Tereprali: egy vagány lenyomta a gyáriakat; Szalayék a 19. helyen

TÓTH ANITA (Abu-Dzabi)TÓTH ANITA (Abu-Dzabi)
Vágólapra másolva!
2015.03.29. 18:31
null
Valahol a sivatagban...
Egy helyi vagány, Jahja al-Helei némi meglepetésre lenyomta a gyáriakat, mint a bélyeget, Nasszer al-Attijah talán életében először ásásra kényszerült, Szalay Balázsék pedig tucatnyi autót megelőztek a pályán, és még többet az összetettben, s végül a 19. helyről várják a folytatást az Abu-Dhabi Desert Challenge-en. De menjünk csak szépen sorban!

 

Hatalmasat tévedett, aki azt hitte, hogy a rendezők az első valódi sivatagi napon hagyják egy kicsit bemelegedni a versenyzőket. Ellenkezőleg! Rögtön egy viszonylag nehéz, homokos szakaszt jelöltek ki – így azután a mezőnynek meglehetősen fárasztó és küzdelmes napja volt vasárnap.

Rajtra várva
Rajtra várva

Sokakat meglepett, és persze sokakat nem, hogy egy helyi versenyző, Jahja al-Helei nyerte meg a szakaszt egy Nissan Pickuppal, megelőzve a gyári Mini és Toyota-párosokat. „Egymillió dirhamot (75 millió forintot – a szerző) költöttem arra, hogy átépítsem az autómat, mert meg akarom nyerni ezt a verseny. A többiek talán gyári autóban ülnek, de én meg akartam mutatni, hogy a legfontosabb a pilóta, nem pedig az autó” – nyilatkozta al-Helei, aki eddig az összes Desert Challenge-en rajthoz állt (23-szor autóval, egyszer motorral), s akinek ezen a napon igaza is volt. Meglátjuk, mi lesz később. A gyári versenyzők ugyanis ott loholnak a nyomában. No és jó kérdés, mi lesz akkor, ha az immár kétszeres Dakar-győztes Nasszer al-Attijah nem tölt el több mint húsz percet homokozással (életében talán először ásott), s nem akad el a dűnék között.

És ami a magyar szurkolókat a legjobban érdekli: Szalay Balázs és beugró navigátora, Fabian Lurquin a 19. helyen ért célba. A dolgukat nehezítette, hogy az előző napi szuperspeciálison eltört kardántengely miatt a 44. helyről rajtoltak, így nem csupán a pályával és a hőséggel (35 Celsius-fokot mértek árnyékban) kellett megküzdeniük, hanem azzal is, hogy jó néhány lassúbb versenyző rajtolt előttük, tehát folyamatos előzgetéssel telt a napjuk.

„Az előzések nem jelentettek gondot, mert annyival gyorsabbak voltunk, hogy simán elmentünk az előttünk indulók mellett, az egyik emelkedőn azonban nem tudtunk lendületből felmenni, úgyhogy ott megálltunk és csökkentettük a guminyomást. Egész nap homokon autóztunk, voltak dűnék, ameddig a szem ellátott, és gyorsabb, egyenes szakaszok is – nagyon élveztük” – nyilatkozta Szalay Balázs.

Navigátora természetesen azonnal számolgatni kezdett, hogy hol és mennyi időt veszítettek, s hogy miben javulhatnának még, összességében azonban egyetértettek abban, hogy viszonylag hamar sikerült összeszokniuk, s hogy jó volt a hangulat az Opel Mokkában.

„Körülbelül nyolc percet veszítettünk azzal, hogy meg kellett állnunk leengedni az abroncsokat, és egy kicsit kiástuk az autó alól a homokot. További két percet veszítettünk azzal, hogy megpróbáltunk más irányt választani, mint a többiek, s bár a táv rövidebb volt, tovább tartott teljesíteni. Navigáció szempontjából nem volt nehéz ez a szakasz, és összességében jól tudtunk együttműködni. Balázs nagyon jól és biztonságosan vezet a dűnéken, a gyorsabb szakaszokon kell még egy kicsit javulnunk. A Mokka szerintem remek, és jó a hangulat az autóban” – nyilatkozta a belga navigátor, Fabian Lurquin.

A verseny hétfőn újabb dűnés szakasszal folytatódik – amelyen Szalayék folytathatják a felzárkózást.

TEREPRALI
ABU-DHABI DESERT CHALLENGE

1. szakasz (össztáv: 404.48 km, ebből szelektív szakasz: 262.36 km)
Autósok:
1. Jahja al-Helei, Kalid al-Kendi (arab emírségekbeli, Nissan Pickup) 3:18:01.0, 2. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini All4) 2:10.0 p h., 3. Varela, Gugelmin (brazil, Toyota Hilux) 3:16.0 p h., ...19. Szalay, Lurquin (magyar, belga, Opel Mokka) 44:54.0 p h.
Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 3:12:54.0, 2. Sunderland (brit, KTM) 1:21.0 p h., 3. Goncalves (portugál, Honda) 4:12.0 p h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik