Silk Way rali: „Minden kanyar külön kalandnak számított”

TÓTH ANITA (Ufa)TÓTH ANITA (Ufa)
Vágólapra másolva!
2017.07.09. 15:39
null
Borzalmasan nehéz szakasz várt a mezőnyre vasárnap (Fotók: Opel Dakar Team)
Többen életük legnehezebb szakaszának titulálták a Silk Way rali vasárnapi napját, amelyen az eső és a sár nehezítette a pilóták dolgát. A magyarok közül Szalay Balázs az autós mezőnyben a 13., Kovács Miklós a kamionos mezőnyben a 11. helyről várja a folytatást.

 

Ha valami, hát ez a pálya alaposan próbára tette a vezetési tudást – helyenként szűk volt és nagyon technikás, máskor meg gyors és nyílt terepen zajlott. Arra is kellett vigyázni, hogy bár néhány helyen adta volna magát, mégsem lehetett levágni a kanyarokat, mert a fű alatt hatalmas gödrök bújtak meg. Szóval a navigátoroknak sem volt könnyű dolguk.

Az autós élmezőnynek persze nem okozott gondot sem ez, sem pedig az, hogy a pálya elején szakadó esőben, majd szárazon, a végén pedig megint sárban és vízen kellett autózniuk a Silk Way rali Csebokszári és Ufa közötti szakaszán.

A szakaszt Stéphane Peterhansel nyerte meg, a 13-szoros Dakar-győztes kihasználta azt az előnyt, hogy nem ő rajtolt elsőként a pokoli nehéz pályán (néhány versenyző utólag azt mondta, élete legnehezebb szakasza volt), Sébastien Loebnek azonban így sincs oka a szégyenkezésre, a harmadik helye ugyanis zseniális. Nyilván a fentiekből kiderült, hogy a Peugeot gyári alakulata uralta a második napot is, hiszen a második pozícióba Cyril Despres jött fel. Akkor lesz érdekes hármuk csatája, ha elér a mezőny a hosszabb etapokig, és már nagyobb különbségeket lehet kovácsolni.

Ami a magyarokat illeti: a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a 12. helyen végzett, az összetettben pedig hetet javítva a 13. pozícióba zárkózott fel.

Pokoli nehéz nap volt, főleg mentálisan viselt meg, mert sokat kínlódtunk, jobbról balra, balról meg jobbra csúszkáltunk az úton, és egyetlen pillanatra sem pihenhettem meg, mert folyamatosan ellenkormányozni kellett – mondta az Opel Mokka pilótája, Szalay Balázs. – Az igazság az, hogy ilyen sártengerre nem volt megfelelő gumink. Kanyargós, technikás pályát jelöltek ki a rendezők, volt, hogy erdei utakon haladtunk, máskor meg széles mezőkön és három patakátkelést is beiktattak az útvonalba. Az egyik ilyen nagy vízben leállt a kettő közül az egyik ventilátorunk, de szerencsére nem volt olyan meleg, hogy ez nagyobb gondot okozzon. Ezen a napon ennél gyorsabban nem tudtunk volna menni, így is minden egyes kanyarvétel külön kalandnak számított, s persze amikor láttam az árokban az autókat és kamionokat, az egy kicsit óvatosságra is intett. Az ilyen maratoni versenyek elején amúgy is jó észnél lenni, mert az kamatozhat a végén."

No igen, a 9599 kilométeres össztávból még csak 1512-t tett meg a mezőny.

A szakasz egyébként szedte az „áldozatait": a szaúdi Jazid al-Radzsi a gyári Minit úgy beapplikálta egy árokba, hogy menetiránynak megfelelően, a kocsi orra állt csak ki a gödörből. Esélytelen volt, hogy önerőből kijöjjön, s bár végül folytatta, nagyon nagy hátrányba került.

A kamionosoknál az előző napon másodikként végző Ales Loprais bent ragadt a pályán, miközben a nagy öreg Sugawara Teruhitót egy árok ejtette foglyul. A szakaszgyőzelem a holland Marteen van den Brink nevéhez fűződik, de van egy olyan sejtésünk, hogy a Kamazok még nem lendültek igazán akcióba.

A kamionos mezőnyben a holland Maarten van den Brink volt a leggyorsabb, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács Lászó (Scania) triót először a 13. helyen rangsorolták, végül azonban a 11. hely lett az övé (jóváírták az idejét, amit amiatt veszített, hogy segített a bajba jutott Sugawara Teruhitónak), s az összetettben is a 11. helyről várja a folytatást, ami az ő részéről is további nagy csatákat ígér.

 

Óriás mocsárban autóztunk a pálya első és utolsó negyedében. A harminckettedik kilométernél láttuk Sugawarát a töltésről lecsúszva, megpróbáltuk visszahúzni, de egy idő után már csak a mi kamionunk tartotta vissza a felborulástól. Az utánunk jövők elől is elzártuk az utat, így végül félórás tanácskozás után kikötöztük a Hinót és folytattuk az utat. Menet közben találtunk egy Renault-t, megpróbáltuk talpra állítani, de nem sikerült. Ezen a napon tényleg volt minden, mi szem szájnak ingere."

Nos hétfőn máris itt a következő alkalom, s nő a tét, hiszen már egy 329 kilométeres mért szakasz vár a mezőnyre...

SILK WAY RALI

2. szakasz, Csebokszári–Ufa (össztáv: 785.63 km, ebből szelektív szakasz: 157 km). Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Peugeot 3008 DRK) 1:51:00, 2. Despres, Castera (francia, Peugeot 3008 DKR) 1:47 p h., 3. Loeb, Elena (francia, Peugeot 3008 DKR Maxi) 1:48 p h., ...12. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 41:26 p h. Kamionosok: 1. Maarten van den Brink, Rijk Mouw, Daniel Kozlovsky (holland, Renault) 2:19:45, 2. de Rooy, Torrallardona, Rodewald (holland, spanyol, lengyel, Iveco) 2:04 p h., 3. Ardavicius, Bruynkens, Huisman (kazah, belga, belga, Iveco) 3:17 p h., ...11. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 1:28:34 óra h.

Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 2:33:31, 2. Loeb 1:19 p h., 3. Despres 3:32 p h., ...13. Szalay 58:39 p h. Kamionosok: 1. Maarten van den Brink 3:05:20, 2. De Rooy 13 mp h., 3. Ardavicius 1:31 p h., ...11. Kovács 1:33:21 ó h.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik