Mikor lehet négyes döntő a női kézi BL-ben?; Misszió a PMFC-nél

N. T.N. T.
Vágólapra másolva!
2012.11.29. 07:12
null
A szünetben került sor a Grundfoci interaktív bemutatkozására (FOTÓK: FEKETE ZOLTÁN)
Szerda délután negyedik alkalommal került megrendezésre a Sportmarketing Újragondolva Meetup, amely ezúttal a „Sportban az üzlet” téma köré szerveződött. Miből gazdálkodik egy NB I-es klub? Mennyit ér a kézilabda Bajnokok Ligája? Megmenti-e a magyar sportot a sporttámogatás társaságiadó-kedvezménye? Többek között ezeket a kérdéseket is boncolgatták a meghívott előadók.

A meetup második alkalommal került kibővítésre egy expo típusú kiállítótérrel, ahol a sportszervezetek és az üzleti szféra szereplői kaptak megjelenési, bemutatkozási lehetőséget. Az előadásokat egy TAO-workshop előzte meg Szurmai-Palotai Piroska (a Sportfinanszírozás.hu kommunikációs igazgatója) és Jagodits Rómeó (a Magyar Futballmarketing Műhely alapítója) vezetésével. Jagodits kiemelte, az egyesületek felelőssége, hogy mire használják fel az elnyert támogatást, amellyel lehetőségük nyílik befektetni a jövőbe.

A konferencia a „Sportban az üzlet” téma köré szerveződött, tehát a sport gazdasági kérdései szerepeltek a fókuszában. Jagodits, aki az előadások moderátori szerepét is betöltötte, bevezetőjében reményét fejezte ki, hogy a jelen levők is sokat tehetnek azért, hogy a hazai sportfinanszírozás ügye előrébb mozduljon.

„Sport és üzlet: ahhoz hogy valaki sikeresen tudjon irányítani egy csapatot, mindkét területen kell a tapasztalat” – vette át a szót Kelecsényi Ernő, a Győri Audi ETO KC kézlabdaklub elnöke. A sportvezető szerint a magyar kézilabdapiac Európában az élmezőnyben van, saját klubját pedig az első négybe sorolta a mezőnyben. Minderre stabil pénzügyi helyzete, a csapat ereje, a szakmai munka és a magyar bajnokság színvonala predesztinálja, egyedül a létesítményfronton kell javítani. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy terveik között szerepel egy ötezer fő befogadására alkalmas létesítmény megépítése, amely az adott mérkőzésre várható érdeklődés függvényében lenne alakítható (emellett a jelenlegi csarnok folyamatos karbantartása, fejlesztése sem marad el).

A Győri ETO költségvetésében az önkormányzattól és a főszponzortól kapott támogatás jelenti a legnagyobb részt a bevételek között, míg kiadási oldalon körülbelül hatvan százalékra tehetők a személyi jellegű ráfordítások, és szintén jelentős rész megy el működési költségre. Üzleti szempontból lényeges a Bajnokok Ligájában való részvétel, amely azonban jelenleg csak döntőbe jutással térül meg. „A férfiak esetében a BL-t egy hétéves, szisztematikus munka eredményeként ma már olyan szintre sikerült fejleszteni, hogy minden tekintetben kétszeres szorzóval lehet számolni a női mezőnyhöz képest. Azért lobbizunk és dolgozunk az európai szövetségnél, hogy a 2014–15-ös szezonban már a nők sorozata is versenyképes legyen a férfiakéval, és ugyancsak négyes döntővel zárulhasson” – tette hozzá a győriek elnöke. Egy final four megrendezésére hazánknak jó esélye lenne.

Fábián László, a Teamforce Sportmarketing Ügynökség szakértője előadásában azt boncolgatta, hogyan lehet összehangolni a sportszervezetek és az üzleti szféra céljaiban, motivációiban meglevő különbséget. Ebben segíthet az ügynökség, amelyet jellemzően vállalati oldalról keresnek meg, hiszen a megfelelő partner kiválasztásától kezdve a stratégiaalkotáson át az eredmények kiértékeléséig képes végigmenedzselni a szponzorációs folyamatot. Kérdésre válaszolva a korábbi öttusázó elmondta, a TAO-rendszer sok esetben nehezíti a szponzorációt (hiszen nem lehet marketingcélokra felhasználni a támogatást), de ez főleg azon cégek esetében igaz, amelyek nem érdekeltek egy közös értékteremtésben.

