HIRDETÉS
Nemzetisport.hu nyomtatott 2009.03.24 12:34 Frissítve: 2012.04.16 02:40

Williams: a középmezőny és a futamgyőzelem sem elérhetetlen

Március 29-én Ausztráliában megkezdődik a 60. Formula–1-es idény, amelyet a korábbi évektől eltérően látványos szabálymódosítások előztek meg. A mezőny megmaradt tízcsapatosnak, igaz, nem sokon múlt, hogy a gazdasági világválság miatt csak kilenc istálló autói vágjanak neki az idei 17 versenynek. Idénybeharangozó sorozatunkban egyesével nézzük végig, hogy melyik csapatnál hogyan telt a téli szünet. Eseményekben sehol sem volt hiány. A harmadik részben a Williamsszel foglalkozunk.

Rosberg és az idei autó
Fotó: Action Images (archív)
Rosberg és az idei autó

A sportág történetének legsikeresebb független, azaz nem gyári csapata a Williams, igaz, a téli szünetben nem sokon múlott, hogy a 7 egyéni és 9 konstruktőri világbajnoki címmel büszkélkedő istálló beadja a kulcsot.

Szavazás

Hány pontot szerez a Williams csapat a 2009-es szezonban?

Írja be az itt látható számot!

Melyik lesz a Williams legjobb eredménye a 2009-es idényben?

Írja be az itt látható számot!
A gazdasági világválság miatt a 32. idényükre készülő angolok vesztették el az F1-es csapatok közül a legtöbb szponzort és támogatói pénzt. Indulásukat csak a költségcsökkentések és a Bernie Ecclestone-tól kapott 20 millió dolláros gyorssegély tette lehetővé – Frank Williams pedig cserébe vállalta, hogy 2012-ig biztosan szerepelteti a teamet a sorozatban.

A 67 éves csapatfőnök és -tulajdonos, Sir Frank Williams brigádja eddig 517 nagydíjon vett részt, az istálló első embere azonban személy szerint már a 600. versenyhétvégéjét is letudta – tavaly Monacóban ünnepelhette a nem mindennapi jubileumot.

A különbség Williams előző istállójának szerepléséből adódik, hiszen a Frank Williams Racing Carsnál mint alapító és csapatfőnök dolgozott, aztán az egészet nyolc év múlva felvásárolta a frissiben alapított Walter Wolf Racing.

Az FWRC azonban még messze állt azoktól a sikerektől, mint amilyeneket az 1977-ben alapított, s az F1-ben a következő esztendőben debütáló WilliamsF1 elért a későbbiekben. Az istálló csúcsidőszaka 1980-tól 1997-ig számítható: akkor átlagban egy híján minden évre jutott vagy egy egyéni, vagy egy konstruktőri világbajnoki cím.

Williams autójával lett világbajnok Alan Jones, Keke Rosberg, Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, valamint – máig utolsóként – Jacques Villeneuve. A kanadai 1997-es vb-címe óta azonban nem sok babér termett a grove-i székhelyű alakulatnak.

Az utolsó slickgumis idény óta – figyelem: a sima felületű abroncsok idény visszatérnek! – a csapat mindössze 10 futamgyőzelmet aratott, és bár eleinte a konstruktőri pontversenyben még rendre dobogón zárt, 2003 óta visszacsúszott a középmezőnybe, tavaly meg annak is a végére.

A TOVÁBBI CSAPATOK

Pedig a tavalyi idény egész jó kezdődött a Williams számára, hiszen Nico Rosberg az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon a harmadik helyen zárt, majd a szingapúri futamon ismét dobogóra állt, második helyét azonban nagyrészt a furcsa és számára szerencsésen alakuló biztonsági autós periódusoknak köszönhette.

A német pilóta csapattársának, a japán Nakadzsima Kazukinak nem sikerült még csak közel hasonló eredményeket sem produkálnia, még ha Rosberghez hasonlóan ötször pontot szerzett is. A második teljes idényére készülő ázsiai egyelőre nem bizonyította, hogy van legalább olyan jó versenyző, mint az annak idején 16 futamon pontszerző édesapja, Szatoru.

A Williams-istálló idei autója a tesztek során sokáig a vert mezőnyben szerepelt, ám az utolsó jerezi tréningen Nakadzsima mindenkit meglepve a teljes tesztidőszak legjobb idejét futotta, több mint 4 tizedmásodpercet verve a korábban egyenletes teljesítményt nyújtó Brawnra.

Ha ezt az időeredményt sikerül állandósítaniuk – vagyis alig másfél hét alatt a KERS nélkül megbízhatóvá alakítani az autót –, akkor könnyen lehet, hogy versenyképes lesz a Williams, és még egy futamot is megnyerhet. Mivel azonban fejlesztésekre nincs pénze a csapatnak, számára az első futamokon elért eredmények nagyon sokat számíthatnak.
2019.03.16 20:19:06

F1 nemzetisport.hu

A 3. helyen Verstappen végzett • A Ferrari hátránya igencsak nagy lett.

2019.03.16 05:31:06

F1 nemzetisport.hu

A brit pályafutása 84. elsőségét jegyezte • Vettelé a harmadik pozíció • Norris egy remek 8. hellyel mutatkozott be.

2019.03.15 04:06:12

F1 nemzetisport.hu

A harmadik Verstappen hátránya már 8 tized • Vettel az ötödik, Leclerc a kilencedik helyen zárt.

2019.03.01 19:09:40

F1 ZSOLDOS BARNA

A hetvenedik életévét betöltő legenda brutálisan őszinte mindenkivel, és még sohasem kellett megbánnia.

2019.03.01 07:50:54

F1 nemzetisport.hu

Idő előtt véget ért azonban a tesztidény a Ferrari számára, miután Vettel alatt megállt az SF90-es.