Pietsch Tibor
Kibédi Péter
Csillag Péter

Féregjárat: hátsó bejáraton menekült az üzérkedéssel vádolt FIFA-haver

2014.07.13. | 08:06 3

A FIFA partnercégének vezetője a gyanú szerint százmilliós jegyüzérkedésbe keveredett, miközben a döntő előtt tízezrek táboroznak Rióban a belépőszerzés reménye nélkül.


Hirdetés

Raymond Whelané a világbajnokság egyik legbizarrabb története. Az illető úr a FIFA-partnernek számító Match cég ügyvezetője, a Match pedig exkluzív jogokat nyert a vendéglátói csomagok értékesítésére. Nem elhanyagolható értéket képez egy ilyen csomag: etetnek, itatnak, a legjobb helyről nézheted a meccset, kivételezettként feszíthetsz egy világbajnoki mérkőzésen hírességek társaságában.

A Match exkluzív partnerként szerény háromszázmillió amerikai dollár értékében értékesíthetett médiacsomagokat, Raymond Whelan tehát nem kis üzletnek volt a gazdája, de minden jel arra mutat – bár ő tagad, cégével együtt –, hogy összejátszott a jegyüzérekkel jelentős extra bevétel érdekében.

A rendőrség beszélgetések százait fogta el Whelan és a vele állítólag kapcsolatban álló jegyüzérmaffia vezetője, Lamine Fofana között. A jegyüzérek a rendőrség szerint Whelan cégén keresztül kaptak csomagokat, amelyeket jelentős – összesen legalább százmillió dolláros – felárral adtak el. Whelan maga némileg dicstelen körülmények között, a hátsó ajtón szökött ki a szállodájából, a rendőrség keresi – a cégvezető azt állítja, letartóztatása önkényes és törvénytelen cselekedet lenne.

Megnézve a helyi újságok által közölt lehallgatott beszélgetéseket (a döntőre huszonötezer dollárban állapították meg az árakat Fofanával) és a leközölt szervezeti ábrákat, nem áll jól Whelan szénája. Szerepelnek ezeken brazil szövetségi kontaktok, sztárügyvéd, különböző turisztikai cégek vezetői, illetve országon belüli elosztókapcsolatok. Ha rábizonyítják Whelanre az üzérkedést, akkor akár el is énekelhet néhány börtönballadát.

A jegyek kérdése már szóba került a világbajnokság alatt is korábban, mivel szurkolóknak és újságíróknak egyaránt nagyon böki a szemét az elit szektorokban tátongó rések látványa a lelátón. A kereslet a drukkerek körében hatalmas a tikettekre, a szállodában reggel egy indiai úr járt körbe, mindenkinél arról érdeklődve, van-e esetleg eladó belépője a döntőre. A szurkolói zóna mellett tömegesen állnak a jegyet keresők, és természetesen a „mezei” jegyüzérek is dolgoznak, a legális piacon is sorra cserélnek gazdát a jegyek.

Azt nyilván nem lehet várni, hogy a FIFA csak a szurkolóknak nyissa meg a stadionokat; szponzorok, üzleti partnerek, meghívott vendégek töltik meg az arénák nagyjából felét – a világbajnokság nagy üzlet, ez pedig a nagy üzlet egy szelete. A Whelan cége koordinálta szelet a világbajnoki belépők mintegy tíz százalékát érinti. A FIFA számításai szerint a jegyek hetvenöt százaléka landol szurkolóknál, ám a nemzetközi szövetség ebbe beleszámítja a céges partnereken keresztül értékesített „szponzori” jegyeket is. Ezek a helyek maradnak egyébként igen gyakran üresen a tornán…

Nem könnyű már ezt sem megemészteni, ám azt meg pláne, hogy egy FIFA-partnercég vezetője százmillió dolláros üzérkedési botrányba keveredjen. Ha pedig belegondolunk, hogy futballrajongók millióinak nyújtaná élete élményét akár egyetlen világbajnoki mérkőzés is, akkor különösen felháborító.

Mondhatni, féreg dolog.

Brazíliából tudósító munkatársaink a Sony Xperia Z2 okostelefonok kreatív effektjeit akár rögzítés közben is használhatják. (x)

 

A helyszínről tudósít
Marosi Gergely

Hirdetés

Címkék

Friss kommentek


Hirdetés