Papp Gábor, a Ringier Szórakoztató és Sport üzletágának igazgatója a sport különböző rétegeit végigvéve bemutatta, hol kapcsolódik hozzájuk az üzlet. Leginkább természetesen a versenysportban és a professzionális sportban van jelen, ahol nem megkerülhető a média jelenléte. Ilyen tekintetben a Ringier a nyomtatott sajtóban és az online felületen meglevő erős sportos portfóliója révén fontos szereplője a hazai piacnak.

Papp Gábor külön kiemelte a szenvedélyt , amely „a győztesekből sztárokat, a közönségből rajongót, a csarnokból szentélyt varázsol", ennek közvetítésében van a médiának nagy jelentősége.

A sportvezetők, sportmarketingesek, sportolók valamint a vállalati szféra marketingesei és az ügynökségek érdeklődésére számot tartó eseményen a szünetben a Grundfoci tartott interaktív bemutatkozót.

A második részt Balássy Árpád, a Borsodi marketingmenedzsere nyitotta, aki hangsúlyozta, hogy a sportszponzorációnak egy mindkét fél számára előnyös kapcsolatnak kell lennie. A sörgyártó cég a labdarúgás terén az elmúlt évek alatt támogatta már a bajnokságot és a válogatottat is, míg legutóbb a csapatok bevonásával szervezett kampányt. A Sörözz a csapatodért! akció eredményeképpen mérhető növekedést tudtak regisztrálni az eladásokban, míg a fogyasztás függvényében a magyar csapatok extra támogatásban részesülhettek.

Elbert Gábor bevallottan nehéz feladatra, egy misszióra vállalkozott, amikor a nyáron a PMFC-Matias labdarúgóklub cégvezetője lett, ugyanis az infrastrukturális lemaradáson túl problémát jelentett a rendezetlen utánpótlás, a kevés néző és a megyében meglevő kevés tőkeerős cég is. Sokat számított tehát személyes kapcsolatrendszere, illetve az is, hogy valós tulajdonosa van a klubnak, akinek azonban a teherbíró képessége természetesen véges. A sportvezető elmondta, a televíziós és a TAO-pénzek nélkül sok csapat el sem tudna indulni a bajnokságban. Elbert szerint három-öt év múlva várható a munka eredménye, akkorra érhet be az utánpótlásba fektetett energia. Addig is megtesznek minden tőlük telhetőt, példaként említette, hogy interaktív módon próbálják bevonni a helyieket a klub életébe, a mérkőzéseket pedig összekötik valamilyen egyéb megemlékezéssel (Módos Péter, Sors Tamás köszöntése, jótékonysági akció Rakaczki Bencéért, plüssmaciakció), de a legnagyobb lökést egy modern stadion adhatná.

Érdekes összehasonlításként szolgált Iványi Márton előadása, aki amerikaifutball-szakértőként az itthon is egyre népszerűbb sportág viszonyairól adott áttekintést. A korábban a Budapest Wolves alelnökeként is tevékenykedő Iványi elmondta, jelenleg 30 szervezet működik Magyarországon összesen 2200 játékossal. Ám ellentétben az Egyesült Államokkal, ahol az NFL hatalmas üzlet, itthon főleg a játékosok hozzájárulása jelenti a fő bevételi forrást. A nemzetközi szereplés elengedhetetlen a fejlődéshez, ez ugyanakkor pluszköltségekkel jár együtt, a csapatok pedig kénytelenek különböző bevételi források (céges sportnapok szervezése, sportbemutatók, filmforgatás stb.) után nézni. Segítséget jelenthetne a szakszövetségi státusz elérése, és ha valamilyen állami támogatáshoz jutna a sportág, de Iványi szerint ezzel vigyázni kell, mert a túlzott állami támogatás elkényelmesíthet.

Kiemelt figyelmet kapott a rendezvényen a TAO-workshop: Szurmai-Palotai Piroska ismertette a rendszer lényegét
Kiemelt figyelmet kapott a rendezvényen a TAO-workshop: Szurmai-Palotai Piroska ismertette a rendszer lényegét

 

KORÁBBI MEETUPOK

A korábbi Sportmarketing Újragondolva Meetupok beszámolói, képei és a Digi Sport Reggeli start műsorában elhangzott beszélgetések megtekinthetők az alábbi linkeken:

Az olimpia marketing szemmel - Sportmarketing Újragondolva Meetup 2011. 5. 17., Mu Színház

SportPR/Sport branding - Sportmarketing Újragondolva Meetup 2011. 11. 10., Mu Színház

A sport online/mobil marketing vonatkozásai - Sportmarketing Újragondolva Meetup 2011. 5. 26., Fogasház

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik