MotoGP: nincs kit hibáztatni a bukás miatt – vagy mégis?

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2018.05.07. 11:16
null
Dani Pedrosa és a ducatisok balesete után van miről beszélni (Fotó: AFP)
Ismét felbolydult méhkasra hasonlít a MotoGP depója, és mindenki az elemezgeti, hogy ki volt a hibás a tegnapi hármas bukásért, amiben Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo és Andrea Dovizioso versenye is véget ért.

A vélemények természetesen erősen eltérnek, legalábbis ami a három érintettet illeti.

„A képek magukért beszélnek. Aki azt mondja, hogy én hibáztam, az semmit sem ért a történtekből. Ha volt hibás, az nem én voltam. Az egész szituáció nagyon balszerencsés volt" – mondta Jorge Lorenzo.

De mi is történt pontosan? (Azok kedvéért, akik nem látták a futamot.) A jerezi pályán nincs sok előzési lehetőség, a hármas élén haladó Jorge Lorenzo pedig végig nagyon jól védte az íveket. Egyedül a versenyt akkor már vezető (és később megnyerő) Marc Márqueznek sikerült átlépnie a spanyol ducatison.

Dovizioso nyolc körrel a leintés előtt ismét elszánta magát az előzésre a 6-os kanyarban, de kisodródott, ahogy Lorenzo is. Mögöttük szorosan ott volt azonban végig Pedrosa, aki látva az esetet, gondolta, kihasználja azt, és belül elmegy a két ducatisnak.

De Lorenzo eközben próbált a lehető leggyorsabban visszatérni a versenyívre a pálya jobb oldalán, nem figyelve arra, hogy mögöttük volt még egy versenyző. Lorenzo és Pedrosa íve keresztezte egymást, és meg is volt a hatalmas bukás.


Abban mindenki egyetért, hogy Dovi ártatlan az esetben, neki tényleg hatalmas balszerencséje volt.

„Szerintem mind a ketten hibáztak, Dani és Jorge is. Én úgy gondolom, hogy Dani hibázta a nagyobbat, hiszen ő volt leghátul, és mindig annak a versenyzőnek kell leginkább észnél lennie, aki hátul van" – nyilatkozta Dovizioso.

SZAVAZÁS

Ki volt a hibás a MotoGP jerezi hármas bukásában?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

„Nem igaz, hogy gyorsabban estem be a kanyarba, mint máskor, hiszen akkor nem tudtam volna tartani az ívet, márpedig én a jó íven maradtam – reagált a fentiekre Pedrosa. – Ők voltak lassabbak, hiszen kisodródtak. Jorge bevágott, hogy visszaszerezze a pozíciót Dovitól, és valamiért nem számított arra, hogy én is ott leszek. Ami engem illet, volt egy pont, ahol még láttam, hogy mind a ketten szélesen fordulnak, és utána megkezdtem a kanyarodást. Teljesen a motorom jobb oldalán voltam, azaz semmit sem láthattam belőlük, akkor sem, ha akartam volna. Lorenzónak nagyjából látnia kellett volna engem. Azt gondolom, hogy ha kisodródsz, akkor figyelned kell arra, hogy van-e valaki mögötted, amikor visszatérsz a versenyívre. Egyébként nem igazán tudtam támadást indítani a féktávokon, hiszen az egyenesekben sokat veszítettem hozzájuk képest, szóval vártam a verseny végét, hogy hogyan alakul majd a gumik állapota vagy hogy esetleg hibáznak-e. Végül mind a ketten hibáztak és kisodródtak."

Dovizioso még egy fontos dolgot kiemelt: „Lorenzónak is figyelnie kellett volna Danira, de azt mondja, hogy nem tudta, hogy ott volt, nem tudta, hogy hárman vagyunk a meccsben, ami azért elég furcsa, hiszen én tudtam. Minden versenyző maga dönti el, hogy mit táblázzanak neki, és neki mindig csak azt mutatják, hogy közvetlen ki van mögötte, ami nagy hiba."

A sors újabb iróniája, hogy a mezőny három legtisztábban versenyző pilótájával történt a mai eset (ezt mindegyikük el is mondta), de a sors és az élet – ami ismét nagy rendezőnek bizonyult – nem válogat.

Pedrosa: fogalmuk sincs, hogy mit csinálnak

Annak ellenére, hogy mindannyian egyet értettek abban, hogy versenybaleset volt, Pedrosa a verseny után felkereste versenybírókat, mert válaszokat szeretett volna kapni bizonyos kérdésekre.

„Természetesen megint nagyon nagyot estem, majd azt látom, hogy versenybalesetnek ítélték az esetet. Láthattuk, hogy versenybaleset volt, de ennek ellenére odamentem a versenybírókhoz, mert meg akartam érteni a helyzetet. Versenybaleset volt, ami velem történt Argentínában Zarcóval, de ami Marc és Vale között történt, az nem. Akkor azért estem akkorát, és azért dobott át a motor, mert beleállítottam Zarco hibája után, és megpróbáltam helyet hagyni neki és végül a kórházban végeztem. Most, oké, Lorenzo lehet, hogy nem látott engem vagy nem nézett oda, nem számított rám, mindegy is, de nem állította fel a motort, bumm, mind a ketten elestünk. És én megint katapultáltam, és ez megint versenybaleset. Szóval meg akartam érteni, hogy a versenybírók mi alapján döntenek, mert ez az egész ennél sokkal bonyolultabb. Sok pilóta figyeli, hogy mi mit csinálunk, a Moto2-es és Moto3-as versenyzők példát vesznek rólunk..., hármas baleset volt...szóval megkérdeztem őket, mi alapján döntenek, mert nem értem. Elkezdtem kérdéseket feltenni: szóval belül voltam, a pálya jó ívén voltam – igen. Ők kívül voltak és egy hiba után éppen az ideális ívre csatlakoztak vissza – igen. Szóval, ha az ideális íven vagy, kinek van előnye? A belül van vagy aki kívül? – Aki belül. Oké, akkor...? Kinek a hibája volt? »Már meghoztuk a döntést«, mondták. »Ha nem értesz egyet a döntésünkkel«, és nem értek egyet vele, »akkor fellebbezhetsz«. De ez azt jelentené, hogy én Lorenzo ellen akarok büntetést kérni, mert nem értek egyet a döntéssel. Akarom, hogy megértsék, én nem neki akarok büntetést, én azt akarom, hogy ők megértsék, ami történik a pályán. Mert nem értik. Elsősorban és leginkább azért, mert nem néznek szembe a dolgokkal. Menni alig tudok, de odasétáltam hozzájuk, és Mike Webb úr még csak csatlakozni sem akart a megbeszéléshez, pedig a szomszéd szobában volt. Ennél egy kicsit több tiszteletet érdemlek szerintem."

A teljes igazsághoz azért hozzátartozik, hogy Pedrosa épp a Red Bull Rookies Cup futama alatt kereste fel a stewardokat, Mike Webb versenyigazgatónak pedig az a munkája, hogy a versenyt figyelje.

„Ha fél órával később jön fel, akkor minden gond nélkül tudtuk volna beszélgetni" – mondta Webb, aki azt is elmesélte, hogy tucatnyi ember véleményét kérik ki a döntés meghozatala előtt, akik közül több volt versenyző is van.

Márquez ellépett a versenyen és a bajnokságban is

A nagy dráma mellett nem szabad elfelejteni, hogy Marc Márquez közben magabiztosan megnyerte a futamot (nem az esés miatt) és 12 ponttal átvette az összetett vezetést Johann Zarco előtt, aki ismét a legjobb Yamahásként második lett, miközben Valentino Rossi ötödik, Maverick Viñales pedig csak hetedik lett.

A harmadik helyet Andrea Iannone hozta el Danilo Petrucci elől. Iannone ezzel karrierje során először állhatott MotoGP-dobogóra két egymást követő versenyen.

Vasárnap minden Marc Márquez kezére játszott (a szerző fotója)
Vasárnap minden Marc Márquez kezére játszott (a szerző fotója)

Újabb apa-fia győztes páros született

A Moto3-asok versenye sem volt mentes a drámától, hiszen Aron Canet csúnyán elmérte a 6-os kanyar féktávját négy körrel a vége előtt, így az élen haladó hatos boly kétharmadát likvidálta a versenyből. Enea Bastianini, Tony Arbolino és Jorge Martin mind-mind áldozata lett a spanyol srác újabb ámokfutásának, aki később azt nyilatkozta, hogy problémája volt a kesztyűjével, ezért hibázott...

 

Canet ezúttal nem úszta meg büntetés nélkül, a rajtrács végéről kell majd indulni a Francia Nagydíjon.

A szerencse ezúttal Philipp Öttl mellett tette le a voksát, a német pilóta csak azért úszta meg a tömegbukást, mert épp az élre tudott állni az említett kanyarban.

Öttl végül megnyerte a futamot, megszerezve ezzel első világbajnoki győzelmét, ami azért is nagyon dolog, mert igen kicsi és illusztris társaságba kapott ezzel belépőt.

Édesapjával, Peterrel ők a hetedik apa-fia páros, akik mindketten nyertek világbajnoki futamot. Korábban ez Nello és Alberto Paganinak, Les és Stuart Grahamnek, Graziano és Valentino Rossinak, Kenny és Kenny Roberts Jr.-nak, Ángel és Pablo Nietónak, valamint Helmut és Stefan Bradlnek sikerült eddig.

Philipp Öttl és édesapja, Peter (balra) együtt ünnepelt (a szerző fotója)
Philipp Öttl és édesapja, Peter (balra) együtt ünnepelt (a szerző fotója)

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik