűnehullámon (Fotó: Opel Dakar Team)
Méterről méterre küzdötték előre magukat a mély homokban – a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettősnek küzdelmes volt az Africa Race hétfői napja. S nem csupán nekik...

Az útvonalat összeállító és a pályát felíró Dakar-győztes René Metge azt ígérte, ez lesz a verseny egyik legnehezebb szakasza. A kerékpáros körversenyeken ezt úgy hívják királyetap, s nem véletlenül. Volt itt minden: hatalmas dűnék, az óceánhoz hasonlatos fodrozódású dünettek, mély homokos, tevefüves szakaszok, és persze gyors részek is.

Szalay Balázs és Bunkoczi László nem a dűnéken szenvedett (azokat nagyon is szereti a pilóta), hanem a tevefüves részen, amely alatt mély, vendégmarasztaló volt a homok. S ezt az Opel-páros is megtapasztalta.

Nem is egyszer, háromszor!

„Elég nehéz napunk volt – sóhajtott Szalay Balázs a célban. – A nagy dűnék jól mentek, azokon szeretek is autózni, csakhogy azután odaértünk a tevefüves részhez, amely alatt rettenetesen puha volt a homok. Előttünk elakadt egy Buggy, mi pedig nem tudtunk időben kijönni a nyomból, úgyhogy elakadtunk. Nem tehettünk mást, elővettük a lapátokat, a homokfutókat és elkezdtünk ásni. Annyira mély volt a homok, hogy méterről méterre haladtunk csak előre, s ez kiveszi az ember energiáját és egy kicsit elveszi a kedvét is. Mivel még további kétszer ástunk, kellett néhány kilométer, hogy összeszedjem magamat, s újra száz százalékosan tudjak koncentrálni. Nehéz nap volt, de túl vagyunk rajta, s szerencsére az autó remekül bírta a megpróbáltatásokat."

Az egy órás ásás természetesen hatással volt az eredményre – de főleg csak a részeredményre és a hátrányra, mert a többieknek is volt gondjuk, így az autós mezőny összetettjében egy helyet javulva a tizedik helyre zárkózott fel a magyar kettős.

„Keserves volt ez most, egy kicsit magunknak tettük nehézzé a napot – tette hozzá a navigátor, Bunkoczi László. – Az első ásás után ráadásul észrevettem, hogy az egyik felniről lefordult a gumi, tizenöt percbe telt, míg visszafújtam, hogy a helyére kerüljön, majd újra leengedtem, hogy lehessen menni vele a mély homokban. Az első pofon után szétesel kicsit, ez törvényszerű, úgyhogy mi gyorsan beszedtünk még kettőt – biztos, ami biztos. A lényeg azonban, hogy itt vagyunk a táborban."

A Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (MAN) kettős a monstrumok mezőnyében az ötödik helyen teljesítette az emberpróbáló szakaszt.

„Jaj, azt a tevefüves szakaszt nagyon utáltam – idézte fel a történteket Darázsi. – Az kamionnal kész kínszenvedés, csak arra jó, hogy szétcincálja az autót, az ember gerincét, meg az idegeit. Emlegettük is szegény René Megte (ő írja fel a pályákat) felmenőit, mert jó, jó, hogy kellenek a nehéz szakaszok, de azért van egy határ. Na mindegy, amint átértünk a tevefüvön, rögtön jobb színben láttuk a világot, mert onnantól kezdve gond nélkül jöttünk át a szakaszon."

Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos egységet sajnos továbbra is „üldözi
Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos egységet sajnos továbbra is „üldözi" a technika ördöge (Fotó: Qualisport)

A mezőny harmadik magyarját, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos egységet sajnos továbbra is „üldözi" a technika ördöge – miután vasárnap egy vadonatúj turbó robbant fel a csőrös Scaniában, hétfőn ugyanez történt a visszatett régivel is. Így azután a magyar triónak most a 14. kilométernél kellett kijönnie a pályáról az aszfaltútra. A turbóból további egyet nem hoztak magukból, de a kettőből összeraktak egy harmadikat, és elszántak azzal kapcsolatban, hogy folytatják a küzdelmet, ugyanis mindenképp szeretnék eljuttatni a vadonatúj kamiont a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogóig.

„A rajt után még minden a legnagyobb rendben volt, azután a tizennegyedik kilométernél egy visszaváltásnál hatalmas durranást hallottunk, és megint elment a turbó, pont úgy, mint vasárnap. Kivergődtünk az aszfaltútra, és eljöttünk a táborig, itt a két tönkrement turbóból összeraktunk egyet, aztán meglátjuk, mi történik. S hogy mi lehet a gond az eddig tökéletesen működő Scaniával? Szerintünk az, hogy itt másfajta gázolajat használnak, s ez túl erős a mi motorbeállításunkhoz. Most az üzemanyagot is lecseréltük hazaira, ha ez sem segít, hogy elérjünk a Rózsaszín-tóig, akkor nem tudom, mi segíthetne..."

AFRICA RACE 2017

7. szakasz, Tiulit–Tiulit (össztáv: 439.54 km, ebből szelektív szakasz: 414.27 km). Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Konsztantyin Zsilcov (orosz, Mini) 4:34:16, 2. Magnaldi, Borsotto (francia, Ford Buggy) 10 másodperc hátrány, 3. Cserednyikov, Ciro (kazah, Ford) 7:28 p h., ...14. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 1:05:45 ó h. Kamionosok: 1. Jaroslav Valtr, Rotislav Pilny, Filip Skrobanek (cseh, Tatra) 4:51:03, 2. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 17:24 p h., 3. Karginov, Mokejev, Nyikitin (orosz, Kamaz) 21:11 p h., ....5. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 2:26:02 ó h., ...6. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 6:42:03 ó h. Motorosok: 1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 4:56:48, 2. Sella (izraeli, KTM) 2:30 p h., 3. Ceci (olasz, Honda) 12:46 p h.

Az állás. Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev 20:57:29, 2. Cserednyikov, Ciro (kazah, Ford Buggy) 1:40:35 ó h., 3. Thomasse, Larroque (francia, Buggy) 1:47:31 ó h., ...10. Szalay Balázs 3:47:20 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov 22:53:17, 2. Valtr 1:42:31 ó h., 3. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 2:24:49 ó h., ...5. Kovács Miklós 15:45:39 ó h., ...6. Darázsi Zsolt 34:08:28 ó h. Motorosok: 1. Teddy Gev Sella 25:35:47, 2. Ceci 38:54 p h., 3. Ullevalseter (norvég, KTM) 49:47 p h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik