HIRDETÉS
HIRDETÉS
nemzetisport.hu 2018.09.16 12:44 Frissítve: 2018.09.16 12:57

F1: Hamilton szenzációs köre valóban világbajnoki címet hozhat?

Lewis Hamilton újabb nem várt sikert könyvelhetett el a Szingapúri Nagydíj időmérőjén, miután csapata „legrosszabb” pályáján fantasztikus pole pozíciót szerzett, miközben vb-riválisa megint favoritként maradt alul. Sebastian Vettel ráadásul az első sorból is kiszorult, sőt taktikai előnyben sincs ellenfeleivel szemben, hiába állította, képes lett volna továbbjutni az ultralágyon is a harmadik szakaszba. A ferraris így egy tavalyhoz hasonló rajtbalesetben bízhat – persze anélkül, hogy ő is belekeveredne –, vagy a biztonsági autó számára kedvező időpontban történő érkezésében. Ugyanis ezek nélkül Vettel lassan lemondhat a hőn áhított ötödik vb-címről.

HIRDETÉS
Hamilton ma fontos lépést tehet meg az ötödik vb-cím felé (Fotó: AFP)

 

11. SZINGAPÚRI NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 14., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Ricciardo 1:39.711
 2. szabadedzés: 1. Räikkönen 1:38.699
SZEPTEMBER 15., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Vettel 1:38.054
időmérő edzés: 1. Hamilton 1:36.015
SZEPTEMBER 16., VASÁRNAP
14.10: a verseny (61 kör, 308.706 km) rajtja 
KÖVETKEZŐ FUTAMOK 
Szeptember 30., 13.10: Orosz Nagydíj 
Október 7., 07.10: Japán Nagydíj
Október 21., 20.10: Amerikai Nagydíj

 VILÁGBAJNOKI CÍMET JELENTŐ KÖR?

A Szingapúri Nagydíj időmérőjének harmadik szakaszában meglepő név állt az időlista élén az első mért körök teljesítése után. Ugyanis a Mercedes legrosszabb pályájának számító aszfaltcsíkon Lewis Hamilton – 1.329 szekundumot faragva a Q2-es idején – 1:36.015-nél állította meg a stoppert, míg a favorit Sebastian Vettel lemaradása a harmadik pozícióban már a 6 tizedet is meghaladta.

Bár utolsó nekifutásra a brit hibázott a gyors körén, idejét senki sem tudta megközelíteni, így 2009, 2012 és 2014 után újra a pole pozícióból várhatja a piros lámpák kialvását. Ráadásul negyedik elsőségével utolérte az utcai pályán csúcstartó Vettelt is, aki tovább folytatta a páros évben mutatott rosszabb teljesítményét, hiszen eddig 2011-ben, 2013-ban, 2015-ben és 2017-ben bizonyult a leggyorsabbnak, vagyis csak páratlan években várhatta a legelőkelőbb helyről a startot.

Érdekesség, ha a brit 2016-ban is behúzta volna az időmérőt, akkor 2011-től kezdve Vettel, Hamilton sorminta rajzolódott volna ki a Szingapúri GP pole pozíciósainál, ám két évvel ezelőtt Nico Rosberg kaparintotta meg az első rajtkockát.

Mivel a címvédő megint úgy lett első, hogy nem ő számított az esélyesnek, miközben a favorit Ferrari az egyik autójával az első sorból, míg a másikkal a másodikból is kiszorult, több szakértő is arról kezdett beszélni, a szombati kvalifikáció döntő lehet a világbajnoki címért vívott csatában.

„Ez az év köre eddig” – jelentette ki Martin Brundle, és az ugyancsak korábbi F1-es versenyző, Paul di Resta sem fukarkodott a dicsérettel.

„Ez akár világbajnoki címet jelentő kör is lehet” – magyarázta a Sky Sports szakértője.

Formula 1 on Twitter

Bright lights, big city... one mega lap! Take it away, Lewis #SingaporeGP #F1 https://t.co/yqf6x9KRMN

ÁM A ZSENI KÖNNYEN LEHETETT VOLNA IDIÓTA IS

„Ez hihetetlen és borzasztó időmérő volt. Igazi érzelmi hullámvasút az elejétől a végéig” – magyarázta már a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, aki mint ahogyan utalt is rá, akár teljesen más hangvételű nyilatkozatot is adhatott volna. Hiszen már az időmérő első szakaszában ellentétes irányt vehetett volna a küzdelem, és a fenti mondat is meglehetősen különböző jelentést kaphatott volna, ha a brit 241 ezreddel rosszabb időt ér el.

Ugyanis a Mercedes versenyzői kérték a legkevesebb, összesen 6 szett hiperlágyat, míg a fő rivális, a Ferrari párosa például 10-et. A német gárdának pontosan ezért az első szekcióban mindenképpen a keményebbnek számító ultralágy gumin kellett Q2-es szereplést érő időt elérnie, ami nem kis rizikót jelentett.

„Tudod, mi a különbség az idióta és a zseni között? Kéttized” – üzent Wolffnak a Sauber csapatfőnöke, Frédéric Vasseur, rámutatva arra, hogy csupán 241 ezreden múlt, hogy Hamilton fantasztikus köre helyett ne a Mercedes óriási hibája szolgáltassa a fő témát.

A FERRARI MAJDNEM MEGTETTE, ÁM VÉGÜL MEGIJEDT

Bár a német gárda példája jól jelezte, könnyen balul sülhet el, ha valamelyik élcsapat nem a hiperlágyon próbál meg továbbmenni, a Ferrari mégis a lila jelzésű Pirellin hagyta el a bokszot a második szakaszban. Míg az első köröket követően Kimi Räikkönen rádión jelentette, az ultralágy nem lesz elég, márkatársa úgy vélte, akár össze is jöhetett volna a bravúr.

„Még fél másodperc lett volna bennem” – mondta el többször is Vettel a mérnökének, ám a Ferrari úgy határozott, inkább nem kockáztat, így mindkét pilótáját kiküldte egy újabb körre immár a hiperlágyon. A német azonban még a kvalifikációt követően sem volt biztos abban, csapata a jó döntést hozta-e, ugyanis amennyiben sikerült volna továbbjutnia a lila festésű gumikon, akkor nagy taktikai előnyben várhatta volna a startot – így viszont mindhárom élcsapat összes versenyzője egyazon keveréken vág neki a 61 körös versenynek.

Stratégiai szempontból tehát kevesebb variálás várható, főleg az első három rajtkockából indulók között. Kérdés azonban, hogy valamelyik topgárda megosztja-e a taktikát, ugyanis a Pirelli számításai szerint bár a hiperlágyas kezdés, majd a 13. körben a lágyra váltás hasonlóan gyors, mint a legjobbnak számító ultralágyas indulás és lágyas befejezés, a Szingapúrban állandóan szerepet kapó biztonsági autó egy alternatív, akár kétkiállásos taktikának is utat nyithat.

HA NEM A TAKTIKA, AKKOR A RAJT DÖNTHET?

Az F1 első éjszakai futamát 2008-ban Szingapúrban rendezték meg, ahol azóta annak ellenére is tízből hétszer a pole pozíciót megszerző versenyző diadalmaskodott, hogy összesen 17 alkalommal hajtott pályára a biztonsági autó. Hamilton tehát nem is várhatná jobb helyről az indulást, ám pontosan a tavalyi Grand Prix-n történtek inthetik óva attól, hogy túl biztosnak vegye a sikert.

Ugyanis a brit 2017-ben az 5. pozícióból kezdte meg az első esős, éjszakai versenyt, és aratott a világbajnoki cím szempontjából meghatározó győzelmet, miután legnagyobb riválisa, Vettel az indulást követően összeakadt márkatársával, ami a két Ferrari nullázása mellett a második pozícióból startoló Max Verstappen és Fernando Alonso versenyének a végét is eredményezte.

Míg a holland egyébként idén ugyancsak az első sor páros oldaláról indul, miközben pénteki versenytempójából kiindulva jó esélye lehet a győzelemre, addig a spanyol a 11. rajtkockát foglalhatja el, így mindenképpen megpróbálkozhat az olasz gumiszállító által kijelölt legjobb stratégiával.

Ha Hamiltonnak összejön a siker, miközben Vettel újabb vereséget szenved el egy olyan helyszínen, melyre favoritként érkezett, akkor a német számára lassan megint elúszik a hőn áhított 5. világbajnoki cím…

Hogy milyen irányt vesz a két négyszeres világbajnok csatája, a 14 óra 10 perckor kezdődő versenyen kiderül.

HIRDETÉS
HIRDETÉS
2018.09.16 12:31:33

F1 nemzetisport.hu

A brit szezonbeli 7., pályafutása 69. sikerét érte el • Pérezt, Szirotkint és Grosjeant is megbüntették.

2018.09.15 13:35:56

F1 nemzetisport.hu

Gyorsult a Red Bull, Verstappen a 2. • Vettel nem tudta felülmúlni Hamilton idejét, és csak a 3. lett.

2018.09.15 10:51:33

F1 nemzetisport.hu

A második Räikkönen is három tizedet kapott a csapattársától • Verstappen végig panaszkodott.

2018.09.14 12:45:48

F1 nemzetisport.hu

A Red Bull tempója eltűnt • A Williamsen füstöltek a fékek • A Ferrari németje nehéz helyzetbe hozta magát.

2018.09.14 08:20:47

F1 nemzetisport.hu

A „vörös bikák” egyelőre a Ferrarival vívnak, ám a Mercedes az elérhető legkeményebb gumin teljesítette a legjobb körét.

HIRDETÉS
HIRDETÉS