Kajak-kenu vk: három magyar arany a szombati döntőkben

NSO (PIRCS ANIKÓ)/MTINSO (PIRCS ANIKÓ)/MTI
Vágólapra másolva!
2017.05.27. 13:05
null
Bodonyi Dóra három nap pihenőért is küzdött (Fotó: Koncz György)
A magyar versenyzők öt érmet, három aranyat, valamint egy-egy ezüstöt és bronzot szereztek a szombat délelőtti 1000 és 500 méteres döntőkben a Szegeden zajló kajak-kenu világkupaversenyen.

Az A-döntős program rögtön egy magyar győzelemmel kezdődött, a múlt héten, Portugáliában is győztes Bodonyi Dóra gyakorlatilag rajt-cél győzelmet aratva nyerte meg a K–1 1000 métert. A 23 éves szolnoki kajakossal csak az ausztrál Alyssa Bull tudta tartani a lépést, de a végén Bodonyi még őt is hajóhossznyi előnnyel verte. A finálé másik hazai résztvevője, Bordács Blanka – közvetlenül a Nagy-Britanniából tavaly hazatért edző, Simon Miklós lánya, a brit színekben versenyző Simon Rebeka mögött – ötödik lett.

„A döntő elején igyekeztem a mezőnnyel menni, de a nagy hullámokkal ezúttal is küszködtem, nehezen tudtam úrrá lenni a körülményeken – mondta Bodonyi Dóra. – A végén, amikor láttam, hogy az ausztrál lány nagyon jön fel, kicsit meg is ijedtem. Örülök a győzelemnek, már csak azért is, mert betegen versenyeztem a hétvégén, megfáztam, ami miatt szerda óta edzeni sem tudtam. Nagyon motivált az aranyérem megszerzése, egyrészt azért, mert apukámnak ma van a születésnapja. De azért is muszáj volt nyernem, mert az edzőm, Hadvina Gergely három nap pihenőt ígért érte.”

A férfiak hasonló száma is magyar sikert hozott: az elő- és középfutamát is fölényesen nyerő Kopasz Bálint az erejét remekül beosztva, többek között az olimpiai bajnok spanyol Marcus Walzot is maga mögé utasítva diadalmaskodott. A 19 éves algyői kajakos – akinek az édesanyja, Demeter Irén az edzője – 750 méternél a második volt, ám végül sikerült lehajráznia a portugálok klasszisát, Fernando Pimentát.

Kopasz Bálint kihozta magából a maximumot (Fotó: Koncz György)

„Rettentően nehéz pálya volt, rendkívül erős mezőnnyel, a hullámok pedig hatalmasak – nyilatkozta Kopasz Bálint. – Bevallom, sokkal jobban sikerült a verseny, mint ahogyan vártam, ez most az én futamom volt, örülök, hogy ki tudtam magamból hozni a maximumot. Az idényben eddig mutatott kiváló formám a jól összeállított edzésprogramnak és annak köszönhető, hogy pár kiló izom jött rám tavaly óta, amitől erősebb vagyok. Különösebben nem taktikáztam a döntőben, az utolsó kétszázötven méteren indítottam, és a végén, ahogy szoktam, mindent beleadtam, amit tudtam.”

A férfi kenusok 1000 méteres távján Kiss Tamás az ötödik, az idén elsősorban a párosra koncentráló Vasbányai Henrik pedig a nyolcadik helyen végzett. K–2 1000 méteren a háromszoros olimpiai bajnok Kammerer Zoltán és társa, Bárdfalvi Márk hatodikként zárt, míg a kenupárosok egy kilométeres döntője egy magyar nyolcadik helyet hozott a Korisánszky György, Mike Róbert duó révén.

Ötszáz méteren a kenus Balla Virág – aki a múlt heti, montemori vk-ról négy arannyal tért haza – megismételte portugáliai sikerét egyesben, remekül versenyezve magabiztosan utasította maga mögé vetélytársait.

„Az idény első világkupájához képest jóval erősebb volt a mezőny, mindenki itt van, aki számít – értékelt Balla Virág. – Ezért már az elő- és középfutam is kemény volt, rettentően nehéz volt a fináléba jutni. A döntőben szorosabb küzdelemre számítottam, nem is tudom, mitől ment ennyire jól. Igyekeztem a hátszelet kihasználva jó technikával, elnyújtva evezni. Az utolsó kétszáz méteren indítottam, erőt adott, amikor láttam, hogy sikerült lehagynom a mezőnyt. Fantasztikus érzés volt, amikor a tribün előtt elhaladtunk és hallottam a magyar szurkolókat, s az is különlegessé tette a győzelmet, hogy a családtagjaim élőben láthattak versenyezni.”

Balla Virág a családtagjai előtt diadalmaskodott (Fotó: Koncz György)

A női kajakosok hasonló számában az orosz Jelena Anjusina és az új-zélandi Lisa Carrington csatájába nem tudtak beleszólni a többiek – a győzelem végül előbbié lett –, de Takács Tamara révén a bronzérem a magyaroknak jutott. Fábiánné Rozsnyói Katalin 20 éves tanítványa pályafutása első világkupaversenyén rajtolt, és remekül sikerült a debütálása. A szám másik magyar indulója, Vad Ninetta negyedik lett.

„A rajtommal általában vannak gondjaim, de ezúttal magamhoz képest egészen jól jöttem el az elején – kezdte az elemzést Takács Tamara. – Kinézegetni a futam közben nem akartam, ám a szemem sarkából láttam Lisa Carringtont, próbáltam tapadni rá, mert úgy gondoltam, ha hozzá közel vagyok, nagy baj nem lehet. A végén billegett a hajó rendesen, be is kötöttem, amit pedig nem szoktam, mégis fel tudtam jönni a harmadik helyre. Nagyon örülök a bronzéremnek.”

Férfi K–2 500 méteren Hufnágel Tibor és Ilyés Róbert duója hatalmasat küzdött a fináléban. Sokáig úgy tűnt, hogy a futamot uraló ukrán kettőstől nem lehet elvenni a győzelmet, de a páros a végére elfáradt, így a befutó nagyon szoros lett: az aranyat végül a franciák szerezték meg, Hufnágelék pedig másodikként csaptak a célba az ukránok előtt.

„Akkora szél volt, hogy kettőt pislogtunk és már fél távnál is voltunk – mondta Hufnágel. – Nagyot hajráztunk, ami nem volt meglepő, miután a második kétszázötven méterünk nagyon erős. Elégedett vagyok, jó pályát mentünk. Két-három hétnyi közös munka van mögöttünk, de folytatásban biztosan tovább fogunk készülni a K–2 500 méteres számra.”

A szám másik magyar egysége, Tóth Dávid és Bán Kristóf hatodikként zárt. Tóth eredetileg Kulifai Tamással indult volna a Maty-éren, utóbbi versenyző betegsége miatt azonban az utolsó pillanatban váltani kellett.

A szegedi regattán, amely az idei gyorsasági vk-sorozat második állomása, 66 ország versenyzői küzdenek.

KAJAK-KENU, VILÁGKUPAVERSENY, SZEGED
2. Vitali Curkan, Oleh Kuharik (ukrán) 3:06.485
3. Daniel Havel, Jakub Spicar (cseh) 3:09.239
...6. Kammerer Zoltán, Bárdfalvi Márk 3:11.962
...24. (a C-döntőben 8., a B döntőben két egység helyezetlenül zárt) Doba Richárd Alfréd, Gacsal Ákos