TÓTH ANITA (Pisco) 2019.01.16 23:06 Frissítve: 2019.01.17 00:57

Dakar: Szalay őrangyala szolgálatban volt – Al-Attijah vezet

Nasszer al-Attijah megerősítette vezető pozícióját, hullottak a toppilóták, Szalay Balázs pedig már a huszadik helyen áll az összetettben a Dakar rali utolsó előtti napja után.

Gyakran voltak a levegőben a pilóták (Fotó: Opel Dakar Team)

 

„Kétszer is olyan magasan voltunk a levegőben, hogy bármikor vége lehetett volna a versenynek” – kezdte a szakaszról tartott beszámolóját Szalay Balázs, aki Bunkoczi Lászlóval együtt két rettentő nehéz, mégis a saját szempontjából nagyon eredményes napon van túl. A keddi 18. helyezésre (amely az idei Dakaron elért legjobb részprodukciója volt) szerdán egy 28. pozíciót tett rá a mezőny egyetlen magyar autós párosa, ami azt jelenti (mert közben az élmezőnyben is történt egy s más, de erről majd később), hogy az összetett 20. helyről várja a zárónapot. A duó pályafutása legjobb eredményét 2012-ben érte el, akkor a huszadik helyen végzett a Dakaron – más kérdés, hogy mostanra teljesen átalakult (sokkal erősebb) a mezőny. Így tehát ha Szalay tartani tudná ezt a helyet, beállítaná saját legjobb eredményét, ha pedig... De mivel a pilóta köztudottan babonás, erről inkább ne is beszéljünk!

 Kész a támadásra!

Pablo QUINTANILLA

 

Motokrosszosként kezdte a pályafutását, s imád a dűnék között száguldani. Még úgy is, hogy az úttalan utakon rettentően nehéz navigálni, a hőségről nem is beszélve. Pablo Quintanilla nem is annyira titkos álma, hogy megnyerje a Dakart, ezzel a céllal érkezett Limába, s még mindig nem adta fel ezt a tervét. A világkupa kétszeres győztesének önéletrajzából ugyanis még hiányzik a Dakar-győzelem. Azt mondja, a Dakar más, mint a többi verseny: különleges és megvannak a saját szabályai, valamint ha itt rajthoz állsz, mindenre fel kell készülnöd, hiszen bármelyik nap érhetnek meglepetések.

A chilei motoros (aki egyébként a tábor összes női tagját elvarázsolja a sármjával) második helyen várja az utolsó szakaszt, ám hátránya mindössze 1 perc 2 másodperc az éllovas Toby Price-szal szemben. Ez úgyszólván semmi, ha az ember nem adja fel, márpedig Quintanillának eszében sincs feladni.

„Ma együtt rajtoltunk, úgyhogy nem volt esély különbséget kovácsolni, ugyanakkor navigációs szempontból mindenkinek nagyon nehéz dolga volt a völgyekben és a dűnéken. Örülök, hogy újabb napon vagyunk túl, és igen, a harc Tobyval tényleg nagyon kiélezett. Kőkemény verseny ez, és csütörtökön a határokat feszegetem majd, hogy megnyerjem” – mondta Quintanilla szerda délután a táborban.

 

„Különleges szakasz volt, legalábbis a rajt szempontjából mindenképp, hiszen ezúttal nem csupán a stopper volt az ellenfél, ugyanis négyesével rajtoltattak minket – mondta Szalay. – A velünk együtt induló Mini rögtön a rajt után elásta magát, az SxS megindult, és némi egérutat szerzett, de egy kilométer után megelőztük, maradt egy Buggy, azzal versenyeztünk egészen sokáig, ám egyszer csak egy dűne tetején elővette a műholdas telefonját és segítséget hívott. Ezt azért láttuk ennyire pontosan, mert mi meg egy dűne tetején állva ástunk akkor már. Ezen a napon is rengeteg dűnén kellett átverekedni magunkat, megdolgoztunk azért, hogy eljussunk ennek a szakasznak az utolsó szakaszáig, s nem mondom, hogy közben egyszer-kétszer nem kerültünk kritikus helyzetbe. Volt dolga az őrangyalunknak.”

Ami az élmezőnyt illeti, fekete szerdájuk volt a Mini toppilótáinak, mintha egyik napról a másikra valaki megátkozta volna a csapatot. Errefelé hisznek az ilyesmiben, s lehet, mostantól a Dakar előtt világsztárokat igazoló alakulat tagjai is babonásak lesznek, hiszen nagyágyúik egymás után szálltak ki a harcból. Elsőként Carlos Sainz tért vissza a táborba, nem sokkal a rajt után technikai gondok miatt, majd több mint két órával később tért csak vissza a szakaszra – úgyhogy büntetésre számíthat.

Még nagyobb veszteség, hogy egy nappal a célba érkezés előtt kiesett a versenyből Stéphane Peterhansel is. A tizenháromszoros Dakar-győztes francia a 26. kilométernél belecsapódott egy dűnébe, és olyan szerencsétlenül ért földet az autója, hogy navigátora, David Castera hátsérülést szenvedett és helikopterrel kórházba szállították. „Átmentünk egy dűnén és rögtön beleestünk a következőbe. Minden nagyon gyorsan történt, és David, aki az itinert nézte, nem számított a becsapódásra” – mondta Peterhansel, aki a pályáról egyedül jött vissza a táborba. Ehhez jött még, hogy Cyril Despres felborult egy dűnén és meg kellett várnia a segítséget.

A szakaszgyőzelmet Nasszer al-Attijah hódította el, aki most már tényleg karnyújtásnyira van attól, hogy megszerezze a Toyota újkori Dakar-történetének első győzelmét, hiszen csütörtökön mindössze 112 kilométernyi mért szakasz vár a mezőnyre.

„Láttuk, hogy Sébastiennek (Loeb) technikai gondja van, de azt csak a célban hallottuk, hogy Peterhansel kiesett – remélem, minden rendben van vele – nyilatkozta Al-Attijah a célban. – Nagyon nehéz nap volt a mai, telis tele puha homokos részekkel, de nekünk szerencsére kijött a lépés – csakúgy, mint eddig mindennap. Keményen dolgoztunk mindennap, és igyekeztünk nem hibázni – az elejétől kezdve a saját taktikánkat követtünk. A harmadik szakasz óta vezetünk, s mindennap hozzátettünk valamit az előnyünkhöz – most már csupán be kell vinnünk az autót a célba...”

A motorosoknál továbbra is Toby Price vezet, de csak minimális különbséggel Pablo Quintanilla előtt. Az ausztrálnak pokolian fáj a csuklója, ám próbálja ezt valahogy félretenni, s a legjobbját nyújtani csütörtökön, az utolsó méterekig. Ugyanis ez kell a győzelemhez...

41. DAKAR RALI

9. szakasz, Pisco–Pisco (össztáv: 409 km, ebből szelektív szakasz: 313 km). Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 3:53:22, 2. Roma, Haro (spanyol, Mini John Cooper Works) 4:58 p h., 3. De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota Hilux) 7:15 p h., ...27. Szalay Balázs, Bunkoczi Lászó (magyar, Opel Grandland X) 2:00:02 ó h.
Motorosok: 1. Michael Metge (francia, Sherco) 3:46:38, 2. Nosiglia Jager (bolíviai, Honda) 2:00 p h., 3. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 3:28 p h. Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 4:19:37, 2. Vjazovics, Haranyin, Zsihulin (fehérorosz, MAZ) 14:03 p h., 3. Szotnyikov, Nyikityin, Musztafin (orosz, Kamaz) 27:43 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel 33:09:12, 2. Roma, Haro 51:27 p h., 3. Loeb, Elena (francia, Peugeot 3008) 2:02:37 ó h., ...20. Szalay, Bunkoczi 16:21:09 ó h. Motorosok: 1. Toby Price (ausztrál, KTM) 32:43:15, 2. Quintanilla 1:02 p h., 3. Walkner (osztrák, KTM) 6:35 p h. Kamionosok: 1. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 39:24:52, 2. Szotnyikov, Nyikityin, Musztafin 28:35 p h., 3. De Rooy, Rodewald, Torrallardona (holland, lengyel, spanyol, Iveco) 1:35:10 ó h.

2019.08.11 22:25:47

Egyéb autó-motor L. P. I.

A Nemzeti Sport hétfői számából ajánljuk.

2019.07.09 21:13:28

Egyéb autó-motor T. A.

A Hungaroring Classic különleges autóverseny a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek autócsodáival. (x)

2019.07.07 16:13:46

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

Nem csupán a héttagú szakmai zsűri döntése alapján hirdetnek győztest, hanem a közönség szavazatai alapján is. (x)

2019.07.08 20:56:39

Egyéb autó-motor T. A.

Hungaroring Classic – a benzingőz bűvöletében élők számára ünnep lesz ez a hétvége. (x)

2019.07.06 15:41:34

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

Hungaroring Classic – a benzingőz bűvöletében élők számára ünnep lesz ez a hétvége. (x)