Rali: az elnök szerint magasan van a mérce a magyar pilótáknak

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2021.04.14. 11:17
null
Oláh Gyárfás a tavalyi rali idénynyitóra Jean Todttal az FIA elnökével érkezett, aki annak idején maga is ralizott (Fotó: duen.hu)
Egyre vonzóbb a magyar ralibajnokság a külföldi pilóták számára – talán sohasem volt ennyire erős a mezőny. Világbajnok és Eb-menők indulnak a hétvégi boldogkőváraljai idénynyitón, Oláh Gyárfás azonban örülne, ha végül magyar párosé lenne a bajnoki cím.  

– Minden sportot, de a szabadban, közúton zajló raliversenyeket különösen korlátok közé szorítja a világjárvány. Mennyire nehéz ilyen körülmények között versenyt rendezni.
– Tavaly nem tudtuk, mire számíthatunk, olyan nehezítő körülményekkel találtuk szembe magunkat, amelyekre nem lehetett felkészülni, hiszen legrosszabb álmunkban sem gondoltuk, hogy létezhet zárt kapus raliverseny – válaszolta Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség elnöke a hétvégi boldogkőváraljai bajnoki nyitány előtt. – Ehhez képest mindenki jól vette az akadályt, a rendezők, a csapatok és a versenyzők egyaránt. Megmondom őszintén, azt reméltük, az idén ezt már magunk mögött hagyhatjuk, ehhez képest a hétvégi idénynyitót is kénytelenek vagyunk zárt kapuk mögött megtartani. Nagyon bízunk benne, hogy a következőt már nézőkkel rendezzük, mert kezdünk kifogyni a tartalékokból.

– Hogyan működtek a rendezvények jegyárbevétel nélkül?
– Tavaly minden versenyre támogatást adtunk: vagy átvállaltuk a költségek egy részét vagy hozzájárultunk a költségekhez, s ez igaz lesz az idei évre is, mert közösen, együtt gondolkodva valahogyan át kell vészelnünk ezt a nehéz időszakot annak érdekében, hogy életben maradjon a magyar autósport.

– Hogy néz ki egy zárt kapus rali a gyakorlatban? Hiszen a verseny közúton és erdei utakon zajlik.
– Nagyon nehéz dolga van a rendezőnek és a szövetségnek, hiszen egy rali útvonala száz kilométer is lehet, úgyhogy nem tudunk mást tenni, mint ellenőrző autókat végigküldeni az útvonalon, és megkérni a pálya szélén állókat, hogy hagyják el a területet. De el kell mondanom, nagyon tisztességesek a szurkolók, és sokan választják az online közvetítést, amit tavaly továbbfejlesztettünk.

– Úgy fogalmazott, az autósport az életben maradásért küzd, miközben a magyar rali láthatóan szárnyal. Világbajnok, Európa-bajnoki menők a mezőnyben – mi teszi ilyen vonzóvá a bajnokságunkat?
– Nyugodtan mondhatom, hogy a magyar bajnokság tavaly bizonyított. Egy rettentő nehéz évben teljes értékű bajnokságot rendeztünk, amire a környező országokban nem volt példa, talán ennek is köszönhető ez a magas színvonalú mezőny, amely magasra teszi a mércét. Nyilván én annak örülnék, ha magyar versenyzőpáros szerezné meg a magyar bajnoki címet, de ha valaki világbajnoki címmel és tapasztalattal esetleg előrébb végez, az sem ördögtől való.

(Fotó: duen.hu)
(Fotó: duen.hu)

 

– Nem gondoltak rá, hogy legyen egy nyílt és egy magyar értékelés is?
– Az elmúlt években, amikor az Európa-bajnoki rendezésre készültünk, az volt a cél, hogy minél nemzetközibbé tegyük a magyar bajnokságot. A hazai versenyzőket a hosszabb szakaszokkal tudatosan felkészítettük, a szabályrendszert nemzetközivé tettük, a magyar bajnokság pedig évek óta nyílt, bárki idejöhetett és pontot kaphatott. Megfordult a fejünkben, hogy lehetne külön értékelés, de aztán arra jutottunk: a magyar csapatok technikai felszereltsége és tudása felveszi a versenyt a nemzetközi mezőnnyel.

– A rali első osztály a hét végén pályára lép Boldogkőváralján, de mi a helyzet a többi szakággal?
– Mindenhol elindult, vagy lassan elindul a bajnokság. Vannak szakágak, amelyek nehezebben viselik ezt az időszakot, de ők is küzdenek.

– És akkor nézői szempontból az egyik legfontosabb kérdés: mi a nemzetközi irányvonal a nyitással kapcsolatban?
– Tavaly született egy nemzetközi szabályozás a világjárvány kapcsán, ami minden körülményre kiterjed, nyilván ez idén is érvényben maradt. Nem titok, az átoltottság lesz a megoldás erre is és a csökkenő fertőzésszám. Tavaly bizonyították a hazai és a nemzetközi sorozatok, hogy zárt kapuk mögött is lehet versenyt rendezni, de nyilván az volna lényeg, hogy jöhessenek nézők, és bízunk benne, hogy hamarosan jöhetnek is. A Formula–1-es Magyar Nagydíjat például már nézők előtt kellene megtartani.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik